Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 15 besök senaste veckan (27006 totalt) |
Gårdagens antiklimax för mig som ju egentligen inte är så erfaren med lite större ingrepp.
Byta kamrem och vattenpump var ju.. lätt? (tack Janne för peppsamtalet) Det är så jag undrar om jag missat någonting, men plötsligt känns det väldigt mycket lugnare att hinna klart till premiären. Förutsatt att allt är tätt och rätt nu då (väntar mig minst 2 bakslag) så är det kvar: - Återmontering av lite kåpor o.dyl. - Fixa kylet och nya fläktar - Begå el (fläktstyrning, matning och lite reläer) - Fylla och montera fast accsumpen - Fylla motorn - Montera passagerarstol - Kolla växelreglaget (lite löst eventuellt) - Starta Det skulle ju till och med kunna hinnas lite shakedown och läckagekontroll innan med lite tur. (jaja, fet chans, men man kan ju hoppas ) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Ähh, första körningen är shakedown! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Ahh, du tänker: 1: Köra till flygfältet, kolla under bilen, och sedan antingen 1A: Stolt kryssa i "Min bil har inga synliga läckage av några vätskor" i självbesiktningsprotokollet eller... 1B: parkera på gräset, ta fram kameran och fota istället. ...eller 2: invänta assistans och bärga hem den (Den är ju rätt låg förstås, om jag ställer den lite dumt/smart så finns det ju strikt talat inga synliga läckor..) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Det är min plan iaf. Du får göra hur du vill _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Man rullar bilen till en fläckfri plats av garaget (allt är relativt förstås), startar bilen, låter den bli varm, kontrollera läckage. Så länge det inte är pölar är det ok!
I fredags bokade jag besiktning på min 924a som stått i 3 år, till lördagen. Tänkte att jag borde ju provköra en runda innan. Men vädret var så otrevligt, efter lite resonerande för mig själv kom jag fram till att om jag inte kunde fixa det timmen innan besiktning så kunde jag nog inte göra det där på fredagskvällen heller.... Det gick ganska ok. Jordfelet med baklamporna lagade sig självt under besiktningen. Avgassystemet ramlade inte av förrns senare på kvällen.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Man ska vara återhållsam med shakedowns på sånt som funkar. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det där, speciellt att avgå-systemet snällt väntade är ju sånt som kidsen kallar "Win!"
Nu har ju jag varit och pillat och rivit i typ allt på bilen, så "bevisligen-funkar"-mätaren rycker nog knappt till från nolläget vid första starten. Å andra sidan så vore det nog till stor glädje och förtjusning för alla närvarande om jag skulle riva iväg och hoppa stavhopp med transaxeln över första konorna, och det kan man väl bjussa på, i alla fall så länge någon filmar _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Jag kan ta tiden, helt opartisk jag lovar Framsteg, skönt! En månad kvar till premiären, du hinner göra shakedown flera gånger om! Vad är det för el du har att göra? Har det varit nån utgåva av Händige Herrn där innan med? Annars borde det väl vara Porsche original _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
...med såna vänner..
Under lättningen så har en hel del byggts om framtill (således bara plåt och blinkers som är Porsche original kvar framför motorn), vilket gör att det var lättåtkomligt och väldigt smidigt att demontera. Det som är problemet är att det är en stor spis som gillar mycket kylning, och vid stillastående sköttes det med en elfläkt typ mitt på kylet som manövrerades med knapp i kupén. Jag föredrar att ha någon form av automatik, och dessutom tycker jag att två fläktar är bättre än en när det ändå får plats på kylaren. Jag vill styra dem med tempgivare som triggar vid lite olika temperaturer tänkte jag, där satt redan en givare men den startade ingen fläkt så då byter jag ut, kompletterar och gör om det så det funkar. Det är alltså bara två reläer som skall matas, ge ström till fläktarna och så behåller jag nog overriden i kupén så jag kan köra dem manuellt vid behov. En månad hade räckt hur långt som helst om jag haft bilen runt hörnet, nu är det en bit dit så det blir bara mek varje söndag typ.. men det skall väl gå. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Hur var det nu Kurtans gamla slagdänga gick...
" Då blir det söndag hela veckan, söndag hela veckan lång, allt blir bara lek och sång, söndag hela veckan lång..." _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jaa!! Det vore himla trevligt Jag har en större sak att göra som jag inte sätter igång med nu. Reservhjulsbaljan är urkapad och ersatt med tunn aluplåt och fogskumsisolering under (jo, faktiskt), och då min misstanke är att den numera inte har 50/50 i viktfördelning utan är lättare bak, (samt att jag vill ha en bra plats för batteriet) så skulle jag vilja göra en ny balja. Tills vidare sitter batteriet (batterierna, jag har i båda så länge tills jag kollat vad jag behöver byta) fast med spännrem bakom framsätet, inte optimalt på något vis, men det finns ingen annastans att ha det för tillfället. Annars är det dags att börja köra lite lätt utsortering, koll på vätskor och så. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Tackar ja jag är allt rätt nöjd. Jag inledde med en väldigt blygsam "good enough"-nivå, men när förarstolen blev med färg så hände något. Klingan muttrade något om att jag hade saboterat min egen låga ambition när han såg stolen, och jag kan väl bara hålla med. Det kommer alltså bli en del inredningsjobb framöver, och rutiga tyget kommer komma igen på fler ställen, men det blir senare. Först blir det el- och vätskekoll inför den 22'e, lite köra, och sen plåtvikning till bagagerummet. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
som jag sagt innan, läskigt snyggt!! Köpte du ny foam någonstans eller behöll du den gamla? för jag kommer behöva att köpa lite ny nämligen och lurar på bra ställen???? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Det hade ju varit fasligt fint om jag hade kunnat ge dig ett bra tips. Jag fulade å det vildaste med enklast möjliga som jag hade liggande eftersom jag bara skulle ha det lite roligare än svart, men så här i efterhand hade jag nog gjort det jag tänkte från början, nämligen börjat med att kolla på "Galant plast" på Odinsplatsen. (jag har alltså inte använt det som fanns till stolarna, utan det jag hade liggande som den hobbyhamster jag är) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Detta räcker ju gott! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 S -81 "927'an" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 15 besök senaste veckan (27006 totalt) |