Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26961 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Hastighetsmätare, check.
Lagom värme, check.
Tankat, check.
Laddar, check.. fast mätaren håller inte med riktigt.
Tät bil.. kanske, det ser jag i morgon, men läckande stället är åtgärdat i alla fall.

Börjar se lite lovande ut inför torsdag


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tankat, det innebär att rundan var längre än filmen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Janne J skrev:
Tankat, det innebär att rundan var längre än filmen

Den var lite längre än filmen, men inte så värst. Kände att det var hög tid att fylla på för att hämta hem den och vara klar för lite mer körning.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Axly skrev:

Tät bil.. kanske


Det betyder "nej". Faan också. Ja i morgon är sista mekmöjligheten för mig innan avfärd mot Vårgårda så det blir att åka ner efter jobbet och hoppas på det bästa. (Jag vet inte ens vad som läcker, ser inget vid ett snabbt krypande men det är en liten liten pöl under lådan)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Porsche Volvo Bmw däck o fälgar https://www.blocket.se/vi/95581547.htm

Snubblade på annons och tänkte.!!??

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Ohh, de skall jag kika på. Är de rätt mått kan det bli kalas, tackar hjärtligast för tipset

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Axly skrev:
Ohh, de skall jag kika på. Är de rätt mått kan det bli kalas, tackar hjärtligast för tipset


Bredd 8, ET 50, 18", troligtvis från en 996, kan gå att använda fram, bra pris!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Gött att se den ute!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Bra och dåliga nyheter.

Bra först. Tack bmw_ixen! Nu har jag turbo twist 18" till fram också. Vad underbart när folk läser, kommer ihåg och kopplar det till en annons man springer på

Dåligt då.. det blir ingen 927a på konbanepremiären. Gjorde en läckagetest i dag och körde en sväng. Det var ju inte riktigt tätt innan, men jag hade en misstanke.. mer om det sen. Dels ryker det blått ur avgaset (sliten motor, ventiltätningar, pillad-på insprutning? Ingen aning, men även om det måste kollas så är det ingen dealbreaker. Med tanke på vad som pillats på mer så.. tja.). Däremot trampade jag på ordentligt och plötsligt kommer ett enormt vitt moln av typen turboras bakom bilen. Vitt är liksom vatten eller atf för mig, och jag smyger tillbaka. Väl inne igen droppar det runt lådan, inte skitmycket, men checkboxen "inga synliga läckage av vätskor" i självbesiktningen är ju tvärkörd.

Misstanken som faktiskt kvarstår är att den ombyggda växellådskylningen (jodå, det är också ombyggt) spökar med nivåerna, och att jag i våldskörningen har fått bilen att trycka ut överskottet, typ på avgassystemet t.ex. Oavsett, det blir verkstadstid istället för bankörning... I alla fall med den bilen

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489





Neeej!
Du gör ju såklart rätt, men Neeej!

Du bara måste komma med den på sprint 2, vill du låna min sjua på torsdag så är det fritt fram thumbs up
Så får du poäng i totalen iaf

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Axly skrev:
Bra och dåliga nyheter.

Bra först. Tack bmw_ixen! Nu har jag turbo twist 18" till fram också. Vad underbart när folk läser, kommer ihåg och kopplar det till en annons man springer på

Dåligt då.. det blir ingen 927a på konbanepremiären. Gjorde en läckagetest i dag och körde en sväng. Det var ju inte riktigt tätt innan, men jag hade en misstanke.. mer om det sen. Dels ryker det blått ur avgaset (sliten motor, ventiltätningar, pillad-på insprutning? Ingen aning, men även om det måste kollas så är det ingen dealbreaker. Med tanke på vad som pillats på mer så.. tja.). Däremot trampade jag på ordentligt och plötsligt kommer ett enormt vitt moln av typen turboras bakom bilen. Vitt är liksom vatten eller atf för mig, och jag smyger tillbaka. Väl inne igen droppar det runt lådan, inte skitmycket, men checkboxen "inga synliga läckage av vätskor" i självbesiktningen är ju tvärkörd.

Misstanken som faktiskt kvarstår är att den ombyggda växellådskylningen (jodå, det är också ombyggt) spökar med nivåerna, och att jag i våldskörningen har fått bilen att trycka ut överskottet, typ på avgassystemet t.ex. Oavsett, det blir verkstadstid istället för bankörning... I alla fall med den bilen

Segt

Dock kan jag meddela att min bil gjorde likadant förra året, men den höll en konbanekörning ändå

Den har hållt i över 30 år nu, den håller en vecka till

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Den här har hållit i 40 år vill jag bara vara tydlig med
Strikt talat är det väl inte ett ras jag är orolig över, däremot har jag exakt noll lust att vara "han som drällde olja över hela banan". Sabba för andra är inte min grej riktigt, inte ens riskera att sabba.

Känns det p**s just nu? Absolut, men jag tänker åka till Vårgårda på torsdag oavsett, så håll i nycklarna Figgz

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Figgz skrev:


Neeej!
Du gör ju såklart rätt, men Neeej!

Du bara måste komma med den på sprint 2, vill du låna min sjua på torsdag så är det fritt fram thumbs up
Så får du poäng i totalen iaf


Han kommer...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120872

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare


Fattar ni vilket ansvar att få ratta runt denna fullkomliga best till konbanesmiskare!?! Den som trodde att jag kunde bli en utmaning med en 40-årig sportfolka kan lika gärna ge upp direkt, nu blir det Fyfabian!

Lite mer allvarligt så är det ett stort tack till Klingan som lånar ut/får den testad. Det kändes rätt surt när jag började få tvivel om 927'an, men med det erbjudandet känns det inte alls lika trist. Som vädret ser ut att bli så kan det nog vara minst lika kul

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Klingan75 skrev:

Han kommer...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120872


Axly skrev:

Lite mer allvarligt så är det ett stort tack till Klingan som lånar ut/får den testad. Det kändes rätt surt när jag började få tvivel om 927'an, men med det erbjudandet känns det inte alls lika trist. Som vädret ser ut att bli så kan det nog vara minst lika kul


Man kan inte ha tråkigt i en konbana, har man det så spelar det ingen roll vilken bil man har egentligen. Välkommen!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tråkigt att du inte fick fason på Påssen denna gång,
men kul alternativ ni fick till istället! thumbs up thumbs up thumbs up

"Celebrity driver" - det låter något det! Eller är det "hired gun"?

Lycka till med körningen imorgon!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Snart dags igen...! Fått på å provat nya framhjulen? Tätat läckage? :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Framhjulen får vänta
Läckan är inte fixad, jag skall ner i eftermiddag och backa bandet hela vägen. Tömma, riva och sådant kul.

Fick ett bra tips av Björn Davidsson med UV-lampa för att se läckan. Resultatet när jag lyste var att typ allt ser ut som ett rejvparty, bara att bita ihop och börja från början.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Lådan tömd igen, och inför denna vändan har jag letat, kollat på tuben, läst om Mercedes automatlådor o.s.v. Jag fastnade speciellt för en Mercafarbror som närmast kvittrande förklarade att det finns inte mindre än 14 olika ställen som kan läcka på en sån här låda, och att det är nästan oooomöjligt att se varifrån, så då måste man (konstpaus, vrid upp leendet till Cheshire cat-nivå) "ta ner hela lådan och tvätta den jättejättenoga, montera tillbaka och sen bara köra en liten kort bit innan man tar ner hela lådan igen och hittar den lilla läckan".

Jag känner att jag kan ha en viss fördomsfull bild av Mercafarbröder, speciellt eftersom jag tidigare haft två 190'or men trots den lite obehagliga glädjen i att tvätta växellådor så var ju filmen fantastiskt nyttig... Inte som tvättråd, men som en guide över var man faktiskt bör kolla.

Nästa stege i att felsöka atf-läcka på växellåda blev alltså att haka ner avgassystemet och skruva loss värmeskölden.. såklart.. Men dra på trissor, vad hittar vi där!?



Ok, så det där är kontakten till en "Protection Switch", lägg också märke till att varken den stenhårda och spröda eltejpen, polygripmärkena som skymtar på muttern eller för den delen oljan som allt är indränkt i är original. Alla de har tillkommit efteråt, och jag känner nu att jag nog inte är först på denna bollen heller.
Självklart är muttern storlek 36, men utrymmet passar storlek.. 10 kanske? (på bilden ser det ut som att det finns oceaner av plats, det gjorde det inte) så jag fick ta en snabb tur till Biltema i Varberg för att handla det här lilla verktyget.



Janne tyckte det var en urmakarnyckel, och Big Ben är också en klocka, så varför inte
Nåväl, den satt så in i h-vete så även om jag tyckte det kändes lite larvigt med den pjäsen så gick det både snabbt och smidigt. Så, ut kom en lång pluttomoj som delades i två, ingen packning mot lådan (vilket det heller inte är som default tydligen), en halvhyfsad o-ring i miniformat och två fullständigt sopslut o-ringar med mindre diameter än omgivningen. Tämligen säker på att jag hittat den riktiga läckan, det rann ATF ur kontakten när jag drog ur den...

Pratade med sjukt trevlig och hjälpsam snubbe på Merca/AMG och fick trots fel bilmärke kontaktuppgifter till reservdelsguru internt som jag skall snacka med på måndag. Nu hoppas jag innerligt att det inte är handtäljda o-ringar som bara produceras i fullmåne, för jag vill gärna ha dem innan den 20'e... Jag vill köra min egen bil i nästa Sprint ju.

(Bild på pluttomojen, delad)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Sann lycka!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande