Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Påverkan av däcksrester på greppet på däck
<<   1, 2
1244 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Gustav Uhlander skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Borde du inte köra med typ 2-2,2 bar varmtryck? Med så högt tryck du som du kört med förvånar det inte mig att det känns halkigt.


Ja det verkar vettigare thumbs up


Michelin säger 2,2 bar fram och 2,5bar bak på Porsche men ja det bör ju vara även varmt.
Jag upplever ju dock att greppet blir bättre ju mer temp som kommer i däcken men det borde vara en bidragande faktor. Jag upplever dock greppet som bättre tidigare helgen innan då på Arlanda men även på gelleråsen som var tidigt i augusti. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️


Det är inte omöjligt att däcken fått alla värmecykler de tål.

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
sweanders skrev:
Gustav Uhlander skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Borde du inte köra med typ 2-2,2 bar varmtryck? Med så högt tryck du som du kört med förvånar det inte mig att det känns halkigt.


Ja det verkar vettigare thumbs up


Michelin säger 2,2 bar fram och 2,5bar bak på Porsche men ja det bör ju vara även varmt.
Jag upplever ju dock att greppet blir bättre ju mer temp som kommer i däcken men det borde vara en bidragande faktor. Jag upplever dock greppet som bättre tidigare helgen innan då på Arlanda men även på gelleråsen som var tidigt i augusti. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️


Det är inte omöjligt att däcken fått alla värmecykler de tål.


Humm intressant tailar dom av riktigt mycket då med andra ord?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Gustav Uhlander skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Borde du inte köra med typ 2-2,2 bar varmtryck? Med så högt tryck du som du kört med förvånar det inte mig att det känns halkigt.


Ja det verkar vettigare thumbs up


Michelin säger 2,2 bar fram och 2,5bar bak på Porsche men ja det bör ju vara även varmt.
Jag upplever ju dock att greppet blir bättre ju mer temp som kommer i däcken men det borde vara en bidragande faktor. Jag upplever dock greppet som bättre tidigare helgen innan då på Arlanda men även på gelleråsen som var tidigt i augusti. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️


Naturligtvis är det varmtryck.
Utan rätt däcktryck faller hela resonemanget... och vi är tillbaka på ruta ett.


Humm yepp, jag är med på att rätt däckstryck är viktigt för greppet i bilen. thumbs up

Tanken när jag börjat köra denna bilen har varit att med flit inte skruvat så mycket varken på hjulinställning, chassi (lite styvare bak) eller däckstryck just för att inte justera bort mig om man så säger. Det vill säga jag har låtit det vara för att se hur bilen beter sig på olika banor under samma förutsättningar.

Det jag reagerar på är just att det var så oerhört mycket sämre grepp just på mantorp under gatebil helgen.
Ska jag jämföra med min RS4 som jag körde förra året på PS4s så fick jag till ett 10sek snabbare varv med porschen än med RS4an på Gelleråsen.
Nu på mantorp så fick jag ut ett snabbast varv som var 7sekunder Långsammare med porschen än RS4an förra året.

Att lägga till resonemanget är också att det var kallare i luften och backen på mantorp än på Gelleråsen vilket i mitt huvud borde göra att problem med för högt däckstryck borde varit ännu större på Gelleråsen än på mantorp?

På grund av ovan så är jag ju nyfiken på om det kan vara externa faktorer som gör den stora skillnaden i upplevt grepp och även sämre tider? Alternativt så kanske jag snurrar bort mig i mitt resonemang någonstans som jag inte ser?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Gustav Uhlander skrev:
sweanders skrev:
Gustav Uhlander skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Borde du inte köra med typ 2-2,2 bar varmtryck? Med så högt tryck du som du kört med förvånar det inte mig att det känns halkigt.


Ja det verkar vettigare thumbs up


Michelin säger 2,2 bar fram och 2,5bar bak på Porsche men ja det bör ju vara även varmt.
Jag upplever ju dock att greppet blir bättre ju mer temp som kommer i däcken men det borde vara en bidragande faktor. Jag upplever dock greppet som bättre tidigare helgen innan då på Arlanda men även på gelleråsen som var tidigt i augusti. 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️


Det är inte omöjligt att däcken fått alla värmecykler de tål.


Humm intressant tailar dom av riktigt mycket då med andra ord?


R888 förlorar greppet fullständigt när de cyklats för många gånger. CUP2 tycker jag släpper elakt när de cyklats en handfull gånger. Dvs maxgreppet innan de släpper blir bara aningens sämre men när de väl släpper så är de ordentligt hala. Olika personer ser väl lite olika på det här men jag tycker alla de CUP2 jag kört upp under åren betett sig så.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Gatebil är halt helt enkelt, smuts däckrester, sand, olja, osv.

Har man modet och däck som får upp temp (friska däck) och vågar hålla i så skrubbar man nog bort mycket av smutsen,
Får man inte upp tempot, oavsett anledning så blir det en nedåtgående spiral. det bygger på smuts på däcken, det blir ännu halare osv.

De som kör snabbast har antagligen i princip nya däck. Ligger man i gränslandet under tillräcklig fart så hamnar man långt efter istället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194


Trådstartare
Halloj,

Tack för all input, riktigt lärorikt.
Jag lutar lite åt nedan baserat på min erfarenhet, jag är dock sjukt sugen på att testa igen för att kunna bekräfta eller ändra min slutsats.
Citat:

Gatebil är halt helt enkelt, smuts däckrester, sand, olja, osv.

Har man modet och däck som får upp temp (friska däck) och vågar hålla i så skrubbar man nog bort mycket av smutsen,
Får man inte upp tempot, oavsett anledning så blir det en nedåtgående spiral. det bygger på smuts på däcken, det blir ännu halare osv.

De som kör snabbast har antagligen i princip nya däck. Ligger man i gränslandet under tillräcklig fart så hamnar man långt efter istället

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Däck för banåka
Påverkan av däcksrester på greppet på däck
<<   1, 2
1244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande