Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 6 besök senaste veckan (27047 totalt) |
Ja ja.. tjöta
Vi får väl se hur det blir, men nu har jag biljett i alla fall. Jag har en hel del som måste fixas innan den rullar, och när det skall göras får vi väl se. För icke-invigda så har jag problem med återkommande kronisk inflammation i magen, något som brukar bråka några gånger per år. Nu har jag haft en riktigt stökig vända sedan andra halvan av november, och eftersom en av sakerna som hör till det är att jag inte kan äta, så är orken typ noll. (å andra sidan har köttdelen av ekipaget lättats markant... se det ljusa i situationen o.s.v.) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Stor uppdatering!
eller nej, knappt uppdatering alls faktiskt, men jag har i alla fall tagit mig till verkstan och suckat och stånkat över allt som måste göras, och till och med börjat ta lite tag i de hemska uppkapade framskärmarna. Skärmkanter, är det först eller sist på priolistan? Jävligt sist skulle jag vilja säga, men att göra något alls är bättre än att göra inget, så då fick det bli så. Kommer jag hinna till sprintsäsongen? Fasen vet, men det får bli som det blir lite. Annars då, tja.. inte mycket. Jag har mest övat körning i simulatorn mest hela vintern (inga såna där hemska G-krafter som att köra på riktigt (eller för den delen att sätta sig för fort eller att gå ner för trappor, som på riktigt har varit en utmaning de senaste månaderna, bara för att sätta nivån). Inte on-topic det minsta, men vansinnigt roligt. Här ett litet samlingsklipp från senaste racekvällen, visst får man lite BTCC-vibbar? _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Vi syns absolut! Däremot dyker det inte upp en svullen sportfolka, utan den får stå och skämmas lite till.
Det är för övrigt bra kul att se hur mycket aktivitet det blir här på rejsa när det börjar vankas Sprintcup _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Riktigt tråkigt att du inte har möjlighet att köra 928:an, men jag är ändå glad att du har valt att ta dig till Vårgårda som coach/fotograf/trevlig prick.
Ta med hjälmen, för du har väl licens? Vem vet vilka tillfällen som bjuds.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Haha, har man inte snurrat har man inte testat gränsen tillräckligt (för övrigt en väldigt odramatisk bil att snurra med, den sade lugnt till att "nu har du gått över gränsen, så nu tänker jag vända ryggen mot färdriktningen"). Ja jag skulle ju inte åka till Vårgårda alls då jag inte har fungernade bil p.g.a att jag tagit det aktiva beslutet att inte röra den (p.g.a. hälsa och ork. Skulle jag tvinga mig hade jag nog börjat hata bilen, och det vill jag inte) Men, fota till Bulletinen kan ju vara kul, och sen fick jag åka med Figgz så då slapp jag köra själv och hade ett fantastiskt trevligt sällskap hela vägen! Vårgårda ToR har aldrig känts så kort. Väl där mer eller mindre tryckte Gustav sin Miata på mig när vi satte ut konerna, så då var det bara att anmäla mig på stört och ut och köra. Det gick inget fort alls, kände mig rätt rostig, och jag kom inte in i hur hårt man kunde pressa en potent Miata, rostig är bara förnamnet.. Men, så fick Gustav köra några stinter innan han skulle återgå till funktionärsskapet, och då kom Janne med en Mustang "det skulle vara kul att se när du kör min bil". Tja vad fasen säger man? Sagt och gjort, ut och brumma med en bil som inte alls kändes som den gjorde för några år sedan. Skitkul, och som sagt, gränsen testades, och jag snurrade (tyvärr, tredje löpet kändes klart snabbare fram till dess). Sen kom Samson och viftade "har du hjälmen? kom igen, åk med!", självklart Ett sånt as till bil! 1700 kg GT-vagn ger en bild av ett visst mått av vältrande i kurvor, lite sådär sävligt i viktförflyttningar och så.. snabbt, jo, men ändå lite tungt. Icke då, helt jäkla sjukt vad det gick.. Ok, Johan är en bra förare, inget snack, men bilen var otroligt imponerande. Mind blown. Dagen avslutades med Christian som erbjöd hans helt original E30 316 (jo tjena). Tog en vända, körde snabbare än med någon av de andra bilarna, rullade upp brevid Christian med ett brett leende, och han säger bara "mer kan du, kör igen". Ok.. ja bilen kan definitivt mer, det var tydligt, men jag då? Ruller upp och kör en vända till. Det blir lite fladdrigt inför den tighta vändningen, och jag får inte till någon av 180'orna riktigt som jag vill, men kapade ändå 2 sekunder och landade på 61.88 (tror jag), vilket är helt tokigt.. Figgz undantaget då han är en utomjording som kan böja tiden så låg de snabbaste på 58'or har jag för mig, och där är betyget rätt gott för Christians bygge när en gubbjävel som knappt kört roliga bilar alls hoppar in och kommer så nära. Stort, stort tack till er allihop. En sån energi- och inspirationsboost! Vad har detta med 927'an att göra då? Tja, just inspirationsboosten. Jag har verkligen inte haft någon ork, och nu känner jag ett tydligt sug för att dra igång igen. Jag kan absolut få bakslag på hälsasn (förväntar mig nästan det), men nu är det mentala för bilhobbyn på en så jäkla mycket bättre plats än på länge! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Men precis! Det känns lite som en självuppfyllande profetia när jag i första stycket av första inlägget skriver om hur folk lånar ut bilar.. Men faktum är att jag fick ett rejält sug för att suga tag i bilen igen nu.. så det verkar ju vara ett bra recept om man vill ha fler lekkamrater att just låna ut sin bil. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Att åka på träff är nog den bästa medicinen mot "omotivation". Vi ser fram mot att du tar med bilen nästa gång också! Behöver du ett par extra händer så hojtar du! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Om du visste vad som rör sig i skallen just nu rörande "att-göra" så vetefasen om du hade skrivit så men tack! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
_________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
+ på manuell
- på US-varianten med anemisk motor.. Det vettiga och förnuftiga vore kanske att byta, men jag är inte riktigt säker på om jag vill ta mitt förnuft till fånga eller om jag vill låta det flyga fritt _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Ahh! Gick inte i på detaljer... hehe!
Meeen den ser lite naggad ut i kanterna. Man kanske inte behöver få dåligt samvete om man plocka ihop gobitarna i en bil. :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Efter en hyfsad period med hälsan och mycket stötande och blötande med mig själv har jag nog landat i att lådan lämnas därhän tillsvidare. Visst, det läcker från lådan, men jag börjar nog kunna snäva av varifrån, så jag tänker att sommaren får ägnas åt att hitta och täta. En annan sak är att vänster bakhjul blev rätt varmt sist jag körde, och där tänker jag chansa på att det är antingen handbroms (som såg rejält muggigt ut på varma sidan) eller kärvande broms, så det blir åtgärda bromsar nu.
Nästa körning är egentligen Sprint 4 framme i augusti, så det borde gå. Men, jag har ju ändå fått köra en massa i de första tre sprintloppen.. trots bilen på pallbockar, hur fasen gick det till då? Så, (och inte 927-relaterat) lite reflektioner, förklaring och ett enormt jäkla tack till några utvalda är ju på sin plats. Sprint 1: Jag tänkte åka dit och fota för Bulletinen (SVKG's tidning) så jag kollade med Figgz om jag kunde åka med honom dit (han kör ju ändå sjuan på släp). Han var som vanligt "jajamensan!", stort tack Fredrik! så det blev en himla trevlig tur dit. Väl framme var vi några som promenerade ut för att ställa upp konerna, och under promenaden frågar Gustav var jag har bilen. Efter förklaringen så mer eller mindre trycker han sin bil på mig. "Klart du skall köra!, jag skall stå funktionär, ta min bil!" (Roadsport-Miata). Jag tackade försiktigt ja och anmälde mig och betalade snabbt som attan. Gustav, stort tack! Den sparken i rumpan var jäkligt nyttig. Körningen fick jag däremot inte till, jag var för försiktig och kände mig enormt rostig, men jag fick kört! Gustav kom in och skulle köra själv, och jag hinner knappt vända mig om innan Janne står där och leende tycker att det nog är dags att jag kör hans Mustang igen, det har hänt en del med den de senaste åren. Ja det kan jag ju inte tacka nej till, så då blev det Mustangkörning också! Resultatet blev väl inget vidare, dels har Janne rätt, det är en helt annan bil, och jag fick ingen rytm (och dessutom snurrade jag en körning). Janne får ett stort tack nu, men han återkommer senare Efter en omtumlande medåkning i Samsons best (jäklar vad det går att ratta den tunga GT-kryssaren mellan tighta koner! verklighetsböjande känsla), tack Johan! så kom Christian.. "Du, du vill inte köra BMW?" Här någonstans var jag i ett rus av körlycka och jag fick ge mig ut i världens snabbaste original 316 Nu infann sig lite lugn, lite rytm och efter en halvlångsam stint fnyste Christian "Bättre kan du, ut igen!".. Sagt och gjort, jag bestämde mig för att ladda på och blev på kuppen lite kär i den där otroligt fina röda E30'n. Allt är så direkt, allt kommunicerade, den var blixtsnabb, förutsägbar och jag fick till ett riktigt bra varv, bara några hundradelar från Christians egen tid. Jättetack Christian! Sprint 2: Klingan fick förhinder och erbjöd den vildaste besten av dem alla. Efter lite fundering om jag skulle klara av att hantera (dessutom nu förbättrade) legenden känd som Fyfabian tackade jag nervöst ja och hämtade den på måndagen innan. Jag passade på att klistra dit den för tidiga födelsedagspresenten (shoppinglista-dekaler) och susade (well.. brötade, dånade, skramlade) till Vårgårda för körning. Resultaten var väl inte direkt hisnande, men det som verkligen stack ut var att denna lilla pendlarburk med <60 hästar numera är fantastiskt rolig att köra! Alltså.. på riktigt jättekul.. Den verkligen vaknar till när det börjar svänga lite och den är nu trots ljudnivån ett utmärkt redskap att bli av med körkortet i. Jag slapp testa just det, men Anders, tack som fan Sprint 3: Här hade Janne redan innan gjort klart att jag skulle köra och att Mustangen stod till förfogande. Nu är det dags för ett riktigt tack till Janne! Däremot gjorde jag repris och åkte med Figgz till flygfältet, och då vi var först på plats ställde vi ut banan. Fredrik har ju frågat några gånger om jag inte vill köra hans Westfield, men det har inte blivit av... Nu däremot var det bara ett fåtal på plats, och vi var långt före tidsplanen, så då var det dags att köra första teststinten. Det gick inte alls bra :P Jag är strax under normallång (men från Fredriks synvinkel är jag nog vertikalt utmanad) så jag nådde ju varken ner till pedalerna eller över scuttlen utan hängde och slängde mest i ratten. En soffkudde trycktes ner bakom ryggen på mig och då gick det ju bättre. Jag har ju då aldrig kört en sjua innan, men nu fattar jag grejen. Wow.. Tack igen Fredrik! Janne och jag turades sedan om att sätta bra tider i Mussen, och nu kände jag att jag hittat hem i den. Bromsarna var hemska, men det var ju känt sedan innan, men beteendet i bilen var helt underbart. Den är nu en helt grym bil som uppenbarligen ger 90-tals prestandabilar en bra match Dagen avslutades med att Dvorak (Peter) lockade med sin isbil/banbil/ringsmiskare/pendlarjärn, komplett med barnstolar i baksätet. (M2 måste ju vara något av den ultimata kompromissen, utan att kompromissa speciellt mycket med någonting). Med risk för att låta gnällig så fick jag inte till det alls. Alltså bilen går ju nåt ruggigt, men att gå från obefintlig bromskänsla till hejdare som ställen bilen på framhjulen om man tittar på pedalen, och den avsevärt mycket mjukare styrningen var svårt. (och hrm.. bredare bakdel som inte slajdar, så man tar koner med bakhjulen). Jag gjorde verkligen inte bilen rättvisa, men stort tack Peter Så, Gustav, Janne, Christian, Anders, Fredrik, Johan, Peter... jag har allt känt mig som en snyltare, men dessa sprintar och eran generositet har varit helt fantastisk! Jag ger mig fasen på att jag dessutom blivit en bättre förare på kuppen då jag fått köra fler potenta bilar på sprintarna i år än jag gjort sammanlagt innan. Till hösten skall det fasen stå en tjock automatare på flygfältet (inga garantier på skick/funktion) , och ni skall veta att ni är hjärtligt välkomna att prova om ni vill ha en utmaning _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 6 besök senaste veckan (27047 totalt) |