Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37   >>
21 besök idag (97299 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Vet inte vilken emoji som passar bäst men kanske då jag mäktade med 61 i carten vilket då är långsammare än sjuornas bästa.

En helt galen upplevelse och en aha-upplevelse när jag korta stunder fick flyt i körningen så kände jag att jag inte var i närheten av att köra så snabbt som karten klarar av. Då slutade det helt plötsligt att sladda och bara bettade stenhårt. Bara att man behöver skydd för att inte knäcka revbenen säger en hel del... Riktigt kul att få prova och det funkade ju trots markfrigång på ett halvt pekfinger.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Härliga rapporter Johan!

Riktigt ball att köra kart så kan jag tänka mig.

Kan säga också att jag äntligen tog mig tid på Falkenberg att provköra den fina Vantagen, trots många generösa tidigare erbjudanden.

Måste säga att bilen är helt otroligt rolig att köra. Mycket bättre än den har allt skäl att vara. Riktigt kul, så jäkla trevlig balans och motor.

Stort tack Johan!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969





_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Angående att ta bort PPF så om du har en ångtvätt så är det ett mkt smidigt hjälpmedel för att få bort folien. Har gjort det på min bil i sommar och funkade kanon förutom på taket där PPFn krackelerat 🫣 pga suttit för länge/solsken/stått ute?

Råkade dock ut för lacksläpp på en dörr och en framskärm och båda backspeglarna🙈🙈 delvis pga dåligt underarbete vid omlackering.... Suck..

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jäklar vad gott det ser ut!

Ger lite deja-vu känsla från Hedenhös när man försökte smiska
varv med Kali 100-kubikaren.


Värst vad gammal jag kände mig helt plötsligt....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Säsongen 2023 är nu officiellt över för min del.
Bilen är besiktigad, avställd, tvättad och hänger på lyften. Banåka-året -23 med Aston innehöll 7 track days på 6 olika banor samt 3 sprintar/konbanekörningar. Bilen har körts 480 mil i sommar. De allra flesta till och från olika banor men några få nöjesrundor hanns med också.


Den obligatoriska besiktningsbilden. Nej, jag har inte släppt ut 10 liter motorolja på parkeringen, det bara ser ut så.

Bilen gick genom utan anmärkning vilket alltid är skönt. Ljuset har tidigare stått väldigt lågt, något jag sedan sista banträffen på Falkenberg justerat hemma i garaget, och på besiktningen fick jag möjlighet att finjustera så båda stålkastarna står perfekt. Schysst av dem att låta mig få de minutrarna jag behövde.

Utanför Aston blev det ett besök på Nürburgring, tyvärr bara ett enda varv, och några få varv i 944an på Gelleråsen. Efter semestern blev det däremot lite av en comeback i karten. Den har inte körts mycket de senaste säsongerna men nu i höst har jag nog fått ihop 250-300 varv i alla fall. Några rejäla omtag på setupen känns bra men när jag fick på nya däck för att försöka sätta hyggliga tider har "oturen" grinat mig i ansiktet. En nybörjare snurrade framför mig så vi slog ihop och jag krökte bakaxeln. När nya prylar monterats körde jag bara ett pass innan jag upptäckte att ett stolsfäste spruckit. Tredje gången gillt? Då fick jag inte till förgasarinställningarna så motorn varvade inte ur. Finalen med karten på Sprinten med SVKG inleddes med att startmotorn gav upp. Vi lyckades få igång den så småningom men när motorn strax därpå nöp blev det klart att säsongen var över även i karten.
Många bortförklaringar alltså varför jag inte kört så fort som jag hoppats men det stör mig lite, det ska erkännas. Å andra sidan är jag inte det minsta trött på att vare sig skruva eller köra så jag hoppas jag ska kunna hålla ångan uppe i garaget i vinter.

Oavsett, 2023 har varit ett riktigt kul motorsportår! Många olika bilar, inte bara mina egna utan lite provkörningar också har förgyllt upplevelserna.
Nu har jag hela vintern på mig att verkställa små uppgraderingar samt att se till att det är maskinellt toppskick! Service, renovering av bromsok samt montering av excentriska hylsor i uprights'en fram för mer camber är grundspecen med option på byte av ppf.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Samson skrev:

Nej, jag har inte släppt ut 10 liter motorolja på parkeringen, det bara ser ut så.


Typiskt engelska bilar


Skämt åsido, det är jättekul att följa dig och bilens framfart här Johan, keep up the good work!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1499

Namndispens
Namndispens

Det där med ljusinställning är lite intressant. För ett antal år sedan var jag och besiktigade min förra bil och då var det en ambitiös tekniker som justerade om mitt ljus så att det inte endast var godkänt avseende hur högt det lyste, utan även justerade om hur brett det lyste. Teknikern skruvade på rätt ordentligt på båda strålkastarna och efter det fick jag ett fantastisk bra ljus, på både bredden och längden. Fick intrycket av honom att många som justerar ljus nöjer sig med justera höjden så att det är laglig och inte bländar, men är för bekväma för att ställa in optimal ljusbild. Även från fabrik. Eller också saknas kunskapen.

_________________
Johan B
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



blixten skrev:
Det där med ljusinställning är lite intressant. För ett antal år sedan var jag och besiktigade min förra bil och då var det en ambitiös tekniker som justerade om mitt ljus så att det inte endast var godkänt avseende hur högt det lyste, utan även justerade om hur brett det lyste. Teknikern skruvade på rätt ordentligt på båda strålkastarna och efter det fick jag ett fantastisk bra ljus, på både bredden och längden. Fick intrycket av honom att många som justerar ljus nöjer sig med justera höjden så att det är laglig och inte bländar, men är för bekväma för att ställa in optimal ljusbild. Även från fabrik. Eller också saknas kunskapen.


Jag hade en galning till besiktningsman som skruvade ner ljuset på min dåvarande bil så att "kilen" på högersidan skulle komma under linjen, detta trots mina protester att han borde skruva den i sidled istället för att ställa ljusbilden rakt ner i gatan...
Självklart var jag en idiot som inte hade en aning om hur mycket mina lapor bländade hela världen, slutade med att jag såklart var tvungen att skuva upp lamporna igen eftersom allt som var mer än 20m framför bilen var kolsvart. Justerade såklart i sidled också, ett halvt varv eller vad som nu krävdes.
Sen är det ju typ 80% av gubarna i halen som står med ena fingret på "procentrullen" och sätter den på typ 2 eller 3% iställer för 1% som det står på varenda kylarbalk på bilar från åttio och nittiotalet. Troligen samma idiotfenomen med att de tror att de gör samhället en tjänst när det ställer om halvljuset så ingen ser.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Oktober är förbi och även om det inte blivit några stora mängder arbetstimmar i garaget så har det i alla fall inte stått helt stilla.
Servicekit och gummibälgar till bromsoken ligger på arbetsbänken och väntar.



Men innan vi servar bilen och renoverar bromsok ska det ordnas mer camber!
Det är uprighten som i första hand måste skruvas loss då den under metallhylsan ska bytas mot en excentrisk. Dessvärr sitter kullederna från bärarmarna som berget i metallhylsan så den under bärarmens kulled tog rätt mycket stryk vid avmonteringen. Hylsan satt helt enkelt kvar på bärarmen när den knackades bort från uprighten. Den övre bärarmen lossades från bilen istället för att inte riskera att förstöra kulleden.
När jag väl fått bort hylsan från bärarmen visade sig kulleden tagit så mycket skada att jag inte ville använda den. En ny beställdes från England


Tomt vare här! Och slangarna till bromskylningen är fortfarande hela, ett tecken på att de går fritt även när man svänger fullt. I alla fall nästan fritt. Typ så.


Fick kapa och slå mycket på hylsan för att få loss den. Så mycket att jag böjde kulleden utöver att gängorna tagit stryk när den knackades ut ur uprighten. Kulleden ersattes. Nu måste jag hitta ett bra sätt att få bort hylsan på den andra sidans bärmarm utan att förstöra kulleden...

Jag gjorde ett försök att pressa i de nya excentriska metallbussningarna själv utan någon vidare framgång. Bussningen kyldes ner i frysen medan uprighten värmdesordentligt med värmepistol men jag kom inte längre än halvvägs ändå. Lokala Mekonomenverkstaden i Torslanda, tillika min gummiverkstad, pressade i de nya prylarna åt mig.


Värt ett försök i alla fall!


Redo för att masseras av en ordentlig verkstadspress.


Klart! Nej, det är ingen spricka längs bussningen, bara ojämnheter från gjutningen.


En ordentlig tvätt när jag ändå hade allt avskruvat från bilen.


Sådär, prydligt! Dags att montera tillbaka!

Så, åter till bromsarna och lite estetiska funderingar kring bromsoken.
Caliprarna ska lackeras om då de är ohyggligt missfärgade. Frågan är om jag ska passa på att byta färg?
Ska de vara silverfärgade, så som just min bil såg ut när den ursprungligen såldes? Då blir det så originallikt som möjligt men också uppenbarligen "känsligt" om jag kör dem för varma igen.
Då kanske svart skulle vara bättre? Men jag tänker mig svarta/antracit/grafitfärgade fälgar framöver. Då är inte svarta caliprar lika roliga längre.
Röda? Inte för mycket bling och jag tycker det är snyggt med röda bromsok bakom svarta fälgar.

Värt att notera är att bromsoken vid beställning av bilen fanns att välja i rött, silver, grått och svart och jag vill gärna hålla mig till vad som fanns som standard eller option. Alltså inget eget påhitt.
Vad tycker ni? Tankar och idéer?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Röda bromsok... då blir det som Audi A6:an som hämtade dig vid Prästvägen
Röstar på svart! Skiten syns inte och blir de matta av värmen så är inte grått så tokigt thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2915

Namndispens
Namndispens

Grått, eller metallrent - dvs måste de ha färg?

Hittade denna för övrigt för en tid sedan, men priset är lite väl smarrigt för min smak...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/aston_martin_vantage_v12_s_roadster_5_9_v12_sportshift/1000483775

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:

Värt att notera är att bromsoken vid beställning av bilen fanns att välja i rött, silver, grått och svart och jag vill gärna hålla mig till vad som fanns som standard eller option. Alltså inget eget påhitt.
Vad tycker ni? Tankar och idéer?


Ganska personligt när det gäller färg på bromsoken.
Googla bilder på AM Vantage i din färg, med olika bromsoksfärger för att se hur det ser ut.

När det gäller fram & bakvagnsdetaljerna, du har inte tänkt att passa på att vattenpolera dessa när de ändå är bortplockade? Det blir verkligen som nytt då, mycket trevligare att meka med.


EDIT:

För inspiration; min bakvagn före och efter vattenpolering.



_________________
Johan H
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Tack för synpunkterna kring färgval. Har svängt över mot svart igen...
Finns det några smarta lösningar för att "täta" bromsslangarna medan bromsoken är bortplockade för renovering/lackering? Vore skönt att inte behöva tömma hela systemet.

Vidare kämpar jag med att få bort den gamla hylsan från kulleden. Har kört med vinkelkapen för att minska spänningar och samtidigt värma upp den ordentligt. Jag har dragit så hårt jag orkar med min avdragare utan att lyckas. Gängorna på toppen börjar bli trötta och det ser nästan ut som om delen med gängor börjat böja sig lite av kraften från avdragaren.
Fler idéer? Vill ogärna köpa ny kulled då frakt och tull i kombination med svensk kronkurs gör det dyrt.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Mutterdprängare i en av slitsarna så är du hemma sen thumbs up
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Johan H skrev:
För inspiration; min bakvagn före och efter vattenpolering.




Jäklar vad snyggt det blev! Har aldrig hört talas om vattenpolering tidigare men googlat lite och det blev jag riktigt sugen på nu!
Verkar inte vara jättemånga som sysslar med det men jag ska göra ett försök att få till det.

Blir ytan jämn och fin, dvs hyfsat lätt att hålla ren, eller "bara" som ny råyta efter gjutning?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Mutterdprängare i en av slitsarna så är du hemma sen thumbs up

Bra tips, tack! Får bli en vända och köpa muttersprängare och prova! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Samson skrev:

Finns det några smarta lösningar för att "täta" bromsslangarna medan bromsoken är bortplockade för renovering/lackering? Vore skönt att inte behöva tömma hela systemet.


Har du banjo anslutning?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:


Jäklar vad snyggt det blev! Har aldrig hört talas om vattenpolering tidigare men googlat lite och det blev jag riktigt sugen på nu!
Verkar inte vara jättemånga som sysslar med det men jag ska göra ett försök att få till det.

Blir ytan jämn och fin, dvs hyfsat lätt att hålla ren, eller "bara" som ny råyta efter gjutning?






Bilden ovan är från min framvagn, i princip samma grejor som bakvagnen, men hade ingen närbild på den. Efter vattenpolering skulle jag säga att ytan blir bättre än nytt, och är mycket lättare att hålla ren.
Framvagnen vattenpolerades för 3 år sedan och bakvagnen för 2 år sedan.
De håller sig fina fortfarande, jag vaxade alla grejor innan de monterades tillbaka.

_________________
Johan H
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Johan Samson skrev:


Jäklar vad snyggt det blev! Har aldrig hört talas om vattenpolering tidigare men googlat lite och det blev jag riktigt sugen på nu!
Verkar inte vara jättemånga som sysslar med det men jag ska göra ett försök att få till det.

Blir ytan jämn och fin, dvs hyfsat lätt att hålla ren, eller "bara" som ny råyta efter gjutning?



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16836&postdays=0&postor . . . .

Du kan även kolla den här tråden om en av mina andra bilar (Opel Astra GSi), där jag tidigare i år vattenpolerade insug och andra detaljer, före/efter-bilder. Blev väldigt bra!

_________________
Johan H
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Samson skrev:

Finns det några smarta lösningar för att "täta" bromsslangarna medan bromsoken är bortplockade för renovering/lackering? Vore skönt att inte behöva tömma hela systemet.


Om du trycker in kolvarna så att du kan trycka bromspedalen helt i botten så spjärnar du fast den där med någon typ av krycka mot stolen.

Med pedalen i botten så rinner vätskan inte igenom. Ska du hålla på lite längre hade jag nog säkrat ändå med en plastpåse med stripe över bromsrören där du lossat slangarna.

Sen behöver man förstås lufta ordentligt ändå, men man behöver inte tömma hela systemet.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37   >>
21 besök idag (97299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande