Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök senaste veckan (21220 totalt) |
Trist att slipa wolfram... brukar slipa några stycken i taget. då kan man snabbt och enkelt byta och köra vidare.. skönt att ha ett ställ med färdig slipade.. sen när man är lugn och på bra humör... slipar man upp dom igen..
_________________ Michael Thulesius |
||||
Många bra tips angående wolfram, tackar
Fick hem foten till en Arbogafräs från Ove, stort tack Nu ska dessa bli ett par: Foten är 70mm och pelaren till fräshuvudet 60mm alltså behövs en hylsa. Till foten fanns det med lite delar, bland annat en bit som tidigare höll fräshuvudet, den är 70mm i ytterdiameter och en perfekt donator till transplantationen. Upp med den i bandsågen och kapa av en lämplig bit: Biten hamnade i svarven för att fixa till innerdiametern 60mm Efter en stunds malande börjar vi närma oss: Färdig hylsa: Testade passformen, sågade ett spår för att klämskruven skulle kunna göra sitt jobb och klappade ihop alltsammans. Nästa steg är att fixa till vevarna och sedan kan jag testa _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Hoppla! Redan hopmonterat!
Sparar du gamla vertikalpelaren så kan du montera spindel horisontellt i den om det behövs för nån konstig specialbearbetning. .... och du har väl sett hur laxstjärtarna justeras så du får bort glappen i bordet? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Maskindelar är alltid bra att spara Det kommer att bli lite finlirande med foten, justeringarna på den vertikala delen behöver lite omsorg: Själva bordet borde väl justeras någonstans här eller: Sedan har bordet varit konverterat för cnc och vevarna ersatta med motorer ( som inte finns med ). Den vertikala delen kunde jag ordna med ett handtag som fanns med i en påse bredvid. Till de båda vevarna för den horisontella delen måste jag hitta på något nytt, där är originalskruvarna avkapade och filade i änden. Så här ser projektet ut just nu: Tungt blev det, säkert över 50 kilo... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Man är djupt ner i träsket när man inte köper en fräs, utan köper delar och bygger en fräs.
Vad blir nästa maskin? |
||||
Jamen för sjutton, det är jättekul! Villhöver ingen mer maskin just nu men det kan ändra sig fort Fick tag på maskinrattar i gbg, https://www.wiberger.se/ hade massor på lager, 2 st 80mm med vev är på ingång. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Lite för sent nu, men det är en bra idé att täcka prismorna på svarven med papper eller nåt när man svarvar i gjutjärn.
Det blir som slippasta ihop med olja, inte kul att gnugga in under släden. Din Arboga/Emco-klon blir bra, du kommer att uppskatta möjligheten att kunna höja och sänka bordet _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Tänkte på det först efteråt när jag städade av, tar med ditt tips till nästa gång det ska svarvas i gjutjärn. Höj och sänk av både bordet och fräshuvudet, kan nog bli ett rätt stort gap om man vill. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nu är det kul att vara i verkstaden
Gjutjärnssoffan ska renoveras under vintern och stå på södersidan av huset, kommer att bli perfekt för en kaffe i den första vårsolen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag tjoar när 927'an är på vägen igen, förväntar mig att få provsitta soffan kort efteråt En sån cool resa du gjort med garaget, det var ju trevligt innan, men tillverkningsmöjligheterna som krydda utöver sällskap och bilar är ju fantastiskt. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Är inte det lite typiskt rejsa? Varför nöja sig med att köpa färdiga produkter. Trevlig tråd för övrigt _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||
Jag tjoar när 927'an är på vägen igen, förväntar mig att få provsitta soffan kort efteråt En sån cool resa du gjort med garaget, det var ju trevligt innan, men tillverkningsmöjligheterna som krydda utöver sällskap och bilar är ju fantastiskt.[/quote] Soffan kommer att vara placerad så att sportbilsparkeringen hamnar mitt i fokus, kaffe finns alltid men frågan är om dammsugare och söderläge är en bra kombination. Alternativet är hembakade mandelskorpor _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tackar! Lite återbruk känns bra, kanske lite ovanligt att göra det med maskindelar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Kör lite Tig-träning, aluminium 30*3 kant i kant.
115A, 100 Hz, 30-70% rening. Provbiten blir varmare och varmare så på den sista svetsen bränner det genom, bra träning för att hitta känslan i smältan. Har inte pedalen inkopplad, kör bara med knappen, min sittställning gör det svårt att få bra vinkel på pedalen, kan inte få in benen under bänken så jag sitter i spagat _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nu börjar det likna något! Gamla hundar kan tydligen lära sig nya tricks. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Tackar för hejaropen
Nu blir det lite fräs: Fick en bra gängsats i julklapp och den måste naturligtvis provas: Vad är bättre än att börja med att montera veven på handtaget? Ska väl vara att montera allt på fräsbordet då. Beställde fräschuck MK1 ER20 från England för ett tag sedan: Den har M6 gänga för dragstång så jag rotade fram en bit 8.8 gängstång som får duga tills vidare. Här ska jag göra en specialhylsa som passar mot spindeln i maskinen, just nu satte jag bara en distans så jag kan prova att allt stämmer. Satte upp ett tänkt scenario för att se hur det blir ( saknar pinnfräsar så en roterande fil fick bli statist för fotot ). Känns vettigt med X-Y-Z justering för hand i denna väldigt analoga maskin. Nu ska jag beställa pinnfräsar och fundera på hur jag ska kunna ha koll på måtten. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Fräsen har morsekona 1 vilket är lite ovanligt, de flesta verktyg har 2-3-4.
Men spindeln har också en fläns, ca 60mm i diameter, mitten är ca 25mm och de 3 M6 hålen sitter på en diameter av ca 45mm. Hittar inte om detta är någon standard eller om det är en tillverkarspecialare? Finns det några verktygsfästen som passar direkt på spindeln? Någon som har en ide? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Gjorde en liten hylsa så att dragstången centrerar i spindeln, det är en bit av den skrotade rattstången från mustangen som fick smaka svarv och såg.
Så här ser spindeln ut där hylsan ska passa: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Blir lika avundsjuk varje gång jag ser hur välgjord din Emco/Arbogamaskin är jämfört med mitt Kinaskrot...
MK1 är små nätta grejer, men det funkar säkert bra till lite lättare fräsning i alu och plast Wiberger har ju skalringar, men de är inte så billiga https://www.wiberger.se/templates/gn Om man ska ha nån riktig nytta av skalringar så är det bra om de går att nollställa, annars blir de ju bara som en linjal som snurrar runt så fort man vevar. Annars kan man använda ett par billiga digitala skjutmått, men de brukar sällan ha över 150 mm rörelse. Dessutom har batterierna en tendens att ta slut vid fel tillfälle... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök senaste veckan (21220 totalt) |