Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Fälgbredd Nankang AR-1 | 545 besök totalt |
Håller på att beställa fälgar till bilbygget, men har fått lite funderingar angående fälgbredd kontra däckbredd.
Skall köra 175 breda däck fram, och 185 bak. Nankang säger att 5.5J är rekommenderat till båda storlekarna, men däckbyggaren säger att det smalaste han skulle gå är 6J. Nu är problemet för min del att 6J är lite för brett för min bil, fälgen tar i upphängningen vid fullt utslag, men jag kan inte köra mer offset då däcket istället tar i framskärmen. Smalare fälg är att föredra för min del. Vem ska jag lita på? Nankang eller fälgbyggaren? _________________ Eric Wesström |
||
Nankang skulle ju inte rekommendera 5.5J utan anledning. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Ofta mår däck bra av lite bredare fälg speciellt på bana, det ger lite extra stadga helt enkelt. På en för däcket tung bil lite extra viktigt. Som en parantes så har jag på min tunga frontmotorbil god hjälp av extra breda fälgar (för vald däcksdimension) fram. Medan bak så har jag lite bulligare däck på, för vald däcksdimesnion, inte så breda fälgar vilket funkar bra där.
Om du har en lätt bil som inte kommer belasta däcken nämnvärt i kurvorna så skulle jag inte oroa mig alls. Men om du vet med dig att det är mycket vikt för den däcksbredd du ska ha, och du vet att belastningen på däcken i kurvorna blir hög så kan det ju vara bra att gå upp ett snäpp i fälgbredd. _________________ Magnus Thomé |
||
Bilen kommer troligtvist inte väga mycket mer än 500kg, så då borde väl 5.5J duga tänker jag. Bakaxeln är stel, så kan väl vara bra att sätta bredare fälgar där för att få mer stöd. Cambern är ju 0, så däcket kommer ju vika sig lite oavsett vad jag gör. Tack för input, kör på 5.5J fram och 6J eller 6.5J bak. _________________ Eric Wesström |
||
Däck för banåka Fälgbredd Nankang AR-1 | 545 besök totalt |