Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26993 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Grattis! Fasen vad kul!


Känns som evighet innan man är där.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Grattis!!

Häftigaste shoppingbilen i Göteborg också thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
I ösregnet, mellan Bauhaus och Ica Maxi..



Apropå ösregnet, bakluckan verkar jag ha fått tät, men den före detta takluckan är inte riktigt tät. Om det läcker in där, tror ni att det droppar...
A: Rätt i skrevet, eller
B: Någon annanstans..

blir kanon med röda Porschechinos det där

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Axly skrev:
I ösregnet, mellan Bauhaus och Ica Maxi..

[img]https://rejsa.nu/im/user/22415/2021-05-25-16-52-03_img_20210525_133415517.jpg[/img.]

Apropå ösregnet, bakluckan verkar jag ha fått tät, men den före detta takluckan är inte riktigt tät. Om det läcker in där, tror ni att det droppar...
A: Rätt i skrevet, eller
B: Någon annanstans..

blir kanon med röda Porschechinos det där


Jag la en sträng sikaflex i springan mellan tak och taklucka på min budgetsunkpåsse, tätt och såg bättre ut än resten av bilen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Jag kan räkna till minst två olika produkter av klet innan jag tätade med gissningsvis en tredje nyligen.

Jag tänker mig att jag vill göra om.. typ alla tätningar framöver, men takluckan känns onekligen rätt upprioriterad nu

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Axly skrev:
Jag kan räkna till minst två olika produkter av klet innan jag tätade med gissningsvis en tredje nyligen.

Jag tänker mig att jag vill göra om.. typ alla tätningar framöver, men takluckan känns onekligen rätt upprioriterad nu


Du var ju på Bauhaus, hängrännor på insidan hade varit en lösning

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Janne J skrev:

Du var ju på Bauhaus, hängrännor på insidan hade varit en lösning

Med sådana vänner...

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vätskekylning via taklucka kan ju annars vara
en "feature" - kan ju bli hett vid intesiva pass bakom
ratten!

Nja vid närmre eftertanke, en shoppingvagn som denna skall väl vara
tät så att alla Prada-kassar inte vattenskadas, eller?


Nej nu får jag nog huka mig innan Johan tar mig i örat...

Skämt åsido - Fint med blankt papper! Härligt!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Vätskekylning via taklucka... Prada-kassar


Röda chinos måste man ju ha om man kör Porsche, men just skrevläckage blir så illa dåligt med chinos i allmänhet


Körde till kontoret i går, svängde förbi och handlade mat och lite bubbel på väg hem medan jag försökte andas i den tusengradiga hettan som kommer av en heldag med solsken på ett akvarium utan AC.
Plötsligt fläktar det lite skönt... what? jag sneglar åt vänster och ser att den stabila plastrutan i förardörren är på väg åt ett annat väderstreck. Den hängde kvar hela vägen hem, men det seglade ju upp en till sak på delad prio-1-placering plötsligt.

Rutan är bara tejpad, och 24 grader i skuggan plus 8 timmar direkt solljus var inte så vidare snällt mot klistret, så nu får det bli en lite vettigare tillfällig lösning. Den permanenta lösningen som innefattar alla rutor samt f.d. taklucka hade jag tänkt vänta med tills i vinter, men vi får väl se om den blir tidigarelagd..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Klister? Tyckte du sa att den bara satt med eltejp.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Klister, lim, fästmedel.. det klibbet som eltejp har på ena sidan som gör att det fastnar..
Eller tänkte du att eltejp satt fast med goda intentioner och magi?

(Edit: men Klingan har en poäng, det är just eltejp som använts..)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Hur är det nu uttrycket låter när det gäller att saker krånglar i klump:
"when it rains it pours"


Men med lite berättartalang så sprider det ju glädje och munterhet till så många andra thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Alltså..... chinos i all ära men en beprövad och traditionsrik huvudbonad skulle antagligen tillföra både bekvämlighet och elegans när 927:an framförs i regn:









_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hur är det nu uttrycket låter när det gäller att saker krånglar i klump:
"when it rains it pours"


Men med lite berättartalang så sprider det ju glädje och munterhet till så många andra thumbs up


I aim to please
"Att bruksa en corvette c4" är någon sorts måttstock på hur rolig en tråd kan vara. Undantaget lådan så är det inte så blodiga grejer med 927'an, men det blir ju mycket mer underhållande om man spetsar lite

Janne, jag har ju fokuserat skäggväxten på precis motsatta platser, främst överläppen, men jag har ju testat både polisar och skepparkrans.. och just därför känner jag att jag kanske inte behöver testa det igen

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:
... beprövad och traditionsrik huvudbonad skulle antagligen tillföra både bekvämlighet och elegans...

Nu skall vi väl inte börja associera Johans fina Påsse med
en pråm som behöver skeppare?



...väntar nervöst på den stora retursmockan från Johan...

------------------

Du har en härlig självdistans till ditt förhållande med bilen Johan! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
retursmocka - självdistans till ditt förhållande med bilen


Haha, det behöver du inte oroa dig över, just p.g.a det sista. Det är ju en "fel" bil, den ser skabbig ut, är tung, automat, grejer sitter uppenbarligen inte fast riktigt.. jag måste liksom ha en god skopa självdistans till den, och det är bara en sak som har potential att vara ett riktigt, dyrt fel som det ser ut nu

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Axly skrev:
... och det är bara en sak som har potential att vara ett riktigt, dyrt fel som det ser ut nu


Bara en sak? Kan du visa mig hur man gör för att ha ett potentiellt ickekatastrofalt bilägande?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Himlar skrev:
Axly skrev:
... och det är bara en sak som har potential att vara ett riktigt, dyrt fel som det ser ut nu


Bara en sak? Kan du visa mig hur man gör för att ha ett potentiellt ickekatastrofalt bilägande?


Det utan konkurrens enklaste sättet är väl att leasa en riktigt tråkig och praktisk bil, gärna av ett märke som förknippas med att inte gilla bilar. Jag har med denna valt en lite annan inriktning... Jag har helt enkelt sänkt mina förväntningar riktigt, riktigt rejält. Skall jag vara ärlig så är detta så kallade "enda felet" det enda som jag:
1: vet om just nu.
2: potentiellt kan kosta en väldans massa.
3: kommer innebära längre stillastående.

Listan över övriga saker att göra disar liksom bort i fjärran som introtexten till Star Wars, jag blundar med hjärnan, ler och låtsas som att det re.. inte regnar (för då läcker det ju in).

Så utöver bygga om lite i kyleriet, riva/byta inredning, montera tillbaka rutor, höja den, nya fälgar, byta kamrem/pump/rullar, begå el, täta, täta, täta och massa annat, så är det ju inga problem med denna
Sätt helt enkelt ribban för vad som är ett riktigt problem strax under personlig ruin och vips så finns det nästan inga kvar!

(Jag har dessutom en väl tilltagen mustasch, tack och lov verkar det funka med sekelskiftesvarianten istället för den lite mer välkända tyska modellen)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Axly skrev:
Himlar skrev:
Axly skrev:
... och det är bara en sak som har potential att vara ett riktigt, dyrt fel som det ser ut nu


Bara en sak? Kan du visa mig hur man gör för att ha ett potentiellt ickekatastrofalt bilägande?


Det utan konkurrens enklaste sättet är väl att leasa en riktigt tråkig och praktisk bil, gärna av ett märke som förknippas med att inte gilla bilar. Jag har med denna valt en lite annan inriktning... Jag har helt enkelt sänkt mina förväntningar riktigt, riktigt rejält. Skall jag vara ärlig så är detta så kallade "enda felet" det enda som jag:
1: vet om just nu.
2: potentiellt kan kosta en väldans massa.
3: kommer innebära längre stillastående.

Listan över övriga saker att göra disar liksom bort i fjärran som introtexten till Star Wars, jag blundar med hjärnan, ler och låtsas som att det re.. inte regnar (för då läcker det ju in).

Så utöver bygga om lite i kyleriet, riva/byta inredning, montera tillbaka rutor, höja den, nya fälgar, byta kamrem/pump/rullar, begå el, täta, täta, täta och massa annat, så är det ju inga problem med denna
Sätt helt enkelt ribban för vad som är ett riktigt problem strax under personlig ruin och vips så finns det nästan inga kvar!

(Jag har dessutom en väl tilltagen mustasch, tack och lov verkar det funka med sekelskiftesvarianten istället för den lite mer välkända tyska modellen)


Det första alternativet är ju, som vi alla förstår, helt otänkbart, så jag får nog ta en diskussion med min personliga banktjänsteman och räkna ut hur vi ska definiera "personlig ruin". Jag antar att de har konverteringstabeller för olika former av lycka, och olika internationella valutor.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Himlar skrev:
...diskussion med min personliga banktjänsteman och räkna ut hur vi ska definiera "personlig ruin". Jag antar att de har konverteringstabeller för olika former av lycka, och olika internationella valutor.


Sist jag frågade min bankman tog han upp "själen" som nån valuta. Lite osäker på var den gäller, mer neråt Europa till känner jag.. kanske ännu längre ner när jag tänker på det. Det var nog samma gång jag ville placera i Oetiska fonder för "det är där pengarna finns, du vet, vapen, olja, porr och så".

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967


Trådstartare
Men för i helvete...
Körde i fredags, allt ok (förutom att rutan ploppade ur lite). Var nere och fixade rutan i söndags, då var det ingen fläck under bilen. Sen har den bestämt sig för att den nog var nödig ändå, och i morse såg det ut så här.




Där fick jag för att jag sade att det inte var så mycket strul med den. Morgondagen blir en tur ner till verkstaden så får den stå där och skämmas tills i helgen när jag skall försöka klura ut vad i hela friden som pågår. (oljenivån är nästan där den skall vara i alla fall, kanske lite låg, undrar just varför)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande