Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Påverkan av däcksrester på greppet på däck | << 1, 2 1 besök senaste veckan (1247 totalt) |
Det är inte omöjligt att däcken fått alla värmecykler de tål. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Humm intressant tailar dom av riktigt mycket då med andra ord? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||
Humm yepp, jag är med på att rätt däckstryck är viktigt för greppet i bilen. Tanken när jag börjat köra denna bilen har varit att med flit inte skruvat så mycket varken på hjulinställning, chassi (lite styvare bak) eller däckstryck just för att inte justera bort mig om man så säger. Det vill säga jag har låtit det vara för att se hur bilen beter sig på olika banor under samma förutsättningar. Det jag reagerar på är just att det var så oerhört mycket sämre grepp just på mantorp under gatebil helgen. Ska jag jämföra med min RS4 som jag körde förra året på PS4s så fick jag till ett 10sek snabbare varv med porschen än med RS4an på Gelleråsen. Nu på mantorp så fick jag ut ett snabbast varv som var 7sekunder Långsammare med porschen än RS4an förra året. Att lägga till resonemanget är också att det var kallare i luften och backen på mantorp än på Gelleråsen vilket i mitt huvud borde göra att problem med för högt däckstryck borde varit ännu större på Gelleråsen än på mantorp? På grund av ovan så är jag ju nyfiken på om det kan vara externa faktorer som gör den stora skillnaden i upplevt grepp och även sämre tider? Alternativt så kanske jag snurrar bort mig i mitt resonemang någonstans som jag inte ser? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||
R888 förlorar greppet fullständigt när de cyklats för många gånger. CUP2 tycker jag släpper elakt när de cyklats en handfull gånger. Dvs maxgreppet innan de släpper blir bara aningens sämre men när de väl släpper så är de ordentligt hala. Olika personer ser väl lite olika på det här men jag tycker alla de CUP2 jag kört upp under åren betett sig så. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Gatebil är halt helt enkelt, smuts däckrester, sand, olja, osv.
Har man modet och däck som får upp temp (friska däck) och vågar hålla i så skrubbar man nog bort mycket av smutsen, Får man inte upp tempot, oavsett anledning så blir det en nedåtgående spiral. det bygger på smuts på däcken, det blir ännu halare osv. De som kör snabbast har antagligen i princip nya däck. Ligger man i gränslandet under tillräcklig fart så hamnar man långt efter istället _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Halloj,
Tack för all input, riktigt lärorikt. Jag lutar lite åt nedan baserat på min erfarenhet, jag är dock sjukt sugen på att testa igen för att kunna bekräfta eller ändra min slutsats.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||
Däck för banåka Påverkan av däcksrester på greppet på däck | << 1, 2 1 besök senaste veckan (1247 totalt) |