Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26988 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Jag gillar Good enough! Risken ökar ju då att man faktiskt kommer ut o KÖR!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Axly skrev:
Axly skrev:

...så jag har gjort egna dynor.


Glömde förresten. Evon har en separat dyna som sitter med kardborreband i en fördjupning, så där var det jättenkelt att bara göra en likadan dyna (fast med lite bättre passform för skrevbältet). När det gäller passagerarsidans R100 så är de (i likhet med Wilmas stolar) helklädda, och dynor var inte alls lätt att få dit.

Där har jag istället gjort en dyna fram till mitt på lårstödet med massa tygöverhäng och band längs sidorna, så sittdynan är delvis sydd runt sitsen, delvis nerspänd och fastknuten med band på undersidan. Ryggbiten (som inte går hela vägen upp till skarven då det inte var särskilt bekvämt) tvingade mig att frångå min tanke att inte göra åverkan, för där fick jag limma fluffiga sidan av kardborreremsor upp längs ryggen och den dynan sitter då i dem.
Jag är inte någon expert på något vis, men om klädseltankar finns så är det bara att tjoa så kan jag väl i alla fall ge tips på "gör INTE så här".

Tackar för alla fina ord! Jag är mer nöjd än vad jag behöver, "Good Enough" ligger på en behagligt låg nivå med denna bilen


tackar ödmjukast för denna extra input

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Lite press på mig själv, anmäld till Sprintcupens alla tävlingar, ännu en licensbricka hemskickad och riktiga handskar införskaffade.

Det har varit lite skralt med bilfix det sista men nu så. Stötte på patrull med ackumulatorsumptanken där låsringarna var i lite stöddigare format än mina verktyg mäktade med. Fick köpt en ny tång som jag slipade om så nu äntligen.

Värt att tänka på är att om man skall renovera en sådan så kan man nog förutsätta att det är lite olja kvar i den... och inte bara på oljesidan. När jag fick öppnat luftsidan sploshade det ut säkert en halvliter över bänken, på golvet och överallt. Bra tecken på att den behövde lite nya packningar iofs.
Bild på låsringarna för sympati.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Drygt 1½ månad till sprintcupens första deltävling, heja, heja

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:
Drygt 1½ månad till sprintcupens första deltävling, heja, heja


+ 1!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Christian Jansson skrev:
Janne J skrev:
Drygt 1½ månad till sprintcupens första deltävling, heja, heja


+ 1!


+2!


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2084



Kul att du anmält dig! Får ta tag i det själv

Kör hårt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Små framgångar är också framgångar.
Sump-accen renoverad och dess fästen på plats uppe mellan de f.d. baksätena, som värsta Nos-tanken, nu skall jag bara fixa den sista stumpen AN-slang och koppla ihop hela rasket. Det måste jag få klart innan passagerarstolen kan komma på plats, men den är inpassad i alla fall så där är det "bara" att skruva dit sen.

Förarstolen sitter på plats i alla fall, dock inte så som jag tänkte mig från början.
De gamla rörstolarna satt ju med duktigt mjuk gängstång i blandade dimensioner, spikbleck och Elfa-skenor och jag hade en ambition att dra dit en snygg ny 2mm-plåt och fästa med Fia-plattor under den. Tyvärr kom jag upp alldeles för högt och hur jag än vred på det hade jag bara några få cm upp till taket... Innertak och hjälm på det så hade jag fått skaffa Gurneybubbla för mina mäktiga 176 cm, så det fick bli en annan lösning.

Tillbaka till montering direkt på golvet, men denna gången gjorde jag allt med de nivåer som Fia kräver (bara för att lägga mig på lagom nivå) och sen gick jag från den nivån genom att lägga till glidskenor. Fästena för skrevbältena satt för övrigt så remmarna gick snett framåt, så de är bakflyttade typ 35 cm.
(Ny look på undersidan, och jämförelse då och nu med fästplattor.)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Surprise!
(Borde ha lärt mig vid det här laget )

Småpillandet med stolar, bälten, kyl, fläktar, accsump och oljeledningar börjar närma sig "klart nog för att kunna köra", så jag tog tag i att täta lådan. Har beställt packning och nytt filter sedan innan och rev ner tråget (vad stort det ser ut att vara?). Lyckas samla upp nästan all atf och skruvar av filtret och ställer mig vid arbetsbänken.
...
Det här filtret ser inte alls likadant ut..
Kollar tråget, det är lätt 50% längre och lite bredare än packningen.

Efter lite letande efter instansade nummer, sprängskisser inser jag vad som hänt. Det är inte alls en 3-stegs-låda, det är en 4-stegad, alltså en från 83 och framåt.
När jag körde hem visste jag att den läckte en del så det var försiktig körning och rätt hyfsat fokus på om växlingarna förändrades mer än något annat. Jag hade ingen anledning att räkna växlar, men jag är ändå rätt säker på att det var tre pinnar.

Efter samtal med tidigare ägare som var ganska säker på att han informerat mig (kan absolut hända, men jag kan ha varit nybilsglad och missat det), så kommer jag ihåg att Sweanders skrev något om att 4-stegaren hoppar över ettan vid försiktig körning, så jag kanske bara har använt 2,3,4.

Nåväl, läge att få tag i nya prylar och raska på. Tiden rinner snabbt mot sprintloppen och nu kan jag ju köra med modernare och piggare låda än innan, fantastiskt ju. Gratis och spontan uppgradering i pallbocksläge. Det du Jeppsson!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Den lådan funkar bra att växla manuellt, blir en helt annan fart på kärran då

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Janne J skrev:
Den lådan funkar bra att växla manuellt, blir en helt annan fart på kärran då


Ja det var lite så jag tänkte.. Det enda är att reglaget är till 3-stegad, alltså P, R, N, D, 2, 1 medan 4-petaren säger P, R, N, D, 3, 2 så jag vet inte riktigt vilka växlar jag väljer på 2 och 1, förmodligen 3 och 2.
Känns lite mer aktuellt nu att hitta en trivsam knopp-med-knapp istället för den hiskeliga T-kryckan också.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Hade möjlighet att stanna till och smygtitta på 927:an idag. Provsatt till och med förarstolen!
Det kan inte bli annat än görskoj det här 😎

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493





Så underbart härligt med en 928 i konbanan i år! V8 med automatligan, inte största klassen men du är inte först att prova det Underskattat och massor av känsla i såna bilar så jag kan inte annat än att älska det!

Det är lång tid kvar till första sprinten, så du hinner massor! thumbs up
Kul med bilden på bilden ovan, motorn sitter låångt in i motorrummet där, front-mittmotor väl?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Figgz skrev:
motorn sitter låångt in i motorrummet där, front-mittmotor väl?


Nja, den står rätt bra ganska mitt på framaxeln, men vi kan väl säga att mitten av motorn kanske är en aning bakom framaxeln.. mitt-på-motorn-mittmotor? Man luras nog lite av att det är så långa överhäng. Framhjulen kommer först en bra bit in på bilen och hjulbasen är 250 cm, så den är ju 24 cm kortare där än Jannes Mustang, men bara 9 cm kortare på totalen.

Oavsett, det skall bli skitkul att få köra den, och ännu roligare att göra det i settingen Sprintcup och konbana, och dessutom med folk! De enda människor jag ser i 3D nuförtiden är sambon, syrran och Klingan, och dagisbarnen utanför fönstret.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Janne J skrev:
Hade möjlighet att stanna till och smygtitta på 927:an idag. Provsatt till och med förarstolen!
Det kan inte bli annat än görskoj det här 😎


Fast det finns två potenta konbaneracers i det garaget. Eller vad var det du sa? 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Klingan75 skrev:

Fast det finns två potenta konbaneracers i det garaget. Eller vad var det du sa? 😂


Okej då, här kommer den andra



Det finns tecken på att det har smygtränats, är man alltför ivrig blir det märke av konorna....


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Det är bara en av dem som har en rejsatråd ju..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tvåbils-team! Nu börjar det lukta proffs-satsning...

Heja, heja Johan! Med en extra växel blir du farlig i cupen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Axly skrev:
Det är bara en av dem som har en rejsatråd ju..



Den behöver väl någon förklaring vad det lider. 😂 Fyfabian eller bobbycar...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Klingan75 skrev:

Den behöver väl någon förklaring vad det lider. 😂 Fyfabian eller bobbycar...


När jag ser Jannes bild så tänker jag att på Fyfabian så hade det väl passat fint att ha kvar den där polska takboxen som är på bilden?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Janne J skrev:
Det finns tecken på att det har smygtränats, är man alltför ivrig blir det märke av konorna....



Bruna koner?


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (26988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande