Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26961 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Den där slushboxen alltså

Snyggt kört!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tack för igår Johan!

Så jädra gott att bilen funkar för dig!! Den ligger riktigt fint på vägen! thumbs up thumbs up thumbs up

Hallandsåsen var spännande igår, på fel sätt!
Jag har i princip inget mönster kvar på AR-1:orna i fram och det kändes...

Du får denna lilla filmsnutt även här:


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
storre skrev:
Kul att det fanns liv kvar i de gamla däcken! Jag är imponerad av dina tider.

Tackar Sjukt kul att du fick ordning på bultproblemen och komma ut och köra! (och, som sagt, gillar verkligen allt-i-allo-receptet på bil, kan vara lite avundsjuk på det )

Pontus Fyhr skrev:
Ljudet

Knaket, tjutet från lådan, vindbruset? Nej men visst sjunger den rätt fint när den kommer upp i varv, har seriösa funderingar på att ta tips från Samson med mic på utsidan för att få mer ljud.

dvorak skrev:
Den där slushboxen alltså
Snyggt kört!

Visst är du avundsjuk? :P (och tackar!)

Christian Jansson skrev:
Tack för igår Johan!
Så jädra gott att bilen funkar för dig!! Den ligger riktigt fint på vägen! thumbs up thumbs up thumbs up
Hallandsåsen var spännande igår, på fel sätt!
Jag har i princip inget mönster kvar på AR-1:orna i fram och det kändes...

Tack själv! vi två var ju lite fundersamma redan på väg ner, på väg hem var det direkt läskigt på sina ställen. T.ex. rinnande vatten i hjulspåren uppför åsen, och jag försökte balansera den inte alls spårande bilen med ett hjulpar på vita linjerna, och ett på mittremsan tills jag kommit ner i hastighet så jag kunde flytta mig till högerfilen utan att snurra..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Axly skrev:


Tackar! Det man kan göra är att låsa den så den inte växlar upp mer än till växel X (2 eller 3 på den lådan jag har), vilket jag visserligen skulle kunna göra att den inte idlar upp på 4'an.. Samtidigt försökte jag köra start med att låsa den på "max2" i sprinterna, eftersom den då alltid skall starta på ettan (startar på 2'an normalt) men då vägrar den lämna ettan, så jag körde tre koner med en 4,7 liters V8 på rödmarkeringen innan jag hamrade i driven istället. (tänk pensionär på snabbköpsparkering)


Slå upp den i läge 3 och ner till 2 igen så växlar den upp till 2:an direkt.

_________________
Anders Hansson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



fasiken Johan, du kör ju så det ryker

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Man blir sugen på att köra 928 på Knutan igen av att kolla på det filmklippet

Jag har kommit runt på 1:15,2 som snabbast med min manuella S4 med koni dämpare och 245or runt om (gatdäck), i övrigt original.

Med den manuella lådan kunde man köra på 3an hela banan, förutom i idioten och på rakan. Ser svårt ut att köra snabbt med en gammal automatlåda.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Grattis till att det börjar funka med växellådan. 👍Gött att däcken blev lite klibbiga så du fick känna på det. Ta och fundera lite på P-G's erbjudande.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det är helt fantastiskt va fint denna ändå beter sig! Och 20 km/h högre toppfart på rakan än min tantbil är väl inte oväntat kanske, men grymt! Väl rattat!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Den känns ju rätt vänligt inställd till att vråla runt med, jag har några saker jag vill justera, men beroende på var jag bestämmer mig för att börja så påverkar det övriga grejer rätt mycket..

Knutstorp nu var ju då första gången jag verkligen körde 927'an hårt, konbanorna innan har varit lika mycket att kolla att den håller ihop som att känna lite på bilen och ärligt talat egentligen helt fel arena för den här bilen. Utöver det var det andra gången jag körde på bana någonsin och första gången med täckt bil... så med lite mer övning, nya däck/hjul? och lite annan bromsbalans både fram/bak och höger/vänster, så borde jag ha lite tid att skava av framöver
En sekund skall ju bara bort på att köra mer och bättre och så lite till på däck och balans... det vore ju väldigt kul om jag kan få till 1.12-tider framöver med slushlådan?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



What, var det bara andra gången på bana? I så fall är du en naturbegåvning av rang! Du kör ju rena, snygga och naturliga spår med en riktigt bra repeterbarhet. Jag trodde du hållt på i många år, med tanke på hur du kör!

Hatten av, Johan! Jag är imponerad!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Naturbegåvning kan vi nog släppa, jag har allt harvat runt banor ett bra tag, fast bara virtuellt.
Jag har lekt simulator så länge att jag kommer ihåg när det snackades om att han den där Magnus skulle starta ett forum för riktig racing, och man får en hyfsad känsla för viktförflyttning, spårval och sådant även virtuellt, sen blir det ju så mycket mer när det blir på riktigt!

Edit: men tackar så mycket ändå

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Den här bilen börjar ju bli rätt nice..
ToR Knutan och körning hela dagen gick ju utan missöden, bilen gick bra, jag fick tider som med god marginal låg under det ganska hårda mål jag satt för mig själv och framför allt är golvet under bilen helt torrt även flera dagar efter körningen. Inte en droppe!

Jag har självklart en riktigt stöddig "att-göra" inför vintern, men några punkter har gnagt utan att riktigt hitta sin plats i turordningen.
Avgassystemet är t.ex. intressant, dels hänger det ner ganska lågt, och dels sitter det en rund dämpare precis mitt under bilen vilket har gjort att jag klappat i den på fartgupp, på väg in i verkstaden, på platt väg med ojämnheter, ja överallt typ. Jag höjde därför bilen ganska omedelbart då den var smått okörbar... Vilket gav en annan effekt som jag egentligen upptäckte först efter Knutan.



Först, ja det är bromsplattor.. Där är ytterligare en punkt att hantera. Bromsverkan höger fram är avsevärt bättre än vänster fram, alltså har jag låst upp höger fram ett par gånger, det måste åtgärdas. Sen ser det ut som att det är hyfsat med mönster i övrigt på innern, men det är det inte.
Tillbaka till effekten av höjning. När man höjer en 928 får man toe-out, och eftersom jag 1: knappt kört bilen, och 2: hade däck som hade rätt lite mönster och kändes som marmor i ytan, så puttade jag hjulinställning till senare (jag hade liksom andra problem att ta i först ). På Knutstorp så vaknade däcken däremot till, under stint 2 kändes det som att någon bytt däck under färd och jag skavde inte bara av skorpan på däcken utan också 4 sekunder rätt av, och med mjuka fina däck och toe-out.. så kom också ett tydligt snedslitage.

Så, jag skall ställa in hjulen, men vill också sänka tillbaka bilen lite igen vilket betyder att jag måste göra ett avgasbyte (vilket behövs ändå inom snar framtid). Alltså kanske jag skall börja där, avgas, ställa rätt rideheight och sen hjulinställning... Fast jag vill ju också om möjligt ha lite mer däck fram, och jag behöver verkligen inte 285 bak.. Så kanske det blir till att byta hjul också? Mer om det senare, men världens bästa PG kan ha serverat lösningen till mig på silverfat.

Först, Sprintfinal på söndag.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Du kanske redan läst dig till det, men du ska aldrig justera hjulvinklar på en 928 som du precis har lyft. Gummibussningarna i framvagnen tar tid på sig att sätta sig. Om den varit uppallad hemma, kör ett antal mil innan den justeras och låt firman som justerar inte lyfta den.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
928Mattias skrev:
Du kanske redan läst dig till det, men du ska aldrig justera hjulvinklar på en 928 som du precis har lyft. Gummibussningarna i framvagnen tar tid på sig att sätta sig. Om den varit uppallad hemma, kör ett antal mil innan den justeras och låt firman som justerar inte lyfta den.


Check, och tack! Nu visste jag redan det, men hade jag inte det hade det kunnat bli riktigt kass.
Man kan undra vilka på Hogwarts som var inblandade när de byggde framvagnen, för vilka andra bilar måste köras så för att den skall sjunka ner i normalläge. Helt knäppt, men jag har ju sett det själv efter jag testkört.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Konstruktörerna tyckte om udda konstruktionslösningar med gummi i hjulupphängningen på 928. Weissach bakaxelstyrningen och gummibussningarna på nedre bärarmarna fram, som skulle samverka med dom traditionella coilover fjädrarna.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Om du missade denna i ögongodistråden. En äkta 927, är det denna du bygger din replika efter?


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
dvorak skrev:
Om du missade denna i ögongodistråden. En äkta 927, är det denna du bygger din replika efter?


Men Peter.. var vi inte överens om att hålla detta lite hemligt? Vi har ju snackat om det här..

Det där missfostret hade jag med stolthet rullat in i till våra sprintkörningar, vilket knäppbygge!
Mest nyfiken på vem som tillverkar telefonfälgar till skottkärror.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag med, hade kört skiten ur den!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Axly skrev:

Mest nyfiken på vem som tillverkar telefonfälgar till skottkärror.


En gång i urtiden (slutet på 80-talet) hade jag faktiskt en Jetta MkI med sådana telefonfälgar.
Kommer inte ihåg vad det var för tillverkare på dem dock...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare





(Det blir körning, men den läcker fortfarande efter ett tag, denna gången flera dagar senare än innan, så felet sitter högre upp )

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Den känns lite temperamentsfull din lilla 927a

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (26961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande