Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
34 besök senaste veckan (20837 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Det ser så roligt ut med en svarv, jag villhöver också en sådan!

Kollade på olika modeller, försökte sätta mig in i vilken svarv jag villhöver, till saken hör att jag är en total nybörjare på att svarva i metall, men det kan vara kul att försöka lära sig något nytt trots min höga ålder.

Månader gick och blev till år, att bara ha en bevakning på Blocket räcker inte, någon gång måste man ta beslutet att handla också..

Annonsen dök upp, jag var tillräckligt snabb, prutade några 1000-lappar och swishade en handpenning, många andra var på och ville köpa men den här gången var det min tur

Resan gick till Värmland:



Om någon annan får för sig att frakta en Emco Maximat på pall i en Renault Trafic kan jag upplysa om att det går men det är med millimeter tillgodo. Enligt uppgift väger den 188 kilo inklusive stativet och det tvivlar jag inte en sekund på.

Vid avlastning är det bra att ha en av sönerna hemma, tack för hjälpen Kasper thumbs up




Nu ska det röjas i garaget!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Grattis till en kvalitetsmaskin från Österrike! thumbs up

Fick du med mycket tillbehör och verktyg? Det är lätt att spendera alldeles för mycket pengar på sånt har jag märkt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Grattis. Svarv är jätte roligt och väldigt ro givande 😄

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



En sån har jag också, fast min ser äldre ut, perfekt när nåt smått behöver fixas.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Kul Janne!!

du kan få öva upp dig på att svarva spacers till mig om du vill ;-)

bon weekend!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
cirs skrev:
Grattis. Svarv är jätte roligt och väldigt ro givande 😄


Tackar Låter som en bra terapi under vintern!


Ingmar Truedsson skrev:
En sån har jag också, fast min ser äldre ut, perfekt när nåt smått behöver fixas.


Har inte hittat någon info om hur gammal den är, men som jag uppfattat det har Emco använt 3 olika färger genom åren och att en viss datering kan gå att göra med färgen. Ser fram mot att börja lära mig.

carl.josefsson skrev:
Kul Janne!!

du kan få öva upp dig på att svarva spacers till mig om du vill ;-)

bon weekend!
/C


Tackar! Jag återkommer när jag skaffat fräs också

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Grattis till en kvalitetsmaskin från Österrike! thumbs up

Fick du med mycket tillbehör och verktyg? Det är lätt att spendera alldeles för mycket pengar på sånt har jag märkt...


Tackar

Fick med ungefär det som brukar finnas till gamla svarvar:




Två stålhållare för vändskär, en inner och en ytter, lite blandade snabbstål och hållare till dessa, plus lite annat. En Toolfix 0 stålhållare, hade gärna haft flera

Du har helt rätt, köpsuget på tillbehör blir nog svårt att bemästra, finns ju så mycket kul grejor

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Skaffa den här typen av vändskär om du ska svarva aluminium, annars blr du galen.
https://smaskin.se/vandskar-vn-alu
Såna där snabbstålsskär duger bara till om du ska slipa till nåt specialskär till tex oringsspår

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mange K skrev:
Skaffa den här typen av vändskär om du ska svarva aluminium, annars blr du galen.
https://smaskin.se/vandskar-vn-alu
Såna där snabbstålsskär duger bara till om du ska slipa till nåt specialskär till tex oringsspår


Bra tips, tackar thumbs up

Köpte en sådan här sats på smaskin.se:



Och då är det bara att komplettera med de vändskär du tipsade om.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Janne J skrev:
Mange K skrev:
Skaffa den här typen av vändskär om du ska svarva aluminium, annars blr du galen.
https://smaskin.se/vandskar-vn-alu
Såna där snabbstålsskär duger bara till om du ska slipa till nåt specialskär till tex oringsspår


Bra tips, tackar thumbs up

Köpte en sådan här sats på smaskin.se:



Och då är det bara att komplettera med de vändskär du tipsade om.


De där är nog en bra startlåda, 👍

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Snabbstål har sin givna plats i hobbyverkstaden, väldigt bra att kunna slipa till nån udda radie eller liknande.
Jag har en hel hög med snabbstål som är slipade i alla möjliga konstiga former, det har varit väldigt användbart.
Bara att slipa om lite om det behövs, det går att få rakknivsvass egg på snabbstål om man vill.
Det funkar bra till mässing, brons och plast.

Jag ser att du fick med en planskiva och ett par fasta dubbar, du skulle nog behöva komplettera med en roterande dubb också. Det är bra att ha lite stöd i änden på långa ämnen.
Det ligger en medbringare under borrchucknyckeln, med den kan du svarva mellan dubbar och uppleva riktig magi från förr!
Googla på "turning between centres" så kommer du att hitta en massa roligt

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Något jag inte förstår är när man använder en fast och inte roterande dubb, det känns lite konstigt att den inte roterar när arbetsstycket gör det.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Janne J skrev:
Något jag inte förstår är när man använder en fast och inte roterande dubb, det känns lite konstigt att den inte roterar när arbetsstycket gör det.


Menar du fast dubb i dubbdockan?? Det blir ju relativt lite friktion så nära centrum, å man får ju smörja lite, inte använda så mycket tryck på den. Fördelen är ju att den är helt glappfri , ett lager måste ju ha ett visst spel

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
knotan skrev:


Menar du fast dubb i dubbdockan?? Det blir ju relativt lite friktion så nära centrum, å man får ju smörja lite, inte använda så mycket tryck på den. Fördelen är ju att den är helt glappfri , ett lager måste ju ha ett visst spel


Ok, då är jag med, är det några speciella tillfällen när det ena eller andra passar bättre?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Rent tekniskt kan jag inte svara, praktiskt behöver man flera olika vid vissa tillfällen.

Tex jag själv har bara en liten kullagrad , och sen några olika större , och kortare fasta.
Jag har relativt kort svarv, så tex en 6 cyl kammaxel får jag köra med fast, (de kullagrade snor mer plats)
Ska jag köra ett lite större rör så är min kullagrade för liten, och jag har en större fast tex.

Det är sådant du lär märka med tiden. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Under mina månader/år som Blocketknarkande svarvjägare kände jag att ett visst tillbehör låg högt upp på önskelistan.

DRO, digital readout.

Skaffade allt som behövdes och började arbetet med att leda denna väldigt analoga svarv in i ettorna och nollornas värld.
Längsgående mätskala

Monterad:

Borrade och gängade hål i släden ( eller vad den heter..)

Lite blandade aluprofiler fanns med mätskalan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tvärsliden behöver också en mätskala, fick tänka till ordentligt innan jag hittade en position som är en acceptabel kompromiss.

Borrade och gängade 2 hål i tvärsliden, ont om plats gjorde att jag inte kunde använda svängjärn och min skruvdragare var för klen, då fick det bli den säkert 50 år gamla Bacho skiftnyckeln som fick göra jobbet.



Monterade en aluprofil som fäste för mätskalan.



Skalan på plats men nu måste läsaren sitta fast på något sätt.



Ville ha något som tog minimalt med plats så inte skjutmånen för dubbdockan påverkades.



Nu sitter mätskalorna på plats och kablarna går fritt när man vevar fram och tillbaka.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Men va kul, Janne! Den här resan kommer jag följa intensivt då jag själv har en gammal svarv som jag tagit över från min far som i sin tur ärvt den av sin far. Har en massa grejer till den som jag ännu inte sorterat ut och tagit hand om, men det borde jag ju såklart göra och sedan komplettera upp utifrån vad som föreslås här i tråden.

Så för min del får du gärna nörda ner dig ordentligt och orera vitt och brett om vad du finner är intressant och matnyttigt kring hemmasvarvande!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Digital skalor ... var hittade/handlade du dom... tänkt ganska så länge om... kanske på min gamla Torshälla. .150... kul med svarv..så mycket som blir enklare...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Spännande! Jag vill också lära mig mer om metallsvarvande. Jag funderar på någon slags minisvarv man kan ha på bänken (men det kan jag ju ta i min garagetråd när det blir aktuellt )

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Men va kul, Janne! Den här resan kommer jag följa intensivt då jag själv har en gammal svarv som jag tagit över från min far som i sin tur ärvt den av sin far. Har en massa grejer till den som jag ännu inte sorterat ut och tagit hand om, men det borde jag ju såklart göra och sedan komplettera upp utifrån vad som föreslås här i tråden.

Så för min del får du gärna nörda ner dig ordentligt och orera vitt och brett om vad du finner är intressant och matnyttigt kring hemmasvarvande!


Då är ju startsträckan ganska kort för dig och dessutom har du ju Verktygsboden inom cykelavstånd om något fattas

Kan nog bli lite nördigt, misstänker detta...

Michael Th skrev:
Digital skalor ... var hittade/handlade du dom... tänkt ganska så länge om... kanske på min gamla Torshälla. .150... kul med svarv..så mycket som blir enklare...


Köpte detta på smaskin.se, det är nog samma grejor lite överallt på nätet, samma tillverkare bara olika etiketter på lådan.


Rikard L skrev:
Spännande! Jag vill också lära mig mer om metallsvarvande. Jag funderar på någon slags minisvarv man kan ha på bänken (men det kan jag ju ta i min garagetråd när det blir aktuellt )


Klart du ska ha svarv, jag var bara en ½ människa till för en vecka sedan..
Finns ju sjukt mycket på Youtube, This old Tony och Blondihacks tittar jag en del på.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
34 besök senaste veckan (20837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande