Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (20998 totalt) |
Såg att det fanns lösa glas med +2.0 för oss gamlingar...
Fick med en pedal med potentiometer, har inte provat den tidigare men idag kopplade jag in den för första gången. Får känslan av att det bara är på/av, ingen linjär ökning eller minskning av svetsströmmen. Plockade isär den och mätte på potentiometrarna, de fungerar men frågan är om de är kopplade på rätt stift eller hur ska känslan vara? är det en tydlig skillnad i ljusbågen eller är jag för mycket novis för att märka det? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
På min (lite nyare variant än din) stahlwerk så är det någorlunda 0-100 % av de inställda övre och nedre strömvärdena på rattarna.
Men jag tror att till min förra gamla stahlwerk (äldre än din) så kunde inte pedalen användas till annat än som av/på dvs precis som knappen på handtaget (rätt värdelöst) ska man isåfall få olika värden med hjälp av pedalen så borde du få ställa in den på typ pulssvetsning 4t, så du har ett högt startvärde första gången du trycker på pedalen å sen när du släpper ( eller eventuellt trycker igen) hamnar den på det lägre värdet. De är inte alls lika smarta/enkla att ställa in som en riktig svets tyvär. Så swt är nog vara exprimentera dig fram lite, står väll rätt luddig information i boken man får med när man köper dem dessutom. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Nu var det ganska längesedan jag svetsade med pedal. De flesta småbitar alu brukar gå att svetsa med vanliga knappen om man är lite flink.
Extremt dålig känsla i den där pedalen... Jag la ett litet glidbleck mellan fjäder och plåt vid pedalen eftersom fjädern tuggade plåten (och man fick den där hackiga känslan). Den verkar kunna ge max av vad som är inställt på vredet, men det är väldigt dålig/obefintlig feedback när man närmar sig "0". Plötsligt klipper bara svetsen av, och mitt intryck är att den klipper av vid typ 20-30A eller så. |
||||||
Hittade hur det fungerar med pedalen när jag letade en stund på nätet.
Man måste vrida ner alla rattarna som har med ström att göra till min på svetsen. Sedan används potentiometern på pedalen för att ställa maxström, därefter funkar pedalen som jag vill med att kunna gasa på mer eller mindre ström. Var ute i garaget just nu och testade _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag kör också utan pedal.
Jag tycker det funkar bra med att trycka snabbt på knappen och utnyttja slope down / slope up (på vår svets). Men du kommer att få annat svar av andra som menar att man inte kan leva utan pedal. Vanesak mao. Pedal funkar väl om man sitter vid ett bord, men är svår om man sitter/ligger bökigt till. Kanske därför som det blivit att jag lärt mig att köra utan pedal? Appropå Svetshjälm: Jag kör med vanliga Clas Olsson/Biltema etc billiga läsglasögon innanför hjälmen, fn +2,5 när jag vill se nära. Jag tyckte jag hade en bra hjälm (ja, iaf en skaplig), ESAB Warrior och Parweld, tills jag testade ESAB Sentiel, men den kostar 3 X så mycket Kämpa på! _________________ SO Johansson |
||||||
Ska ge pedalen lite tid, tror vi kommer att komma överens, jag har ju lite av gassvets-tänket i mig, blir smältan för varm - dra bort brännaren, och det funkar ju inte på tig..
Den hjälmen verkar fin, variabel från DIN 5-13, min nuvarande har DIN 9-13, precis det jag saknar när man kör på lägre strömstyrkor, får lägga upp den på önskelistan _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Mycket intressant att läsa, har en likadan och pedal men fick inte det att fungera.. Vart hittade du denna info om hur man får pedal att fungera? och måste även någon strömbrytare stå rätt osv. för att den ska fungera? och vilka ratar exakt är det du menar som ska stå på 0 ? Tror pedal underlättar en del när man svetsar aluminium om man börjar med kallt material så måste man ju kräma på mera i början och sedan behöver man ju sänka när det blivit varmt för att inte smälta sönder allt, så jag har nu fått justera det med ena handen på rattarna medans andra svetsar, så pedal skulle ju underlätta detta om jag bara fick den att fungera bra.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Min pedal var så trög att det var jobbigt att hålla den nere på max, tog isär den och bytte fjädrar och eliminerade lite dåliga passningar i den så blev den mycket bättre. Det är ju ingen direkt hightech i alla fall inte i dessa billiga pedaler så funkar dom inte bra så är det värt att prova att ta isär dom och se vad man kan göra åt det.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Har googlat dåligt tidigare tydligen. Jag bjuder på en öl (eller kaffe) om vi träffas I övrigt, väldigt underhållande tråd! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Man tackar Bjuder du på en öl bjuder jag på dagens bild 2 mm alu, testar med pedal, kolla på den snygga delen! Att det sedan gick spikrätt åt helv... glömmer vi, kolla de första centimetrarna! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Får se det som en onödigt blöt fest, det var kul i början! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Vill du veta vad du gjorde för fel? :P _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag tror jag fick tillsatsmaterial på elektroden, vad säger du? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Gjorde det igen, doppade tillsatsmaterialet mot elektroden, så här ser det ut:
Elektroden täckt av glittrigt aluminium, omöjligt att svetsa vidare med, lågan fladdrar som ett lakan i 30 sekundmeter. Räcker inte att slipa, aluminium finns kvar inbränt, bara att knäcka av den yttersta centimetern och slipa om på nytt. Detta kommer att hända många gånger.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Nja, det brukar gå bra att slipa någon/några gånger, innan man bryter av den, men får slipa den lite tunnare den biten bara.
Jag slipar alltid spetsen relativt spetsig även för aluminium, lite beroende på hur svetsen är inställd håller den skärpan ett tag iallafall. Lättare att komma igång på ett bra sätt med spetsig elektrod , sen när det börjar bli för varmt i detaljen du svetsar på kan det vara bra ibland att låta den "vila" någon minut medans man skärper om spetsen, (iallafall mindre/tunnare detaljer). När det är stora/tunga/tjocka grejor så vill man ju desto oftare bara köra på när man väl fått upp tempen. En annan sak att tänka på är att de billigare svetsarna/svetsslangpaketen tappar ofta lite av sitt gasflöde när det börjar bli varmt. Så ligger man på nedre gräns av hur mycket flöde som behövs ( för att snåla,) kanske man får skruva upp lite på regulatorn efter en stund. (Hemma använder jag bara den inbyggda regulatorn på airliquid smarttop, snålar så mycket det går och ligger på kanske typ 7-8 liter å får höja till 8-10 efter en stund. Högre redan från start om det är något som är lite nogrannare/behöver styrka/rör som behövervara täta osv) Gällande slipning av wolfram är det skönt/enklare/bra att ha en liten skruvdragare/borrmaskin man kan sätta wolframen i så man snurrar den medans man slipar på mot smärgelmaskin, (eller vinkelslip) om man har aluminiumrester på wolfram ser man ganska väl när du slipat tillräckligt långt eftersom medans det är aluminium kvar på får du inga gnistor, när du nästan fått bort aluminiumet börjar det gnistra, när man slipar lite till brukar gnistrorna få "rätt" färg. Färgen på gnistrorna varierar lite beroende på vilken wolfram man har och vilken typ av aluminium man doppat den i osv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (20998 totalt) |