Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
92 besök senaste veckan (92805 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Johan Samson skrev:

Schnelle Schwaben verkade ju vettigt, i alla fall vid en första anblick på hemsidan. Ni får återkomma med en recension. Kanske ett officiellt upprop här på rejsa för att samla svenskar för en track day hos dem nästa säsong?


Det är jag gärna på!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Plato skrev:
Schnelle Schwaben är riktigt bra, helt annan kvalite på både bilar och förare än på de Engelska arrangörerna. Vi är 11st Svenskar som kommer ner nu också, är 3e gången vi åker med dem och detta blir inte den sista


Det låter ju riktigt bra! Får hålla koll på deras hemsida och vara på tå när de släpper nästa års kalender.

dvorak skrev:
Det är jag gärna på!


Jag vet! Hade blivit förvånad annars!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Nu är säsongen över på riktigt. I lördags besiktigades bilen och en efterföljande finåkatur med frun fick avsluta bilåkaåret 2022. Igår ställdes bilen av.

Det var rätt krångligt med besiktningen denna gången. Bilen är för låg så jag kommer inte inte över lyften. Men en engagerad tekniker på SBP som verkligen ville lösa problem gjorde att han kunde kolla det han ville och bilen gick genom utan problem. Men det var första gången jag själv satt i bilen och körde bilen fram och tillbaka över plankor på lyften medan jag var upplyft i taket. Besiktningskillen bara garvade och erkände att han var förtjust i sportbilar. Kanske inte hade varit lika enkelt om det varit en toksänkt V70...
Skönt i alla fall att det bara är att ställa på bilen i vår när vädret tillåter.



Det började i solsken, blev grått under besiktningen och avslutades i regn.


Nu hänger bilen på lyften och det är dags att planera eventuella uppgraderingar i vinter.
Prio ett är bromskylning. På de mest bromskrävande banorna är det gränsfall att bromsarna räcker till. Jag har aldrig tappat bromsarna men pedalen har blivit lång på Anderstorp (samtidigt som bromsoken fick en nyans av brunt) och det var även rejält varmt på Nürburgring vid ett par tillfällen. På nordslingan berodde det garanterat på min osäkerhet av bansträckningen, dvs jag småbromsade på flera ställen där man inte borde rört pedalen, men visar ändå att jag är rätt nära gränsen när jag pushar. Så nära gränsen att jag vill inte fylla på med mer grepp i form av r-däck innan temperaturen i bromsarna sänkts.

Det är riktigt trångt i fronten och kylaren är väl inkapslad. På respektive utsida/hörn i fronten sitter rejäla luftfilterboxar så det är inte självklart hur luften kan ledas in till skivan. Jag kommer absolut inte kapa upp några nya hål i fronten utan det måste lösas på ett väl dolt sätt. Tänkte jag skulle skruva bort fronten och de stora innerskärmarna för att lättare kunna se var rördragning kan göras.
Mer om det senare...

I övrigt ska vänster drivaxeldamasker bytas i förebyggande syfte. PPF'en på sidokjolarna/trösklarna är riktigt slitna och borde bytas. Maxton-splittern som legat i garaget i snart ett år ska monteras. Den kräver dock en hel del mätande och bearbeting innan den ens går att hålla på rätt plats. Kan bli återvinningscentralen om passformen inte lever upp till mina krav. Utöver det lite småpill för att det ska se och kännas lite bättre men de flesta punkter är mer av typen mysmeck än nödvändigt på riktigt. Typ espresso, musik och lite egentid i garaget.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Typ espresso, musik och lite egentid i garaget.


Låter som ett ganska behagligt bilägande.... Dvs ungefär 100% skillnad hur jag har det mellan säsonger med listor som är A4 långa.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Johan Samson skrev:
Det är riktigt trångt i fronten och kylaren är väl inkapslad. På respektive utsida/hörn i fronten sitter rejäla luftfilterboxar så det är inte självklart hur luften kan ledas in till skivan. Jag kommer absolut inte kapa upp några nya hål i fronten utan det måste lösas på ett väl dolt sätt. Tänkte jag skulle skruva bort fronten och de stora innerskärmarna för att lättare kunna se var rördragning kan göras.
Mer om det senare...
Jag har en långsiktig plan på att göra en tunn låda under hela kylaren (där det hänger en 3-4cm skumtätning ner till underplast) med rör/slang ut till naven.

Nu kanske det inte finns nåt sånt utrymme på en Aston, men det kan ju gå att sno luft från befintliga flöden, tex sno luft i gapet framför kylaren.
Även om kall luft är bäst så kan ju motorrumsluft också fungera (fortfarande mycket kallare än bromsskivorna), men då behövs det nog fläkt för att få lite flöde (det kan ju vara högre tryck i hjulhus än i motorrum).

Den som klurar, testar och utvärderar skapar ju kunskap thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Johan Samson skrev:

Nu hänger bilen på lyften och det är dags att planera eventuella uppgraderingar i vinter.
Prio ett är bromskylning. På de mest bromskrävande banorna är det gränsfall att bromsarna räcker till. Jag har aldrig tappat bromsarna men pedalen har blivit lång på Anderstorp (samtidigt som bromsoken fick en nyans av brunt) och det var även rejält varmt på Nürburgring vid ett par tillfällen. På nordslingan berodde det garanterat på min osäkerhet av bansträckningen, dvs jag småbromsade på flera ställen där man inte borde rört pedalen, men visar ändå att jag är rätt nära gränsen när jag pushar. Så nära gränsen att jag vill inte fylla på med mer grepp i form av r-däck innan temperaturen i bromsarna sänkts.

Det är riktigt trångt i fronten och kylaren är väl inkapslad. På respektive utsida/hörn i fronten sitter rejäla luftfilterboxar så det är inte självklart hur luften kan ledas in till skivan. Jag kommer absolut inte kapa upp några nya hål i fronten utan det måste lösas på ett väl dolt sätt. Tänkte jag skulle skruva bort fronten och de stora innerskärmarna för att lättare kunna se var rördragning kan göras.
Mer om det senare...


Tipsar om något i den här stilen, har stulit bilden från Magnus tråd om M2an, men jag gillar principen.


Om du tror att exakt den här modellen på nedre skoop passar så har jag ett par liggandes som jag köpt av Magnus när han råkade få ett par över. Säg till om du vill låna och testa.

Läs mer i Magnus tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104987&postdays=0&posto . . . .

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Trevligt! Jag har samma utmaning i vinter men saknar espressobryggare ännu

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nu kanske det inte finns nåt sånt utrymme på en Aston, men det kan ju gå att sno luft från befintliga flöden, tex sno luft i gapet framför kylaren.

Jo, planen är att knycka luft från högtryckszonen framför kylaren. Problemet är snarare rördragningen därifrån till lämplig plats in i hjulhuset så fulla styrutslag fortfarande fungerar utan att trasa sönder slangar.

BMW-DJ skrev:
Tipsar om något i den här stilen, har stulit bilden från Magnus tråd om M2an, men jag gillar principen.


Om du tror att exakt den här modellen på nedre skoop passar så har jag ett par liggandes som jag köpt av Magnus när han råkade få ett par över. Säg till om du vill låna och testa.

Läs mer i Magnus tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104987&postdays=0&posto . . . .

Det där är ju ett superintressant alternativ om jag inte hittar en framkomlig väg. Satt häromdagen framför YouTube och kollade på Misha Charoudin när de gick genom Apex's GT2 RS MR-taxi. Till bakbromsarna på den bilen satt det liknande scoop på undre bärarmen. Om de inte är för djupa och förstör en redan begränsad markfrigång är det verkligen ett lösning som verkar vettig. Jag återkommer om/när jag vill prova. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Johan Samson skrev:

Det där är ju ett superintressant alternativ om jag inte hittar en framkomlig väg. Satt häromdagen framför YouTube och kollade på Misha Charoudin när de gick genom Apex's GT2 RS MR-taxi. Till bakbromsarna på den bilen satt det liknande scoop på undre bärarmen. Om de inte är för djupa och förstör en redan begränsad markfrigång är det verkligen ett lösning som verkar vettig. Jag återkommer om/när jag vill prova. thumbs up



Dom är inte speciellt djupa, sen är det ju en fördel att dom sitter såpass nära hjulet så den delen av bilen lyfts ju upp vid exempelvis farthinder, lyften på bilprovningen m.m. Extremt liten risk att dom tar i alltså.
För min del föll det på att nedre bärarmen på ena sida hade nivåsensorn för ljuset på ett sätt som inte gick att kombinera med scoopen. Men någon kan säkert lösa "custom made" 3D printade scoop som passar just din bil också.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Du får uppgradera/nergradera med ett "järnmärke" i vinter också tydligen...
:-)
https://www.gp.se/ekonomi/geely-investerar-i-nytt-bilm%C3%A4rke-klassi . . . .

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



bmw_ixen skrev:
Du får uppgradera/nergradera med ett "järnmärke" i vinter också tydligen...
:-)
https://www.gp.se/ekonomi/geely-investerar-i-nytt-bilm%C3%A4rke-klassi . . . .


Det var en riktigt trist nyhet!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Skulle tro att järnmärket satt bra mycket närmare till hands när det var Ford som höll i tömmarna för båda märkena... Rätt mycket närmare, typ stora delar av bilarna delade komponenter (vilket inte är så dumt om något pajar, och sen lär ju volvogrejer vara klart mer driftsäkert än småserie-specialare, vilket ju redan är väl utprovat i Aston bilarna). I dag är det väl investmentbolag från mellanöstern och lite Stroll som äger det mesta, inte helt säker på om det behöver vara så illa egentligen.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Hur är det i Anton världen med att nyttja racerbilarnas lösningar?

Det är ju ett vanligt sätt att uppgradera en Porsche. Cup och gt4/gt3 delar finns det både kunskap och möjlighet att köpa nytt och begagnat.

Aston borde ha en massa lösningar efter alla år i VLN bl.a.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Du får uppgradera/nergradera med ett "järnmärke" i vinter också tydligen...
:-)
https://www.gp.se/ekonomi/geely-investerar-i-nytt-bilm%C3%A4rke-klassi . . . .


JohnC skrev:
bmw_ixen skrev:
Du får uppgradera/nergradera med ett "järnmärke" i vinter också tydligen...
:-)
https://www.gp.se/ekonomi/geely-investerar-i-nytt-bilm%C3%A4rke-klassi . . . .


Det var en riktigt trist nyhet!


Axly skrev:
Skulle tro att järnmärket satt bra mycket närmare till hands när det var Ford som höll i tömmarna för båda märkena... Rätt mycket närmare, typ stora delar av bilarna delade komponenter (vilket inte är så dumt om något pajar, och sen lär ju volvogrejer vara klart mer driftsäkert än småserie-specialare, vilket ju redan är väl utprovat i Aston bilarna). I dag är det väl investmentbolag från mellanöstern och lite Stroll som äger det mesta, inte helt säker på om det behöver vara så illa egentligen.


Näe, inte speciellt kul att allt hamnar i kinesisk ägo. Sedan tror jag nog att Geely är relativt bra som ägare, i alla fall om man ser till vad Volvo tillåtits göra i deras ägo jämfört med Ford.

Vore ju fantastiskt om Aston Martins nästkommande bilar återigen blir snygga. Jag är verkligen inte förtjust i rymdskeppen som designas nuförtiden (gäller i princip hela bilbranschen, inte bara Aston Martin) utan längtar tillbaka till tiden då en klassisk vacker grundform räckte.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Jens L skrev:
Hur är det i Anton världen med att nyttja racerbilarnas lösningar?

Det är ju ett vanligt sätt att uppgradera en Porsche. Cup och gt4/gt3 delar finns det både kunskap och möjlighet att köpa nytt och begagnat.

Aston borde ha en massa lösningar efter alla år i VLN bl.a.


Jo, det borde finnas men marknaden är inte i närheten så stor som till Porsche och BMW. Aston Martin har kört mer GTE än GT3 och de bilarna är mer extrema maskinellt men med mindre aero. Om jag förstått skillnaderna korrekt vill säga. GTE-bilarna hade t.ex sidepipes och andra lösningar som inte är så applicerbara för gatbilar.
De nyare V8 Vantage (årsmodell 2012-ish om jag minns rätt) fick bland annat en uppdaterad front med mer plats för luftintag till bromsarna. Många som byter till den men jag vet inte exakt hur mycket bättre utrymme det finns. Den är dessutom svindyr så jag inte inte gärna gå den vägen.

Min bil med frontbumpern som den såg ut från produktionsstart:


Facelift-bumpern:



_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Aha.

Tänkte på alla Vantage man sett i VLN under åren. Dom borde kört i lägre klasser än gt3. Har sett väldigt orginal ut från sidan, men jag tänkte att dom borde haft lite uppgraderingar, typ bromskylning. Många var arrive and drive från Astons test center bredvid Manthey.

Christian på Manthey kanske vet mer?

GTE är som sagt en helt annan kopp med te! Men sidepipes vore ju fräckt.

Jag får kolla in lite bilder från VLN mellan 2008-20016. Vi var där nere jämt då och kollade speciellt in Vantage.

När jag tröttnat på GT3án skall jag ha en!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Johan, du vet att jag alltid ställer upp med specialverktyg!



...funkade bra på Stefans fabriksnya M3 GTS så det skall nog funka på din skönhet med

_________________
Patrik Skoog
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Patrik Skoog skrev:
Johan, du vet att jag alltid ställer upp med specialverktyg!



...funkade bra på Stefans fabriksnya M3 GTS så det skall nog funka på din skönhet med


Aldrig fel med sådan kirurginstrument!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tack för besöket i mitt garage, en stunds biltjöt är alltid välkommet

Bonusen i form av en provtur med Teslan var riktigt trevlig, smidigare och lättare i känslan än vad jag hade föreställt mig thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Johan Samson skrev:
Jens L skrev:
Hur är det i Anton världen med att nyttja racerbilarnas lösningar?

Det är ju ett vanligt sätt att uppgradera en Porsche. Cup och gt4/gt3 delar finns det både kunskap och möjlighet att köpa nytt och begagnat.

Aston borde ha en massa lösningar efter alla år i VLN bl.a.


Jo, det borde finnas men marknaden är inte i närheten så stor som till Porsche och BMW. Aston Martin har kört mer GTE än GT3 och de bilarna är mer extrema maskinellt men med mindre aero. Om jag förstått skillnaderna korrekt vill säga. GTE-bilarna hade t.ex sidepipes och andra lösningar som inte är så applicerbara för gatbilar.
De nyare V8 Vantage (årsmodell 2012-ish om jag minns rätt) fick bland annat en uppdaterad front med mer plats för luftintag till bromsarna. Många som byter till den men jag vet inte exakt hur mycket bättre utrymme det finns. Den är dessutom svindyr så jag inte inte gärna gå den vägen.

Min bil med frontbumpern som den såg ut från produktionsstart:


Facelift-bumpern:




Finns nog tonvis med GT4 delar till Aston thumbs up
Kolla med de teamen som kört de äldre bilarna och numera driver de senaste.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224


Trådstartare
Janne J skrev:
Tack för besöket i mitt garage, en stunds biltjöt är alltid välkommet

Bonusen i form av en provtur med Teslan var riktigt trevlig, smidigare och lättare i känslan än vad jag hade föreställt mig thumbs up

Stort tack för hjälpen! Grymt värdefullt! Du bevisade precis att alla behöver en egen svarv...
Kul att få lite biltjöt också. Kryddade en bra dag med att köra på norra sidan av Lygnern på vägen hem. Så många kul vägar du har alldeles runt knuten. thumbs up Friktionsdäcken är inskrubbade nu...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
92 besök senaste veckan (92805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande