Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kylning av bromsar
1, 2   >>
10163 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13303


Trådstartare
har sökt lite på forumet men inte hittat nåt direkt....

Jag funderar på att ordna med kylning av framskivorna. Jag har ventilerade skivor som är slitsade men lite extra luft skadar ju inte... Vart ska luften ledas till skivorna?

Alltså vart vill man ha luften för bäst effekt?
Var vill man ha luften om bäst effekt är för svårt att uppnå?

Det är calibran som jag åker som långsamt håller på att transformeras till nåt bättre....

edit: hör det hemma här eller ska den flyttas till skruva banbil?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Luften ska ledas in till centrumet att skivan, där kylkanalerna börjar. Att bara kyla ena sidan av skivorna är ingen lyckad idé, kommer ge skeva skivor på grund av att skivorna då blir olika varma på in och utsidan.

Sen så finns det ju ett problem med calibra bromsarna, oket sitter i framkant = svårt att få till lyftstyrningarna.

Bara några tipps, har själv calibra t bromsar på astran.
Jag har visserligen inte haft några bekymmer med värmen men astran är ju några hundra kilo lättare.
Jag har tagit bort plåtskivan som sitter innanför skivan, den isolerar nämligen värmen i skivan ganska ordentligt.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13303


Trådstartare
okey, nöjer mig med det så länge isåfall... har inte haft några direkta problem än, men vill gärna "mota olle i grind" eller vad det heter....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

Finns en tråd där Janne Nagy visar bilder på när han monterade slang med kylning till sina bromsar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866






Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Har oxå funderat på bromskylning.

Kan det medföra problem att leda luften från fronten till skivans framkant så att luften blåser ner i kylkanalerna så att säga!?

Skivan snurrar ju så snabbt att kylningen borde ju bli hyfsat jämnt fördelad ändå.

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13303


Trådstartare
ahh, mkt bra och beskrivande bild. Tack!

nu ska jag vid tillfälle kika lite på bilen för möjligheter att genomföra....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



en stilla undran, så som jeppson har monterat bromskylningen på sin bil, kommer det inte att kyla bara på ena sidan av skivan? borde väl kunna leda till skevhet?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Kylkåpan blåser luften inuti skivan för att den sedan ska slungas ut genom kylkanalerna..
Så själva bromsytan på skivan kyls innifrån med försummbar skillnad från sida till sida..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



David Berglund skrev:
Kylkåpan blåser luften inuti skivan för att den sedan ska slungas ut genom kylkanalerna..
Så själva bromsytan på skivan kyls innifrån med försummbar skillnad från sida till sida..


ok, så den blåser inte på sidan av skivan (ser det inte ut lite som att den hade gjort det på bilderna där?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866



Trumman leder bara in luft i centrum på skivan. Bromsytan får ingen kylluft på sig... kolla förhållandet på var bromsoket sitter...

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Utifrån och in lär inte funka och är absolut inte enklare.

Möööjligen skulle man kunna acceptera det om man har ventilationen från utsidan lik G60 och vissa Saabar. Annars kan man ta upp lite venthål så man kan ha luften från insidan iaf.

Montera man utifrån ska man nog kolla hur "vanesen" är vinklade...om dom är det.

Skulle dock hålla mig ifrån detta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



nuuu är jag med
man leder alltså in luft i kylkanalerna nära skivans centrum, innanför slitytan, tänk vad trögt tänket går ibland, får skylla på sommarn och värmen (den har ju ställt till det för mig innan)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Har funderat lite på detta osså... Finns ju några Porschemodeller som har skopor under bilen som skyfflar luft till bromsarna men dessa skopor öser ju bara upp luften mot bromsarna. Alltså inte in i centrum eller till båda sidor. Så är detta så jätteknas?

Calle gsi skrev:
Luften ska ledas in till centrumet att skivan, där kylkanalerna börjar. Att bara kyla ena sidan av skivorna är ingen lyckad idé, kommer ge skeva skivor på grund av att skivorna då blir olika varma på in och utsidan.

Sen så finns det ju ett problem med calibra bromsarna, oket sitter i framkant = svårt att få till lyftstyrningarna.

Bara några tipps, har själv calibra t bromsar på astran.
Jag har visserligen inte haft några bekymmer med värmen men astran är ju några hundra kilo lättare.
Jag har tagit bort plåtskivan som sitter innanför skivan, den isolerar nämligen värmen i skivan ganska ordentligt.

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



här t.ex kan man se en liknande kylningslösning, kolfiber är väl mer show än go i det här fallet, men ack så läckert. Iofs är det ju ofjädrad vikt...

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13303


Trådstartare
mks skrev:
här t.ex kan man se en liknande kylningslösning, kolfiber är väl mer show än go i det här fallet, men ack så läckert. Iofs är det ju ofjädrad vikt...


vill ha!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kan man inte rikta in den kylande luften mot centrum av skivan så kan man i alla fall öka luftomsättningen i hjulhuset genom att "skopa upp" lite mer luft, rätt riktad så ökar man luftgenomströmningen, felriktat så jobbar man mot dom krafter som redan ventilerar hjulhuset och kan få tveksam effekt.

Det här med att leda in luften till centrum av skivan har alltså att göra med att en bromsskiva är konstruerad precis som en trumfläkt, dvs en luftström skapas från mitten av bromsskivan och ut genom de invändiga "flänsarna" att blåsa mot denna luftriktning är ingen höjdare, däremot kan man om man inte kan sikta direkt in i mitten, se till att man blåser "bredvid" (på insidan) flödet och riktar någorlunda in mot mitten så man på så sätt ser till att "trumfläkten" (bromsskivan) hela tiden har kall luft att suga i sig. Kanske lite luddig förklaring men...

NEo skrev:
Har funderat lite på detta osså... Finns ju några Porschemodeller som har skopor under bilen som skyfflar luft till bromsarna men dessa skopor öser ju bara upp luften mot bromsarna. Alltså inte in i centrum eller till båda sidor. Så är detta så jätteknas?

Calle gsi skrev:
Luften ska ledas in till centrumet att skivan, där kylkanalerna börjar. Att bara kyla ena sidan av skivorna är ingen lyckad idé, kommer ge skeva skivor på grund av att skivorna då blir olika varma på in och utsidan.

Sen så finns det ju ett problem med calibra bromsarna, oket sitter i framkant = svårt att få till lyftstyrningarna.

Bara några tipps, har själv calibra t bromsar på astran.
Jag har visserligen inte haft några bekymmer med värmen men astran är ju några hundra kilo lättare.
Jag har tagit bort plåtskivan som sitter innanför skivan, den isolerar nämligen värmen i skivan ganska ordentligt.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Man behöer ju rätt bra area på tllförseln. Man kan använda flera slangar eftersom en slang kan bli klumpig.
Jag har sett lösningar med upp till tre slangar för att man ska kunna svänga på hjulet fritt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag studsar upp denna gamla tråd igen med en liten vinkling:
om jag vill försöka få bättre kylning på solida bromsskivor, hur ska jag bära mig åt då?

I mitt fall: 924 med solida frontskivor, men i andra fall kanske det kan gälla bakbromsarna?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Gör som ett U som du sätter centrerat över skivan så att du fördela luften så bra du kan på båda sidorna om skivan. Slangen ska ju då sitta mer eller mindra radiellt, men detta kan bli trångt mot hjulet. Man får se till att göra U:et lite sinnrikt så att man styr så lika delar luft man kan till båda sidorna om skivan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Magnus Karlsson skrev:
Jag studsar upp denna gamla tråd igen med en liten vinkling:
om jag vill försöka få bättre kylning på solida bromsskivor, hur ska jag bära mig åt då?

I mitt fall: 924 med solida frontskivor, men i andra fall kanske det kan gälla bakbromsarna?

Mvh
Mangan


Jag är faktiskt så tråkig att jag skulle rekommendera dig och andra med solida frambromsar att byta, mecka isär hemma, mät upp alla infästningar, en dag på skroten senare så vet du vilka bromsar som passar och har kanske om turen infunnit sig även hittat en uppsättning passade och fullt fungerande utbytesbromsar. Behöver inte kosta många hundringar och är KLART värt mödan.

Vet inte vad folk har för åsikter om slitsade solida skivor och har själv heller aldrig provat, men det kanske även skulle kunna vara ett alternativ att undersöka?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Skruva banåkabil
kylning av bromsar
1, 2   >>
10163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande