Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 25 besök idag (98602 totalt) |
Låter som min gamla E36 M3 där ABS kunde få tokspelet och bromsen i princip försvann en handfull billängder. Räckte att bilen krängde aningen diagonalt med sämre tryck på ett av bakhjulen eller för den delen att foten bara låg lätt på bromspedalen när bilen var lite lätt över Mohlins knäpp på Kinnekulle. Men det har du väl antagligen koll på. Men kände ändå för att skriva för det låter så lika.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Detta låter mer som den där första fade man får vid inkörning av beläggen, men den var ju redan avklarad så lite mystiskt allt..?
|
||||||
Kan mycket väl ha varit samma fenomen. Jag har inte upplevt det tidigare i denna bilen och jag tycker inte att jag gjorde något annorlunda mot tidigare varv. Inga udda spår eller liknande så det överraskade mig verkligen. Men med tanke på hur liten fartsänkningen var på så lång sträcka låter det troligt.
Bara skivorna som var nya för dagen. Beläggen har gått en kväll på Sturup och en kväll på Falkenberg samt 40 varv på Knutstorp innan "inchidendenten" (quote C Leclerc). _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Kokande bromsvätska? Har haft en liknande upplevelse i M3:an ett par gånger varav en gång resulterade det i en liten piruett. Den gången är jag rätt säker på att det var just kokande bromsvätska för jag var nog lite för mesig på bromsen under passet för att vänja mig att köra utan ABS.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Kan det ha varit framdäcken som gav upp?
Med Michelin Cup2 har jag upplevt att dom helt tappar greppet när dom överhettar. Kyla något varv så är dom som vanligt igen. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
om latacc gick upp så högt så hade du nog inte mycket grepp kvar att bromsa med, eller tolkar jag dig fel?
en totalacc plot (G-G) ger nog en hel del info i detta fallet men 1.42 med "Gamla, hårda och smala däck" låter ju inte som en perfekt setup för hårda inbromsningar i kurva. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ingen SVKG Sprint för mig denna afton. Istället är det den sista preppen och packa inför en heldag på Kinekulle Ring i morgon som väntar. Hoppas mina SVKG-vänner får en skön premiär i konbanan ikväll.
Bilen är i ordning. Bromsar luftade och allmän översyn avklarad. Den trasiga frontspoilen/splittern bortskruvad och sparas som borrmall när den nya behagar dyka upp. De nyrenoverade banfälgarna har skotts med nya däck och det ska bli riktigt kul att se hur SportContact7 beter sig. Gummimojjen var nöjd då de var märkbart lättare att montera än Pilot Sport 4S. Trasig splitter numera bortskruvad. Här hänger bilen fortfarande på lyften då det bara är högersidans hjul monterade. Tidig uppstigning i morgon och förhoppningsvis många varv på banken innan vi ger oss hemåt igen. Stay tuned! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Det blir väldigt intressant att höra vad du tycker om däcken, jag har också funderingar på att testa SC7 i år. Ska bara bränna av någon trackday till på dom gamla sulorna. Men att dom var lättare att montera är väl inget bra tecken? Tyder på klenare stommar tänker jag? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
I mitt fall är 265 SC7 bredare än 265 Michelin, så de verkar vara bredare generellt vad jag läst än Michelin. Kanske det som gör det lättare? Vi ska kränga mina SC7 om 2 veckor så får se vad han säger då _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||||
Alltid lurigt med däcksbredder omonterat. Om de nu är omonterade ännu alltså.
Rekord på "felmätt" gjorde jag på några TrofeoR som var typ 1cm smalare när jag mätte dom monterade mot de jag mätte dom till omonterade. När de väl var monterade stämde de exakt mot det officiella måttet. Jag är nog lite tveksam till att jämföra olika däck omonterade mot omonterade också faktiskt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Så är det så klart, 265 PSS på 10" har dock sjuk stretch. Av de SC7 265 på 10" jag sett bilder på hittils verkar de inte lida av samma symptom, men vi får se snart _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||||
Håller med! Min första tanke kring den kommentaren var inte heller positiv. Men det är inget som det har klagats på i tester så jag hoppas det kommer vara fin respons ändå. Jag återkommer med rapport!
Visst, nu ser bilen ut som en äldre 4,3'a men jag tycker fälgarna ser bra ut. Det var dessa fälgar som satt som standard på de första årsmodellerna med 4,3 litersmotorn. Är riktigt nöjd med färgen. Ville inte ha helt svart då fälgarna då snarare "poppar" ut, särskilt om de är blanksvarta och blir då även extremt känsliga för repor. Jag siktade på halvmatt mörk antracit och tycker det blev riktigt bra.
Som referens kan nämnas att bakfälgarna är 9,5" breda och däcken är 275or. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Behöver inte betyda något alls, finns ett gäng slicks som är mycket lättare att kränga än vissa R-däck (som inte på något sätt är kända för att ha bra stommar). Tror inte att du behöver vara orolig alls kring just det! _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
I fredags kördes säsongens andra track day. Ibland funderar man på vad man sysslar med, denna svinkalla aprilmorgon var en sådan dag. Då det var minusgrader på natten och bara utlovat 3-4 grader under dagen senarelades förarmötet. Jag slapp uppstigning i svinottan och vid avfärd sken solen i Göteborg.
På väg norrut försvann solen och mörka moln fyllde istället himlen. Som tur var kom snön inte förrän jag var 20 minuter från Kinnekulle, annars hade jag vänt. Snöfallet varade inte så länge och väl på plats var det faktiskt torrt. Någon värme blev det aldrig under dagen och även om körningen var kul och arrangemanget var bra så infann sig aldrig någon riktig glädje att vara på plats. Jag tycker det är alldeles för tidigt att köra i april. Visst, det kan absolut vara fina dagar men det är större risk för iskyla, snålblåst och regn... I princip först på plats... ...men snart fylldes depån av det sedvanliga gänget Porschar, övervägande del GT3 och GT4. Det blev ett par lugna pass för att känna på såväl bana som bil. Lite udda att få "Varning för ishalka" i displayen när man startar bilen för att ge sig ut på en räserbana. Efter ett par pass var däckstrycket injusterat och jag började ladda på lite. Jag har ändrat min grundsetup till denna säsongen, mjukat upp dämparna fram och tightat åt dem bak. Tanken var att justera in bilen från överstyrning istället. Även om jag förra året hade bra bra balans har det alltid varit framändan som varit begränsningen och nu ska vi se om det gick att komma från andra hållet. Det var uppenbart att jag mjukat upp kompressionen för mycket fram då framändan var diffus och väldigt slapp i ojämnheterna, främst i högern efter Mohlins knäpp. 2 klick hårdare kompression fram och ett klick bak. Det gjorde stor skillnad i respons och karosskontroll. Till passet efter, dagens sista, tightades även främre rebound åt två klick och jäklar vad gott den gick! Jag kunde kliva på gasen tidigt i utgångarna och i Kvarnkurvan kunde jag köra ett märkbart tightare spår. I takt med att gaspedalen fälldes mot durken fick man öppna upp styrningen något, riktigt riktigt fint! Och jäklar så skoj! Vågar påstå att jag aldrig kört runt Kullen så snabbt som i fredags! Trots 1 700 kg och gatdäck. Filmen nedan är ett hopklipp från dagen. Först ett par varv bakom en 996 GT3 och sedan ett par varv efter lite stötdämpartuning. Kul att analysera och se hur lägstafarten i kurvorna blir högre precis som toppfarten. Skönt när känslan bakom ratten överensstämmer med datan. Japp, mic'en är tillbaka på bakre stötfångaren! Ja, däcken då? Det var första gången på Conti SportContact7 för mig då bilen bara körts på Michelin Pilot Sport 4S tidigare, förutom OE-Bridgestone då. Jag skulle vilja göra ett riktigt test och köra båda däcken samma dag men spontant skulle jag säga att SportContact7 är snabbare över ett varv. Däremot var de mycket svårare att köra konstant med och jag upplever att de tappade greppet långt mycket tidigare än PSS4 då jag kunnat köra ett helt pass inom en halvsekund. Vad det gäller styrkänsla tycker jag de är väldigt mycket sämre än Michelin. De känns rentav slappa i jämförelse och jag trodde flera gånger under dagen att jag fått punka. När det börjar slip'a låter det om däcken som det kasar ungefär som man har jättelite luft i däcken. Tittar jag däremot på slitagebilden så har sidostommen stått pall, dvs jag har inte åkt på ytterskuldran. Däremot ser slitagebanans klackar ut att ha tendenser till snedslitning. Vänster framdäck, som brukar ta stryk i den långa Kvarnkurvan har klarat sig väldigt bra. Slitaget än nästintill inte mätbart högre jämfört med höger framdäck. Jag tror min nya camber-setup har gjort väldigt gott! Vänster framdäck efter ca 35 varv på Kinnekulle. På tisdag är det Falkenberg med SVKG. Bilen har fått sin sedvanliga översyn och kontroll. Bromsarna luftade och bilen packad och klar. Falkenberg är nog den banan jag kört med med denna bilen så det ska bli intressant att se hur SportContact7 fungerar där. Inte minst ska det bli riktigt kul att träffa alla bilkompisar där igen! Det brukar läcka och kladda en del runt bromsvätskebehållaren. Vet inte vad det beror på men jag är inte helt förtjust i att brandfarlig vätska läcker ut i motorrummet. Jag har provat att köpa nytt lock utan resultat. Ett nytt försök att lösa detta har gjorts i form av att en nippel skruvats genom locket samt en slang dragits till ett avluftningskärl. Förhoppningsvis skvätter eventuellt överskott/övertryck av bromsvätska ner i behållaren istället för att tryckas genom den inbyggda avluftningen i locket. Jag har helt enkelt plundrat karten på lite italienska kvalitetsprodukter från Righetti Ridolfi. På tisdag vet vi om det löser problemet. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Visst kan man få eld på bromsvätska men det tråkigaste är att det löser upp lack så det kommer fukt bakom med rost som resultat, jättetråkigt.
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 25 besök idag (98602 totalt) |