Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 8 besök senaste veckan (26988 totalt) |
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
tackar ödmjukast för denna extra input /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Lite press på mig själv, anmäld till Sprintcupens alla tävlingar, ännu en licensbricka hemskickad och riktiga handskar införskaffade.
Det har varit lite skralt med bilfix det sista men nu så. Stötte på patrull med ackumulatorsumptanken där låsringarna var i lite stöddigare format än mina verktyg mäktade med. Fick köpt en ny tång som jag slipade om så nu äntligen. Värt att tänka på är att om man skall renovera en sådan så kan man nog förutsätta att det är lite olja kvar i den... och inte bara på oljesidan. När jag fick öppnat luftsidan sploshade det ut säkert en halvliter över bänken, på golvet och överallt. Bra tecken på att den behövde lite nya packningar iofs. Bild på låsringarna för sympati. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Små framgångar är också framgångar.
Sump-accen renoverad och dess fästen på plats uppe mellan de f.d. baksätena, som värsta Nos-tanken, nu skall jag bara fixa den sista stumpen AN-slang och koppla ihop hela rasket. Det måste jag få klart innan passagerarstolen kan komma på plats, men den är inpassad i alla fall så där är det "bara" att skruva dit sen. Förarstolen sitter på plats i alla fall, dock inte så som jag tänkte mig från början. De gamla rörstolarna satt ju med duktigt mjuk gängstång i blandade dimensioner, spikbleck och Elfa-skenor och jag hade en ambition att dra dit en snygg ny 2mm-plåt och fästa med Fia-plattor under den. Tyvärr kom jag upp alldeles för högt och hur jag än vred på det hade jag bara några få cm upp till taket... Innertak och hjälm på det så hade jag fått skaffa Gurneybubbla för mina mäktiga 176 cm, så det fick bli en annan lösning. Tillbaka till montering direkt på golvet, men denna gången gjorde jag allt med de nivåer som Fia kräver (bara för att lägga mig på lagom nivå) och sen gick jag från den nivån genom att lägga till glidskenor. Fästena för skrevbältena satt för övrigt så remmarna gick snett framåt, så de är bakflyttade typ 35 cm. (Ny look på undersidan, och jämförelse då och nu med fästplattor.) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Surprise!
(Borde ha lärt mig vid det här laget ) Småpillandet med stolar, bälten, kyl, fläktar, accsump och oljeledningar börjar närma sig "klart nog för att kunna köra", så jag tog tag i att täta lådan. Har beställt packning och nytt filter sedan innan och rev ner tråget (vad stort det ser ut att vara?). Lyckas samla upp nästan all atf och skruvar av filtret och ställer mig vid arbetsbänken. ... Det här filtret ser inte alls likadant ut.. Kollar tråget, det är lätt 50% längre och lite bredare än packningen. Efter lite letande efter instansade nummer, sprängskisser inser jag vad som hänt. Det är inte alls en 3-stegs-låda, det är en 4-stegad, alltså en från 83 och framåt. När jag körde hem visste jag att den läckte en del så det var försiktig körning och rätt hyfsat fokus på om växlingarna förändrades mer än något annat. Jag hade ingen anledning att räkna växlar, men jag är ändå rätt säker på att det var tre pinnar. Efter samtal med tidigare ägare som var ganska säker på att han informerat mig (kan absolut hända, men jag kan ha varit nybilsglad och missat det), så kommer jag ihåg att Sweanders skrev något om att 4-stegaren hoppar över ettan vid försiktig körning, så jag kanske bara har använt 2,3,4. Nåväl, läge att få tag i nya prylar och raska på. Tiden rinner snabbt mot sprintloppen och nu kan jag ju köra med modernare och piggare låda än innan, fantastiskt ju. Gratis och spontan uppgradering i pallbocksläge. Det du Jeppsson! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Ja det var lite så jag tänkte.. Det enda är att reglaget är till 3-stegad, alltså P, R, N, D, 2, 1 medan 4-petaren säger P, R, N, D, 3, 2 så jag vet inte riktigt vilka växlar jag väljer på 2 och 1, förmodligen 3 och 2. Känns lite mer aktuellt nu att hitta en trivsam knopp-med-knapp istället för den hiskeliga T-kryckan också. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Hade möjlighet att stanna till och smygtitta på 927:an idag. Provsatt till och med förarstolen!
Det kan inte bli annat än görskoj det här 😎 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Så underbart härligt med en 928 i konbanan i år! V8 med automatligan, inte största klassen men du är inte först att prova det Underskattat och massor av känsla i såna bilar så jag kan inte annat än att älska det! Det är lång tid kvar till första sprinten, så du hinner massor! Kul med bilden på bilden ovan, motorn sitter låångt in i motorrummet där, front-mittmotor väl? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Nja, den står rätt bra ganska mitt på framaxeln, men vi kan väl säga att mitten av motorn kanske är en aning bakom framaxeln.. mitt-på-motorn-mittmotor? Man luras nog lite av att det är så långa överhäng. Framhjulen kommer först en bra bit in på bilen och hjulbasen är 250 cm, så den är ju 24 cm kortare där än Jannes Mustang, men bara 9 cm kortare på totalen. Oavsett, det skall bli skitkul att få köra den, och ännu roligare att göra det i settingen Sprintcup och konbana, och dessutom med folk! De enda människor jag ser i 3D nuförtiden är sambon, syrran och Klingan, och dagisbarnen utanför fönstret. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Fast det finns två potenta konbaneracers i det garaget. Eller vad var det du sa? 😂 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Okej då, här kommer den andra Det finns tecken på att det har smygtränats, är man alltför ivrig blir det märke av konorna.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Den behöver väl någon förklaring vad det lider. 😂 Fyfabian eller bobbycar... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
När jag ser Jannes bild så tänker jag att på Fyfabian så hade det väl passat fint att ha kvar den där polska takboxen som är på bilden? _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 8 besök senaste veckan (26988 totalt) |