Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ackerman vs styrvinkel vs känsla
814 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Nu blir det lite relaterat till BMW men frågan är ju generell. På M3 så är det längre styrarm på spindeln än icke M - både på e36 och e46. Det medför två saker, dels ökar ackerman, dels minskar ju styrutslaget för en given rattvinkel. Det senare är ju en sanning med modifikation, då det ökar på ena sidan. Man kanske ska säga - "eftersom armen är längre så förefaller det ju som att styrningen blir långsammare vid en första anblick".

Man kan hitta många trådar på internet om det här, alltså att BMW skulle ha "gjort styrningen långsammare" men blir det verkligen så i praktiken? Vad kommer att ändras när man ökar ackerman - säg att styrarmen blir 5-10% längre? När blir det skillnad, turni in, mid corner... Stabilitet rakt fram?? De gjorde ju andra ändringar också, ökad caster, minskad KPI (på e46) etc. Men what's up med ökad ackerman?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



SevenEight skrev:
Nu blir det lite relaterat till BMW men frågan är ju generell. På M3 så är det längre styrarm på spindeln än icke M - både på e36 och e46. Det medför två saker, dels ökar ackerman, dels minskar ju styrutslaget för en given rattvinkel. Det senare är ju en sanning med modifikation, då det ökar på ena sidan. Man kanske ska säga - "eftersom armen är längre så förefaller det ju som att styrningen blir långsammare vid en första anblick".

Man kan hitta många trådar på internet om det här, alltså att BMW skulle ha "gjort styrningen långsammare" men blir det verkligen så i praktiken? Vad kommer att ändras när man ökar ackerman - säg att styrarmen blir 5-10% längre? När blir det skillnad, turni in, mid corner... Stabilitet rakt fram?? De gjorde ju andra ändringar också, ökad caster, minskad KPI (på e46) etc. Men what's up med ökad ackerman?


En längre styrarm på spindeln ger absolut långsammare styrning med samma utväxling på kuggstången.
Men jag antar att BMW har satt en annan kuggstång med snabbare utväxling så vad styrutslaget blir på hjulet kan ju fortfarande bli snabbare trots längre styrarm.

Ackerman blir förändrad förutsatt att kuggstången sitter kvar på samma ställe. Men om de även flyttat fram kuggstången lika mycket så är inte ackerman förändrad.
Att öka ackerman på en sportigare modell känns som att gå åt fel håll.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
GustafB skrev:


En längre styrarm på spindeln ger absolut långsammare styrning med samma utväxling på kuggstången.
Men jag antar att BMW har satt en annan kuggstång med snabbare utväxling så vad styrutslaget blir på hjulet kan ju fortfarande bli snabbare trots längre styrarm.

Ackerman blir förändrad förutsatt att kuggstången sitter kvar på samma ställe. Men om de även flyttat fram kuggstången lika mycket så är inte ackerman förändrad.
Att öka ackerman på en sportigare modell känns som att gå åt fel håll.


Nej, de satte inte ett snabbare rack på M3, den hade kvar sitt långsamma hela tiden, CSL fick dock ett snabbare.

Nej, de har inte flyttat fram racket, det sitter på samma punkt som icke-m.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
fuling skrev:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Ackerman"


Med andra ord - längre styrarm påverkar inte ackerman nämnvärt?

Då är det obegripligare.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag TROR lite längre styrarmar, säg 10%, inte ändra ackerman så det blir känbart.
Något är lurt
Har du kollat att excel-filen stämmer med verkligheten?
Mao kollat vad en rattvinkel ger på inner och ytterhjul?

Andra parametrar tas ju upp i din andra tråd, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1619009

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Ackerman vs styrvinkel vs känsla
814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande