Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Blir ju sk*tbra Johan!

Har hört från säker källa att alla riktiga racebilar har dubbla batterier
- eller minns jag fel där...?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Axly skrev:
Jag inledde med en väldigt blygsam "good enough"-nivå, men när förarstolen blev med färg så hände något. Klingan muttrade något om att jag hade saboterat min egen låga ambition när han såg stolen, och jag kan väl bara hålla med.



It's a slippery slope!
Snyggt jobbat och välkommen till det farliga, men underbara, träsket av att man alltid måste göra allt lite snyggare nu!

Retrokänslan är så underbar med det tyget, hade samma planer med rutigt tyg i min gamla Merca 190 2.5-16 och ett par Sparco på den tiden när det begav sig, stealth-sportstolar är läckert!

T-3 veckor, fortfarande lång tid kvar till Sprint! Skruva på

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Blir ju sk*tbra Johan!
Har hört från säker källa att alla riktiga racebilar har dubbla batterier
- eller minns jag fel där...?

Tackar, men... det känns ärligt talat sådär
Punkter brukar hamna antingen på "fixas för funktion" eller "fixas för estetik", batteridebaklet ligger i båda kategorierna.

Figgz skrev:
It's a slippery slope!
Snyggt jobbat och välkommen till det farliga, men underbara, träsket av att man alltid måste göra allt lite snyggare nu!

Retrokänslan är så underbar med det tyget, hade samma planer med rutigt tyg i min gamla Merca 190 2.5-16 och ett par Sparco på den tiden när det begav sig, stealth-sportstolar är läckert!


Ha inga stora förhoppningar Jag är fantastiskt nöjd om man inte drar en djup suck varje gång man tittar in, så nivån jag siktar mot är typ "sopa under mattan", eller som min mor sade i någon städningsdebatt för många år sen "jag vill bara slippa se skiten".

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
"Påskdagen, lat. Dominica resurrectionis, Uppståndelsens söndag"

Bilen står på hjulen igen, elen kopplad, den laddar, startar och läcker inte en droppe (eller i alla fall inte än). Stolar sitter i, ja den är klar för provkörning och utsortering helt enkelt, uppstånden just på självaste påskdagen minsann.
(Provkörning får däremot invänta den andra racervagnen, men 927 1.0 i min ägo är i alla fall lanserad och släppt)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Racervagn nr 3 ser finurlig ut! Men hur i h-e
får du överfört motorvarvtalet till hjulen?


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Racervagn nr 3 ser finurlig ut! Men hur i h-e
får du överfört motorvarvtalet till hjulen?



Racervagn nummer 3 skulle nog kunna beskrivas som en "hög med grejer staplat på varandra"

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Då har jag varit ute på liten tur i alla fall.
En liten kylvattenläcka, hastighetsmätaren sade tack och hej efter en kvart, och värmen går för fullt.. hela tiden.. oavsett hur jag ställer några reglage.

Så, inte riktigt körbar än, men på god väg i alla fall



_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Axly skrev:
Då har jag varit ute på liten tur i alla fall.
En liten kylvattenläcka, hastighetsmätaren sade tack och hej ..





Men annars bra? Fick du gåshud eller bara huvudbry?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Första körning efter att ha haft isär en massa.. mest paranoidt lyssnande och kollande på alla mätare Det puttar på rätt hyfsat när man trampar till, men det blev mest första shakedown på typ 2,5 mil för att se att det inte rinner ut saker eller så.
Så trista fel bara, hade ner hela mätarklustret och kollade, men då allt annat snurrade på känns det som glapp eller något.. och värmen får jag börja läsa på om så jag vet var jag skall börja. Den är i alla fall helt ok som vinterbil ur det avseendet, helvete vad varmt det blev.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Du har ju grymma provkörningsvägar där i närheten, så länge man inte har några hus i närheten är det fri fart....

I värsta fall kan du alltid manövrera ventilen till värmen manuellt och koppla bort styrningen, om jag inte minns fel är det mängder med grunkor under panelen som är inblandade i värmen, eller så har tidigare ägare rationaliserat bort allt.. spännande!

Kolla kablaget från hastighetsgivaren på växellådan också thumbs up



Eller gör som de gör på Island när det blir för varmt inomhus på vintern, öppna fönstren på vid gavel!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Janne J skrev:

Eller gör som de gör på Island när det blir för varmt inomhus på vintern, öppna fönstren på vid gavel!


I 927-fallet med plastrutor blir det en ganska permanent åtgärd

Har börjat läsa på lite om värmen. Vi får väl se hur lätt/svårt det här blir

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Heja på Johan!

Bra att få ordning på värmen, kan meddela att full värme
påslagen och Knutstorp i ~30 gradigt strålande solsken var
en kombo som var - just det - varm!

I mitt fall påtvingat av för dålig kylning ifs.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Uppdatering till mig själv mest.

Värmen: Jag kan ha lurat mig själv lite eventuellt. Det immade lite så jag drog på defrostern (eller defogger som de riktiga Porschianerna envisas med). En stund efter det steg värmen med oroande hastighet, och jag drog ner värmen.. inget resultat.. slog av fläkten, fortfarande hetluft och full fläkt o.s.v.
Nu är ju denna bilen ett lysande exempel på elektronik från 70-talet, kombinerat med Mercaprylar (inte bara lådan, utan även en vacuumprylar är från de lite pösigare tyskarna), vilket innebär att spjället till värmepaketet som är vacuumstyrt står öppet som default. Vacuumläcka är alltså felkälla 1. Det finns också ett motståndspaket som tenderar att lägga av ibland som kan ge full värme, felkälla 2. Men.. felkällorna tänker jag inte ens kolla på förrän jag kört en vända till, för (och här är det lite oklart) det skulle kunna vara att DEF ger max fläkt och max värme, och om jag slår av så är värmepaketet fullt med hetvatten som kommer fortsätta vråla ut vulkantemperaturer tills det är nedkylt.
Åtgärd 1 är alltså ny provkörning.

Hastighetsmätaren: Varje liten del av kedjan som leder fram till att en visare rör sig är kända felkällor. Sensor, kuggar, elkoppling, kablage, skarvar, kontaktdon, kretskort, spole i mätaren, kuggar igen, och felen är intermittenta eller vaga allt som oftast. Jag har rivit ner och satt ihop mätarklustret två gånger nu utan att se några konstigheter (första för byte av odometerdrev), men styrkorten är kända för att vara just från 70-talet och det verkar vara en tidsfråga innan de ger sig. Som tur är finns det eftermarknadskort som är moderna och funkar.. Tyvärr är de rätt dyra, men det är beställt nya sådana i alla fall från jänkeland. Annars är det väl bara att börja riva så smått, men då besiktning är inom kort.. Någon som har tips på cykeldator som passar på bil?

(sen smådroppar det lite kylvatten på ett ställe, det är bara att tömma vatten, täta upp och skruva ihop, så det blir nästa gång jag åker till verkstan.)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Axly skrev:
eller defogger som de riktiga Porschianerna envisas med

Jag kommer aldrig ta det ordet i min mun bara för det!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Axly skrev:


(sen smådroppar det lite kylvatten på ett ställe, det är bara att tömma vatten, täta upp och skruva ihop, så det blir nästa gång jag åker till verkstan.)


Ska du söla ner golvet igen så får du faktiskt våttorka alltihopa. Jag våttorkade minsann när du skulle ställa in den i höstas.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Duärinteminriktigamamma!

Ja, jag hade ju tänkt göra det sist, men i och med trilskande porsche och Fyfabian så var det väl bra att jag kan söla ner en gång till innan det är rent och fint

(Kommer inte åt dränpluggarna i blocket så vattenpumpsbytet blev.. en blöt historia)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Det är ju bara vatten, Anders. Chilla lite liksom.
Eller dubbla hyran om inte hyresgästen sköter sig.

Axly skrev:

Den ser rätt ball ut thumbs up

När blir det ett 927-emblem då?
Borde väl gå att fixa en CADfil på ett sådant? Om du känner någon som kan 3D-printa tex. thumbs up
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:

Vatten..
När blir det ett 927-emblem då?


Glykolblandat blir rätt kladdigt och halt, jag har en viss förståelse för gnället

Det finns lite tankar på "piffning" på flera områden. Färg, mer tyg, mattor, lite plåtjobb och allmänt inredningsmys finns både i plan och till viss del liggande på vänt. 927-dekor kan absolut bli aktuellt framåt, jag vet precis vem jag skall vända mig till.. Jeppsson..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag har 3D-skrivare om du behöver hjälp med något

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Blir ju bra det här, vem behöver matchade fälgar....
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
dvorak skrev:
Jag har 3D-skrivare om du behöver hjälp med något

Tackar!
Mats Karlsson skrev:
Blir ju bra det här, vem behöver matchade fälgar....

Haha, hade väntat mig kommentarer om det långt tidigare
Ja jag vet inte riktigt.. själv hade jag gärna sett att det var samma utseende på dem, även om det är 18 bak och 17 fram, men vad fasen, det får väl vara så här. (det var ju bara tanken att vara en bil så jag kunde få köra lite medan jag kunde börja bygga på riktigt)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande