Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (15213 totalt)
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Säsongen 2021 i siffror.

10 race:
9st pallplatser, varav 5 vinster och 4 andraplatser.
8st pole position.
0st brutna lopp.

4 banor:
4st personbästa.
3st banrekord för Modsport 2.

Lite tider.
Kinnekulle: 53.0
Knutstorp: 1.02.5
Karlskoga: 1.07.7
Falkenberg: 45.1

Helt klart nöjd med säsongen och hur bilen fungerat.
Finns kvar att jobba på körmässigt så målet är att fortsätta utvecklas och fortsätta försöka köra fortare thumbs up
Ska nog gå att vidareutveckla bilen lite till också.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Nyköpings Gymnasium, Fordonsprogrammet, har ett race team, NG-Racing, som jag är involverad i.
Vi har en långloppsbil som eleverna på skolan får skruva med och som vi kommer köra en del med i MSLS men också använda för lite medåkning och andra elevaktiviteter.
Detta i marknadsföringssyfte för att försöka få fler att söka till utbildningen.
Bilen är en BMW e30 (TRK-Racings fd bil) som för tillfället genomgår ett motorbyte till en Volvo T6.





Eftersom BMWn inte är körbar just nu pga motorbytet så monterade jag en passagerarstol i Ginettan och bjöd eleverna på lite medåkning i den istället..!

Då det inte blivit någon körning för min del på Mantorp tidigare i år så var det roligt att få köra ett par varv där innan vinterdvalan




Det var bra fart på bilen iaf... Blev personbästa på den banan också med hög 1.21 tid... och då skulle jag bara känna lite på bilen innan jag körde med passagerare...
Körde sedan 1.22.5 med passagerare... då fick dom hålla i sig..!

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



thumbs up

Bra gjort! Sådana upplevelser som eleverna kommer bära med sig!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Gustav_H78 skrev:
thumbs up

Bra gjort! Sådana upplevelser som eleverna kommer bära med sig!


what he said

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Sista uppdraget för säsongen...

Deltagande på Gymnasiemässan i Nyköping för att marknadsföra Fordonsprogrammet på Nyköpings gymnasium.




Nu är det dags för vinterdvala och nedplockning/genomgång av bilen inför kommande säsong

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här...
Nåja, säsongen 2022 är i full gång med två tävlingshelger avklarade, Falkenberg och Kinnekulle.
Tyvärr har det varit alltför dåligt deltagande i både Modsport 1 och Modsport 2... hur det kommer sig vet jag inte, trodde att det skulle bli tvärtom nu när alla covid-restriktioner är hävda..
Hoppas det kommer fler bilar till de kommande tävlingarna.

På Falkenberg, där första tävlingen genomfördes i början av maj, fick jag inte riktigt ordning på vare sig inställningars bilen eller föraren, vilket resulterade i att jag var nästan sekunden långsammare än senaste racet där förra hösten.
Dock var greppet i banan klart bättre då.
Resulterade ändå i seger i bägge racen.

Film från Race 2 med sammanstötning i första kurvan, snurrning på andra varvet och allmänt halvdan körning, men som ändå resulterade i seger i Modsport 2.




Andra tävlingen hölls nu i helgen på Kinnekulle.
Äntligen fick jag ordning på inställningar och däckstryck.
Med bättre grepp kom körningen igång och jag putsade mitt personbästa lite i Race 1, vilket resulterade i nytt banrekord för Modsport 2 med 53 blankt.
Slutade Etta i Modsport 2 och tre totalt i helgens bägge race.

Lite film från Race 1. (Första varvet på filmen är 53.0)
Jagar lite motorstarkare Modsport 1 och SSK 3C bilar i filmen.
Syns tydligt att de har lite mer pulver på rakan...
Blev en spännande omkörning av Modsport 1 Corvetten på sista varvet..!




Så efter fyra race är det fyra vinster. Bra start på säsongen!
Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp första helgen i juli.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ser bra ut!!

Jag körde Kullen tidigare i vår, och jädrar va ojämnt de är i högern på baksidan efter Mohlins. Syns tydligt på din video, nästan så man blir åksjuk bara av att kolla på de

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Ball bil, fint skick och bra kört! Inspirerande för oss som inte riktigt vågat ta klivet till att tävla... Satan vad det går undan!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
i96danma skrev:
Ball bil, fint skick och bra kört! Inspirerande för oss som inte riktigt vågat ta klivet till att tävla... Satan vad det går undan!


Tack för det, jag gör så gott jag kan med de resurser jag har

Har kört ytterligare ett par tävlingar nu under sommaren, Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp och Västkustloppet i Falkenberg, vilket resulterade i fyra nya pallplatser trots en del krångel..

Då jag inte har några sponsorer överhuvudtaget, utan helt finansierar mitt rejsande med hushållskassan, så får jag försöka hålla nere kostnaderna där det går. Blir rätt kostsamt ändå...

Däck är en sådan utgift. Finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd att köpa nya däck så jag har hela tiden försökt få tag i begagnade.
Har kört med Pirelli 245/645-18 fram och 265/645-18 bak, dimensioner som Ginetta G55or kört med i GT4 serier runt om i Europa.
Köpte ett gäng däck från ett par team som kört G55 i Sverige och även ett team i Italien.
Nu har samtliga dessa team slutat köra Ginetta och gått över till andra bilmärken med andra däcksdimensioner...
Har tyvärr inga sådana kvar i skapligt skick utan har varit tvungen att köra de sista tävlingarna på däck som jag körde på förra året och som jag bara sparat för att köra lite träning på... Inte helt optimalt...
Ett annat problem har varit att samtliga däck jag fått tag i tidigare har legat minst ett år efter de använts och ibland har de legat flera år, vilket gjort att olika däck har haft olika grepp trots att de haft lika mycket gummi kvar... Detta har medfört att bilen betett sig olika beroende på vad statusen varit på de däck jag satt på, vilket ställt till det ibland!

Så mycket av test och kval vid tävlingarna i år har gått åt till att försöka få ihop ett fungerande set däck till racen... Mycket frustrerande!

Har därför bestämt mig för att testa att gå över till Michelin istället.
De däcken Porsche Sprint Challenge kör med fram passar min fram också och framdäcken de kör med i Carrera Cup passar som bakdäck på min.
I och med att det går en hel del bilar i dessa serier så är utbudet av begagnade däck mycket större och jag kan få tag i däck som är från i år och som inte legat på hyllan i okänt antal år.

Dock så skiljer sig dimensionerna något på Michelindäcken, 25/64-18 fram och 27/65-18 bak, vilket gjort att jag behövt ändra rideheight på bilen för att behålla samma rake.
Michelinarna är också mjukare än de hårda Pirelli jag kört på så jag har även varit tvungen att ändra camber och toe för att kompensera för detta.
De nya däcken ska på pappret vara lite snabbare än de gamla, men vad jag förstått lite mindre förlåtande på däckstemp och därmed blir det mer kinkigt med bilens setup.

Har fått tag i ett par set av dessa Michelin och ska testa dom vid en trackday på Gelleråsen 12/8 för att försöka få till en fungerande setup på bilen.
Vi har nästa tävling där dagen efter så det är gott om marginal..!

Känner mig taggad att testa bilen med dessa däck, förhoppningsvis får jag de att fungera!
Då kommer det iaf bli lite lättare att få tag i däck framöver och förhoppningsvis så är greppet lika mellan de olika däcken jag får tag i.

Oj, det blev ett långt utlägg.. Men just däcken är det som jag brottats mest med.. Drömmen vore ju såklart att jag kunde få spons på nya däck, vem vet hur fort det skulle gå då..?
Någon som känner sig manad..?

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
En snabb racerapport från de senaste racen också..

Har som sagt brottats en del med att få däcken att fungera men ändå lyckats helt ok vid racen.

På SSM i Knutstorp så fick jag till ett set som fungerade ok och jag lyckades köra till mig en andraplats i race 1 efter en mycket snabb gästande Lotus Exige V6 Cup R.
Denna bil gästade serien även vid förra årets tävling på Knutstorp men då i Klass 1.
Till detta år hade han lyckats komma med i klass 2 och var lite för snabb för mig på mina gamla slitna däck..
I race 2 hade jag lite mer häng på Lotusen, blev för ivrig, körde av och fick nöja mig med en tredjeplats.




Helgen efter gästade jag SSK-serien när de körde Västkustloppet i Falkenberg.
Då jag inte har så mycket andra däck att välja på så fick däcken från racet i Knutstorp även sitta kvar till detta race... Men, eftersom jag bara var med vid denna tävling för nöjes skull så tänkte jag att det inte gjorde så mycket.
Hade bra fart ändå med dessa däck och var snabbast i klass 3B och tredje snabbast totalt i kvalet (vi körde tillsammans med 3C).
3B motsvarar Modsport 2 och 3C motsvarar Modsport 1.
I starten av första racet fick jag en kanonstart medans de framför mig satt och sov.
Fick leda loppet några varv innan Janne Brunstedt passerade med sin R8a.
Kom i mål som etta i 3B och tvåa totalt efter R8an.





Race 2 såg liknande ut, men där fick jag nöja mig med en seger i klassen och trea totalt med mina sviktande däck..

Är dock nöjd med de senaste tävlingarna.
Har legat i närheten av mina personbästa tider trots sämre däck än förra året.

13-14 augusti är det dags igen, i Karlskoga denna gång, förhoppningsvis med bättre fungerande däck. Fingers crossed..!

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Verkligen kul läsning om äventyren på banorna.
Jag är lite svag för just Ginettor, så det är extra kul att det rullar på så bra. Speciellt när man får stå för alla fioler själv och inte har någon tät sponsor bakom ryggen.
Jag håller tummarna för resten av säsongen. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Verkligen kul läsning om äventyren på banorna.
Jag är lite svag för just Ginettor, så det är extra kul att det rullar på så bra. Speciellt när man får stå för alla fioler själv och inte har någon tät sponsor bakom ryggen.
Jag håller tummarna för resten av säsongen. thumbs up thumbs up thumbs up


Tack för det!
Jag ska försöka bli bättre på att skriva racerapporter framöver thumbs up

Alla förberedelser är iaf klara med nästan två veckor kvar till nästkommande tävling... så brukar det ju inte vara... nästan lite rastlös...

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Racerapport Karlskoga... En helg som verkligen var en berg-och-dal bana...
Fredag: Var med på Gelleråsens trackday med möjlighet till många körpass och därmed kunna få till inställningarna på bilen för de Michelindäcken som jag inte kört på tidigare.
Börjar bra med kanonväder och känslan i bilen är bra redan på första passet.
Dock så tar jag det försiktigt för att mest känna på bilen men det blir ändå en 1.08.2 tid, vilket bara är halvsekunden långsammare än PB så det verkar ju lovande..!
Andra passet ska jag försöka ta i mer men bilen känns inte bra, understyr en hel del...
Besviket kör jag in i depå och tar däckstryck/temp. Ser då att det är nåt som ser ut lite som typ spånor i fälgen vänster bak och tänker att jag måste plockat upp nåt från banan när jag körde in i depån. Justerar lite däckstryck och provar igen, pass tre.
Nu ännu mer understyrt och när jag kommer in i depån så är det rejält med aluminium spånor i fälgen vänster bak... Hissar upp bilen och ser att krängaren bak gått av och att den sedan legat mot fälgen på insidan och svarvat lite... därav spånorna och därav understyrningen såklart!!


Tar lunch och funderar lite på vad jag ska göra..
Beslutar att jag fortsätter köra men utan krängare bak och försöker hitta en setup på bilen som funkar hjälpligt.
Sätter krängaren på mjukaste fram och höjer bilen något bak för att göra den mindre understyrd.
Det funkar och bilen känns lite bättre, dock fortfarande understyrd.
Testar med lite mindre vinge också och det blir ytterligare lite bättre, kan iaf köra 1.08.4 tider med denna setup.

Lyckas få hjälp med att svetsa ihop krängaren av grabbarna i garaget vid motorbanan, där de har sina Legendsbilar, under eftermiddagen.
Mycket tacksam för det och känner mig förhoppningsfull inför lördagens test & kval!!

Lördag:
Monterar tillbaka krängaren och ändrar setupen på bilen till det jag började med på fredagen, tillbaka på ruta ett igen men nu vet jag iaf vad jag ska göra för att få bilen körbar ifall lagningen av krängaren inte håller.
Testet går åt skogen! Kör med samma däck som under fredagen, som nu börjar bli rätt kass samt att jag bommar helt med däckstrycket och går ut alldeles för lågt. Får ingen som helst temp i däcken och greppet är obefintligt...
Nedslagen och rätt förbannad monterar jag nästa set med Michelin och går upp i däckstryck till kvalet.. Nu jäklar blev det skillnad!
Sätter ett nytt PB med en halvsekund, 1.07.2, och blir kvalsnabbast i klassen (med drygt en sekund) och fyra totalt!!


Söndag:
Startar i andra startled i Race 1 med endast två bilar framför då en Modsport 1 bil har fått kasta in handduken med trasig drivaxel.
Tappar en placering i starten till en Chevron som kör klass 1 och ytterligare en placering när jag blir passerad på rakan av en klass 1 Corvette.
Inte hela världen, jag leder ju fortfarande klass 2 framför en mycket snabb Alpine A110 som vanligtvis tävlar i GT4 Scandinavia, det är ju inte helt dåligt!
Efter några varav tappar Chevronen fart och jag lyckas bromsa mig förbi i Ejes. Kan nu öka tempot och jag drygar ut min ledning mot Alpinen.
Hinner lagom slappna av när Chevronen får stopp helt och hållet på banan och det blir säkerhetsbil... Fasen också, jag som hade racet under kontroll!!
När omstarten går med endast ett par minuter kvar att köra så har jag mer koll på Alpinen i backspegeln än på min egna körning, bromsar för sent efter rakan med lite kalla däck och hamnar i sandfållan... Helt och hållet mitt misstag!
Lyckas ta mig ut på banan igen och tar mig i mål, sist såklart..


I race 2 är startordningen efter varvtiderna i Race 1, vilket gör att jag återigen står i andra startled, längst fram av klass 2-bilarna. Ordningen är återställd..!
Får en rätt dålig start och blir passerad av en Corvette som kör i klass1, dock är jag fortfarande först i klass 2.
Är en del snabbare än Corvetten, förutom på rakan såklart , och kan sätta lite press i de mer kurviga partierna.
Till slut lyckas jag stressa fram ett misstag i Ejes och kan passera med Alpinen tätt bakom.
Lyckas hålla den bakom mig in i mål trots att det blev lite halkigt efter halva loppet med övertempade däck..! Äntligen får jag kliva högst upp på pallen igen..!



Avåkningen resulterade inte i några större skador, men splittern fick sig en törn.
Har nu snyggat till den lite och ska få dit en ny krängare bak inför nästa race i Falkenberg 16-18 sep, vilket är det sista för säsongen.




Leder klass 2 rätt betryggande inför säsongsfinalen, men måste ta mig i mål bägge racen för att inte riskera att tappa den ledningen

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Kul med en vinst.
Och himla snygga bilder du har fått på bilen. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Här kommer en filmsnutt från 1.07.2 varvet på kvalet.
Inte ett perfekt varv, men det är bra, då finns det att jobba på..



Bilen var lite mer överstyrd än vanligt efter jag återmonterat krängaren bak.
Iofs så blev ju krängaren säkert lite styvare än förut efter reparationen, kanske beror det på det eller så är det Michelindäcken som beter sig lite annorlunda än Pirelli, dock så borde det vara tvärtom.
Bilen har en tendens att gå mot överstyrt med mindre grepp så Michelindäcken, som har bättre grepp, borde göra bilen mer understyrd istället.
Det märks på Falkenberg när jag bytt ut krängaren mot en ny thumbs up

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Lite klipp från bägge racen i Karlskoga, mycket nöje!


_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Grym film!! thumbs up thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Newberg skrev:
Grym film!! thumbs up thumbs up


Kul att du gillade den!
Ska försöka klippa ihop något liknande från nästa tävling i Falkenberg också

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Börjar bli dags att ladda upp inför säsongens sista race.
Nästa helg är det dags för Falkenberg igen. Blir faktiskt tredje tävlingshelgen där i år.
Gillar banan och Falkenberg men det är jäkligt långt att åka...

Nu i helgen ska jag ställa in bilen för den banan, har en grundsetup som jag tror ska fungera bra.
Blir första gången på Falkenberg med Michelin så lite chansande blir det allt.

Har kikat lite på filmklipp från senaste tävlingen där och nog finns det lite tid att hitta.
Bästa tid på dessa varv är 45.4, men har ett PB från 2021 på 45.1.



Hoppas på bra väder nästa helg. Skulle vara jäkligt kul att komma under 45sek..!

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



axe skrev:
Newberg skrev:
Grym film!! thumbs up thumbs up


Kul att du gillade den!
Ska försöka klippa ihop något liknande från nästa tävling i Falkenberg också


Jag vill också se mer film som denna
Bra "producerat" och riktigt fin action i racet

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Blir nog kul fajt mot Alpine till helgen.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (15213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande