Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37   >>
42 besök idag (97320 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Länge sedan tråden uppdaterades så det kan vara läge att väcka den till liv igen...

Vad som hänt är att bromsoken har lackerats samt fått nya damasker. Aston Martin-klistermärken väntar på att monteras men det görs när bromsar och hjulupphängning är ihopskruvat på bilen igen.


Inte perfekt resultat om man granskar noggrannt men good enough då de sitter bakom fälgarna. Viss skillnad mot den sönderbrända grå färgen

Runt jul lämnades sedan de främre hjulupphängningskomponenterna in för vattenpolering. Yeezzz, vad snyggt det blev! Ytan blev lenare, utöver löjligt ren och snygg, så förhoppningsvis fastnar inte smutsen lika lätt men det återstår att se. Håller det sig snyggt är det lika bra att ta hjulupphängningen bak också en annan vinter.


Länkarmarna blev perfekta medan ytan på uprightsen ärgat lite och var lite ojämn



Jag bestämde mig även för att köpa nya bromsskivor från Reyland Motorsport.
Original är 355x32 mm men de nya framskivorna mäter 380x32 mm. Paketet är komplett med spacer och längre skruvar för caliprarna. Skivorna är tvådelade med samma håldelning/infästning som AP Racing om jag vill byta friktionsring senare.
Ökad effektiv radie på bromsen och 1,55 kg lättare per sida. Med moms och tull från UK blir det halva pengen jämfört med GT4-skivorna från Tyskland.
Skivorna är under tillverkning och borde levereras under februari.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Du såg till att beställa för högertrafik va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vattenpolering var riktigt grymt, bättre än nyskick thumbs up

Snart är det dags igen, 18/4 första sprinten

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vilket resultat! thumbs up

Vad är det för typ av färg du använt på oken nu?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
MaZ skrev:
Du såg till att beställa för högertrafik va?



Janne J skrev:
Vattenpolering var riktigt grymt, bättre än nyskick thumbs up

Snart är det dags igen, 18/4 första sprinten

Ja, det blev verkligen över förväntan!
Jag kommer tjuvstarta. För mig är premiären på Ring Knutstorp i början av april med Ringrunners of Sweden.

Christian Jansson skrev:
Vilket resultat! thumbs up

Vad är det för typ av färg du använt på oken nu?

De är våtlackerade, dvs helt vanlig billack.
Det är Speedy-Tyres i Aröd (Gbg) som gjort jobbet. 500 kr/caliper.
Låt oss säga att bromsoken är ok men att jag inte skulle låta dem renovera fälgar...
https://speedy-tyres.se/2022/08/06/lackering-av-bromsok/

I veckan beställdes nya framdäck. Tills vidare fortsätter jag på spåret "sportiga gatdäck" och denna gången provar jag Continental SportContact7.
Likaså är en 20 litersdunk med Castrol 10W60 på väg till Torslanda tillsammans med 2,5 liter Motul RBF 660 bromsvätska. Olja även för nästa service och bromsvätska som räcker till midsommar!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Christian Jansson skrev:
Vilket resultat! thumbs up

Vad är det för typ av färg du använt på oken nu?



Kan tipsa om att Byggmax har en brytbar metallfärg för rimliga 200:- /liter.
På alu-ok grundas med Hammerite Special Metals Primer.

https://www.byggmax.se/hammerite-your-color-vit-198011#1252=100178& . . . .

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Samson skrev:

Jag kommer tjuvstarta. För mig är premiären på Ring Knutstorp i början av april med Ringrunners of Sweden. :


Jag kanske skulle haka på med Z:an? Om du inte kör ifrån mig så kan jag erbjuda GT och sovplats

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Så har bromsskivorna landat i Torslanda. Riktigt skojigt!

Kunde naturligtvis inte låta bli att väga dem. Mycket riktigt var de märkbart lättare, 10,52 kg/st att jämföra med eftermarknadsskivan på 12,10 kg. Reyland hävdade 1,55 kg lättare och det klarade de alltså med 30 grams marginal.
Då hjulupphängningen återmonterats sedan tidigare var det bara att hänga skivorna på plats om montera bromsoken igen. Systemet ska luftas och hjulinställning göras (tid bokad den 3 april) innan bilen är redo för säsongen.
Service och noggrann översyn gjordes för ett par helger sedan.


Mmm...


Glöm inte beläggen...




Här syns tydligt hur icke-bra lackeringen av bromsoken blev. Aston-Martin-dekalerna får vänta till dess att de lackerats på ett fackmannamässigt sätt.
Spacern mellan upright och caliper väl synlig också.



Suget att komma ut och köra blev inte mindre nu. Strax över en månad till påställning!

Har tänkt att föra bok över inställningarna i år. Gjorde därför en anpassning till rätt fordon av mitt motsvarande dokument till karten,




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Den är så snygg den bilen!!😍

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Läckert! 🙂

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Som nytt fast bättre thumbs up thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Dags för Corner Weight!
Då jag har haft isär främre hjullhängning för montering av camberhylsor samt vattenpolering var det så dags att se över bilens corner weight. Fin-fina vågar var inlånade och bilen redo!
Dagen till ära fick jag garagebesök av Figgz.

Den ständiga frågan vid corner weight ställdes även denna gången: sikta på perfekt diagonalvikt eller lika framaxeltryck? Det finns ju lite olika skolor men jag hade bestämt mig för att få framaxelvikten så bra som möjligt.
Vågarna vägdes av så att de stod helt i våg, något jag fuskade med förra året. Alla vågar förutom vänster fram fick lyftas 3 mm för att det skulle bli perfekt.

Med främre fjäderbenen tillbakaskruvade i samma läge som förra säsongen, i alla fall på den nivån som är mätbar med stålskala, skilde det 12 kg mellan vänster och höger framhjul. Inte så tokigt ändå.
Efter någon timmes justerande och någon timmes tjöt fick vi till exakt perfekt viktning fram men på bekostnad av diagonalen och höger/vänster bak. Men detta var det jag bestämde mig för att köra på


Vikter med full tank (80 liter) och 90 kg förare

Tack för hjälpen och trevligt garagehäng, Fredrik!
Nu återstår endast hjulinställning för att bilen ska vara redo för säsongens första varv!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499





Tack för garagebesöket och även hembesöket
Det är så kul att få titta på och även småskruva på saker när det är sån ordning och kontroll på allt, men inte minst för att garage och bil är för välbefinnandet! En god espresso, en bra miljö att jobba i och en bil som fortfarande framkallar känslan av nyförälskelse - perfekt att bryta av vardagen med!
Sen att krydda det med riktig vinnarinstinkt i "klart att corner weight ska bli perfekt när man ändå har chansen" är extra skjoj! Innebar ett antal justeringar, men ändå otippat få. Bra grundläge spar tid!

Såpass jämn vikt fram, jag får helt enkelt ta en vända till med Lotusen känner jag... eller skall jag behålla nån ursäkt till årets sprintrace?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Shakedown!
Första april och strålande solsken, klart bilen måste få lite frisk luft. Premiären på bana sker redan nästa måndag (8/4) på Ring Knutstorp med Ringrunners of Sweden.
Det har funnits en oro då bromspedalen känts svampig trots att jag luftat systemet ordentligt flera gånger. Finns det luft kvar i ESC-enheten sedan all bromsvätska rann ut medan jag renoverade bromsoken? Behöver jag åka till Stockholm och den oberoende specialisten Aston Hill för att komma åt AMDS (Aston Martin Diagnose System om jag gissat rätt), det officiella diagnos- och serviceverktyget där man kan köra "brake bleed"-funktionen (dvs köra abs-ventilerna manuellt) för att lufta ESC-enheten ordentligt? En gnagande oro fanns där och Figgz erbjöd sig att prova hans universal-felkodläsare. Aston Martin finns inte med där men kanske funkar det med Volvo? Det är ju ett elsystem från Volvo i grund och botten, dvs väl värt ett försök! Tack för erbjudandet och omtanken, Fredrik!

Men först en provkörning för att se hur illa det var på riktigt.
Faktum är att så snart jag började köra kändes kändes pedalen stum och fin igen. Slaget i pedalen är långt men då jag inte kört bilen sedan september är jag osäker på om den verkligen var kortare i höstas? Det finns bromskraft nog att låsa hjulen så jag börjar tro att det är mina hjärnspöken som ser ett problem som inte finns. Bilen drar inte snett eller beter sig konstigt så jag ser inga anledningar till att avstå premiären. Naturligtvis läge att lugnt och stilla känna på grejerna de första passen när man väl rullar ur depån, men det är ju ingen större skillnad mot vilken säsongspremiär som helst.

Några bilder från årets premiärkörning.





Sedan blev det den 2 april och 12 timmars konstant snöande gjorde att vårkänslorna snabbt försvann och istället klädde Göteborg i vinterskrud. BIlderna nedan är ungefär ett dygn efter premiärkörningen




Enzo, vår Franska vattenhund (Barbet) undrar nyfiket vad jag gör ute?

Den 3 april sken åter solen och den lilla snö som faktiskt låg kvar på vägen på morgonen töade snabbt bort. Den sedan tidigare inbokade hjulinställningen över lunchen hos Tomas på Tagene Hjulinställning kunde utföras som planerat. Skönt!


Den obligatoriska bilden när bilen står på lyften


Före-vinklarna i tabellen är min ögonmåttshjulinställning hemma i garaget och alltså inte något från förra året.

Alla värden sedan i fjol behölls förutom cambern fram. Då kunde jag som mest nå -2,2 grader. Nu med GT4-hylsorna i uprighten är spannet flyttat och man kan troligtvis nå en bit över 4 grader camber. Vi stannade på -3,1 grader med förhoppningen att det ska vara tillräckligt för att avlasta ytterskuldran på framdäcken. Jag har suttit i bilen medan hjulinställningen gjordes och det var ungefär 3/4 tank bränsle. Ska bli intressant att utvärdera och det vore riktigt skönt om jag kunde få ur fler varv ur däcken.

Jag bestämde mig också för att renovera mitt andra set fälgar (original 19" Aston Martin, satt på tidiga V8 Vantage) jag haft liggandes ett par år. Jag har inte använt dem då ena bakfälgen hade en lite spricka efter en dåligt utförd gammal lagning. Det har åtgärdas, samtliga fälgar riktas till nybilstolerans innan de pulverlackeras mörkt, mörkt grå, i princip svarta. Halvmatt klarlack på detta.
Fälgfixarna i Helsingsborg utför arbetet men jag hinner troligtvis inte få tillbaka dem innan helgen. Jag har ett set Conti SportContact7 som jag tänkt prova denna säsongen men med två set fälgar finns nu en möjlighet till ett dedikerat set med däck som greppar lite bättre. Mer om detta när det närmar sig inköp av däck nästa gång.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Om det är så att du vill ha AR-1 eller Trofeo på de där fälgarna så går det att lösa det hela till Knutstorp i helgen/måndag...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Kul att ni börjar redan på måndag även om det vita finns här just nu i alla fall.
Är det risk för överstyrning nu med lite bättre grepp fram? Har du något justerbart mot det ?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
OscWan skrev:
Om det är så att du vill ha AR-1 eller Trofeo på de där fälgarna så går det att lösa det hela till Knutstorp i helgen/måndag...


Tack, men det blir Conti till att börja med.

Magnus Thomé skrev:
"Fair fight?"-film


Intressant jämförelse men jag har aldrig ens reflekterat över de båda bilarna som potentiella konkurrenter. Det är väl visserligen vad han kommer fram till i filmen också.
Förutom ett rent faktafel (att V8 Vantage har 52% av vikten fram. Det är precis tvärtom, lite baktung. Min bil hade för ett par veckor sedan 51,7% av vikten bak med mig i förarstolen) tycker jag att V8 Vantage vaknar till liv när man pushar den, mer än söndagskörningen i filmen. Från att vara vardagsbekväm och nästan loj till riktigt krispig. Garanterat inte som en GT3, men riktigt välbalanserad och med kommunikativ styrning. Jag har aldrig kört någon GT3, oavsett kaross, så jag kan inte uttala mig om körmässiga skillnader mot V8 Vantage.

Nog för att V8 Vantage var dyr som en 997 GT3 när den släpptes men Aston Martin själva beskriver bilen som ett alternativ till 997 Carrera S fast med bättre GT-kvaliteter. V12 Vantage var mer av en GT3-utmanare.

Ulf Sanden skrev:
Kul att ni börjar redan på måndag även om det vita finns här just nu i alla fall.
Är det risk för överstyrning nu med lite bättre grepp fram? Har du något justerbart mot det ?


Tidig säsongstart, absolut. Tidigare än jag själv önskar om jag ska vara ärlig. Hade gärna väntat till slutet av april så det hinner bli lite temperatur.
Eventuell skillnad i grepp tas om hand med hjälp av dämparna. Det sitter KW V3 på bilen.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



1700 kilo, det kan man inte tro när man åker med, en bil behöver inte vara anorektisk för att gå fort på bana och konbana thumbs up

Kör hårt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Årspremiären avklarad!

I måndags var det dags för årspremiär på bana. Arrangör var Ringrunners of Sweden och platsen var Ring Knutstorp.

Bilen var hyfsat i ordning. Listan över vintern har inte varit speciellt lång utan det har i princip varit allmänt underhåll och tillsnyggning av vissa saker. Det fanns en viss oro för bromspedalen som har haft långt slag efter att all bromsvätska runnit ut medan bromsoken renoverades. Oron visade sig vara obefogad men slaget i pedalen blev kortare när jag körde och ABS'en fick jobba. Hela tiden stum och fin med bra känsla. Nu känner jag igen den sedan i fjol.

Enda detaljen som inte var helt ok av däcken. Nya Conti SportContact7 ligger i garaget och väntar men väntar gjorde jag också på att mina "reservfälgar" skulle renoveras. Fälgarna låg i över en vecka helt orörda hos Fälgfixarna i Helsingborg i väntan på att mitt godkännande av kostnaden skulle nå ända fram. Miss i kommunikationen mellan däcksfirman i Göteborg som skickade dem åt mig och Fälgfixarna gjorde att fälgarna aldrig hann bli klara. Då bestämde jag mig för att köra premiären på de gamla OE Bridgestone RE A050 som är allt annat än lämpade för bankörning... De är dessutom 20 mm smalare än vad jag kört på de senaste säsongerna.



Tidig uppstigning och avfärd strax efter kl 5 för att vara i depån kl 7:30. Där väntade frukost, förarmöte och allmänt biltjöt innan det var dags att äntra banan.
Första passet vaar blött men passade mig fint då jag i lugn och ro skulle bygga temp i de nya skivorna och bedda in beläggen. Redan till nästa pass var det torrt nog för att kunna ladda på.







Ska sanningen fram var det ganska svårt att ladda på ordentligt denna gången. Balansen var verkligen under all kritik med de hårda och dåligt greppande framdäcken. Så illa att jag inte brydde mig om att försöka justera balansen då det till nästa körning med rätt däck kommer vara helt annorlunda. Oavsett det, kul att komma igång och köra igen.
Positivt var i alla fall att se däckslitaget på framdäcken. Den extra cambern jag har nu såg ut att göra riktigt gott. Ska bli spännande att se hur det blir med de bredare och greppvänligare däcken framöver.

En kort film hann det bli i alla fall. Som synes väldigt lite trafik men ett par Porschar kan ses samt något varv där jag följer en Ferrari 458.



Jag lyckades dessutom med konststycket att köra av denna gången, något jag inte gjort med en gatbil någonsin tidigare. Avkörningen kan kanske inte ens kallas avkörning då jag snarare styrde av banan för att inte grensla en curb.
Jag hade kört 7-8 varv på passet, dvs framdäcken var synnerligen varma. I inbromsningen i nedförsbacken i Liton börjar det plötsligt understyra vansinnigt mycket och det känns som det inte bromsar alls. När jag närmar mig utgången inser jag att jag kommer grensla curbsen på utsidan och rent instinktivt styr jag åt fel håll och släpper ut bilen på gräset innan curbsen. Man kan ju slå sönder många dyra delar under bilen om två av hjulen är i gräset och de andra två är kvar på asfalten med curbs därmellan.
Jag rundar helt enkelt curbsen och kör upp på banan igen där de slutat. Loggen visar att det gick i ca 40 km/h när jag lämnade asfalten. Tyvärr innebar det att splittern slog i marken och bröts sönder.

När jag studerade loggen efteråt ser man att något konstigt händer i nedförsbacken i Liton.
De blå/turkosa linjerna är hastigheten. Den ljusare linjen är varvet jag kör av på medan det något mörkare är ett tidigare varv under passet.
Jag bromsar vid samma punkt men mellan de båda röda cirklarna sjunker farten bara från 90 km/h till 84 km/h. Detta på en sträcka av 50 meter! Det händer alltså ingenting med farten på vääldigt lång sträcka.
G-kraften är fortfarande hög, bilden visar alla g-krafter kombinerat. Tittar jag på lateralkraften (ej med på bilden) ökar den från 0,8g vid den vänstra röda cirkeln till 1,42g mitt mellan cirklarna för att sjunka till 1,22g vid den högra cirkeln. Man kan tycka att farten borde sjunka mer när sidlasten är så pass hög.
Märkligt fenomen men riktigt intressant att analysera!






Den gula plastbiten ligger där för att avleda blicken från splittern...

Nåväl, ingen större skada skedd. Man känner sig såklart inte superproffsig när man inte lyckatas hålla sig på det svarta men det finns såklart värre saker man kan göra.
Ny splitter är beställd men leveranstiden verkar vara löjligt lång, 35-72 dagar!

Fälgarna då? Jo, först idag kunde jag hämta upp dem och de kördes direkt till min lokala gummimojje. Däcken monteras i början av veckan så till nästa körning på Kinnekulle om en vecka sitter de på bilen för första gången.
I helgen väntar sedvanlig översyn och luftning av bromsarna.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37   >>
42 besök idag (97320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande