Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (15213 totalt) |
|
||||||
|
||||||
Vi har fått den väldigt balanserad och rätt förlåtande och snäll "på gränsen" så jag upplever den som rätt lättkörd. Det finns helt klart förbättringar som kan göras körmässigt, men jag tycker att jag kommit en bra bit på den korta tid jag haft bilen
Vid fredagens träning så laddade jag på lite mer än under racen, vilket resulterade i en lätt avåkning... men också ett personbästa på 53.0... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Jaha, kanske skulle försöka sammanfatta säsongens andra tävlingshelg, Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp.
Kom ner till Knutstorp på torsdagskvällen lagom till att regnet upphörde och vi kunde iordningställa depån utan att bli dyngsura På fredagen var det två träningspass, vilket var välbehövligt för mig då jag endast kört på denna bana en gång tidigare för två år sen, och aldrig med Ginettan. Tyvärr var träningspassen endast 11min så det fanns inte så mycket tid att nöta in banan... Första passet gick åt att lugnt tuffa runt och känna av det lite, medans jag försökte ligga på lite under pass två. Efter att fått igång däcken så förbättrade jag mig ca en tiondel per varv och var nere på 1.02.8 innan passet flaggades av... Skulle behövt några ytterligare varv... Skönt dock att bägge träningspassen kunde köras relativt torrt iaf. Lördag, dags för kval på förmiddagen och helgens första race på eftermiddagen. Fint väder, varmt och sol, borgade för en bra dag! Under kvalet tog det ett par varv att få igång däcken innan jag kunde börja öka tempot succesivt. Tyvärr hann jag bara med ett varv med ordentlig satsning innan en bil hamnade i sandfållan efter rakan och det blev säkerhetsbil. Fick iaf till en tid på 1.02.5, vilket var snabbast i klassen och andra snabbast totalt. Start i första led i race 1 med andra ord Precis innan det var dags för oss att åka ut för racet på eftermiddagen så började det åska och himlen fullständigt öppnade sig..! Sjukt kraftigt skyfall med översvämning i depån, kylväskor som började flyta iväg, batteriladdare som brann upp osv... fy fan så typiskt efter att det varit kanonväder hela dagen..! Nåja, när regnet avtagit så var det dags för oss att komma ut på banan. Regndäck på och gjorde lite korrigeringar på chassit. Tyvärr har jag endast kört bilen totalt typ fem varv i blött, under ett kval på Mantorp förra året... Hade därför inga stora förhoppningar till detta race utan såg det mer som ett träningspass. Fick till en bra start och var först in i kurva 1. Höll undan ett tag innan jag fick släppa förbi lite snabbare bilar, en i min klass och ett par i Modsport 1. Fokuserade sedan under resten av racet att bara bevaka min andraplats i klassen. Bilen kändes sådär... Mycket understyrning och svårt att få upp temp i mina gamla stenhårda regndäck... Dock så började det torka upp i slutet av racet och då funkade mina hårda puckar bra, vilket resulterade i en andra bästa tid och start i första startled även till morgondagens race. Söndag, race 2 på eftermiddagen. Sjukt taggad att få starta i första startled även detta race och nu verkar det äntligen bli ett torrt race!! Nu jäklar ska jag sikta på förstaplatsen!! Vi gör oss redo för start och några enstaka regndroppar börjar falla... ingen fara, asfalten är så varm efter en hel dags solsken... det blir nog inte så mycket regn... Formationsvarv och det fortsätter droppa lite... ingen fara, det slutar snart... När vi ställer upp oss i startrutorna så åker skylten "Wet Race" ut och det är bara att ta sig snabbt till depån för att skicka på regndäcken..! Hinner lagom tänka att "det regnar ju knappt" då himlen öppnar sig för andra gången denna helg och det vräker ner igen... Får på regndäcken och tar mig ut till start igen... Racet blir i stort sett en repris på första racet, jag kommer iväg bra men släpper förbi lite snabbare bilar och koncentrerar mig på att bevaka andraplatsen i klassen, vilket går bra och det blir pallen igen. Två andraplatser och många nya erfarenheter rikare får sammanfatta helgen. Jag är ändå rätt nöjd med tanke på omständigheterna. Sammanfattningsvis så har det på fyra race blivit tre Pole och fyra pallplatser, två vinster och två andraplatser. Det är fasiken inte så pjåkigt! Nu är det full fart att förbereda bilen inför nästa tävlingshelg i Karlskoga i augusti..! Och kanske försöka få tag i bättre regndäck... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Vilken kul tråd och underbar bil! Grattis! Kul att följa och köra tycks du kunna med!
Hittade en bild på sida #1 som jag blev förvånad över. Reagerade redan på stubbaxelbrottet innan jag såg uppgraderingen. Splines ska ju så att säga alltid sluta i öppen luft. Inte i materialet. Dessutom såg det ut som en till "hjälp till brottanvisning" just efter splinsen. Vad är det? Repor nästan hela vägen runt. Ett lager eller något annat. I vilket fall som helst, snygga nya stubbar och snyggt avslut på de nya splinsen. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
Kul att du gillar bilen! Tack, men jag skyller framgångarna på bilen mer än på föraren..! Reporna på axeln tror jag har uppkommit vid själva haveriet eller när jag våldade för att få ur resterna ur diffen. Blev ju lite grader vid brottet som gjorde att en del övertalning gick åt för att demontera allt.. Finns inget som kan skapa dessa repor annars. //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Film från första rejset i Karlskoga igår, 2021-08-15.
Riktigt roligt race med hård kamp mellan mig och Toni i hans Corvette. Mycket nöje! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
En liten racerapport kan jag väl bjuda på också.
Kom till Karlskoga redan på fredag morgon för att vara med och köra på Gelleråsens track day. Blev en hel del körning, fem pass totalt, med lite testande av olika setup. Bilen kändes bra och jag fick till ett personbästa på 1.07.9. Lördag: Test på förmiddagen i blött efter ett skyfall. kändes igen från Knutstorp. ⛈🙄 Testade att köra Michelin regndäck istället för Pirelli och nu hade jag klart bättre fäste än på Knutstorp. 👍🏼 Kval på eftermiddagen i torrt. Var lite sämre fäste än dagen innan på grund av regnet och jag fick till en tid på 1.08.0 som bäst. Det placerade mig tvåa i klassen och femma totalt, vilket jag inte var helt nöjd med, men helt ok. Hade en porlande liten bäck genom depåplatsen vid förmiddagens skyfall. mysigt. 😉 Söndag: Dags för race 1. Fick en bra start och hade rätt hög fart när bilen framför bromsar väldigt tidigt in första sväng på grund av en annan bil som viker in framför. Kan inte få stopp på bilen och kasar in i Tonis Corvette framför. Inga stora skador på någon av bilarna så vi kan fortsätta utan bekymmer. Ligger sedan och jagar Toni hela racet utan att hitta någon lucka, hans lite högre effekt gör det svårt för mig på rakan. Efter att ha tittat på filmen och analyserat lite så skulle jag kunna gjort det lite annorlunda, men det är svårt att tänka logiskt i stridens hetta! Blev en andraplats i klassen och femma totalt. Dock fick jag bästa varvtiden i Modsport 2 och fjärde bästa totalt, vilket ger en bättre startposition till race 2. Tiden 1.07.7 är även nytt banrekord för Modsport 2, vilket alltid är nåt! 🏁 Race 2: Startade i andra led men fastnade lite bakom bilar framför och Toni kunde segla förbi på utsidan. bara att börja jaga igen..! Blev lite för ivrig och körde av i utgången av hårnålen på andra varvet efter att gasat på för mycket med däck som inte var uppe i temp ordentligt. Hamnade på gräset men kunde snabbt ta mig upp och inledde jakten. Kände att det gick riktigt fort och var direkt nere på 1.08 tider när det plötsligt smäller till i framvagnen och bilen börjar understyra och bete sig konstigt. Ratten stod även snett på rakan med vibrationer. Förstod att något brustit så slår av på tempot och bara tar mig i mål för att säkra lite poäng. Blev femma. Det visade sig vara infästningen till styrstaget fram på vänster sida som gått av delvis. Tur att resten höll ihop så inte hjulet bara vek sig..! 😱 Nu är det bara att ta nya tag till finalhelgen i Falkenberg 17-19/9 då vi kommer köra fyra race totalt. Många poäng att kämpa om! //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Har fått hem ett nytt undre fäste till vänster upright:
Så nu är det bara att skruva ihop bilen igen och ställa in chassit inför Falkenberg //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Sjuk bra tur att det höll ena örat där, annars kunde det ju slutat tämligen illa.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Ja, där hade jag flyt. om jag vetat att fästen var av skulle jag inte ha fortsatt köra. nu körde jag ju 10min med trasigt fäste. 😱 Men, i efterhand så var det ju bra så att jag fick ihop lite poäng i kampen om totalsegern i Modsport 2. 🏁 _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Det blev ju en liten hopkörning in i första sväng efter starten vid race 1 i Karlskoga.
Har nu åtgärdat detta så det är lite puts på bilen igen inför Falkenberg 😎 Smidigt med folierad bil..! 👍🏼 _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Styrarmen gick som sagt delvis av under senaste tävlingen i Karlskoga.
Närmare undersökning visar att sprickan har utgått från ett slagmärke.. Gillar inte de vassa kanterna så de har tagits bort på de nya delarna, passar på att byta bägge sidor samtidigt och sparar den från högersidan, som fortfarande är hel, i reserv. Nio dagar kvar till Falkenberg..! Är supertaggad redan..! 🏁💪🏼 _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Jaha, då var alltså säsong 2021 slut...
Fick med mig ett positivt avslut från finalhelgen på Falkenberg, även om den inleddes lite svajigt... Åkte ner till Falkenberg i regn och rusk på torsdagen och fick upp depån och besiktade bilen under kvällen. Fredag morgon och dags för test vid tio. Kallt och småregnigt så regndäcken åkte på. Precis innan vi ska ut får vi veta att det är försenat pga olja på banan och sanering... När vi väl kommer ut så är det saneringsmedel överallt och fortfarande fuktigt på banan så det såg ut som vi kört rally med bilarna efteråt... Nåja, däcken fungerade bra och jag satte näst bästa tid, vilket iofs inte säger så mycket under test.. Två timmar senare är det dags för kval och nu har det torkat upp tillräckligt för slicks. Dock är det fortfarande lite halt efter saneringen, men jag lyckades iaf få till ett par skapliga tider, 45.6 & 45.7. Var snabbast i Modsport 2 och näst snabbast totalt, vilket gav mig Pole i både första loppet på lördagen och även i första loppet på söndagen. Var endast Jonas i sin Modsport 1 Corvette som var snabbare. Lördag och dags för helgens första race av fyra. Torrt och fint, dock lite kallt.. Ska precis åka ut på formationsvarv då meddelas att det är försenat pga olja på banan... Igen..! Från chikanen och runt hela baksidan fram till infarten i depån.. suck..! När vi sen skickas ut så är det stora högar med saneringsmedel kvar på banan och det blir mest att försöka undvika det istället för att värma däck på formationsvarven.. När starten sen går missbedömer jag farten helt in i första sväng och bromsar alldeles för tidigt... försöker reparera det genom att ge på gas igen och kombinerat med hal bana och kalla däck så lyckas jag vända runt bilen... klantigt som tusan och har tur som inte blir påkörd efteråt när jag står vänd åt fel håll... Hamnar såklart hopplöst sist, men kommer igång så småningom när jag lärt mig hur jag ska parera högarna med saneringsmedel och kör upp mig till en andraplats i klassen, vilket jag väl får anse som ok med tanke på omständigheterna... får till en 45.9 tid, vilket återigen är näst bästa tid totalt och snabbast i Modsport 2. Pole även i race 2 med andra ord Dags för dagens andra race och denna gång utan oljespill innan... Kommer iväg bra denna gång och får endast ett par Modsport 1 bilar framför, vilka jag inte lyckas hänga på och får en rätt stor lucka bakåt, vilket gör att jag hamnar lite i ingenmansland och det blir ett rätt händelselöst race. Vinner klassen och kommer trea totalt, vilket är bra men jag är missnöjd med körningen... får inte riktigt till det, speciellt i första sektorn och bästa tid blir endast 45.9... Söndag och nu är jag mer taggad än under gårdagen då jag inte riktigt kom in i körningen på grund av saneringar och misstag i körningen. Startar längs fram återigen med Jonas bredvid mig. Får till starten perfekt och tar täten. Håller undan ett par varv innan jag får ge mig mot ett par Modsport 1 bilar. Tar dock rygg på Bengt i hans Cobra och äntligen får jag någon att jaga. Det var precis vad jag behövde för att få upp farten och när jag sedan passerar Bengt så sätter jag min bästa varvtid på sista varvet trots en varvning, 45.4. Nytt PB och nytt banrekord i Modsport 2 med fyra tiondelar! Vinner Modsport 2 och tvåa i mål totalt. Nu fick jag till första sektorn och körde in över tre tiondelar bara där. Andra racet på söndagen och sista racet för säsongen.. Totalsegern i Modsport 2 är redan klar då Toni tyvärr fått kasta in handduken redan under race 1 pga rasad bakaxel. Startar återigen längst fram då endast Bosse i hans Modsport 1 Chevron var snabbare i förra racet. Får en bra start och hamnar efter Bosse. Kan inte riktigt hänga på så klart, men har lite halvt som halvt häng på honom, vilket gör mig taggad och efter förra racet har jag fått upp farten nu. Kör konstant låga 45-tider genom hela racet med 45.18 som bäst. Återigen PB och putsat banrekord..! Hade varit kul med en 44-tid och lägger man ihop bästa sektortiderna under racet så blir det 44.9, så det är helt klart görbart! Det får bli nästa säsong! Återigen vinst i Modsport 2 och två i mål totalt. Riktigt skönt att få avsluta säsongen med en positiv känsla!! Helgens skörd av pokaler: Film från de två snabbaste varven under sista racet, 45.19 & 45.18, finns helt klart förbättringar att göra i körningen så den där 44-tiden finns där inför nästa säsong! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Tack! Ja, bilen rör helt klart på sig. En fantastisk känsla att köra den..! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (15213 totalt) |