Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17 >> 12 besök senaste veckan (26993 totalt) |
Det går sakta bättre, vänta med däcken till vintern! Jag gillar inte när du är snabbare.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
_________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Kul att både du och Martin kommer till Knutstorp _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Sommaranpassning pågår så sakta.
Småslitna rutor i 3mm känns alldeles för fladdriga för att göra hål i, så det blir nya i 4 mm istället. Mycket kapa och slipa blir det.. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Då var en grej till avprickad. Det som är skönt är att det numera är trivselsaker som börjar bockas av och inte sådant som gör att man inte kan köra vidare.
Rutorna var då småfladdriga plastbitar i 3 mm, och jag ville ha lite grövre för att behålla stadga när jag sätter i skjutluckor. En bonus i detta var att när jag tyckte att plasten kändes lite annorlunda och därför testade att slå på ett hörn med splitter som resultat, så insåg jag att de gamla var i akrylplast och inte polykarbonat. Nu slipper jag alltså leka fakir och ducka vassa skärvor om det skulle hända något. Bakrutan fick en liten mild toning för att hålla mera det värsta av lavatemperaturna när solen ligger på, och alla är numera skruvade och limmade och med en liten svart kant runt för att hålla det hyfsat prydligt. "Good enough" gäller absolut fortfarande, men min Good enough är lite högre än vad som varit innan. (Har också förhoppningsvis fått tätt, och lite mer ordning på lådan, och avslutade med ett byte av olja/filter i den. I och med detta borde jag bara klar för sprint, Knutstorp och sprint final veckorna 32-34 _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Bra jobbat!
Ja, rutorna såg verkligen inte ut som något hållbart och stabilt tidigare, det här känns betydligt bättre. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Inga rutor ramlade ur!
..egentligen räcker det kanske där, men lite mer kan jag ju skriva efter en så här riktigt fantastisk dag som det blev på Borås Motorstadion i Gäddered. Dagen till ära fick jag släpat med mig (nåja, det var nog mer "inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv") Mats, en gammal kompis, skolkompis, kollega, simracingkamrat etc. etc. Så inte nog med att vi hade följebil hela vägen med FyFabian och 927'an, ryktet gör gällande att han har tagit en massa fina bilder också. Själv fick jag bara knäppt några få innan min kamera glatt hälsade mig med "Can't read memory card". Sen sist då... Lådan växlar lite segt, men helt ok! Det är ändå en rätt gammal konstruktion och jag har haft en Merca 190 2,5 TD med en precis likadan låda och den var kanske inte var så hemskt annorlunda nu när jag rannsakar minnet. Det blir inte heller några oljesjöar eller ens pölar under bilen så det känns i alla fall lite halvlovande inför måndag och heldag på Knutstorp. Rutorna satt som tidigare nämnt fast, det var väldigt behagligt med ventilationsluckor och på det hela taget kändes det helt ok. ...well, det var ju det där standardfelet som uppstår på Borås Motorstadion då. Precis som förra gången vägrade bilen plötsligt at starta, och precis som förra gången var det ström till solenoiden som inte gick fram. Sist kom Figgz som en räddande ängel, men denna gången stod jag på asfalt och kunde sträcka mig in och nypa åt den lite. Körningen sen. Alltså 285 breda, ca 6 år gamla budget-R-däck bak med en 300-hästars V8 genom en slö automatlåda kanske inte är det allra bästa receptet för rappa tider i regn... för regn kom det! Det understyrde, överstyrde, släppte och kasade och jag satte några riktigt usla tider med väldigt lågt förtroende för bilen, men allteftersom det torkade upp så började det kännas riktigt bra. Avslutade med en bra tid, stod som konvakt en stund och smet sedan in en sista vända precis innan avslut och matchade den tiden. Höga 47'or är jag väldigt nöjd med, även om det känns surt att sedan behöva lägga till en sekund för att däcken har lite lågt TW. Nästa år med nya däck, då jäklar.. Jag är lite osäker på om dessa är de två bästa eller om den första är med en konträff, men här är i alla fall tiderna i rätt härad. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Tackar, och detsamma! Du bjöd på fler hålla-andan-ögonblick än någon annan i går kul att se att du laddar på ordentligt.
Tackar igen det saknas ju en del dynamik när man får vänta random tid innan rätt växlar hoppar i, och likaså att kunna styra med högerfoten saknar jag absolut. Det skall bli väldigt kul att få testa att sträcka ut lite på måndag (håll gärna tummarna för att jag slipper "intressanta" överraskningar, speciellt på färden dit och hem) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Nu fattar jag precis vad du menar när du talar om automaten och kickdown!
Riktigt bra kört Johan, snabbt och snyggt ( var också rätt mosig i skallen i går kväll...) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag instämmer! Nu får man fulla bilden av "mjuka växlingar"
Jag fick nöjet att åka med ett pass igår, du kör riktigt bra Johan! Det är inget enkelt material du har där, riktigt bra jobbat! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Men tackartackar! sådant värmer så här månd.. förlåt, tisdag morgon, första dagen tillbaka på jobbet efter semestern.
Det som gällde var då Knutstorp, heldag på bana för tre grupper. Vi gick upp innan vi gick och lade oss, för att i konstant ösregn tuffa ner till en.. torr(!) bana. Det kom ett svagt litet duggande under förmiddagen i ca 10-15 minuter, och det är exakt de 10-15 minuter som jag har med i filmen här. - Inte en droppe läckte in i allt regnande, den är nu officiellt tätad. (jippie!) - Inte en droppe läckte ut ur varken motor, kyl, eller den där automatlådan. (bara ett litet jippie ännu eftersom jag vet att den svettas lite atf någonstans efter att den fått stå ett par dagar) - Den växlar.. med all önskvärd tydlighet, när den behagar att växla. Inte sällan får jag stampa till 2-3 gånger innan kickdownen tar, och ibland tar den innan jag riktigt är beredd på den. Hade växlingarna skett lite traditionellt automatlådemjukt så hade det varit mindre läskigt, men nu sparkar de in som om en sportbollsperson försökte lägga en straff med din rygg som boll. Jag väljer att kalla det "någorlunda körbart". Figgz nämnde något om en krydda till körupplevelsen. - Däcken fick sig en rejäl väckning, de har varit bra jäkla hårda på ytan men efter två stinter så kändes de som r-däck skall göra igen. Efter första stinten var de fortfarande skorpiga, men efter andra (där jag såg tydligt i loggarna att utan att ändra körning så droppade jag plötsligt över 3 sekunder på 2 varv) så kändes de som de skall. - När däcken vaknat till så måste jag säga att bilen är mestadels väldigt väldigt trygg. Den är lite åt det understyrda hållet, men inte längre så det störde jättemycket. Man kan stampa ner och låta kickdown driva ut bilen ur kurvorna, man kan också tycka att det är roligt att stoppa in huvudet i ett lejons gap för att showa, lite same same. Väghållningsmässigt är det en ypperlig pendlarbil. - Utväxlingen är, låt oss kalla den intressant eller kanske optimal. På något eller eventuellt två varv i filmen så kan man se hur 4'e växeln läggs in. Man får vara snabb att titta bara, vid fullgas är det tydligen i ungefär 175 som 4'an hoppar i och det är ju då 1,5 km/h lägre än mitt max på Knutstorp, eller typ 12 meter innan bromspunkten på rakan Hemfärden var helt hemsk med alla gummikorvar och pluttar på däcken, jag såg ju knappt ut och bet ihop hela vägen så inte tänderna skulle skallra ur. Fick vattenplaning 2-3 gånger på väg uppför Hallandsåsen och insåg att 80 var en rätt behaglig hastighet en stund, både för vattnet och skakningarna. Nu blir det lite översyn, återgång till jobbet och Sprintfinal nästa gång. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Riktigt snyggt kört, Johan! Jämna och bra tider. Hatten av!
Den stackars lådan får veta att den lever i alla fall. Försökte räkna växlingarna under ett varv. Över 20 växlingar, men då har jag inte räknat med de uppväxlingar som sker under inbromsning då de inte hörs. Kanske 10 till? Finns inga möjligheter att köra någon form av manuellt läge? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Tackar! Det man kan göra är att låsa den så den inte växlar upp mer än till växel X (2 eller 3 på den lådan jag har), vilket jag visserligen skulle kunna göra att den inte idlar upp på 4'an.. Samtidigt försökte jag köra start med att låsa den på "max2" i sprinterna, eftersom den då alltid skall starta på ettan (startar på 2'an normalt) men då vägrar den lämna ettan, så jag körde tre koner med en 4,7 liters V8 på rödmarkeringen innan jag hamrade i driven istället. (tänk pensionär på snabbköpsparkering) Detta är andra gången jag kört den och den växlar typ som den skall. Det har inte riktigt varit läge att experimentera innan heller (EDIT: Lådan "inne i bilen" och alla de växlingarna gjorde att jag var tvungen att öppna och vädra efter varje stint, det blir som ett bastuaggregat..) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17 >> 12 besök senaste veckan (26993 totalt) |