Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
48 besök senaste veckan (27041 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



safe skrev:

Nu pratar du om människor som tycker kabelstammar med enbart grå sladdar i är en bra ide, också kända som fransmän!


Det som låg mig närmast var nog gotländska USA-bilsmekaniker och östgötska hemmasvetsare, jag kan tyvärr inte skylla alla mina äventyr på inkompetenta ingenjörer


Edit: för att i alla fall närma mig topic igen: vad finns det för lösningar för manuell låda på en 928? Originallådorna är väl inte jättevanliga, hur stor är skillnaden gentemot 944 och 968?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Skillnaden mot 944/68 är obeskrivlig. 44/68 har en audilåda med växellådan bakom diffen medans 28an har en Porsche låda med växellådan framför diffen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



928an, automaten, har en Mercedeslåda, med en diff (Porsche?) påbultat bakom.
En Corvcette C5/C6 låda/diff borde gå att mickla dit om man kan få till splince-kopplingen mellan röret och lådan samt en koppling.

Andra manuella Mercalådor kanske funkar också??

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Jag skall kolla upp bilen i helhet, men för att sätta lite perspektiv så är mycket av det som är gjort väldigt rätt.
Utan att ha någon som helst kunskap om vad som försiggått så känns det lite som någon som haft en hög ambition och fått slut på tid/ork i slutet. Ägaren innan mig har haft mycket nöje av bilen och den hsr fungerat klanderfritt för honom.

Jag hade ju stolsbyte på listan oavsett, de som satt i var rätt välanvända och solblekta, men i och med fästena så flyttade jag upp den punkten hela vägen upp. Nu blir det insvetsade 2mm-profiler med 3mm som mothåll, riktiga skenor o.s.v.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vad ser jag - haru skaffat ett åk! Här får man inte vara borta från forumet märker jag!

Grattis Johan! Skall bli kul att få titta närmre på denne düsk!

Härligt motvalls med 3-petat glidande på banorna 2021!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Vad ser jag - haru skaffat ett åk! Här får man inte vara borta från forumet märker jag!

Grattis Johan! Skall bli kul att få titta närmre på denne düsk!

Härligt motvalls med 3-petat glidande på banorna 2021!


Tackar!
Ja vad fasen, det är ju massa kul folk som kör kul-turer och konbana och allt vad det är och som envisas med att först dra med mig, och sen vara trevliga på kuppen. Man dras ju ner i träsket

Till skillnad från andras ändamålsenliga snyggbilar med puts och studs är detta en huligan med gott om ärr eller en låghalt föredettingboxare med lite astma. Skall jag dra parallellen till filmen Snatch så är era andras bilar stiliga hårdingar som "Tony" (Vinnie Jones), "Turkish" (Jason Statham) och "Mickey" (Brad Pitt).. 927'an är mer "Brick Top" tolkat av Alan Ford.


Det är ju plastrutor, och kommer aldrig vara någon stereo i den, men annars hade det känts rätt bra att döna ut lite AC/DC med kromad armbåge medan man tränar kickdownen på ett flygfält i närområdet.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Axly skrev:

Ja vad fasen, det är ju massa kul folk som kör kul-turer och konbana och allt vad det är och som envisas med att först dra med mig, och sen vara trevliga på kuppen. Man dras ju ner i träsket



Du är ju väldigt positiv själv och mottaglig för den typen av yttre påverkan, kan bara bli bra det här

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Träsket är bottenlöst som vi alla vet!

Men vi trivs i dyngan!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Ett sent grattis! Precis som du skriver håller jag med, en udda typ den där 928an, och din blir ju kanon när det redan är rensat!.

Figgz skrev:
Roligt, grattis!
Lagom tokigt, galet men fullt av känsla - perfekt för bana, konbana och kul-turer!

Jag tror att 2021 blir ett grymt bra år för våra Kul-turer här på Västkusten thumbs up


Jag är väldigt avis på er och era turer/tävlingar. Finns inte samma här på den här sidan landet. 🙄

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
safe skrev:
928an, automaten, har en Mercedeslåda, med en diff (Porsche?) påbultat bakom.
En Corvcette C5/C6 låda/diff borde gå att mickla dit om man kan få till splince-kopplingen mellan röret och lådan samt en koppling.

Andra manuella Mercalådor kanske funkar också??


Bara för att adressera detta direkt. Jag har absolut kikat lite, och det är ingen helt solklar grej att göra det. Denna är dessutom införskaffad för att få köra och ge kreativ energi till Shriken, att dra igång ett lådbyte känns väldigt långt borta faktiskt.. men om, så tror jag att en corvettelåda känns minst långt bort.

Björn, du får väl tjoa om du har vägarna förbi den här rätta sidan av landet, det kan nog om inte annat gå att få till något garagehäng tänker jag.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Axly skrev:
safe skrev:
928an, automaten, har en Mercedeslåda, med en diff (Porsche?) påbultat bakom.
En Corvcette C5/C6 låda/diff borde gå att mickla dit om man kan få till splince-kopplingen mellan röret och lådan samt en koppling.

Andra manuella Mercalådor kanske funkar också??


Bara för att adressera detta direkt. Jag har absolut kikat lite, och det är ingen helt solklar grej att göra det. Denna är införskaffad för att få köra och ge kreativ energi till Shriken, att dra igång ett lådbyte känns väldigt långt borta faktiskt.. men om, så tror jag att en corvettelåda känns minst långt bort.


Klart du ska ha automat! Jag gillar gamla hederliga automater med momentomvandlare, sugen på att konvertera min manuella 924 till automat....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Nej, lova mig nu att inte börja med massa lådbyten etc. Kör kör kör! Det är min melodi. Har automat i novan och kört så i flera år. Nu har jag fixat den bilen så att det iallafall inte är automaten som gör att det inte går fortare.
Tänkt Hög medelfart istället! Och inga konstiga växlingar, och fippel med kopplingsfot etc.
Börjar den bråka med konstiga kickdowns och gå sönder etc... ja då möjligen...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Nej, lova mig nu att inte börja med massa lådbyten etc. Kör kör kör!...
Börjar den bråka med konstiga kickdowns och gå sönder etc... ja då möjligen...


Men exakt, det skulle vara om jag råkar ut för en rejäl portion haveri som det ens skulle kunna vara aktuellt. Jag lovar dig härmed att den inte kommer råka ut för lådbyte om det inte är absolut nödvändigt, och även då skulle det kunna bli en ersättningsautomat. (de lite senare är ju 4-stegade t.ex.)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



Axly skrev:

Bara för att adressera detta direkt. Jag har absolut kikat lite, och det är ingen helt solklar grej att göra det. Denna är dessutom införskaffad för att få köra och ge kreativ energi till Shriken, att dra igång ett lådbyte känns väldigt långt borta faktiskt.. men om, så tror jag att en corvettelåda känns minst långt bort.

Björn, du får väl tjoa om du har vägarna förbi den här rätta sidan av landet, det kan nog om inte annat gå att få till något garagehäng tänker jag.


Helt rimlig inställning, jag kan också tänka mig att Porsches/Mercedes lådor är något mer hållbara än den enda automatlåda jag har erfarenhet av, som troligtvis är tillverkad i någon form av brieost. Jag var mest nyfiken på vilka lösningar som kan finnas om man skulle vilja ge sig på det; 928 är för mig ett kunskapsmässigt svart hål.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jag hade 4-stegsvarianten i min 928S-84, växlade alltid manuellt när det skulle gå undan, funkade riktigt bra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare


Man blir snabbt rostig på saker man inte gjort på ett tag, men övning ger träning.. eller vad det nu heter

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Axly skrev:


Man blir snabbt rostig på saker man inte gjort på ett tag, men övning ger träning.. eller vad det nu heter


aaahhh, flannellskjo... jag menar skotskrutig inredning sitter fint

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilken klan är det?


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Finns många att välja på.
https://martonmills.com/product-category/pure-wool-tartan/jura-tartan/ . . . .
Funderar på att handla härifrån.

Johan verkar händing med nål och tråd, kanske vill göra lite jobb åt mig?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10150



Det finns de som monterat växellåda från Corvette C5 i 928 men det ingår tydligen lite kapande i plåt, jag har inte sett det själv men det finns vad jag vet inga färdiga kit att köpa utan det blir eget smide för att fixa.

En annan grej som är lite speciellt med 928 är att det skiljer på manuella och automater i karossen, annan plåt där grejer som pedaler och jox ska monteras. Det är nog den mest olämpliga bilen som finns att bygga om då det inte bara är att flytta över grejer från en annan bils drivlina.

En sak du kan göra med automaten är att juster hur mycket vakum den får, rycker du vakumet helt så blir det maximalt hårda växlingar. Iaf är det så på S4 och GTS. På de fyrväxlade lådorna startade man på tvåan om man lägger i D men startar på ettans växel om man lägger i 2 manuellt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Klanlös tartan för mig
Jag har letat tyg ett tag och råkade mest ramla över en stuv med detta av en slump. Det är lite mer lila ton än på bilden (mobilkamera o.s.v.) men då bilen är lite rå och tom kan jag knappast göra annat än förbättringar inuti... Och varför då inte köra med lite edgigare än bara svart vinyl.
Jag skrev tidigare om massa knäppa inköp, det var ju till detta då. Har skurit upp egna dynor efter sparcons förlaga och skall se om jag kan få till någorlunda matchande i passagerarstolen också.

Det är som sagt längesen, men sömnad är tydligen som att cykla lite, det gick fort att hitta tillbaka. Jag är väl rätt hyfsad på det men att ta på mig sömnadsjobb triggar perfektionisten och den interna kravställningen lite väl hårt tror jag, vi får se hur det blir innan det ens är värt att fråga

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
48 besök senaste veckan (27041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande