Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Påverkan av däcksrester på greppet på däck | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1249 totalt) |
Halloj,
Körde på gatebil i helgen och slogs av hur hal banan upplevdes. Jag vet att andra glada amatörer också upplever banan som närmast okörbar när man har kört drifting på den medans andra bevisligen kör riktigt snabbt under samma förutsättningar. Jag märkte under en längre session att greppet kom långsamt men säkert under slutet på sessionen men dom flesta andra sessioner var av kortare slag typ 15min. Funderingen är då varför vissa kan vara snabba medans andra upplever banan som hal? Två teorier kommer jag upp med till att börja med. 1. Dom som är mer rutinerade är duktigare på att leta grepp på banan medans dom orutinerade (dvs jag) tröskar på i samma gamla spår oavsett om dom är hala eller inte. 2. Noterade att dom som körde snabbt hade fräscha däck om inte annat var det inte en massa däck som plockats upp under avkylning. Teorin går därmed ut på att det finns grepp i banan men däremot så gör alla däcksrester som klibbar fast i däcket vid avkylningsvarvet att bilen i sig har dåligt grepp även om det finns i banan. Som en referens så här såg mina däcke ut 50 mil efter avslutad körning. [/img] Har någon andra teorier? Jag vet att vissa argumenterar att det är gatdäcken som när dom bränns upp inte kryper ner i asfalten, att det är gatdäcks gummiblandningen som gör att det är dåligt med grepp med mera men dessa borde då även gälla dom som inte tycks ha några problem om nu inte teori 1 stämmer. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Kanske inte bara är däcksrester?
Man kan ju fundera på hur mycket motorolja som kommer ut via avgassystemet när motorer kör långa stunder nära/på varvstopp. Och då särskilt i de kurviga partierna. Standardbilar har ju sluten vevhusventilation och av egen erfarenhet så hade min bils bakände oljerester vid hård körning före jag skaffade catchtank på vevhusventilationen och problemet försvann |
||||||
Sen är gummirester som lagts ner i asfalten vid rökläggning inte samma som gummi som gnidits in vid lägre temperaturer.
Röken består ju av gummikemikalier som förångats och sen kondenserar. När detta lägger sig på banan så bör det inte bli samma, och sannolikt inte mer grepp än utan detta nedfall. Om det i verkligheten blir mer eller mindre greppförsämring om det blåser mycket (då det borde bli mindre nedfall på asfalten) har jag ingen kunskap om. |
||||||
My two
Min "fördom" säger mig att det ligger däck-granulat över hela banan på Gatebil. Mao kanske det inte går att hitta grepp alls på en sådan dag? För det måste banan ut och sopas av. Vad gäller dina däck så är det imho så de kan se ut efter att man slagit av och tvingats köra utmed bankanten och då plockat upp däckrester. Men så fort man pangar på igen så försvinner det och däcket blir "rent". Man kan förstås också "överköra" däcken så att de blir så där. Men då kanas det nästan enbart omkring som en Volvo 240 på sjöis. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Att köra trackday på Gatebil är värdelöst. Svindyrt, mycket avåkningar, rasade bilar och dåligt med grepp. Att sitta i publiken däremot är mycket bättre.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Intressanta tankar,
Jag har lite också haft åsikten/intrycket att "det är halt som fan efter drifting" men jag är lite benägen att ändra min åsikt när tex timeattack bilar åker ut bokstavligen 2min efter jag har åkt in och sätter personbästa på banan. Banan har sopats innan jag åkte ut förvisso men det låg fortfarande en del däcksrester kvar på den. Däcken såg ännu värre ut när man kom in i depån. Det jag funderar på i teori 2 är om så att säga måste "pressa hårdare" för att bli av med däcksresterna för att däcken ska börja fungera igen. Innan det är gjort så får man just beteendet att banan känns hal? Ursäkta om jag snöar in lite men jag får inte ihop det _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jo körde Gelleråsen i somras samt Arlanda test Track för ett par veckor sedan. Dock var det inte lika kallt ute men jo jag tycker det var mer grepp då. Tyckte att jag hade samma upplevelse förra året på ett liknande evenemang men med gatdäck och med RS4an, där kunde man även se att tiderna blev högre och högre men det kan ju ha andra förklaringar också iof 🤷🏻♂️ Hahah ja men det är typ där någonstans som mina funderingar går 😂😂 Men sen o andra sidan så verkar fler ha samma upplevelse? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
kommer ihåg ett år när det regnade rejält å lunchen på Kinnekulle, trots att det torkade upp så tappade alla en sekund på eftermiddagen kontra förmiddagen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jo det blir ju lite men inte alls sådär mycket kan jag tycka, även om jag inte har tänkt på det så hittade en bild på ena bakdäcket efter Arlanda test Track. Det är betydligt mindre på den. Jag hade även en bild på bakdäcken på den bil som satte personbästa Verkar även där vara klart mindre däcksrester så om man har den bilen som "kontroll" så är ju en skillnad hur däcken ser ut om man ska försöka sig på en jämförelse. Sen skiljer det ju mycket i bil o framförallt förarkompetens också _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Sen kostar det väl 300-400:- att låta bilen som drog ekipaget att stå kvar inne på området, sen ska de ha lika mycket till för kärran. 600-800:- för enbart parkering är väl sådär. Kommer inte ihåg exakt summa, det var några år sedan jag körde på Gatebil senast. Hutlöst var det i vilket fall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Humm iår kostade det 2350 för 2personer varav en förare, kamping och parkering på området inkluderat i 3 dagar.
Sen tillkommer ju prova på licens på det om man inte har en redan. Det tyckte jag var helt ok faktiskt. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Mjo precis det är möjligt, Dålig koll på vilka vinklar har förutom att bilen var inne på K3 för cornerweight och 4hjulinställning innan jag köpte den. Kan kolla om jag hittar protokollet. Däcktryck är det som michelin rekommenderar 2,2bar fram och 2,5bar bak kallt dock har jag inte labbat något med det så det borde blivit mer när däcket värmts upp. Men jag tycker att då borde det blivit mer i mitten om jag åkt med för högt tryck? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Michelin säger 2,2 bar fram och 2,5bar bak på Porsche men ja det bör ju vara även varmt. Jag upplever ju dock att greppet blir bättre ju mer temp som kommer i däcken men det borde vara en bidragande faktor. Jag upplever dock greppet som bättre tidigare helgen innan då på Arlanda men även på gelleråsen som var tidigt i augusti. 🤷🏻♂️🤷🏻♂️ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Däck för banåka Påverkan av däcksrester på greppet på däck | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1249 totalt) |