Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41   >>
26 besök idag (113742 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Jag minns fler tillfällen då tävlingsledningen ogillade saker & ting

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ånej, på den tiden var jag inte senil. Då var det bara dryga skåningar som blev tagna i örat...

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Johan Samson skrev:
Ånej, på den tiden var jag inte senil. Då var det bara dryga skåningar som blev tagna i örat...

Göteborg
Här sen Jul 2008

Figgz skrev:
Johan Samson skrev:
Jag hittade helt enkelt på en egen, kortare och mycket bättre sträckning men det ogillades av tävlingsledningen. Känsliga gubbar där i tidtagningen!

Jag hittade en bild på tävlingsledningen i söndags

Snyggt kört som alltid, bilen din är underbar och så härligt precis att köra - tack för provkörningen!

trodde att vi hade kommit överens om att sprida foton på oss......

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Johan Samson skrev:
Jodå, det finns allt en del positivt från eran med Ford som ägare av Aston Martin. De lyfte sig ordentligt vad det gäller kvaliteten samtidigt som underhållskostnaderna sjönk.
Att de t.ex plockade elystemet från Volvo är en sådan sak. VH-generationen har inte många svårlösta elfel. Strular något beror det oftast på dåligt 12V-batteri. I värsta fall en styrmodul som gett upp men ytterst sällan något konstigare än så.

Det enda riktiga felet jag råkat ut för är en dålig tändspole med misständningar som följd. Jag bytte alla åtta spolar där materialet kostade 4 500 kr inkl frakt. I övrigt har jag bara lagt pengar på slitagedelar som bromsar och däck samt uppgraderingar för att bilen ska klara av bankörning utan att storkna. Visst förebyggande underhåll såklart men inte speciellt mycket. Min förhoppning är att komma iväg på årets åttonde banmöte på torsdag så nog används bilen och jag blir sällan anklagad för att hålla igen.

Jag är ju en sådan människa som har listor till allt möjligt och varenda spenderad krona på bilen finns dokumenterad, bränsle undantaget. Det kanske kommer en post i höst/vinter där jag delar vad mina fyra år med bilen kostat. Jag har en dold agenda i mina uppdateringar här på rejsa i att visa att det går alldeles utmärkt att skruva och utveckla en uddabil så jag tycker det är roligt att det noteras att bilen håller för att köras med på riktigt!

Fick byta spolar på min DB9 rätt tidigt också, till följd av misständningar. Gick tyvärr på närmare 20k från England (med stift också).. Tack o lov innan Brexit. I övrigt var det en suveränt pålitlig och felfri bil. En absolut dröm vore att köra en Vantage på bana som du gör, hoppas du håller i det bra länge!

Också helt fantastiskt vad bra den där bilen låter, och att det speglas så väl i filmerna.

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tokblött på Falkenbergs motorbana!
Bankörningssäsongen 2024 tog slut i torsdags förra veckan i och med SVKG's Höstrus(k)et. Gällande just den kvällen måste parentesen i träffnamnet tas bort för det var riktigt ruskväder.
Jag och min son Edvin lämnade ett torrt och ganska behagligt Göteborg men ganska snart träffade de första dropparna vindrutan. Väl på plats regnade det lätt.
I och med att väderleksprognosen var tveklös hade jag planerat därefter. Valde att inte ta med några verktyg och packa lätt för att kunna ha med allt i bilen och slippa packa ur något. Däckstrycksmätaren enda "verktyget" som fick följa med och den kan spännas fast i bagagen. Framdäcken var helt nya medan bakdäckens mönster gick att mäta till drygt 2 mm. Med tilltagande regn kändes det tveksamt. Jag borde nog ha köpt nya bakdäck samtidigt med framdäcken.
Vädret gjorde att många valde att stanna hemma så det var bara 6-7 bilar i röda gruppen, dvs massa fria varv.

På plats och dags för förarmöte. Det blev aldrig mindre blött än så här...

Behövde inte ta hjälp av det obehagliga fordonet i bakgrunden denna blöta dag heller. Skönt!

Första stinten var den med minst regn under kvällen och bjöd också kvällens "bästa" tid med 59,8. Till andra passet ökade intensiteten av nederbörden och då blev det också ganska lurigt att köra på grund av mycket stående vatten på raksträckan samt ett antal rännilar över banan. Man fick anpassa spåren och undvika att bromsa genom dessa vattenansamlingar. Fick vattenplaning ett par gånger på rakan där bakvagnen ville ta lead ner mot chikanen. Här hade nya bakdäck gjort nytta men därefter såg jag till att köra i hjulspåren efter andra och inte gå för fullt ens på rakan.
På tredje passet följde Edvin med som passagerare till Claes Haglund i hans Miata. Jag åkte bakom och filmade när Claes dansade runt. Du sålde in en Miata bra där, Claes!
Kvällen förflöt, för egen del, utan missöden och trots vattenmängderna och svala 11 grader i luften byggde däcken hyggligt med temperatur. Den stora merparten körde nog på r-däck och precis som i våras under liknande förhållanden (dock inte lika stora mängder nederbörd då) och halkade omkring helt utan grepp. Regnet avtog aldrig utan de resterande passen kördes i under rejält blöta förhållanden.

Carl i sin Boxter och Anders i sin Audi TTS var nog de enda utöver undertecknad som körde vettiga däck och såväl Carl som Anders hade bra tempo. Kul att kubbas lite! Bilsurfing när det är som bäst!
Anders visade dessutom på sista passet vilket gött driv ut ur kurvorna en fyrkrafsare har. Var helt chanslös och kunde bara se på när han drygade ut avståndet ut ur framförallt chikanen medan vi i övriga kurvor var helt jämna. Snyggt kört, Anders! thumbs up
Efter avslutat sista pass krängdes hjälmarna av och placerades på hyllan bakom stolarna. Musiken slogs på och vi tuffade hemåt. Jag gick inte ens ur bilen utan hissade ner rutan och vinkade hejdå till de runtomkring. Tror det är beviset på en optimal GT/Track Day-bil.

Med den kvällen avklarad var säsongen 2024 till ända. Säsongen har bjudit på en del blandat väder men inga större missöden och inga protester från bilen. Utslitna däck och bromsar enda tecknet på många roliga varv på banorna!
Avslutningsvis rullades bilen genom besiktningen, även denna gången med blankt papper, tvättades av och hängdes upp på lyften. Nu avställd i väntan på 2025...

På sedvanligt maner engagerade kontrollbesiktningen hela stationen. Kanonbemötande och hjälpsamhet som vanligt hos SBP i Torslanda trots att det är lite stökigare att kolla Vantagen än en XC60, V90 eller Passat...

Lite lurigt att få jämna och bra bromsvärden med iskalla och blöta racebelägg men inga problem denna gången heller som tur var.

Hur ser då planerna ut för nästa säsong? Jag har inga akutgrejer som måste åtgärdas. Flytande bromsskivor bak finns på önskelistan. Klä om ratten och ersätta skinnet med mocka/alcantara är ett annat. Jag skulle vilja prova att helfoliera bilen, mest för att lära mig. I så fall British Racing Green.
Provade som hastigast att montera bakfälgarna fram och det fungerar alldeles utmärkt. Finns plats mot fjäderbenet och ser ut att hamna hyfsat rätt mot hjulhuskanten. Jag håller ögonen öppna i förhoppning att hitta ett lagom slitet set fälgar där bakfälgarna kan snyggas till för att bli nya framfälgar. Men som sagt, inga måstegrejer i vinter utöver service och allmän översyn.
Servicekittet med oljefilter, kupéluftfilter och några skruvar till torrsumpssystemet dök upp från England i veckan. Castrol 10w-60 finns redan på 20 litersdunk i garaget så en regnig höstdag får det blir servicemys i garaget!

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Pga vädret blev det ingen extern mikrofon denna gången så emellanåt kan man höra småprat. GoPron väljer som vanligt att filma sporadiskt. Nya Insta360 Ace Pro funderar däremot helt utan anmärkningar. Hanteringen av materialet efteråt är dessutom ljusår bättre och enklare. Så någon som funderar på ny kamera kan jag absolut rekommendera att ta en närmare titt på Insta360.

Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013

Johan Samson skrev:
... Carl i sin Boxter och Anders i sin Audi TTS var nog de enda utöver undertecknad som körde vettiga däck och såväl Carl som Anders hade bra tempo. Kul att kubbas lite! Bilsurfing när det är som bäst! ...

Kan bara hålla med, en (trots vädret) riktigt bra avslutning! Din bil är som vanligt en fröjd att både skåda och höra, i depån såväl som tätt framför/bakom på banan Ser redan fram emot nästa säsong

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Johan Samson skrev:

Carl i sin Boxter och Anders i sin Audi TTS var nog de enda utöver undertecknad som körde vettiga däck och såväl Carl som Anders hade bra tempo. Kul att kubbas lite! Bilsurfing när det är som bäst!

nu är det förvisso en cayman jag har

men som alltid lika kul att ses och sparka däck och tack för komplimangen om körningen för när jag aldrig fick se dig i backspegeln så såg jag det som att jag hade någorlunda koll på sakerna och tempo, en liten egen seger helt enkelt.

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
carl.josefsson skrev:
nu är det förvisso en cayman jag har

Är inte det samma sak?

Jag sprang på ett nytt gratis-redigeringsprogram som jag suttit och pillat med några kvällar. Något som tillslut blev en bildkavalkad av de småjusteringar jag gjort på bilen sedan 2021. Rätt kul sätt att spendera slöa kvällar i soffan på.

Håll tillgodo!

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Höstuppdatering!
Läget lugnt i garaget. Sedan säsongen avslutades, bilen besiktigades och ställdes av har någon helg eller två spenderats på lite finmek. Service, nya bromsbelägg fram (bak har fortfarande 50% friktionsmaterial kvar trots sina 18 trackdays!), tvätt och översyn undertill och i hjulhus samt däcksresterna bortpolerade. I princip redo för nästa säsong!

Martin G skrev:
Låter helt klart som du behöver köpa ett par extra bakfälgar och sätta fram!
(Tittar man på bilderna och med tanka på dina spacers borde plats finnas... )

Haha, Martin! Du såg i kristallkulan med ditt inlägg! Nog för att det var en lågoddsare, men ändå!
Strax efter avställlning sprang jag på ett par halvdassiga bakfälgar på ebay. De klickades hem och skickades sedan till Fälgfixarna för renovering och lackering.

Från misshandlade originalfälgar...

...till nyskick!

GT4-bilarna hade 10" breda 18"are med ET45. Om jag kör med 23 mm-spacers fram hamnar fälgen lika långt ut som GT4-bilarna. 7 mm längre ut än idag (8,5"-fälg, ET50 med 16 mm spacer). 17,5 mm närmare fjäderbenet än idag men å andra sidan 12,5 mm större frigång än GT4-bilarna. Kommer fungera utan problem.
Behöver dock låta svara styrstopp för att inte förstöra slangarna till bromskylningen vid fulla rattutslag.

I samma veva sprang jag på ett par nya, sånär två repor på ett streetrace, 265/35*19 Nankang AR-1 som var så billiga att det bara var att hugga dem. Om jag förstått rätt borde CR-S egentligen vara ett däck som passar min tunga bil bättre men första set'et blir AR-1. CR-S får det bli nästa gång. Apex ska få leverera de två däcken som saknas inför säsongen.
Det blir alltså 9,5"-fälgar runtom och R-däck till nästa säsong.

Ska bli intressant att se hur mycket det gör på varvtiderna. Vad tror ni skillnaden är mellan ett bra gatdäck och r-däck? Drygt en sekund? Kanske rentav 1,5? Vore najs att nå 58,5 s på Kinnekulle (idag PB 59,75 s på Conti7), 1:06,5 s på Knutan (idag PB 1:07,78 på Conti7) och 50,5s på Falkenberg (PB 51,73 s med PS4S från 2023). Jag hoppas alltså själv att det ska ge 1,2-1,3 sekunder på varvet. Notera att bilen körs rakt genom Bilprovningen i exakt samma skick som på banträffarna, jag gör inga modifieringar inför besiktning.

Kort och gott tycker jag bilen är så pass bra chassiemässigt att det kan vara läge att fylla på med mer grepp. Den är snäll och lättkörd samt sliter däcken jämnt och snyggt. Borde funka fint och vara snäll på däcken, även sådana som greppar mer. Men visst, om ett år kanske jag skriver att jag planerar köra lite hårdare fjädrar och schimsa om dämparna för att matcha högre sidlast...

Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013

Gött! thumbs up Meeen...ska man behöva bli varvad två gånger per pass nästa år alltså!?

Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Snygg bil
Under minuten på Gatdäck är riktigt bra, känner att jag behöver uppa mig lite, speciellt under bron. :-)

Mvh, Per

Johan Samson skrev:
Höstuppdatering!
Läget lugnt i garaget. Sedan säsongen avslutades, bilen besiktigades och ställdes av har någon helg eller två spenderats på lite finmek. Service, nya bromsbelägg fram (bak har fortfarande 50% friktionsmaterial kvar trots sina 18 trackdays!), tvätt och översyn undertill och i hjulhus samt däcksresterna bortpolerade. I princip redo för nästa säsong!

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-36-31_img_8131.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-36-31_img_8133.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-36-31_img_8135.jpeg

Martin G skrev:
Låter helt klart som du behöver köpa ett par extra bakfälgar och sätta fram!
(Tittar man på bilderna och med tanka på dina spacers borde plats finnas... )

Haha, Martin! Du såg i kristallkulan med ditt inlägg! Nog för att det var en lågoddsare, men ändå!
Strax efter avställlning sprang jag på ett par halvdassiga bakfälgar på ebay. De klickades hem och skickades sedan till Fälgfixarna för renovering och lackering.

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-40-51_img_8119.jpeg
Från misshandlade originalfälgar...

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-36-31_img_8182.jpeg
...till nyskick!

GT4-bilarna hade 10" breda 18"are med ET45. Om jag kör med 23 mm-spacers fram hamnar fälgen lika långt ut som GT4-bilarna. 7 mm längre ut än idag (8,5"-fälg, ET50 med 16 mm spacer). 17,5 mm närmare fjäderbenet än idag men å andra sidan 12,5 mm större frigång än GT4-bilarna. Kommer fungera utan problem.
Behöver dock låta svara styrstopp för att inte förstöra slangarna till bromskylningen vid fulla rattutslag.

I samma veva sprang jag på ett par nya, sånär två repor på ett streetrace, 265/35*19 Nankang AR-1 som var så billiga att det bara var att hugga dem. Om jag förstått rätt borde CR-S egentligen vara ett däck som passar min tunga bil bättre men första set'et blir AR-1. CR-S får det bli nästa gång. Apex ska få leverera de två däcken som saknas inför säsongen.
Det blir alltså 9,5"-fälgar runtom och R-däck till nästa säsong.

https://rejsa.nu/im/user/463/2024-11-25-17-40-51_img_8118.jpeg

Ska bli intressant att se hur mycket det gör på varvtiderna. Vad tror ni skillnaden är mellan ett bra gatdäck och r-däck? Drygt en sekund? Kanske rentav 1,5? Vore najs att nå 58,5 s på Kinnekulle (idag PB 59,75 s på Conti7), 1:06,5 s på Knutan (idag PB 1:07,78 på Conti7) och 50,5s på Falkenberg (PB 51,73 s med PS4S från 2023). Jag hoppas alltså själv att det ska ge 1,2-1,3 sekunder på varvet. Notera att bilen körs rakt genom Bilprovningen i exakt samma skick som på banträffarna, jag gör inga modifieringar inför besiktning.

Kort och gott tycker jag bilen är så pass bra chassiemässigt att det kan vara läge att fylla på med mer grepp. Den är snäll och lättkörd samt sliter däcken jämnt och snyggt. Borde funka fint och vara snäll på däcken, även sådana som greppar mer. Men visst, om ett år kanske jag skriver att jag planerar köra lite hårdare fjädrar och schimsa om dämparna för att matcha högre sidlast...

Kinna
Här sen Jul 2008

Ska bli kul att höra dina tankar runt däcken nästa säsong. Till mussen har jag 2 uppsättningar fälgar i samma storlek med samma dimension på däcken, gatdäcken är Bridgestone potenza Sport och r-däcken Nankang AR-1.
Jag känner direkt vilka däck jag kör på, AR-1:orna slår gatdäcken i allt när det kommer till konbana/bana. Däremot är gatdäcken såå mycket trevligare att åka på i allt annat.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Oj kul! "Äntligen"

Min spåkula säger såhär:
Varv 3 & 4 på Kullen 2sek snabbare än tidigare, allt långsammare när de blir lite varma.

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Våren är här!
Årets första track day har redan varit men jag stod över den. Det passade illa med jobbet utöver det, i mina ögon, alldeles för tidiga premiärdatumet. Köra bana är kul, men tjöta i depån är halva nöjet och mitt i vargavintern tappar man de naturliga mötena runt bilarna. Ingen jäkel står ute och fryser mellan passen!

Nåväl, uppdateringarna på Aston har varit synnerligen få denna vinter. Jag har istället lagt alldeles för mycket tid och pengar på den nya, 29 år gamla, sommar-bruxbilen. Har hittills spenderat över 150 timmar på att städa och snygga till sådant som ingen annan än jag kommer se... Kika in och läs och se mer om mitt projekt här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128533.

Aston då?
Nya bakfälgar som snyggats till för att användas fram är klara. Numera skodda med Nankang AR-1. Bröderna Skoog hjälpte mig med styrstopp som inte installerats förrän nu.
Nya spacers fram har placerat de nya fälgarna på samma position som GT4-bilarnas 10"-fälgar, 7 mm längre ut än min tidigare setup. Värt att notera är att jag nu alltså kör med 9,5" runtom där original framfälg normalt är 8,5" bred.
Det var först när spacers och rätt fälg/däck var monterade som styrstoppens tjocklek kunde bestämmas. Styrstoppen var svarvade 25 mm tjocka men efter lite mätning med buntband runt kuggstången kapades de ner till 12 mm. Nu har jag gissningsvis 15 mm frigång till bromskylningsslangen vid fullt rattutslag. Kanske ska minska det något för att förbättra/förenkla parkering och rangering. Men vi provar så här till att börja med.

Fettet kontaminerat av regnvatten. Numera noggrant borttorkat och nyinfettat.

Första försöket. Insåg att styrstoppen var alldeles för tjocka. I och med att jag inte hade rätt spacers när jag fick styrstoppen svarvade tog jag i lite för att senare kunna kapa ner till rätt tjocklek. Det visade sig att med mindre av halva tjockleken var mer än tillräckligt.

Kanske väl stor frigång mellan fälg/däck och slang? Ska kolla hur det ser ut med fullt rattutslag i rideheight också och låta den frigången avgöra den slutliga tjockleken på styrstoppet.

Ska bli riktigt kul att prova greppigare däck på bilen, men framförallt ytterligare lite bredare framdäck

Bilen står någon cm för högt här. Har precis släppt ner den från lyften men inte rullat den ännu så fjädringen är lite uppspänd.

Stort tack Martin för delrinstumpen ochPatrik för hjälp i svarven!
Med den korta uppdateringen är bilen redo för säsongen 2025! På torsdag eftermiddag är det SVKG's banpremiär "Vårruset" på Falkenberg.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Johan Samson skrev:

Stort tack Martin för delrinstumpen ochPatrik för hjälp i svarven!

Det var det lilla thumbs up
Gött med R däck, jag minns när du sa att R däck skall jag inte montera
Halvburen beställd?

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Haha, r-däck i all ära men inredningen kommer aldrig åka ur. Jag är inte alls sugen på en brötig bil som inte går att använda utan hörselskydd. Bilens GT-kvaliteter ska absolut behållas. Jag kan däremot tänka mig fortsätta jobba med chassiet och montera mer GT4-delar.

På tal om r-däck, vilket varmtryck brukar ni som kör Nankang AR-1 landa på? Nankang själva säger 2,3 till 2,85 bar, vilket är ett rätt stort spann.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Johan Samson skrev:

På tal om r-däck, vilket varmtryck brukar ni som kör Nankang AR-1 landa på? Nankang själva säger 2,3 till 2,85 bar, vilket är ett rätt stort spann.

AR-1 tyckte jag var ganska indirekta i instyrning jfm andra däck jag kört. Stommen verkar vara lite vek så gå inte för lågt. Testade från 2,2 till 2,7 och landade på 2,4/2,5 som vettigast. Givet beroende på bredd och vikt såklart!

Göteborg
Här sen Jul 2008

Ses vi på torsdag Johan?

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Johan Samson skrev:

AR-1 tyckte jag var ganska indirekta i instyrning jfm andra däck jag kört. Stommen verkar vara lite vek så gå inte för lågt. Testade från 2,2 till 2,7 och landade på 2,4/2,5 som vettigast. Givet beroende på bredd och vikt såklart!

Tack! Det låter som om jag bör röra mig i den övre halvan av rekommenderat varmtryck med min dunderklump. thumbs up

carl.josefsson skrev:
Ses vi på torsdag Johan?

/C

Jajjemen! Ska bli superkul!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41   >>
26 besök idag (113742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande