Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (20996 totalt) |
Anders: du får tänka på att jag är en gammal gubbe, det tar tid att lära sig Nisse: kloka ord, jag tar till mig dem Jag tar tillfället och frågar: När är det egentligen effektivast att jobba med snitt/tapp eller slå i svarven? Att göra en in/utvändig M5 måste ju vara lättare med snitt/tapp, men var går gränsen, M8-M10-M30? Invändig gänga måste väl vara rätt stor innan man överger tapp? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
M8 och neråt brukar jag göra för hand, men det är ju alltid smidigt att ha gängverktygen sittande i dubbdockan så det går rakt och fint i början. Jag lägger ur växeln på spindeln och drar runt den för hand. Större tappar kör jag med spindeln på lägsta varvtal och låter dubbdockan glida med på bädden. Men man måste vara på sin vakt när man gör så, det är lätt att dra av även lite grövre gängtappar. Utvändigt brukar jag ha gängsnittet i gängkloppan och använda en vanlig borrchuck som styrning, den håller gängkloppan i 90 grader mot spindeln. Men då måste man hela tiden veva fram dubbdockan så man har kontakt med gängkloppan. Inte så smidigt att göra med svarven igång (lite farligt också). Nån gång ska jag nog göra en dedikerad gängsnittshållare... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Janne,
insåg precis att jag missat att hålla mig uppdaterad på allt fantastiskt som händer här sjukt inspirerande, lyfter på hatten och bockar djupt /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Kul att du gillar det Försöker hitta material att ha på lager och ibland dyker man på bra ställen. Ett gammalt förråd från tiden när textilindustrin blomstrade, numera är fastigheten industrihotell och fastighetsförvaltaren lät mig botanisera fritt i förrådet. 50+ kilo järn/stål i lite olika former, bra ämnen för allt möjligt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tycker det är kul att skapa och bygga så jag lät en sida av mig få lite större utrymme, egen design.
Startade 16b.se för att vi bor på nummer 16 men Anette kallar garaget för 16b så då fick det bli så Inte bara bilar i garaget alltså, ljusstakar är också roligt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tackar Det är roligt att fundera på hur funktion och form kan se ut, vanligt konstruktionsstål har tilltalande proportioner och en robust karaktär som i kombination med en lyxig bordsdukning ger en oväntad twist. Några mer bilder på vad jag pysslar med i verkstaden: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Bra gjort! Ljusstaken för värmeljuset ser ju mycket trevlig ut
Ska du fylla hela huset med hemmagjorda grejer nu? Bygg ett matsalsbord som väger 342kg _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
En polare höll på liknande, han lät dom rosta och sedan klarlack. Går också gå över lite grand med roterade borste innan klarlacken. Blir frän look.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Där ligger jag i lä, är inte alls lika förtjust i rundstav
Tackar Tur att vi inte har källare under matsalen, då hade det blivit stämp
Jag har också funderat i de banorna, just nu lägger jag bara ett lager matt klarlack för att förstärka den metalliska känslan och göra att de är lite sammetslena att ta i. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Behöver några distanser till nedre infästningen av coilover fram, så här ska de se ut:
Kapade material Körde ner till rätt dimensioner Färdig, bara hålet i mitten saknas. Så här ska det bli Min chuck i svarven tar bara 10mm borr och jag behöver 12mm, ska köpa en större chuck och kanske en sats med större borr med morsekona också _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Du kan svarva ner skaftet på större borr till 10mm så passar de i chucken. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Jag har tänkt tanken men chucken är rätt gammal och sliten så en som tar 13 eller 16mm kommer det att bli, har en del större borr +13mm som har nersvarvat skaft från början till 13mm så en sådan chuck blir en bra komplettering i verkstaden. Åsikter om borr med morsekona, är det en vettig investering? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Morsekona är bra.
Jag föredrar korta borr, de flexar mindre och man borrar mest i tunnare material. Men man måste ju ha längre borr också och då är ju ett förborrat hål bra för styrningen. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Chuck inhandlad, Verktygsboden hade på hyllan.
Hål borrade och längden finjusterad, nu är de klara för montering. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Till slut hittade jag en bandsåg som har potential att såga lite metall, har letat länge men små maskiner som har rimlig bladhastighet är inte så vanliga. Emco BS-3 har alltid varit en kandidat och när den här annonsen kom ut var jag reptilsnabb
Hämtades i morse kl 8 i Högsbo: Trä ska köras på de höga hastigheterna, 144 m/min är acceptabelt till metall, under 100 hade varit optimalt. Nu ska jag köpa ett sågblad för metall ( ca 300:- på Verktygsboden ) så får vi se hur den klarar uppgiften. Tidigare ägare hade använt den för att såga plastdetaljer så befintligt blad var som nytt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (20996 totalt) |