Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35 >> 92 besök senaste veckan (92805 totalt) |
Det är jag gärna på! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Det låter ju riktigt bra! Får hålla koll på deras hemsida och vara på tå när de släpper nästa års kalender.
Jag vet! Hade blivit förvånad annars! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Nu är säsongen över på riktigt. I lördags besiktigades bilen och en efterföljande finåkatur med frun fick avsluta bilåkaåret 2022. Igår ställdes bilen av.
Det var rätt krångligt med besiktningen denna gången. Bilen är för låg så jag kommer inte inte över lyften. Men en engagerad tekniker på SBP som verkligen ville lösa problem gjorde att han kunde kolla det han ville och bilen gick genom utan problem. Men det var första gången jag själv satt i bilen och körde bilen fram och tillbaka över plankor på lyften medan jag var upplyft i taket. Besiktningskillen bara garvade och erkände att han var förtjust i sportbilar. Kanske inte hade varit lika enkelt om det varit en toksänkt V70... Skönt i alla fall att det bara är att ställa på bilen i vår när vädret tillåter. Det började i solsken, blev grått under besiktningen och avslutades i regn. Nu hänger bilen på lyften och det är dags att planera eventuella uppgraderingar i vinter. Prio ett är bromskylning. På de mest bromskrävande banorna är det gränsfall att bromsarna räcker till. Jag har aldrig tappat bromsarna men pedalen har blivit lång på Anderstorp (samtidigt som bromsoken fick en nyans av brunt) och det var även rejält varmt på Nürburgring vid ett par tillfällen. På nordslingan berodde det garanterat på min osäkerhet av bansträckningen, dvs jag småbromsade på flera ställen där man inte borde rört pedalen, men visar ändå att jag är rätt nära gränsen när jag pushar. Så nära gränsen att jag vill inte fylla på med mer grepp i form av r-däck innan temperaturen i bromsarna sänkts. Det är riktigt trångt i fronten och kylaren är väl inkapslad. På respektive utsida/hörn i fronten sitter rejäla luftfilterboxar så det är inte självklart hur luften kan ledas in till skivan. Jag kommer absolut inte kapa upp några nya hål i fronten utan det måste lösas på ett väl dolt sätt. Tänkte jag skulle skruva bort fronten och de stora innerskärmarna för att lättare kunna se var rördragning kan göras. Mer om det senare... I övrigt ska vänster drivaxeldamasker bytas i förebyggande syfte. PPF'en på sidokjolarna/trösklarna är riktigt slitna och borde bytas. Maxton-splittern som legat i garaget i snart ett år ska monteras. Den kräver dock en hel del mätande och bearbeting innan den ens går att hålla på rätt plats. Kan bli återvinningscentralen om passformen inte lever upp till mina krav. Utöver det lite småpill för att det ska se och kännas lite bättre men de flesta punkter är mer av typen mysmeck än nödvändigt på riktigt. Typ espresso, musik och lite egentid i garaget. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Typ espresso, musik och lite egentid i garaget.
Låter som ett ganska behagligt bilägande.... Dvs ungefär 100% skillnad hur jag har det mellan säsonger med listor som är A4 långa. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Nu kanske det inte finns nåt sånt utrymme på en Aston, men det kan ju gå att sno luft från befintliga flöden, tex sno luft i gapet framför kylaren. Även om kall luft är bäst så kan ju motorrumsluft också fungera (fortfarande mycket kallare än bromsskivorna), men då behövs det nog fläkt för att få lite flöde (det kan ju vara högre tryck i hjulhus än i motorrum). Den som klurar, testar och utvärderar skapar ju kunskap |
||||||||
Tipsar om något i den här stilen, har stulit bilden från Magnus tråd om M2an, men jag gillar principen. Om du tror att exakt den här modellen på nedre skoop passar så har jag ett par liggandes som jag köpt av Magnus när han råkade få ett par över. Säg till om du vill låna och testa. Läs mer i Magnus tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
|
||||||||
Jo, planen är att knycka luft från högtryckszonen framför kylaren. Problemet är snarare rördragningen därifrån till lämplig plats in i hjulhuset så fulla styrutslag fortfarande fungerar utan att trasa sönder slangar.
Det där är ju ett superintressant alternativ om jag inte hittar en framkomlig väg. Satt häromdagen framför YouTube och kollade på Misha Charoudin när de gick genom Apex's GT2 RS MR-taxi. Till bakbromsarna på den bilen satt det liknande scoop på undre bärarmen. Om de inte är för djupa och förstör en redan begränsad markfrigång är det verkligen ett lösning som verkar vettig. Jag återkommer om/när jag vill prova. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Dom är inte speciellt djupa, sen är det ju en fördel att dom sitter såpass nära hjulet så den delen av bilen lyfts ju upp vid exempelvis farthinder, lyften på bilprovningen m.m. Extremt liten risk att dom tar i alltså. För min del föll det på att nedre bärarmen på ena sida hade nivåsensorn för ljuset på ett sätt som inte gick att kombinera med scoopen. Men någon kan säkert lösa "custom made" 3D printade scoop som passar just din bil också. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Du får uppgradera/nergradera med ett "järnmärke" i vinter också tydligen...
:-) https://www.gp.se/ekonomi/geely-inve _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||
Det var en riktigt trist nyhet! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Skulle tro att järnmärket satt bra mycket närmare till hands när det var Ford som höll i tömmarna för båda märkena... Rätt mycket närmare, typ stora delar av bilarna delade komponenter (vilket inte är så dumt om något pajar, och sen lär ju volvogrejer vara klart mer driftsäkert än småserie-specialare, vilket ju redan är väl utprovat i Aston bilarna). I dag är det väl investmentbolag från mellanöstern och lite Stroll som äger det mesta, inte helt säker på om det behöver vara så illa egentligen.
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Hur är det i Anton världen med att nyttja racerbilarnas lösningar?
Det är ju ett vanligt sätt att uppgradera en Porsche. Cup och gt4/gt3 delar finns det både kunskap och möjlighet att köpa nytt och begagnat. Aston borde ha en massa lösningar efter alla år i VLN bl.a. _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Näe, inte speciellt kul att allt hamnar i kinesisk ägo. Sedan tror jag nog att Geely är relativt bra som ägare, i alla fall om man ser till vad Volvo tillåtits göra i deras ägo jämfört med Ford. Vore ju fantastiskt om Aston Martins nästkommande bilar återigen blir snygga. Jag är verkligen inte förtjust i rymdskeppen som designas nuförtiden (gäller i princip hela bilbranschen, inte bara Aston Martin) utan längtar tillbaka till tiden då en klassisk vacker grundform räckte. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Jo, det borde finnas men marknaden är inte i närheten så stor som till Porsche och BMW. Aston Martin har kört mer GTE än GT3 och de bilarna är mer extrema maskinellt men med mindre aero. Om jag förstått skillnaderna korrekt vill säga. GTE-bilarna hade t.ex sidepipes och andra lösningar som inte är så applicerbara för gatbilar. De nyare V8 Vantage (årsmodell 2012-ish om jag minns rätt) fick bland annat en uppdaterad front med mer plats för luftintag till bromsarna. Många som byter till den men jag vet inte exakt hur mycket bättre utrymme det finns. Den är dessutom svindyr så jag inte inte gärna gå den vägen. Min bil med frontbumpern som den såg ut från produktionsstart: Facelift-bumpern: _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Aha.
Tänkte på alla Vantage man sett i VLN under åren. Dom borde kört i lägre klasser än gt3. Har sett väldigt orginal ut från sidan, men jag tänkte att dom borde haft lite uppgraderingar, typ bromskylning. Många var arrive and drive från Astons test center bredvid Manthey. Christian på Manthey kanske vet mer? GTE är som sagt en helt annan kopp med te! Men sidepipes vore ju fräckt. Jag får kolla in lite bilder från VLN mellan 2008-20016. Vi var där nere jämt då och kollade speciellt in Vantage. När jag tröttnat på GT3án skall jag ha en! _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Aldrig fel med sådan kirurginstrument! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Tack för besöket i mitt garage, en stunds biltjöt är alltid välkommet
Bonusen i form av en provtur med Teslan var riktigt trevlig, smidigare och lättare i känslan än vad jag hade föreställt mig _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Finns nog tonvis med GT4 delar till Aston Kolla med de teamen som kört de äldre bilarna och numera driver de senaste. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||
Stort tack för hjälpen! Grymt värdefullt! Du bevisade precis att alla behöver en egen svarv... Kul att få lite biltjöt också. Kryddade en bra dag med att köra på norra sidan av Lygnern på vägen hem. Så många kul vägar du har alldeles runt knuten. Friktionsdäcken är inskrubbade nu... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35 >> 92 besök senaste veckan (92805 totalt) |