Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (20839 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Bröder, var handlar ni ämnen?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Visst broder, här är mitt svar

Lite på den lokala järnaffären men också här: https://metallbiten.se
Riktigt bra utbud och snabb leverans.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolja skrev:
Bröder, var handlar ni ämnen?


Ska du ha plast, så är dom här bra och ligger i Vallentuna 👍
http://www.nordbergstekniska.se/

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Blir lika avundsjuk varje gång jag ser hur välgjord din Emco/Arbogamaskin är jämfört med mitt Kinaskrot...

MK1 är små nätta grejer, men det funkar säkert bra till lite lättare fräsning i alu och plast thumbs up

Wiberger har ju skalringar, men de är inte så billiga https://www.wiberger.se/templates/gn264.htm
Om man ska ha nån riktig nytta av skalringar så är det bra om de går att nollställa, annars blir de ju bara som en linjal som snurrar runt så fort man vevar.
Annars kan man använda ett par billiga digitala skjutmått, men de brukar sällan ha över 150 mm rörelse.
Dessutom har batterierna en tendens att ta slut vid fel tillfälle...



Ser fram mot att prova hur det biter i olika material, beställde en sats pinnfräsar från smaskin.se, https://smaskin.se/skarverktyg/frasning/pinnfrasar/pinnfrassats-2-och- . . . . så jag har något att börja med. Tittade på din lösning med skjutmåttet, vi får se hur jag går vidare med min hybridfräs. Kanske en billig Ebay-dro.... vi får se.


Tog fram pedalen till Tig:en, har kört utan den på senaste tiden men nu kände jag att det var dags att blanda in ytterligare en faktor i svetsandet.
Den var grymt trög, gick knappt att trampa ända ner och gnällde något gräsligt. Lite olja på rätt ställen var lösningen på gnällandet och trögheten, justerade också microbrytaren som reglerar till/från så den inte slog av för tidigt.
Sedan var det den här skalan för maxströmmen, bara graderad 1-10 men jag ville veta med exakt hur många ampere det är och inte bara 8 eller 9. Testade fram och tillbaka och kom fram till följande:



Nu har jag mer koll och känner att jag kan börja träna med pedalen på allvar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fick mina pinnfräsar så nu fanns inga hinder kvar, här ska fräsas!

Har ingen ordning på med eller motfräsning och hastigheter men måste bara testa ändå.

3 mm aluminium, 6 mm pinnfräs, 1600 varv, handmatat.
Mycket spånor blir det


Detta var kul

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Motfräsning är det säkraste när det är en sån liten maskin, arbetsstycket rör sig i motsatt riktning mot spindeln.
Typ som att tälja i trä med en Morakniv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4smaskin#Med-_och_motfr%C3%A4snin . . . .

Medfräsning vill dra med sig arbetsstycket, men det fungerar ganska bra ändå om man drar åt gejdrarna på bordet så det går lite trögt och ta fina skär.

För aluminium är det höga varvtal, massor med skärvätska (WD-40 eller T-röd) och helst snabb matning också så spånorna hinner undan.
Testa lite olika varvtal och känn dig fram thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Anders Karlsson skrev:
helst snabb matning också så spånorna hinner undan.


OK, dumstrut på från en som inte kan fräsning.
Varför försvinner de snabbare med snabb matning? Borde det inte vara tvärtom?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Marcus Gustafsson skrev:
Anders Karlsson skrev:
helst snabb matning också så spånorna hinner undan.


OK, dumstrut på från en som inte kan fräsning.
Varför försvinner de snabbare med snabb matning? Borde det inte vara tvärtom?


Otydligt skrivet av mig som egentligen inte är nån "storfräsare", jag kan bara återge det jag snappat upp på jobbet.
CNC-maskinerna på jobbet har spindelvarvtal runt 25 000 rpm, då vill man inte att skäret på pinnfräsen snurrar runt på samma ställe för länge. Alu kletar väldigt lätt även om man använder mycket kylning, så därför är det bättre att mata på och låta geometrin på pinnfräsen jobba ihop med kylvätskan för att spola bort spånorna.
Det är nästan uteslutande fräsning av lackerade profiler vilket ger lite extra problem med att spänna fast det som ska fräsas utan att det vibrerar och blir skadat.

Nu har jag spammat Jannes tråd med en massa produktionsrelaterat strunt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Anders: du spammar verkligen inte, jag uppskattar dina inlägg, du har bra kunskap och förmedlar den gärna thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Janne J skrev:
Anders Karlsson skrev:
Blir lika avundsjuk varje gång jag ser hur välgjord din Emco/Arbogamaskin är jämfört med mitt Kinaskrot...

MK1 är små nätta grejer, men det funkar säkert bra till lite lättare fräsning i alu och plast thumbs up

Wiberger har ju skalringar, men de är inte så billiga https://www.wiberger.se/templates/gn264.htm
Om man ska ha nån riktig nytta av skalringar så är det bra om de går att nollställa, annars blir de ju bara som en linjal som snurrar runt så fort man vevar.
Annars kan man använda ett par billiga digitala skjutmått, men de brukar sällan ha över 150 mm rörelse.
Dessutom har batterierna en tendens att ta slut vid fel tillfälle...



Ser fram mot att prova hur det biter i olika material, beställde en sats pinnfräsar från smaskin.se, https://smaskin.se/skarverktyg/frasning/pinnfrasar/pinnfrassats-2-och- . . . . så jag har något att börja med. Tittade på din lösning med skjutmåttet, vi får se hur jag går vidare med min hybridfräs. Kanske en billig Ebay-dro.... vi får se.


Tog fram pedalen till Tig:en, har kört utan den på senaste tiden men nu kände jag att det var dags att blanda in ytterligare en faktor i svetsandet.
Den var grymt trög, gick knappt att trampa ända ner och gnällde något gräsligt. Lite olja på rätt ställen var lösningen på gnällandet och trögheten, justerade också microbrytaren som reglerar till/från så den inte slog av för tidigt.
Sedan var det den här skalan för maxströmmen, bara graderad 1-10 men jag ville veta med exakt hur många ampere det är och inte bara 8 eller 9. Testade fram och tillbaka och kom fram till följande:



Nu har jag mer koll och känner att jag kan börja träna med pedalen på allvar


Tänkte på det där med pedalen Janne, jag har en lite äldre variant av Stahlwerk svetsen och hade lite strul med pedalen och köpte en ny så nu funkar den igen. Undrar bara:

Varför ger den inte 200 amp i läge 10?

Jag förstår inte riktigt varför du märkt upp Max strömstyrka på podden? Det ser du väl på svetsen när du trycker ner pedalen?

Har du satt svetsen i pedalläge när du använder den? Eller har din modell inget pedalläge?

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Svetsen har inget speciellt pedalläge, man vrider ner alla rattarna som har med ström att göra på svetsen och låter pedalen reglera allt. Potentiometern ställer maxströmmen som pedalen ska ge när du trampar den i botten. Om jag vrider potten i botten ( 10 ) så ger den 200A men jag brydde mig inte om att märka upp det.

Jag som inte är så van tycker det är en trygghet att ställa in max 120A när jag tränar på 3mm alu, pedalen i botten, börja svetsa och släppa lite på pedalen när det börjar bli för varmt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Janne J skrev:
Svetsen har inget speciellt pedalläge, man vrider ner alla rattarna som har med ström att göra på svetsen och låter pedalen reglera allt. Potentiometern ställer maxströmmen som pedalen ska ge när du trampar den i botten. Om jag vrider potten i botten ( 10 ) så ger den 200A men jag brydde mig inte om att märka upp det.

Jag som inte är så van tycker det är en trygghet att ställa in max 120A när jag tränar på 3mm alu, pedalen i botten, börja svetsa och släppa lite på pedalen när det börjar bli för varmt.


Ahaa, då är det en del skillnader mellan våra maskiner.

Jättespännande att läsa om allmänt garagemys och investeringar förresten, fortsätt så!

_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Min maskin reagerar likt också.

Så att pedalen "Blir chef" och reglerar hela strömområdet.

Jag byggde en egen pedal, men har aldrig riktigt fått in koordinationen med foten också.

Vilket kanske delvis beror på brister i konstruktionen på pedalen...
Men det skulle jag aldrig erkänna


Håller med i övrigt, kul att se ett litet hobbygarage utvecklas.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Anders Karlsson skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Anders Karlsson skrev:
helst snabb matning också så spånorna hinner undan.


OK, dumstrut på från en som inte kan fräsning.
Varför försvinner de snabbare med snabb matning? Borde det inte vara tvärtom?

Alu kletar väldigt lätt även om man använder mycket kylning, så därför är det


Just ja, missade att det var alu och tänkte vanligt svartstål.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fräsen stod löst på bänken och det kändes inte helt optimalt
Letade bland överblivna plåtar och hittade en 1.2mm som hade måtten 500*500mm, den fick duga som underlag till fräsen. Skruvade fast plåten i bänken och drog dit fräsen med 4 st M12 med muttrar på undersidan, gott nog!



Kommer att ha någon form av tillfälliga stänkskydd vid sidorna när jag fräser, lite tunn plexi hade varit trevligt.

Justeringen av laxarna på den vertikala rörelsen av bordet var som ni kanske kommer ihåg från en tidigare bild i behov av lite kärlek.
De övre justerskruven var avbruten i nivå med godset..
Borrade försiktigt med ett 3mm borr i centrum av den avbrutna skruven, knackade in en TX20 bits och bad en bön.


Uppenbarligen hade maskingudarna en bra dag och gav mig ok att göra på det här sättet




Tyvärr hade guden som bestämmer över mina lådor med skruv inte samma inställning, någon helgängad M6 40mm lång fanns inte på lager, strunt samma den delen är ju lätt att fixa, något måste man ha att göra 2021

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Snyggt jobbat!

Du har ju en svarv så du kan tillverka egna skruvar nu

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Janne J skrev:





Seger i sin renaste form, sammanfattad i en bild.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Härligt! GNY och mer spånande 2021!

Nu tar vi helg.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Sådant här gillar jag!

_________________
SO Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Ville göra ett verktyg, eller rättare sagt en verktygshållare, massor med inspiration finns på nätet så det är inte min ide.

Började med en axel som i sitt tidigare liv var en del i någon maskin i textilindustrin.



Kapade till en lagom bit med bandsågen ( vilken bra maskin )




Jobbade fram lämpliga dimensioner:



Bara för att jag ville så provade jag att planfräsa ett litet stycke:



Borrade och gängade M5, gjorde lite fler hål och fixade en axel och ett skaft.



Och där är den klar, en hållare för gängsnitt till svarven.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Snitsigt!

När ska du ta steget och börja slå gängor med svarven istället för att fuska med gängsnitt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (20839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande