Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17 >> 9 besök senaste veckan (26963 totalt) |
Tack för igår Johan!
Så jädra gott att bilen funkar för dig!! Den ligger riktigt fint på vägen! Hallandsåsen var spännande igår, på fel sätt! Jag har i princip inget mönster kvar på AR-1:orna i fram och det kändes... Du får denna lilla filmsnutt även här: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Tackar Sjukt kul att du fick ordning på bultproblemen och komma ut och köra! (och, som sagt, gillar verkligen allt-i-allo-receptet på bil, kan vara lite avundsjuk på det )
Knaket, tjutet från lådan, vindbruset? Nej men visst sjunger den rätt fint när den kommer upp i varv, har seriösa funderingar på att ta tips från Samson med mic på utsidan för att få mer ljud.
Visst är du avundsjuk? :P (och tackar!)
Tack själv! vi två var ju lite fundersamma redan på väg ner, på väg hem var det direkt läskigt på sina ställen. T.ex. rinnande vatten i hjulspåren uppför åsen, och jag försökte balansera den inte alls spårande bilen med ett hjulpar på vita linjerna, och ett på mittremsan tills jag kommit ner i hastighet så jag kunde flytta mig till högerfilen utan att snurra.. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Slå upp den i läge 3 och ner till 2 igen så växlar den upp till 2:an direkt. _________________ Anders Hansson |
||||||||
_________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||||||||
Man blir sugen på att köra 928 på Knutan igen av att kolla på det filmklippet
Jag har kommit runt på 1:15,2 som snabbast med min manuella S4 med koni dämpare och 245or runt om (gatdäck), i övrigt original. Med den manuella lådan kunde man köra på 3an hela banan, förutom i idioten och på rakan. Ser svårt ut att köra snabbt med en gammal automatlåda. _________________ Mattias Hofvendahl |
||||||||
Grattis till att det börjar funka med växellådan. 👍Gött att däcken blev lite klibbiga så du fick känna på det. Ta och fundera lite på P-G's erbjudande.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Det är helt fantastiskt va fint denna ändå beter sig! Och 20 km/h högre toppfart på rakan än min tantbil är väl inte oväntat kanske, men grymt! Väl rattat!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Den känns ju rätt vänligt inställd till att vråla runt med, jag har några saker jag vill justera, men beroende på var jag bestämmer mig för att börja så påverkar det övriga grejer rätt mycket..
Knutstorp nu var ju då första gången jag verkligen körde 927'an hårt, konbanorna innan har varit lika mycket att kolla att den håller ihop som att känna lite på bilen och ärligt talat egentligen helt fel arena för den här bilen. Utöver det var det andra gången jag körde på bana någonsin och första gången med täckt bil... så med lite mer övning, nya däck/hjul? och lite annan bromsbalans både fram/bak och höger/vänster, så borde jag ha lite tid att skava av framöver En sekund skall ju bara bort på att köra mer och bättre och så lite till på däck och balans... det vore ju väldigt kul om jag kan få till 1.12-tider framöver med slushlådan? _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
What, var det bara andra gången på bana? I så fall är du en naturbegåvning av rang! Du kör ju rena, snygga och naturliga spår med en riktigt bra repeterbarhet. Jag trodde du hållt på i många år, med tanke på hur du kör!
Hatten av, Johan! Jag är imponerad! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Naturbegåvning kan vi nog släppa, jag har allt harvat runt banor ett bra tag, fast bara virtuellt.
Jag har lekt simulator så länge att jag kommer ihåg när det snackades om att han den där Magnus skulle starta ett forum för riktig racing, och man får en hyfsad känsla för viktförflyttning, spårval och sådant även virtuellt, sen blir det ju så mycket mer när det blir på riktigt! Edit: men tackar så mycket ändå _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Den här bilen börjar ju bli rätt nice..
ToR Knutan och körning hela dagen gick ju utan missöden, bilen gick bra, jag fick tider som med god marginal låg under det ganska hårda mål jag satt för mig själv och framför allt är golvet under bilen helt torrt även flera dagar efter körningen. Inte en droppe! Jag har självklart en riktigt stöddig "att-göra" inför vintern, men några punkter har gnagt utan att riktigt hitta sin plats i turordningen. Avgassystemet är t.ex. intressant, dels hänger det ner ganska lågt, och dels sitter det en rund dämpare precis mitt under bilen vilket har gjort att jag klappat i den på fartgupp, på väg in i verkstaden, på platt väg med ojämnheter, ja överallt typ. Jag höjde därför bilen ganska omedelbart då den var smått okörbar... Vilket gav en annan effekt som jag egentligen upptäckte först efter Knutan. Först, ja det är bromsplattor.. Där är ytterligare en punkt att hantera. Bromsverkan höger fram är avsevärt bättre än vänster fram, alltså har jag låst upp höger fram ett par gånger, det måste åtgärdas. Sen ser det ut som att det är hyfsat med mönster i övrigt på innern, men det är det inte. Tillbaka till effekten av höjning. När man höjer en 928 får man toe-out, och eftersom jag 1: knappt kört bilen, och 2: hade däck som hade rätt lite mönster och kändes som marmor i ytan, så puttade jag hjulinställning till senare (jag hade liksom andra problem att ta i först ). På Knutstorp så vaknade däcken däremot till, under stint 2 kändes det som att någon bytt däck under färd och jag skavde inte bara av skorpan på däcken utan också 4 sekunder rätt av, och med mjuka fina däck och toe-out.. så kom också ett tydligt snedslitage. Så, jag skall ställa in hjulen, men vill också sänka tillbaka bilen lite igen vilket betyder att jag måste göra ett avgasbyte (vilket behövs ändå inom snar framtid). Alltså kanske jag skall börja där, avgas, ställa rätt rideheight och sen hjulinställning... Fast jag vill ju också om möjligt ha lite mer däck fram, och jag behöver verkligen inte 285 bak.. Så kanske det blir till att byta hjul också? Mer om det senare, men världens bästa PG kan ha serverat lösningen till mig på silverfat. Först, Sprintfinal på söndag. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Du kanske redan läst dig till det, men du ska aldrig justera hjulvinklar på en 928 som du precis har lyft. Gummibussningarna i framvagnen tar tid på sig att sätta sig. Om den varit uppallad hemma, kör ett antal mil innan den justeras och låt firman som justerar inte lyfta den.
_________________ Mattias Hofvendahl |
||||||||
Check, och tack! Nu visste jag redan det, men hade jag inte det hade det kunnat bli riktigt kass. Man kan undra vilka på Hogwarts som var inblandade när de byggde framvagnen, för vilka andra bilar måste köras så för att den skall sjunka ner i normalläge. Helt knäppt, men jag har ju sett det själv efter jag testkört. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Konstruktörerna tyckte om udda konstruktionslösningar med gummi i hjulupphängningen på 928. Weissach bakaxelstyrningen och gummibussningarna på nedre bärarmarna fram, som skulle samverka med dom traditionella coilover fjädrarna.
_________________ Mattias Hofvendahl |
||||||||
Men Peter.. var vi inte överens om att hålla detta lite hemligt? Vi har ju snackat om det här.. Det där missfostret hade jag med stolthet rullat in i till våra sprintkörningar, vilket knäppbygge! Mest nyfiken på vem som tillverkar telefonfälgar till skottkärror. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
En gång i urtiden (slutet på 80-talet) hade jag faktiskt en Jetta MkI med sådana telefonfälgar. Kommer inte ihåg vad det var för tillverkare på dem dock... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17 >> 9 besök senaste veckan (26963 totalt) |