Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2020
1, 2   >>
5517 besök totalt
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Strikt sett stämde inte titeln då jag började med en 2019 Tesla Model 3 LR AWD men jag kommer till det.

Bilen:
Tesla Model 3 LR AWD
Maxton frontspoiler, diffuser och sidokjolkit
2 Forge ZF1 med Toyo R888
T-Sportline sänksats
Track-belägg från unplugged performance

Invigde bilen på Sviestad 20/9 på prova på bankörning.





Jag blev väldigt taggad av hur den betedde sig på bana så idén att göra en ordentlig banåkabil av den föddes där direkt. Ett stort problem var bromsarna, som gjorde att trots väldigt defensiv bromsning så kunde jag inte stanna ute mer än 6 varv åt gången, och då var det rökmoln från frambromsarna när man kom in i depå.

Kort sammanfattat är track-belägg och byte av bromsvätska en extremt stark rekommendation innan man ger sig ut på bana med en LR AWD.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Så kommer vi till den valda titeln.

Vid närmare eftertanke så kändes det som att om man ska bygga en liten banracer så borde man bygga på rätt grundmaterial. I detta fall är rätt grundmaterial en Model 3 Performance med Track Mode v2 och större bromsar.

Galet nog fick vi sjukt bra betalt för brorsans lika gamla model 3 så vi sålde den lite kvickt och han fick ta över min grå, och en model 3 performance beställdes. 7 dagar efter beställning kunde jag hämta min nya vita performance. R-däcken migrerade över men övriga delar sitter kvar på den grå.



Idag var det invigning på Sviestads sista prova på-körning.

Intressant nog var den grå med acceleration boost och hjulinställning efter sänkning faktiskt lika snabb och kändes bättre i svängarna. Den nya är klart mjukare och kränger mer. Gjorde cirka samma varvtider (1:04or) fast med extremt defensiv bromsning med båda bilarna då jag körde originalbelägg på den nya (inte att rekommendera), och bromsarna är för små på den grå.

Track mode v2 är fantastisk och en stor anledning till att välja en performance, även om en LR AWD har den bästa standard traction control jag någonsin provat på bana. Annars brukar dessa motarbeta dig ganska markant och oharmoniskt i fossilbilar.

Men nu har vi iallafall en blank slate med den nya bilen!

Först och främst måste den sänkas, nya belägg och ny bromsvätska, alternativt att vi går direkt på ett big brake kit. Sedan lite plastbitar (Maxton) och lite chrome delete och foliering så den ser grymmare ut.

Sedan får vi se lite var det tar vägen...

Jag har lite in-car som jag ska försöka orka ta tag i att klippa ihop och dela.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har kikat på en hel del videos om Trea på bana. Kommer följa tråden noga med stor nyfikenhet!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Toppenkul att se en elbil på bana! Ser fram emot detaljerade rapporter om hur du upplever för- och nackdelar med eldriften som sådan (på bana) och treans uppträdande generellt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Kul! Bra tider också speciellt eftersom det inte ens gick på full attack! Själv är jag lite elbilsmotståndare då jag saknar känsla och ljudupplevelse från dessa teslor, men man kan ju inte förneka att de accar bra och faktiskt verkar sätta riktigt bra tider!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här ett tag, men det var lite av en förlorad sommar vad gäller track days och bilbygge tyvärr. Men nu på höstkanten lyckades vi få till ett par aktiviteter iallafall!

Dels drog vi en repa till Nürburgring (första gången där) med en Tesla M3P och en Nissan GT-R. Det var precis en så annorlunda upplevelse som man fått berättat för sig att det skulle vara. Sedan hann vi ut nu på sista track day-eventet på Sviestad/Linköping. Dock fick inte min vita följa med utan det blev mina två vänners systerbilar istället där vi hunnit få på bättre belägg och bromsvätska. Skjutsade runt min son några varv som precis fyllt 13 och därmed får skaffa prova-på-licens och sitta med. Det uppskattades stort.

Under tiden fick jag också ett ryck och började skriva ett inlägg som jag funderat på att göra ett bra tag. Typ en introduktion till bankörning för newbs, då med fokus runt att ta ut just din Tesla model 3 på bana. Den finns på https://blog.smog.nu/

Eftersom det finns så många kunniga här så är feedback extra välkommen från er om ni tycker att jag varit för långrandig, för kortfattad, för tråkig, eller bara har helt fel.

Vad gäller mer specifikt min bil så har jag skaffat hem ställbara dämpare och fjädrar, nya bärarmar för att kunna justera camber, samt big brake kit. Bromsarna känns väl kanske som mest motiverat här, då det lätt blir för varmt med det som sitter på.

Jag har också hittat en potentiell lösning för 4-punktsbälte utan bur från Schroth: QuickFit Pro https://www.schrothracing.com/item/schroth-quickfit-pro/
Jag vet att flera Tesla-förare har kört på deras lösning (beställer modellen för BMW E90). Inte officiellt approved från Schroth's sida såklart, så prova på egen risk.

Nu kommer bara frågan om vad som händer med förmånsvärden och miljöbilspremie på Teslorna, då dom börjar stimma om dem igen, plus att jag hörde ett rykte om model 3 performance V2. Tänk om det kommer en gen 2 performance med bättre consistency i prestanda över batteriets SOC-range, och kanske ännu snabbare!?

Det kan sluta med att jag byter kaross en andra gång innan jag ens hunnit börja bygga om det jag har!

Film från ringen: https://www.youtube.com/watch?v=qrvBy0kAg1Q
Film från Sviestad: https://www.youtube.com/watch?v=8RFdAd9mzrg

Vi avvaktar helt enkelt våren och iakttar eventuella modelländringar och/eller regler för förmånsbilar. Så blir det antingen ny bil som vi börjar riva med direkt, eller att jag till slut börjar riva med den jag har.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Hög tid att uppdatera lite runt detta projekt.

Bilen är nu utrustad med följande:
MPP 2-way adjustable sports coilovers
MPP övre bärarmar fram
MPP komplett replacement bärarmar bak
MPP.R big brake kit 368mm
MPP.R rear big brake kit
Page Mill stålomspunna bromsslangar
MPP brake master cylinder brace

Hjul: 275/35/19 runtom med Nankang AR-1.

Planerat framöver:
MPP nya nedre bussningar fram
MPP sway bars

Trackpremiär blir imorgon på Sviestad där man ska hitta bilen igen efter att ha ändrat på allt!



_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Ska bli mycket intressant att jämföra. Inte för att det är en tävling, men...

Vi ses imorgon!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Hur är det med luft till att kyla bromsarna?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Bamsefar skrev:
Hur är det med luft till att kyla bromsarna?


Och hur gick det?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Hur är det med luft till att kyla bromsarna?


Inte jättebra. Ska kolla på någon lösning där framöver.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Och hur gick det?


Det gick ganska bra. De första par passen hade jag lite dålig timing, speciellt pass 2 med att gå ut så jag fick bilar i vägen. Efter dessa pass så kändes inte bromsarna jättebra så jag åkte hem en vända och luftade dem. Hade visst skakat loss lite bubblor som legat och gömt sig när man börjat plåga ABS:en.

Kom tillbaka efter detta samt laddstopp på Burger King, och hade ett hyfsat förstapass. Om man ska se på varvtider så låg jag på 1:02-tider, men fick aldrig ett helt cleant varv på detta pass utan fick släppa av på start/mål för andra bilar. 1:01 ska inte vara ett problem med denna setup.

Bromsarna är en väldigt stor upgrade mot original. Kändes mycket tryggare nu och dom biter bra. I övrigt tror jag en av de bästa upgradesen var fyrpunktsbälte så man sitter lite mer still i sätet.

Om man ska jaga tider så är väl största problemet att man inte får så många varv med fullt ös. Den tappar ganska fort när den går ner i laddning. Sen äter man bra med elektroner, cirka 33 mil räckvidd kördes upp på 2,6 mil.

Länkar en video med några varv här senare tänkte jag.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Här kommer några in-car-laps:



Och en utifrån när jag skjutsade pappan till två entusiastiska knattar några varv:
https://smog.nu/sviestad_220402.mp4

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

steha skrev:
Bamsefar skrev:
Hur är det med luft till att kyla bromsarna?


Inte jättebra. Ska kolla på någon lösning där framöver.


Låt mig börja med att jag är, sedan extremt många år, stor fan av BBK - Big Brake Kit. Det är extremt viktigt att börja med vettigare bromsar enligt mig, än att trimma motorn eller liknande. Och då BBK normalt sett även ändrar vikt med mera på hjulupphängningarna så är det fördel att göra BBK innan hjulupphängningarna ställs in/byggs om helt enkelt.

Det sagt: Bromsar utan kylning på något sätt, är sk*t. Så lägg vikt på att få till någon form av styrning av luften så bromsarna kyls korrekt. Det är troligen så att med bromskylning och bättre pads på original ok/skivor, så kommer man väldigt långt (utan BBK alltså) - såpass att BBK är onödigt.

Jag kommer lik väl rekommendera BBK till alla - det är ju så cooolt. Men glöm inte kylning, för även BBK kräver denna kylning... Värme kan döda ungefär vad som helst inkl. PCCB.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Bamsefar skrev:
steha skrev:
Bamsefar skrev:
Hur är det med luft till att kyla bromsarna?


Inte jättebra. Ska kolla på någon lösning där framöver.


...

Det sagt: Bromsar utan kylning på något sätt, är sk*t. Så lägg vikt på att få till någon form av styrning av luften så bromsarna kyls korrekt. Det är troligen så att med bromskylning och bättre pads på original ok/skivor, så kommer man väldigt långt (utan BBK alltså) - såpass att BBK är onödigt..


Helt enig. Har bara inte hunnit dit ännu. Kollar på lite olika möjliga lösningar. Dock skulle jag säga att originalbromsarna är lite väl underdimensionerade för 1850 kg bil, så du löser det inte bara med kylning. Nu för stunden kompenserar jag med kortare körpass.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Kört en stint till på Sviestad. Med nya bromsarna så verkar det finnas kylning så det räcker. Sviestad är väldigt krävande, men på cirka 12 minuter blev det inte överdrivet varmt. Det finns ju gälar fram på bilen men som dom är riktade på ett sätt att jag inte trodde dom gjorde nytta ur kylsynpunkt.

Fortfarande sugen på att designa någon typ av ducts, men prio trillade ner lite nu. Däremot om man kör original skulle det säkert finnas stor vinst i att hitta bättre kylning.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
I helgen var det historiens första track day med Tesla Club Sweden. Ett trettiotal elbilar dök upp för att prova inspirerad körning runt GTR Motorpark, Eskilstuna. Det är en väldigt kort och liten bana, där man inte når några höga hastigheter, men den är ändå utmanande på sitt sätt och en perfekt nybörjarbana skulle jag nog vilja säga.

Stort tack till Daniel Azzarri för att han hjälpte Tibor på TCS att få till detta.

Arrangemanget var väldigt lyckat och alla fick tillfälle att köra så mycket det hade ork till.

För mig var det spännande att prova en ny bana jag aldrig kört på, och få lite mer stresstest på bilen vad gäller bromsar och allt annat.

Facit blev att bromsarna fungerade utmärkt, och även de nya däcken (Nankang AR-1 275/35/19) gjorde ett bra jobb. Dock fick jag ojämnt slitage på dem (typ Toyo-veck), så håller på och försöker reda ut varför det blev så.

Det var kul att se att man ändå landade i en ny bana så pass snabbt. Det är såklart lättare när den är så kort och inte så många svängar att lära sig. Det är även uppenbart att det går att köra riktigt snabbt med bilen som den står nu, speciellt med tanke på att det är ett ekipage på över 1900 kg.

Jag lärde mig också att Harry's laptimer förmodligen inte är så exakt om man kör med telefonens GPS eftersom den visade på ett varv på 39.9 sekunder, medan bilen tyckte att det var 40.5 s för samma varv. Mållinjerna var inte satta exakt lika så det kunde varit en förklaring och att dom båda hade rätt, men om jag kollar på GoPro-videon så har jag 40.2 s mållinje till mållinje. Så kanske bra för folk att veta - om man vill ha tider som inte kan slå bortåt en halvsekund så bör man nog ha en extern högfrekvens-GPS kopplad till telefonen.

Håll till godo med ett par bilder...




Just ja, kompisen fick lära sig varför man inte ska köra för många varv med vanliga gatdäck på bana:



Som tur var hade jag brorsan på plats som var snäll nog och åkte tur och retur Enköping och hämtade upp en extra uppsättning hjul så att han kunde ta sig hem till Linköping igen.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Just ja, vi lade upp lite bilder också på diverse bilar som var på plats och körde, finns här:
https://smog.nu/foton/GTR20220430/

Inte bara Teslor som synes. Galnast var väl den niositsiga elskåpbilen!

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Utan att sett bilder, så får du "toyo vek" på nankangen för den kanten får mest belastning rakt på sig.

titta på däcket och tänk vilken kraft som kommer på just den kanten. Blir så när dom är nya men det slutar och blir inte värre när kanten är nersliten.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Det är inte precis på kanten utan en bit in, precis som jag förstått kan hända på 888. Går en rand helt utan mönster typ en tredjedel in från utsidan.


_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Onobard video:


_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2020
1, 2   >>
5517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande