Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (20839 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Trist att slipa wolfram... brukar slipa några stycken i taget. då kan man snabbt och enkelt byta och köra vidare.. skönt att ha ett ställ med färdig slipade.. sen när man är lugn och på bra humör... slipar man upp dom igen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Många bra tips angående wolfram, tackar thumbs up


Fick hem foten till en Arbogafräs från Ove, stort tack

Nu ska dessa bli ett par:



Foten är 70mm och pelaren till fräshuvudet 60mm alltså behövs en hylsa. Till foten fanns det med lite delar, bland annat en bit som tidigare höll fräshuvudet, den är 70mm i ytterdiameter och en perfekt donator till transplantationen.
Upp med den i bandsågen och kapa av en lämplig bit:


Biten hamnade i svarven för att fixa till innerdiametern 60mm

Efter en stunds malande börjar vi närma oss:

Färdig hylsa:

Testade passformen, sågade ett spår för att klämskruven skulle kunna göra sitt jobb och klappade ihop alltsammans.


Nästa steg är att fixa till vevarna och sedan kan jag testa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Hoppla! Redan hopmonterat! thumbs up

Sparar du gamla vertikalpelaren så kan du montera spindel horisontellt i den om det behövs för nån konstig specialbearbetning.

.... och du har väl sett hur laxstjärtarna justeras så du får bort glappen i bordet?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
2fast4u skrev:
Hoppla! Redan hopmonterat! thumbs up

Sparar du gamla vertikalpelaren så kan du montera spindel horisontellt i den om det behövs för nån konstig specialbearbetning.

.... och du har väl sett hur laxstjärtarna justeras så du får bort glappen i bordet?


Maskindelar är alltid bra att spara thumbs up

Det kommer att bli lite finlirande med foten, justeringarna på den vertikala delen behöver lite omsorg:



Själva bordet borde väl justeras någonstans här eller:



Sedan har bordet varit konverterat för cnc och vevarna ersatta med motorer ( som inte finns med ).
Den vertikala delen kunde jag ordna med ett handtag som fanns med i en påse bredvid.



Till de båda vevarna för den horisontella delen måste jag hitta på något nytt, där är originalskruvarna avkapade och filade i änden.



Så här ser projektet ut just nu:



Tungt blev det, säkert över 50 kilo...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Man är djupt ner i träsket när man inte köper en fräs, utan köper delar och bygger en fräs. thumbs up

Vad blir nästa maskin?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Man är djupt ner i träsket när man inte köper en fräs, utan köper delar och bygger en fräs. thumbs up

Vad blir nästa maskin?


Jamen för sjutton, det är jättekul!

Villhöver ingen mer maskin just nu men det kan ändra sig fort


Fick tag på maskinrattar i gbg, https://www.wiberger.se/ hade massor på lager, 2 st 80mm med vev är på ingång.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Lite för sent nu, men det är en bra idé att täcka prismorna på svarven med papper eller nåt när man svarvar i gjutjärn.
Det blir som slippasta ihop med olja, inte kul att gnugga in under släden.

Din Arboga/Emco-klon blir bra, du kommer att uppskatta möjligheten att kunna höja och sänka bordet thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Lite för sent nu, men det är en bra idé att täcka prismorna på svarven med papper eller nåt när man svarvar i gjutjärn.
Det blir som slippasta ihop med olja, inte kul att gnugga in under släden.

Din Arboga/Emco-klon blir bra, du kommer att uppskatta möjligheten att kunna höja och sänka bordet thumbs up


Tänkte på det först efteråt när jag städade av, tar med ditt tips till nästa gång det ska svarvas i gjutjärn.

Höj och sänk av både bordet och fräshuvudet, kan nog bli ett rätt stort gap om man vill.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Nu är det kul att vara i verkstaden

Gjutjärnssoffan ska renoveras under vintern och stå på södersidan av huset, kommer att bli perfekt för en kaffe i den första vårsolen.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Janne J skrev:
kaffe i den första vårsolen.

Jag tjoar när 927'an är på vägen igen, förväntar mig att få provsitta soffan kort efteråt

En sån cool resa du gjort med garaget, det var ju trevligt innan, men tillverkningsmöjligheterna som krydda utöver sällskap och bilar är ju fantastiskt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



And ersJepp sson skrev:
Man är djupt ner i träsket när man inte köper en fräs, utan köper delar och bygger en fräs. thumbs up


Är inte det lite typiskt rejsa? Varför nöja sig med att köpa färdiga produkter.
Trevlig tråd för övrigt

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Axly skrev:
[quote="Janne J] kaffe i den första vårsolen.

Jag tjoar när 927'an är på vägen igen, förväntar mig att få provsitta soffan kort efteråt

En sån cool resa du gjort med garaget, det var ju trevligt innan, men tillverkningsmöjligheterna som krydda utöver sällskap och bilar är ju fantastiskt.[/quote]

Soffan kommer att vara placerad så att sportbilsparkeringen hamnar mitt i fokus, kaffe finns alltid men frågan är om dammsugare och söderläge är en bra kombination. Alternativet är hembakade mandelskorpor

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Briby skrev:
And ersJepp sson skrev:
Man är djupt ner i träsket när man inte köper en fräs, utan köper delar och bygger en fräs. thumbs up


Är inte det lite typiskt rejsa? Varför nöja sig med att köpa färdiga produkter.
Trevlig tråd för övrigt


Tackar!

Lite återbruk känns bra, kanske lite ovanligt att göra det med maskindelar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kör lite Tig-träning, aluminium 30*3 kant i kant.
115A, 100 Hz, 30-70% rening.

Provbiten blir varmare och varmare så på den sista svetsen bränner det genom, bra träning för att hitta känslan i smältan.
Har inte pedalen inkopplad, kör bara med knappen, min sittställning gör det svårt att få bra vinkel på pedalen, kan inte få in benen under bänken så jag sitter i spagat


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Bra kämpat!

Har du provat att köra 2T och snabbt släppa och trycka på knappen och utnyttja slope down / slope up?

När man får till det med rätt inställning så tycker jag det funkar ganska bra utan pedal.


_________________
SO Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Janne J skrev:
Kör lite Tig-träning, aluminium 30*3 kant i kant.
115A, 100 Hz, 30-70% rening.

Provbiten blir varmare och varmare så på den sista svetsen bränner det genom, bra träning för att hitta känslan i smältan.
Har inte pedalen inkopplad, kör bara med knappen, min sittställning gör det svårt att få bra vinkel på pedalen, kan inte få in benen under bänken så jag sitter i spagat



Nu börjar det likna något!
Gamla hundar kan tydligen lära sig nya tricks.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Verkligen, ser riktigt snyggt ut!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tackar för hejaropen

Nu blir det lite fräs:

Fick en bra gängsats i julklapp och den måste naturligtvis provas:



Vad är bättre än att börja med att montera veven på handtaget?


Ska väl vara att montera allt på fräsbordet då.



Beställde fräschuck MK1 ER20 från England för ett tag sedan:



Den har M6 gänga för dragstång så jag rotade fram en bit 8.8 gängstång som får duga tills vidare.



Här ska jag göra en specialhylsa som passar mot spindeln i maskinen, just nu satte jag bara en distans så jag kan prova att allt stämmer.



Satte upp ett tänkt scenario för att se hur det blir ( saknar pinnfräsar så en roterande fil fick bli statist för fotot ). Känns vettigt med X-Y-Z justering för hand i denna väldigt analoga maskin.



Nu ska jag beställa pinnfräsar och fundera på hur jag ska kunna ha koll på måtten.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fräsen har morsekona 1 vilket är lite ovanligt, de flesta verktyg har 2-3-4.
Men spindeln har också en fläns, ca 60mm i diameter, mitten är ca 25mm och de 3 M6 hålen sitter på en diameter av ca 45mm.
Hittar inte om detta är någon standard eller om det är en tillverkarspecialare?
Finns det några verktygsfästen som passar direkt på spindeln?

Någon som har en ide?



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Gjorde en liten hylsa så att dragstången centrerar i spindeln, det är en bit av den skrotade rattstången från mustangen som fick smaka svarv och såg.





Så här ser spindeln ut där hylsan ska passa:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Blir lika avundsjuk varje gång jag ser hur välgjord din Emco/Arbogamaskin är jämfört med mitt Kinaskrot...

MK1 är små nätta grejer, men det funkar säkert bra till lite lättare fräsning i alu och plast thumbs up

Wiberger har ju skalringar, men de är inte så billiga https://www.wiberger.se/templates/gn264.htm
Om man ska ha nån riktig nytta av skalringar så är det bra om de går att nollställa, annars blir de ju bara som en linjal som snurrar runt så fort man vevar.
Annars kan man använda ett par billiga digitala skjutmått, men de brukar sällan ha över 150 mm rörelse.
Dessutom har batterierna en tendens att ta slut vid fel tillfälle...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Emco Maximat 10 och annat till verkstaden.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (20839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande