Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
10 besök senaste veckan (26991 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Är det atf som läcker? ( eller vad var det för olja i lådan? ) Hur skall den fyllas, med motor igång eller avstängd?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Jag tror det är lådan. Men, jag kanske förutsätter för snabbt, p.g.a. historik med lådjäveln. Diffen sitter ju där också, men jag vet inte säkert än. Det ser eventuellt lite fuktigt ut på sidan av lådan men det får kollas i morgon.
Blev bara så sjukt trött.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Aj aj aj Johan! Du har ju ifs fyllt på
olja i omgångar - man kan ju hoppas på
att det blivit lite för mycket som tryckts ut
när du kört tillräckligt mycket...?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085





Vad i helvete...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Surt! Men du får se det som att det bara var lite olja som uppenbarligen inte behövdes.
På med lite absorberingsmedel på golvet och se glad ut!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Johan Samson skrev:
Surt! Men du får se det som att det bara var lite olja som uppenbarligen inte behövdes.
På med lite absorberingsmedel på golvet och se glad ut!



thumbs up
Helt rätt, aktiv problemlösning!

Håller tummarna för att det är en struntsak och inget allvarligt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Det har har jag ju inte tid med alls.
Torsdag eftermiddag/kväll gick alltså åt till att hetsa ner med bilen till verkstan. Ställde in den, hissade upp den på pallbockarna (som den numera känns rätt naturlig på) och torkade direkt rent både låda och golv för att kunna hitta varifrån det droppar.

Hastade hem och tappade halva fredagen då jag hade en jäkligt trist huvudvärk och känslan av att ha ramlat utför trapporna efter första vaccindosen, så uppladdningen inför i dag var väl inte supertoppen.

Nu kom jag ner för att se spåren och läckan (en del hinner ju åtminstone droppa på 1,5 dygn tänker jag), och möts av det här.



Ja, då är det väl fixat då? Bara att bränna iväg och köra. (Den lilla pricken till vänster om domkraften är jag 99% säker på var den kommer från. Det var lite söligt mellan låda/diff så där kom jag inte åt att torka utan att bränna händerna av mig, så den räknas inte)

EDIT: se på fasen, hittade en liten returslang som hade lossnat en bit upp in under avgaset.
Misstänker att magiska ventiler, fluxkondensatorer och Rabahifferna i lådan tar några dagar på sig att tömmas vid stillastående och att nivån då nått upp till den lossnade slangen. Case closed för denna gången, nu blir det fästa rutor så jag inte sprider polykarbonatkonfetti på vägen till nästa Sprint

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Se där! Så smidigt skall alla fel gå att fixa!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Ser bra ut inför onsdagens sprint med andra ord!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



En sån här bil verkar fantastisk om man inte vill leva ett alldeles för förutsägbart liv

Ses på onsdag

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Den är, i alla fall inte hittills, högst upp på rekommenderat-listan för trygghetsnarkomaner. Men, sakta men säkert försvinner den här typen av felkällor på den. Motorn har fått sin service, kylning sker mycket bättre och automatiskt numera. Odo/trippmätare funkar numera, stolarna sitter fast och accsumpen pinkar dels inte ner inne i bilen, och dels sitter den inte så man måste vara dubbelamputerad som passagerare.

I dag fick jag satt fast dörrutorna (båda var på flykt lite grann) och jag har ägnat mig åt lite lyxrenovering.
Jag har aldrig haft instrumentbelysning i den, hastighetsmätaren tar spontana tupplurer, tankmätaren är minst sagt opålitlig och voltmetern visar, tja något. I alla fall ibland. Instrumentklustret är baserat på state-of-the-art plast från sent 70-tal, och det är tydligt att det har ett bäst-före-datum.




Jag beställde helt sonika ett nyproducerat kit från Lutz auto i jänkeland, och efter bara 56 dagar och två påminnelser till Postnord (där både gjorde att det tog fart igen) så kom det hem. Nu sitter det led-belysning, riktiga kretskort och kablar istället för aluminiumfolie och gladpack bakom instrumenten.
Om allt funkar? Troligen inte, men jag har instrumentbelysning i alla fall Jag har inte testat då jag inte haft igång den för att provocera fram en läcka igen om möjligt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
En liten textrapport kan ju vara på sin plats.

Efter läckande slang lät jag den stå ett tag för att försöka upprepa problemet med lite löst påtryckt slang, och mycket riktigt hade den släppt ur sig lite. Denna gången gick det ju däremot väldigt lätt att se varifrån, så där sitter nu en lite temporärfix som blir ett byte av slang inom kort.

Körde iväg med en viss FyFabian som aero-draghjälp genom skogarna och reflekterar direkt över hur mycket tystare det blivit i coupén när rutorna sitter fast, väldigt skönt. Inte för att den på något vis är tyst nu, men det finns grader i helvetet. På väg mot Kinna smiter Anders om några lastbilar innan en paparazzisträcka med 40 och 50 på skyltarna och när det sedan blev 80 och rak väg igen gasade jag upp i.. 80 och körde ikapp. Trampade på en del för att känna hur det känns, och ungefär i 80 så börjar det plötsligt vina och tjuta som fasen. Blicken flackar såklart mellan sidorutorna men de sitter fint numera... Takluckan, eller rättare sagt plåten som ersatt takluckan bjuder däremot på ungefär en decimeter dagsljus plötsligt, så det var bara att backa ner till 80 igen och lägga det på att-göra-listan.

Väl framme vid Borås motorstadion (och efter grusvägen som leder dit) inser jag att bilen är vansinnigt flottig och att det måste vara fantastiskt att köra bakom mig då bilen agerar magnet för precis allt vägdamm. Alla andra bilar ser markant fräschare ut och en riktigt tvätt istället för avblaskandet jag gjorde för ett tag sedan hamnade också på listan.
När det sedan är dags att ställa upp i startordning är bilen stendöd. Jag övar på lite mentala könsglosor innan Figgz kommer näst intill skuttande med stora meklådan, domkraft, pallbockar och allt man kan tänka sig. Ett snabbt upphissande och lite joxande med kablar till startmotorn så hoppade den igång så fint igen. Puh.. och tack som fasen Fredrik!

Körning då, jag gjorde mig till och startade på "2" (som i min bil heter "1", men som då gör att den startar på ettan istället för tvåan och inte växlar upp mer än till tvåan). Det var fel beslut, den lämnade aldrig ettan och jag körde de första tre konerna med en V8 på rödmarkeringen innan jag hamrade i Drive istället, och efter det betedde den sig riktigt trivsamt... eller ja, den understyr något kopiöst och framdäcken som visserligen heter R-däck glider mest omkring. De ser helt knalltorra ut och planen att vänta till vintern för att byta fälgar och däck börjar gnaga lite.

Efter första vändan där jag visserligen var 0,5 sekunder snabbare än Fabian men efter R-däck-påslaget ju var långsammare blev det en dubbelstint (där jag inledde med snobbväxlingarna) och en till, och jag är nog riktigt nöjd till sist. Det är en gammal häck med en dålig automat och klart tveksam geometri/däckuppsättning, så att se 48-tider kändes inte alls fel.
Banan var ju dessutom rent vansinnigt rolig, flygfält i all ära, men detta får stora tummen upp!




_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Axly skrev:
när det sedan blev 80 och rak väg igen gasade jag upp i.. 80 och körde ikapp.


Om det inte vore så att det var Roadsport J vinnaren FyFabian du jagade så hade jag nästan trott att du insinuerade att du körde för fort... nu behövde ju inte fallet vara så

Axly skrev:

När det sedan är dags att ställa upp i startordning är bilen stendöd. Jag övar på lite mentala könsglosor innan Figgz kommer näst intill skuttande med stora meklådan, domkraft, pallbockar och allt man kan tänka sig. Ett snabbt upphissande och lite joxande med kablar till startmotorn så hoppade den igång så fint igen. Puh.. och tack som fasen Fredrik!


Rule number 1: Leave no man behind!
Om det sen råkar vara en av alla härliga uddabilar så behöver man inte ens komma till regel nummer ett, man sätter igång innan det ens är uppenbart att någon halkar efter.
Först undrade jag om du bara inte hade någon brådska, för en gentleman springer väl aldrig? Men när det stillsamt uppgivna "bilen startar inte, den är stendöd" yppades så var det bara att sätta igång.
Fast till nästa gång kan du väl lära mig några av glosorna, det kan behövas när min körning vida övergår min talang

Axly skrev:

Efter första vändan där jag visserligen var 0,5 sekunder snabbare än Fabian men efter R-däck-påslaget ju var långsammare blev det en dubbelstint (där jag inledde med snobbväxlingarna) och en till, och jag är nog riktigt nöjd till sist. Det är en gammal häck med en dålig automat och klart tveksam geometri/däckuppsättning, så att se 48-tider kändes inte alls fel.
Banan var ju dessutom rent vansinnigt rolig, flygfält i all ära, men detta får stora tummen upp!



thumbs up thumbs up
Snyggt kört måste jag säga, det kan ta en stund att få upp förtroendet för en ny bil, sen att köra 3 stegad automat på en tight bana gör det inte lättare, men nog tusan är höjdskillnad och blinda krön en härlig krydda på anrättningen Sprint!

Vilken tur att vi ska göra om detta en gång till i höst där

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Snyggt kört Johan! Alltid lika kul att träffas och
mer kommer ju - tack för påminnelsen igår!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Figgz skrev:
insinuerade att du körde för fort...

Nääää, nej inte skulle jag ägna mig åt sådant

Figgz skrev:
..stillsamt uppgivna "bilen startar inte, den är stendöd"..
..få upp förtroendet för en ny bil..
..köra 3 stegad automat på en tight bana..

Ja fy fan, stillsamt uppgiven är nog precis rätt. Alltså jag fattade ju att det kommer lösa sig med alla dessa sköna människor i närheten, men nivån av "surprise" var lite för hög för mig just där och då.
Förtroendet börjar komma lite lite grann. Nu var den riktigt kul att köra, även om det var lite tjorvande vid start.
Nu är ju lådan 4-stegad.. faktiskt men, jag inser ju också att den är nog 1+3-stegad eftersom den inte går upp från ettan när jag väl tvingar in den. Jag kör på 2-3-4 helt enkelt.

Christian Jansson skrev:
Snyggt kört Johan! Alltid lika kul att träffas och
mer kommer ju - tack för påminnelsen igår!

Tackar, och detsamma! Ja det är klart man får puffa lite
Förklaring på detta om påminnelse är att jag satte larm för att boka Knutstorpkörning med Svkg, så när jag hängde på låset och bokade så gav jag en liten blänkare till gubbarna i närheten. 15 sekunder senare såg det ut så här.


...och ett fåtal minuter senare var alla 60 platser bokade. Rena rockkoncertvarningen på Svkg's biljetter!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Axly skrev:




Som vilken samling av ungdomar som helst, med telefonen framför ögonen, bara lite mer kisande eller hålla långt bort !

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Axly skrev:
Förklaring på detta om påminnelse är att jag satte larm för att boka Knutstorpkörning med Svkg, så när jag hängde på låset och bokade så gav jag en liten blänkare till gubbarna i närheten. 15 sekunder senare såg det ut så här.


...och ett fåtal minuter senare var alla 60 platser bokade. Rena rockkoncertvarningen på Svkg's biljetter!

safe skrev:

Som vilken samling av ungdomar som helst, med telefonen framför ögonen, bara lite mer kisande eller hålla långt bort !



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Axly skrev:
Nu är ju lådan 4-stegad.. faktiskt men, jag inser ju också att den är nog 1+3-stegad eftersom den inte går upp från ettan när jag väl tvingar in den. Jag kör på 2-3-4 helt enkelt.

En del automater startar på tvåan i drive om man inte gör kickdown eller hårt gaspådrag direkt, då hoppar den ned till ettan. Mercedesautomaten som satt i bandvagn 206 betedde sig så, smög man iväg så var det tvåans växel. Testa lite om du kan få fram det beteendet. Är det fysisk kickdownkontakt så kan man kolla att den aktiveras korrekt också.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Victor. skrev:
Axly skrev:
Nu är ju lådan 4-stegad.. faktiskt men, jag inser ju också att den är nog 1+3-stegad eftersom den inte går upp från ettan när jag väl tvingar in den. Jag kör på 2-3-4 helt enkelt.

En del automater startar på tvåan i drive om man inte gör kickdown eller hårt gaspådrag direkt, då hoppar den ned till ettan. Mercedesautomaten som satt i bandvagn 206 betedde sig så, smög man iväg så var det tvåans växel. Testa lite om du kan få fram det beteendet. Är det fysisk kickdownkontakt så kan man kolla att den aktiveras korrekt också.


Det är precis så som denna är tänkt att fungera..
Min tanke var att få lite mer tryck från startlinjen om jag låste den på 1-2 (då den i så fall alltid skall starta på 1'an), men då tänkte bilen att 1'an var fullt tillräckligt och stannade där. Jag har ett justeringsjobb av vacuum, bowdenkablar och liknande saker som jag är helt nybörjare inför, men jag har också en misstanke om att lådan inte är helt kry så vi får väl se. Tills dess så får det bli lite slappare i starten.
Kickdownen funkar fint, men det är rätt slumpvis om den faktiskt bankar i ettan även om jag försöker trycka in foten i motorrummet.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Victor. skrev:
Axly skrev:
Nu är ju lådan 4-stegad.. faktiskt men, jag inser ju också att den är nog 1+3-stegad eftersom den inte går upp från ettan när jag väl tvingar in den. Jag kör på 2-3-4 helt enkelt.

En del automater startar på tvåan i drive om man inte gör kickdown eller hårt gaspådrag direkt, då hoppar den ned till ettan. Mercedesautomaten som satt i bandvagn 206 betedde sig så, smög man iväg så var det tvåans växel. Testa lite om du kan få fram det beteendet. Är det fysisk kickdownkontakt så kan man kolla att den aktiveras korrekt också.


När det fanns folk i Porscheklubben som körde konbana med 928an (automat) så brukade de lägga i 2an (tror jag det var) och köra så.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Det spinner mer i starten om du börjar på 1:an, publiken måste få underhållning

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
10 besök senaste veckan (26991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande