Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare


Ja det här var ju inte planerat direkt...

Jag bygger (nåja) ju sakta men säkert på mitt eget drömprojekt, JVD Shrike 62, men så är det ju folk runt omkring som har färdiga bilar som de kör med. Vissa stollar lånar till och med ut sina bilar till mig så jag kan vara med och köra (*host* Janne J *host*). Först i efterhand har jag förstått varför gamla alkoholister bryter med sina gamla bekantskapskretsar för i den här världen är inte ens första fixen gratis, det fortsätter bara tills man är djupare fast än någonsin. Så det som råkade hända var att just Janne slängde ut en blocket-länk, och efter diverse turer och en del flyt råkade jag köpa en Porsche på stört.

Först och främst, jag uppskattar verkligen Porsches bilar som de ytterst kompetenta vagnar de är, men det har liksom aldrig brunnit till riktigt i hjärtat för dem. Ok, 904 och 917 är fantastiska och 914 är ju jäkligt cool, 944'an är ju också rätt skön men.. ja så var det då den där konstiga muskelbilen med den svullna rumpan. Den som jag ju faktiskt gillar utan att veta varför. Den som inte riktigt passade in i övriga Porschefamiljen. Mullrig V8, landsvägslok, för sin tid rätt tung och med en design som jag nog fortfarande vill beteckna som ful-cool.

Det är alltså en 928 S 1981, och med tanke på hur jag känner mig i kroppen ibland och att bilen bara är 6 år yngre än mig, så har jag en del överseende med att den inte är helt i nyskick. Jag vet inte jättemycket om bilen ännu, men den byggdes om (tror jag) 2015-2016 och rensades då på, ja typ det mesta. Massa inredning, taklucka, pop-up-lampor, dörrsidor, you name it, allt som gör bilen till en milslukande GT-vagn är borta och kvar är en bullrig och hård jävel med en V8 i näsan.
Perfekt.

Det finns lite pyssel att göra. 3-stegs automat är inte skitsexigt, men den får vara där, däremot läcker det lite olja från den. Accusump sitter i kupén, även den dreglar lite. Elen är lite bråkig och servicehistoriken är lite vag så byte av vätskor och diverse känsliga delar känns som ett prioriterat måste. Sen kan jag känna att det vore kul att göra den i alla fall lite mer fungerande för väg än det rätt rena banåkafokuset den har i dag. Bamsig splitter fram tar i varenda ojämnhet och avgaset hänger en rätt bra bit under golvet. Men, med en ganska moderat insats kan jag ha något att köra med framöver på både bana, flygfält och på lite väg, och därmed lägga passion istället för panik på Shriken.

927'an? Well, dels lade jag handpenningen dagen innan 928-dagen 9/28, dels hävdar vissa (ni vet vilka ni är) att med allt som är bortrensat så är det ju knappast fullt ut en 928 längre, men kanske en 927'a.. Jaja, gillar öknamnet


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Lycka till Rolika projekt startar ungefär sådär

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Sådär ja! Riktigt kul att hänga med att hämta och provköra redan första dagen. Prio ett måste väl vara ett rejsa klistermärke? thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Aldrig fel att dela roliga upplevelser

Rejsaklibba ja, det har jag inte ens tänkt på, självklart!
Kollar om Janne hade några kvar, är det Magnus annars tro?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har Rejsamärken hemma, du kan få det samtidigt som du får passagerarstolen och oljan till automaten.

Så roligt att du köpte en bil att köra med omedelbart, 2021 har alla förutsättningar för att bli ett trevligt konbane/trackday-år.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Från Calle i ögongodistråden thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul! Grattis!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Roligt, grattis!
Lagom tokigt, galet men fullt av känsla - perfekt för bana, konbana och kul-turer!

Jag tror att 2021 blir ett grymt bra år för våra Kul-turer här på Västkusten thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Skoj! Hade den rackaren på bevakning!

Ska bli spännande att följa detta.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Tackar, ja bara den får en lagom mängd översyn så kan den nog bli en utmärkt leksak. Ser fram emot åkande i egen bil
Slänger upp lite bilder på "före" nästa gång jag är i verkstan.

robber skrev:
Skoj! Hade den rackaren på bevakning!
Ska bli spännande att följa detta.


Du var nog inte ensam. En hann "köpa" den men fick backa bort från handpenningen då något inträffat (hoppas verkligen inte det var något allvarligt), och några var på gång med visning senare på dagen och följande dagar.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
En liten revidering/komplettering av planen.
Jag hade tänkt lämna inredningen därhän tills vidare, men en liten detalj fick mig att tänka över det ganska omedelbart...


Det kanske bara är jag som är petig, men jag kände att en böjd 6 mm gängstång inte var helt optimalt som fäste för en stol. Inredning alltså.. Jag hade inte superlänge på mig i dag så jag började riva ur lite, och det dök upp en del intressanta överraskningar. Nämnas kan förstås fortsättningen på stolsinfästningen, själva "balken" som satt på de gängade pinnarna. Någon som kan identifiera vilken tillverkare av motorsportdelar detta kommer från? Är det Recaro, Sparco, eller Elfa?


När vi ändå inne på motorsportdelar, här ett prima Porsche fotstöd från Emil i Lönnebergas Speedshop.



Jag raljerar lite, men stolarna måste sitta ordentligt, och jag har dessutom beslutat (och skaffat) nya stolar, och riktiga fästen är på gång tack vare Klingans mätande och klurande i veckan. Utöver det har innertaket förmodligen fått känna på vädrets vrede genom en läckande taklucka, för det har tagit en helt ny form, faktiskt precis åt andra hållet än plåttaket är välvt. Det ligger sådär lagom nära huvudet så man duttar i det så fort man vrider åt höger, så det måste jag åtgärda.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Om inte jag minns helt fel så är den där plyfaskivan vid säkringarna original, det ska finnas en övre del också.

Ser fram mot ett studiebesök, vill väldigt gärna se bilen i verkligheten

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Janne J skrev:
Om inte jag minns helt fel så är den där plyfaskivan vid säkringarna original, det ska finnas en övre del också.

Ser fram mot ett studiebesök, vill väldigt gärna se bilen i verkligheten


Jodå den är original thumbs up

Stenhård bil i övrigt thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Åh fasen, ja det är ju ett rätt bra och lätt material, men efter tidigare upptäckter kände jag "en planka, ja men eller hur"

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Riktigt frän Porsche, Johan! Och jag gillar namnet "927" eftersom så mycket är bortplockat så att det inte är en 928:a längre. Fortsätt plocka bort "10" till så har du en Porsche 917....
Gillar också monteringen av stolarna! Elfa skenorna är har ju redan lättningshål men de tunga skruvarna borde gå att byta ut mot M5!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul Johan!

Ser fram emot att se den på en kultur!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det här är en tanke man har haft i många år men som så många andra blir det liksom aldrig av . Lycka till thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
- "Varför postar just du så lite?"
Bra fråga av Magnus, det är väl inte så intressant att se massa kaos i en sunkig -81'a.. eller?
Jag tycker ju själv att det är kul att få "vara med" i andras trådar även i de små åtgärderna, i funderingarna och i de små framstegen, så det är väl lika bra att slänga in lite löpande.
Jag har inte ens börjat med de mekaniska måstena, men i inredningen har jag i alla fall nått det jag tror blir lägstanivån på trivsel. Varje steg härifrån är mot en förbättring... med ett litet undantag då jag behöver lossa instrumenteringen för att komma vidare.

(Jag har också handlat på mig massa typiska bildelar som skinkkniv, skumgummi, en kudde, tejp, trälim, plastfolie, tyg, täckpapp, kardborreband, och diverse rengöringsprodukter. Mer om det senare)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Axly skrev:
En liten revidering/komplettering av planen.
Jag hade tänkt lämna inredningen därhän tills vidare, men en liten detalj fick mig att tänka över det ganska omedelbart...
https://rejsa.nu/im/user/22415/2020-10-10-23-12-37_stolsfaste.jpg


Fy, fasen så jä*la kriminellt talanglöst...

Av erfarenhet från en 944a jag hade med nästan lika dåligt fastsatt stol. Så på den bilen fanns ingenting fastsatt eller gjort ordentligt som tidigare ägaren hade petat på.
Så kolla igenom ALLT som inte fabriken satt dit.


Men fränt med en 928 bygge! Ska vi följa!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



safe skrev:
Axly skrev:
En liten revidering/komplettering av planen.
Jag hade tänkt lämna inredningen därhän tills vidare, men en liten detalj fick mig att tänka över det ganska omedelbart...
https://rejsa.nu/im/user/22415/2020-10-10-23-12-37_stolsfaste.jpg


Fy, fasen så jä*la kriminellt talanglöst...

Av erfarenhet från en 944a jag hade med nästan lika dåligt fastsatt stol. Så på den bilen fanns ingenting fastsatt eller gjort ordentligt som tidigare ägaren hade petat på.
Så kolla igenom ALLT som inte fabriken satt dit.


Men fränt med en 928 bygge! Ska vi följa!


Jag skulle rekommendera att kolla det fabriken satt dit också; de här människorna brukar inte bara vara talanglösa, utan också ambitiösa och ha en väldigt liberal uppfattning om sina egna begränsningar ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Himlar skrev:


Jag skulle rekommendera att kolla det fabriken satt dit också; de här människorna brukar inte bara vara talanglösa, utan också ambitiösa och ha en väldigt liberal uppfattning om sina egna begränsningar ...


Nu pratar du om människor som tycker kabelstammar med enbart grå sladdar i är en bra ide, också kända som fransmän!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande