Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41 >> 669 besök senaste veckan (113717 totalt) |
Trevlig familjetripp!
![]() Gött att bilen går som en klocka! ![]() ![]() Apropå kamera så går jag i lite tankar på en DJI Osmo Action 4. Har ingen erfarenhet alls själv men den har fått bra omdömen om man surfar runt lite. Dessutom så tvingar den inte in användaren på abonnemang som jag förstått att GoPro numera gör... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Semestern slut och dags att återgå till normal dygnsrytm...
Vi har under ledigheten, som många tidigare somrar, kört bil i sydeuropa. Efter F1 på Red Bull Ring i Österrike var vi några dagar i Slovenien medan vi under huvuddelen av resan tankade sol och värme i Kroatien. Inget stopp på Nürburgring då vi höll till längre österut denna gången. Väl hemma har jag äntligen kommit ikapp med trädgårdsfixet. Har byggt pool i flera år (!) som nu färdigställts under våren och därmed tagit all tillgänglig tid. Nu har jag alltså hunnit med övrigt underhåll i trädgården och runt huset som släpat i flera år. Känns riktigt skönt! När regnet drog in över Göteborg idag tog jag därför första garagedagen på länge. Det var faktiskt så länge sedan att jag inte riktigt visste var jag skulle börja. Karten fick lite tid innan jag bestämde mig för att se över höger drivaxel på Vantagen. Den har börjat trycka ur sig lite drivknutsfett. Inte mycket men tillräckligt för att jag vill göra något åt det. Hittar inget uppenbart mekaniskt fel. Damasken är tät och det är en lättflytande oljeliknade vätska som tryckts ut mellan locket och skruvhålen. Med tanke på att fettet i princip smält har jag beställt nytt drivknutsfett avsett för racing, dvs ett fett med riktigt hög smälttemperatur. Ska klara 1100 grader enligt tillverkaren, borde räcka... ![]() Nästan faktor 10 i kostnad mot universalfettmen det rör sig ändå bara om 300 kr för en burk som täcker mina behov för flera decennier. ![]() ![]() ![]() Ny kamera! Jag har tröttnat på förlorade filmklipp, klipp utan ljud och en kamera som överhettar och stänger av sig. Dags att ge upp GoPro och se vilka alternativ som finns. YouTube gick varmt där jag scannade massa tester där jag till sist bestämde mig för en Insta360 Ace Pro. Bra spec och fått fin kritik. Snabbfästet för kameran är samtidigt en adapter för "GoPro-fästen", dvs man kan använda befintliga sugkoppsfästen och andra prylar man samlat på sig. En adapter för extern mic via 3,5 mm plugg fanns att köpa (blåtands-mic'ar är jäkligt dyra!) så när Scandinavian Photo hade kampanj på den tryckte jag på beställningsknappen. Har precis beställt ND- och polarisationsfilter så jag hoppas kunna skapa snygga filmer framöver. ![]() Här med mic-adaptern monterad. Adaptern har även usb-c och jag kommer även fortsättningsvis ha kameran strömförsörjd när den är monterad i bilen. Skönt att inte behöva fundera på batteribyte under dagen när man kör ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Tack för att du tar täten för anti-GoPro, jag har väldigt länge tyckt att de har varit värdelösa, alldeles för få som faktiskt funkar 100%, all har nåt jäkla idiotfel.
![]() Kolla så du får tätningen mellan yttre ringen och fettkoppen på rätt plats, annars läcker det... Men detta vet du ju redan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() ![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Årets sjätte track day är avklarad, den första på flera månader men också årets näst sista.
SVKG var arrangör och denna gången bestämde jag mig för att skippa uppstigning i svinottan och hyrde in mig i Jannes stuga. Grillkväll, gött tjöt och trackwalk var trevliga biverkningar av det beslutet. Det är nog närmare 2 decennier sedan jag promenerade runt RIng Knutstorp senast och intressant att uppleva alla doseringar utan bil... ![]() De senaste åren har jag alltid varit på Ring Knutstorp som en säsongspremiär. Man är rattrostig och av något outgrundlig anledning har jag aldrig riktig ordning på bilen. Denna gång däremot, nu har jag haft säsongen på mig att finjustera stötdämparna och rätt däck är monterade. Vädret lovade gott och sällskapet i form av kompisarna i SVKG på plats. Kul att se hur fort jag kan köra på Ring Knutstorp med denna clubsport-spec på bilen jag har nu! Med min gamle BMW 328is E30 BMW Cup-bil körde jag 1:07,1 för många år sedan. Aston har jag kört på ca 1:09 blankt tidigare i våras (handklockat från film, ingen officiell tidtagning den gången) men då med original Bridgestone-däck fram. Conti SportContact7 är otroligt mycket bättre och jag hoppades inför denna körning att kunna nå 1:07-tider. Trots att de däcken körts på fyra track days, 106 varv plus utvarv samt transport till och från dessa banor. De har haft sina värmecykler och det gottigaste är absolut redan urtagna ur dem. Det gick fort direkt. Redan andra fullfartsvarvet gick på 1:08,55, tredje varvet 1:08,23. Sedan trafik och inga övriga förbättringar det passet. Däckstycket över 3 bar... På andra passet gick jag ut bakom Martin Gistell som körde sin Roadsport BMW Z3 för första gången på många år. Utvarvet lugnt och ingen attack på första flygande varvet heller för att inte riskera förstöra däckstommarna innan värmen höjt däckstrycket. Tredje varvet visade 1:07,98 och fjärde varvet 1:07,78. Det var väldigt jämnt med Martins Z3 men då stod jag i princip upp och körde. Pushade som i ett kval! På rakan bytte vi plats då Martin släppte förbi mig. Jag fortsatte pusha men bromsade lite för sent på kortrakan. Innan den missen hade jag 10-15/100 bättre tid men tappade istället 3/10 sekund. Över bäcken ut på start/mål styrde jag in för tidgt och drev ut "över kanten"/knölen fortfarande under sväng med rejält uppställ som följd. Varvet definitivt förstört. Missar av mig, kanske i kombination men lite för varma däck efter flera push-varv i följd. Oavsett anledning till det förstörda varvet hade jag två 1:07-varv på rad. Sätter jag förstakurvan och idioten bättre tror jag 1:07,5X är möjligt. Likaså var jag mer konservativ i Liton denna gången efter "bromsbortfallet" där i våras. Å andra sidan tror jag inte man tappar speciellt mycket på ett lite försiktigare spår där. Man kan åka lite tightare i andra apex av Liton och säkerställa att sätta utgången över "Bäcken" ut på start/mål bra istället. Tredje passet avbröts tämligen omgående efter att en bil tryckt ut kylarvätska(?) på banan. I vänstern upp mot Idioten styrde jag in som vanligt efter en hård inbromning för att precis vid apex tappa allt grepp fullständigt. Som tur var det här och inte i inbromsningen asfalten var glykolmarinerad, då hade det blivit dyrt! Sanering av banan avslutade förmiddagen. ![]() Trevliga depågrannar i form av Janne och Carl. ![]() Efter lunch hade jag bestämt mig för att backa av lite för att hålla däckstemperaturen i schack. Lite trafik gjorde såklart att varvtiderna varierade något men även på varv 8 och 9 kunde jag köra inom ett par tiondelar var passets snabbaste. Detta drygt en sekund långsammare än nya bästatiden på maxattack under förmiddagen, dvs runt 1:09,0 - 1:09,1. Då hade också däckstrycket inte heller stigit över 2,6 bar, utan var kvar på förväntat varmtryck. Jag är bortskämd med att bilen fungerar klockrent, så även denna gången. Jag upprepar mig som en apa i varje rapport men balansen är riktigt fin. Styr in bra men är samtidigt otroligt trygg och man blir aldrig överraskad. Så det är väldigt lättkört även när det börjar släppa. Bromsarna är sköna och klarar en dag på bana utan problem. Det råa ljudet, som faktiskt hördes bäst på film, men som även kändes i pedalen försvann med de flytande framskivorna. Jag ska köpa motsvarande skivor bak i vinter har jag tänkt. Summa summarum, jag njuter av problemfria dagar på räserbanan och har jäkligt roligt både bakom ratten och tjötandes i depån! Dagen till ära var även premiär för min nya kamera. En Insta360 Ace Pro står för bilderna och jag hade ett ND32-filter över linsen för att kunna få lite längre slutartider och snyggare rörelseoskärpa för bättre fartkänsla. Filmar nu i 4K och 30 bilder per sekund. Då kan jag också aktivera HDR i kameran. I övrigt underexponerade jag filmen ett halvt steg. Ljudet via extern mikrofon på bakre stötfångaren som vanligt. Gamla GoPro Hero 8 monterades för att filma bakåt. Den lyckades få med ett helt pass medan de övriga passen filmades lite sporadiskt. ![]() Helt otroligt hur GoPro lyckas sätta krokben för sig själva genom kassa produkter. Har haft ett gäng GoPro's genom åren men nu är det över för min del. Det ska bli intressant att se hur Insta360 känns över tid men så här efter första riktiga försöket är det bara positivt. Nedan är tillslut RIng Knutstorp med SVKG i filmformat. Jag har inte efterbearbetat filmen utan bara klippt ihop den direkt ur kameran. Enklast tänkbara med där RaceChrono-data synkats med filmen för att sedan klippas ihop i iMovie på en Ipad i soffan. Håll tillgodo! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Säsongens sjunde track day kördes på Kinnekulle Ring med Ringrunners of Sweden.
Hemma i garaget hade jag under förberedelserna lyckats skruva bort mig på stötdämparna. Tänkte "nolla" dem för att säkerställa att höger/vänster stod lika men lyckades blanda ihop klickandet på kompressionsdämpningen. Då satte jag en något för mjuk grundinställning så att jag väl på plats skulle kunna stega upp till rätt sättning igen. Utöver sedvanligt underhåll och kontroll, mäta tjocklek på belägg, förstöra stötdämparinställningarna och blöda lite frisk bromsvätska till caliprarna provade jag att byta lock på bromsvätskebehållaren ytterligare en gång. Har provat olika originallock, skruvat nippel genom, osv för att försöka bli av med att det fuktar och rentav läcker bromsvätska men inga lösningar har fungerat över tid. Trodde jag hade löst det med den extra lilla behållaren och nippeln i locket men det läcker fortfarande i avluftningsspåret som är fräst genom gängan på locket. Denna gången tog jag locket till bromsluftningsverktyget från Biltema. Det locket har inget spår då det måste vara tätt eftersom man pumpar tryck som används när man luftar bromsarna. En tjock slang på nippeln till en liten plastflaska som ska fånga upp eventuellt skvätt. Och nu verkar det faktiskt funka på riktigt! Det var torrt runt bromsvätskebehållaren efter körningen i regnet på Falkenberg (första körningen med nippel och avluftningstank) men där var det aldrig speciellt höga bromstryck eller sidlaster. Nu däremot var det kruttorrt trots normalt väder och fullattackskörning. Gött! ![]() Inte världens snyggaste lösning men det verkar funka ![]() I vinter ska jag försöka fästa/säkra den vita flaskan på något sätt. Den mindre behållaren, man ser i princip bara ett litet svart lock samt en tunn genomskinlig plastslang, tar jag bort igen. Det funkade inte. I fredags morse var det i alla fall tidig uppstigning för att möta solen längs transporten på E20 till Götene. Magiskt vackra vyer där solen bröt genom dimman... Lite bra musik, en kopp kaffe och ett par smögåsar som frukost gjorde att tiden gick fort. Först på plats var jag dessutom och konstaterade att jag borde sovit en halvtimme till! Å andra sidan skönt att hinna packa ur bilen och rigga kamerorna redan innan förarmötet. På förarmötet konsterades det att vi kommer få massor av körning! Bara precis över 20 bilar anmälda, dvs open pit efter ett par inledande pass i två grupper. ![]() Mest Porschar (som vanligt) men även ett par nya Supror, en GR Yaris och ett par BMW. Och en ensam Aston Martin. ![]() Bilen fungerade som vanligt helt utan protester. Lite däckstrycksjusteringar och den planerade småjusteringen av kompressionsdämpningen var allt som gjordes. Smidigt dessutom att till bra pris kunna fylla 98 oktan i nedre depån. Mycket körning, lite bilar och ändå massa trevliga människor att tjöta med gjorde dagen till en höjdare! På sedvanligt maner var körningen disciplinerad och hjälpsam. Alla släppte fram varandra där det behövdes. Jag behövde lämna tidigt på eftermiddagen då det var fulltecknat på kvällen och under helgen men jag hann ändå med över 50 varv. Agerade instruktör både med passagerare i bilen och med bil bakom för att visa spår. Min namne Johan fick upp farten rejält i sin GT4 och var strålande glad efter att hittat rytmen och sänkt varvtiderna. Kul! Annars var höjdpunkten ett pass med en helrätt Porsche 964. Om det var en tidigare racebil eller "bara" renodlat track day-bygge vet jag inte men den var helt rensad, hade fullbur och r-däck. Vi körde riktigt jämnt och var olika snabba på olika partier på banan. Kul och nyttigt att sparras! ![]() ![]() Några av dessa varv med 964an finns med på det sedvanliga YouTube-klippet. Inga varvtider denna gången av försäkringsskäl, Porsche OF gäller på RR-träffar. Framdäcken sjunger på sista versen så nya är beställda. Kör vidare med Conti, nu har jag vant mig vid styrkänslan, de är billigare än Michelin Pilot Sport 4S och troligtvis även något snabbare. Framdäcken har körts ca 200 varv och lite drygt 250 mil inklusive transport till och från de banmöten de tjänstgjort på. Tycker det är helt ok och de har presterat riktigt representativa varvtider även nu på slutet när de varit ordentligt slitna. Som synes nedan slits insidan mer än utsidan men ytterskuldran har aldrig överhettat även om mönstret allra längst ut mot skuldran är mer slitet är några cm längre in. Bakdäcken överlever någon eller möjligtvis några dagar till men det får nog bli nya till nästa säsongsstart. ![]() Insidan till höger i bild. Mönstret på ytterskuldran är utslitet medan det finns mer mönster kvar precis innanför. Vill därför inte gå ner i camber. Näst på schemat står Frukostklubben lördagen den 21 september. Uppstigning i svinottan för att vara på Götaplatsen strax före kl 6 men denna gången tänkte jag prioritera att vara med. Just lördagar vid 5-hugget brukar jag vara rätt sugen på att sova men det är allmänt upprop för Aston Martin med förhoppning att det ska bli ett gäng brittiska gentlemen med på utställningen. Nu när jag dessutom skrivit det här på rejsa kan jag förhoppningsvis inte backa ur... Dagen därpå vankas det heldag på flygfältet i Vårgårda för SVKG Sprintfinal! Har inte hunit vara med en enda gång på sprintarna/konbanekörningarna i år men nu så! Säsongen avslutas med "Höstrus(k)et", en eftermiddag/kvällskörning på Falkenberg med SVKG den 26 september, besktning den 27. Just Höstrus(k)et annonserades tidigare på annat datum vilket krockade med tjänsteresa. När datumet korrigerades kunde jag genast lösa en biljett. Vore kul om vi kunde få en kväll med fint väder på Falkenberg i år. Vårträffen där var väldigt blöt, kul och nyttigt att köra i regn, men halva nöjet är ju att tjöta i depån! Hinner man kanske med en kul-tur innan september tar slut och bilen ställs av? ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Du måste ju kunna komma hem med racebussen ![]() |
||
Väldigt snygga spår Johan och väl kört! Det är precis sammaspår som jag körde med karten på kullen, syns att du vet att köra odiffat med sen apex, men det är väl inte så på kartbana?
Som sagt, vackraste bilen i depån!!! ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||
+1. Gaydon-fabriken byggdes under Ford-styret om jag minns rätt, kanske bidrar till att DB9 och Vantage 4.3 och framåt faktiskt går att köra lite ![]() |
||
Jodå, det finns allt en del positivt från eran med Ford som ägare av Aston Martin. De lyfte sig ordentligt vad det gäller kvaliteten samtidigt som underhållskostnaderna sjönk.
Att de t.ex plockade elystemet från Volvo är en sådan sak. VH-generationen har inte många svårlösta elfel. Strular något beror det oftast på dåligt 12V-batteri. I värsta fall en styrmodul som gett upp men ytterst sällan något konstigare än så. Det enda riktiga felet jag råkat ut för är en dålig tändspole med misständningar som följd. Jag bytte alla åtta spolar där materialet kostade 4 500 kr inkl frakt. I övrigt har jag bara lagt pengar på slitagedelar som bromsar och däck samt uppgraderingar för att bilen ska klara av bankörning utan att storkna. Visst förebyggande underhåll såklart men inte speciellt mycket. Min förhoppning är att komma iväg på årets åttonde banmöte på torsdag så nog används bilen och jag blir sällan anklagad för att hålla igen. Jag är ju en sådan människa som har listor till allt möjligt och varenda spenderad krona på bilen finns dokumenterad, bränsle undantaget. Det kanske kommer en post i höst/vinter där jag delar vad mina fyra år med bilen kostat. Jag har en dold agenda i mina uppdateringar här på rejsa i att visa att det går alldeles utmärkt att skruva och utveckla en uddabil så jag tycker det är roligt att det noteras att bilen håller för att köras med på riktigt! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Tidig uppstigning!
04:50 ringde klockan i lördags. Kaffebryggaren slogs på och de färdigbredda smörgåsarna plockades fram. Såväl min son som torrsumpsåttan väcktes till liv. En timme efter reveljen intogs ett i det närmaste fullsatt Götaplatsen. Bara minuter efter vi parkerat var köerna långa och många bilar fick parkera utanför. Att möta soluppgången på en bilträff är i det närmaste magiskt! Massor av bilar, glada och trevliga människor som strosade runt med en kopp kaffe i handen. Aston Martin-klubben bjöd på bullar medan tidningen Klassiker bjöd på kaffe. Till denna Frukostklubben-träff var det alltså ett allmänt upprop från Aston Martin-ägare i göteborgsregionen. Det skulle slås rekord i att samla Astons på en träff! Lite kul kuriosa är att jag drog igång en WhatsApp-grupp för Aston Martin-ägare i västra Sverige i syfte att lära känna varandra, hjälpas åt vid behov och kanske få till en fika-körning eller så. Gruppen har vuxit och har blivit Aston Martin-klubbens mest aktiva del även om den aldrig varit knuten till klubben. Men mycket tack vare denna WhatsApp-grupp samlades hela 14 Aston Martin i lördags morse klockan 6! Allt från tidiga DB2 till nyare DB9 och V8 Vantage. Jag fick berättat för mig att det i somras var runt 25 bilar på årsmötet som då samlats från hela Sverige.. Vi kan alltså dra ihop 14 bilar bara i göteborgsregionen! Superkul att se så många bilar samtidigt och riktigt kul att träffas på riktigt! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avgastonen från denna Vanquish var gåshudsframkallande! Redan på tomgång! ![]() ![]() ![]() ![]() Det går tydligen alldeles utmärkt att ha hundar (notera plural!) i en V8 Vantage! De sitter kopplade på den lilla hyllan bakom stolarna. ![]() Vid 8-tiden när Frukostklubben avslutade träffen tog "Klassikersvängen" vid. En körning arrangerad av tidningen Klassiker med lite olika stopp på vägen. Många av bilarna på Frukostklubben var med på körningen efteråt och det var kanske inte helt min smak. Vi guidades runt över Göteborgs samtliga fartgupp, in på återvändsgator och när vi väl lämnade staden gick slingan via grusvägar. Ett stopp på British Auto, en Morgan-återförsäljare med lite blandat engelskt i hallen innan vi tillslut hamnade hos Verktygsbodens projektlokaler i Borgstena, i skogarna strax norr om Borås. Körningen på landsvägarna skedde oftast i långa kolonner där tempot bestämdes av en Peugeot från 50-talet... Om tempot dubblats skulle hastighetsgränsen tangerats, segt var ordet! Men ytterligare lite biltjöt och några pizzaslice's senare körde vi hemåt. Det ryktades om fri fart som kompensation för den ytterst försiktiga resan tidigare, men jag vet inte om det stämde. Självklart körde jag som den försiktiga och ansvarstagande tvåbarnsfar jag är! Sprintfinal! Efter den tidiga uppstigningen på lördagen blev det slapparförmiddag innan bilen packades om och styrdes mot Vårgårda för final i SVKG Sprint Cup. Jag har inte kört en enda sprint i år och var därför lite nyfiken på hur bilen skulle upplevas. Banan var ordentligt lång och jag lyckades köra fel på de första 3 varven! ![]() Bilen var understyrd och när Fredrik körde bilen ett varv var understyrningen än värre. Corden på framdäcken tittade fram och bilen blev markant sämre för varje varv. Så någon utvärdering av bilen anno 2024 blev det aldrig. Nya däck låg hemma i garaget men en tjänsteresa under veckan hindrade att de kunde monteras innan sprinten. Nåväl, det sociala är minst 75% av sprintarna och det var som vanligt kul att träffa kompisarna i SVKG. ![]() ![]() Nu ligger framhjulen hos lokala gummimojjen för att skos med massa mönster och grepp! Om allt vill väl avslutas banåkasäsongen 2024 i Falkenberg på torsdag eftermiddag. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Oaktat felkörningar så lät det alltid lika gottigt när du stämpla på i högfartspartiet
![]() Känns lite skönt om att jag inte är ensam om att ha kört slut på en uppsättning conti sjuor under säsongen, hinner däcken på tills på torsdag eller har du andra planer? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Jepp, däcken monterade och dämparna uppmjukade ett par klick, både på kompression och retur, inför morgondagens vattenövningar.
Minneskorten tömda och kamerorna monterade. Bilen redo för att boxas i morgontrafiken och efter sista mötet kör jag söderut med Edvin (min son) i passagerarstolen. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Ett kort klipp från Vårgårda i söndags. Det blev bara två godända varv i och med att den senile farbrorn bakom ratten vägrade förstå bansträckningen. Jag hittade helt enkelt på en egen, kortare och mycket bättre sträckning men det ogillades av tävlingsledningen. Känsliga gubbar där i tidtagningen!
![]() Filmen visar mitt första godkända varv och jag tycker man kan se på körningen att jag inte lärt mig banan. Kommer inte rätt, tvekar i instyrning och rullar mycket. Bristen på grepp i framvagnen begränsade framfarten något men det förklarar inte skillnaden i tid till de snabbaste. Bansträckningen var riktigt kul och det snabba avslutande partiet tror jag egentligen är något som passar mig och bilen bra. Får sikta på revansch nästa år. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Jag hittade en bild på tävlingsledningen i söndags ![]() ![]() ![]() Snyggt kört som alltid, bilen din är underbar och så härligt precis att köra - tack för provkörningen! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41 >> 669 besök senaste veckan (113717 totalt) |