Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (7662 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



BFRC.Awatar skrev:
Det jag uppskattar med Rejsa är att man tvingas ha sitt riktiga fullständiga namn och att det hålls god ton. på Fejsbook kan det bli otrevlig stämning väldigt fort.


Jag modererar några grupper och i samtliga har vi som grundläggande krav att man ska använda sitt riktiga namn och inte anonyma extrakonton. Här är ett ganska vanligt exempel på hur det bemöts.

Det är ju faktiskt ett grundkrav även på Facebook att man ska använda riktigt namn och inte lägga upp extrakonton. Även om det inte efterlevs särskilt väl.

I en av mina egna grupper så använder jag soffbegreppet när jag vill beskriva tonen, som jag lärt mig härifrån. Att man när man skriver sitt inlägg ska använda samma ton som om man var hemma hos forumägaren och fikade sittandes i dennes soffa. Det är klockrent.



_________________
Anders Hansson
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7605

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Såg den här av en slump och tänkte berätta varför jag inte hänger ute i den "riktiga" världen.

Sen jag slutade arrangera träffar och sålde 205an så äts tiden upp av barn på ett helt annat sätt än vad jag förväntade mig.

Så min tid på rejsa är mest bakom kulisserna nu för tiden inser att jag inte har tid eller plats för en ny projekt-bil.

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Det går väl att lösa den "goda tonen" på Facebook också genom hård moderering. Så görs det på Porsche-kubbens FB grupp. Men problemet är väl nivån på gruppen, sjukt ointresserad av när folk tvättat sin bil med nya foam lancen etc. Samma frågor hela tiden. Till slut tröttnar folk på att svara. Det blir oerhört ytligt, i princip oanvändbart för att hitta kunskap.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



safe skrev:
Det går väl att lösa den "goda tonen" på Facebook också genom hård moderering. Så görs det på Porsche-kubbens FB grupp. Men problemet är väl nivån på gruppen, sjukt ointresserad av när folk tvättat sin bil med nya foam lancen etc. Samma frågor hela tiden. Till slut tröttnar folk på att svara. Det blir oerhört ytligt, i princip oanvändbart för att hitta kunskap.


PCS på facebook, ja den gruppen spårade ur för länge sedan, jag tröttnade helt och avslutade hela medlemskapet i klubben.

Jag skriver på rejsa när jag har nåt att tillföra men när nivån är hög så blir det inte så ofta. Pysslar mest med mina egna projekt trådar och dom enstaka påhejjningar man får där.
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Hej

Skriver sällan på rejsa dock har jag en tråd om min bil som jag bygger men vill citera an av mina kompisars svarvarför han inte hade rejsa för några år sen " det känns så uberseriöst där"

jag ser att det finns dom som gör sjukt komplicerade projekt och verkar ha oändlig budget.

vissa lösningarman gör kanske man inte vill ha almänn beskådning på . Men o andra sidan om man går i depån på någon större bilträff och kollar in i bilarna så inser man ganska fort att det är många som har billiga lösningar.

för att sammanfatta varför man inte skriver så är faktiskt forumsformen som rejsa är på lite föråldrad .

varför inns ingen app (jag gillar foto app tillägget ) men en app som man kan uppdatera med text snabbt

jag kanske har missat den ??

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Mats Karlsson skrev:
safe skrev:
Det går väl att lösa den "goda tonen" på Facebook också genom hård moderering. Så görs det på Porsche-kubbens FB grupp. Men problemet är väl nivån på gruppen, sjukt ointresserad av när folk tvättat sin bil med nya foam lancen etc. Samma frågor hela tiden. Till slut tröttnar folk på att svara. Det blir oerhört ytligt, i princip oanvändbart för att hitta kunskap.


PCS på facebook, ja den gruppen spårade ur för länge sedan, jag tröttnade helt och avslutade hela medlemskapet i klubben.


Jag bryr mig inte om FB-gruppen, läser där ibland bara för att konstatera att den är rent skräp. Skulle inte för mitt liv skriva något.

Men klubben är jag med i för slalom och bankörningen, det är prisvärt. Tyvärr blir bankörningen lite mycket för extrema bilar. "långsamma" klassikergruppen är 997 och äldre....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



sweanders skrev:
BFRC.Awatar skrev:
Det jag uppskattar med Rejsa är att man tvingas ha sitt riktiga fullständiga namn och att det hålls god ton. på Fejsbook kan det bli otrevlig stämning väldigt fort.


Jag modererar några grupper och i samtliga har vi som grundläggande krav att man ska använda sitt riktiga namn och inte anonyma extrakonton. Här är ett ganska vanligt exempel på hur det bemöts.



Yikes ! Hade aldrig orkat, vad är knepet? boxpåse i garaget? Lerduvekastare på baksidan av huset?

_________________
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



jigab skrev:
Hej

vissa lösningarman gör kanske man inte vill ha almänn beskådning på .


för att sammanfatta varför man inte skriver så är faktiskt forumsformen som rejsa är på lite föråldrad .

varför inns ingen app (jag gillar foto app tillägget ) men en app som man kan uppdatera med text snabbt

jag kanske har missat den ??



Som med mycket så finns det saker man inte ska lägga ut på Internet (dick-pics, utom reglementsenliga bussningar etc...).

Tycker forumformen fungerar bra, det är det viktigaste. Du har ju mobilvy att välja längst ner.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



BFRC.Awatar skrev:
sweanders skrev:
BFRC.Awatar skrev:
Det jag uppskattar med Rejsa är att man tvingas ha sitt riktiga fullständiga namn och att det hålls god ton. på Fejsbook kan det bli otrevlig stämning väldigt fort.


Jag modererar några grupper och i samtliga har vi som grundläggande krav att man ska använda sitt riktiga namn och inte anonyma extrakonton. Här är ett ganska vanligt exempel på hur det bemöts.



Yikes ! Hade aldrig orkat, vad är knepet? boxpåse i garaget? Lerduvekastare på baksidan av huset?


Man blir avtrubbad efter ett tag, bara att lägga dem på blockera-listan.

Andra sidan av myntet är att det finns sjukt trevliga människor också - tror tricket är att sätta dem i fokus och lyfta det som är nice upp i ljuset.

_________________
Anders Hansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



safe skrev:
Mats Karlsson skrev:
safe skrev:
Det går väl att lösa den "goda tonen" på Facebook också genom hård moderering. Så görs det på Porsche-kubbens FB grupp. Men problemet är väl nivån på gruppen, sjukt ointresserad av när folk tvättat sin bil med nya foam lancen etc. Samma frågor hela tiden. Till slut tröttnar folk på att svara. Det blir oerhört ytligt, i princip oanvändbart för att hitta kunskap.


PCS på facebook, ja den gruppen spårade ur för länge sedan, jag tröttnade helt och avslutade hela medlemskapet i klubben.


Jag bryr mig inte om FB-gruppen, läser där ibland bara för att konstatera att den är rent skräp. Skulle inte för mitt liv skriva något.

Men klubben är jag med i för slalom och bankörningen, det är prisvärt. Tyvärr blir bankörningen lite mycket för extrema bilar. "långsamma" klassikergruppen är 997 och äldre....


Jag var med enbart för slalomkörningarna för det var prisvärt när de ingick i medlemskapet när dom skulle börja ha extra betalt så fick det vara, men det är klart lägger man nån mille på en hemsida som knappt används så måste ju pengarna in nånstans. På den senaste slalomkörningen jag var på var det bara jag och en bil till från andra sidan år 2000. Visst är de nya bilarna trevliga att köra men totalt ointressanta att titta på när andra kör.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag är lite periodare...

Jag älskar att bygga saker (inte alla blir bra..), då och då lägger jag upp en bild från byggandet eller en fråga på något jag behöver hjälp med.
Sen tycker jag OT tråden är kul och slänger in någon kommentar då och då.

Kör väldigt lite med sportbilen då jag nästan bara har den för nöjeskörning, svårt med hund i en 996:a.

Hittills inte vågat ta ut någon bil på bana

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Jag gillar ju forum och tycker FB är kasst just med tanke på att det inte går att söka och lägga upp bra trådar om sin bil.

Men det som jag tycker dödar forum är:
1. För många underkategorier, kolla Nordic-Audi (om den finns kvar) de hade så många underforum att folk inte orkade gå in och kolla och man fick aldrig svar på sina frågor.
2. Dessa samlingstrådar där man tex ska skriva allt som har med BMW att göra, detta dödar också forumet för att det det går inte att söka på info på ett bra sätt och man får ofta inte svar eftersom det pågår så många diskussioner parallellt.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Mats Karlsson skrev:
Visst är de nya bilarna trevliga att köra men totalt ointressanta att titta på när andra kör.


Inte ens det tycker jag, de kör sig själva nästan. De gasar och svänger och man hör på avgasljudet när bilen rättar upp misstagen... Sen är de i mål skitsnabba.
Men det är roligt när man matchar eller är snabbare!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



[quote="safe"]
jigab skrev:
Hej


Tycker forumformen fungerar bra, det är det viktigaste. Du har ju mobilvy att välja längst ner.



jag tycker med forumet fungerar bra. sitter och läser varje dag på kontoret. (schh) men att lägga upp saker kräver lite mer än dom moderna sociala medierna .


ska testa mobilvyn

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Som en del säger, skrev mer förr när man hade rejsbilen igång (14 år den såldes!!!)

Ger lite hejarop där det går och beundrar allas enorma kompetens!

Men säger som i förra gången detta var uppe (och jag är inte känslig/ängslig), kan känna ibland att det är lite slutet och dumma, lite okunniga nyfikna frågor får lite konstiga svar. Men jag har konkluderat att det nog är mitt eget fel som inte fattar min plats och tystnar lite mer och mer.....


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



.
Jag gillar inte Fejsbook, ett riktigt forum som detta funkar 100ggr bättre på alla sätt!! thumbs up

Måste dock erkänna att jag blir lite hämmad i min egen projekttråd när man ser alla andra HighTech-trådar med dessa helt otroliga byggen. Och avundsjukan känns av när man själv inte ens har tillgång till svarv.
Jo, JAG VET ... jag borde inte tänka så. Bonnsmide har ju också sin charm!

_________________
Calle Olsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skriver också i mindre omfattning nu än förr.
Kan det vara så att det mesta tenderar att redan vara skrivet... Eller blir man bara äldre och mindre sensationslysten och kanske tröttare...
Eftersom jag trots att jag körde min första organiserade bansväng redan i början på 80-talet och fortfarande bevistar en del banträffar och dessutom coachar lite banåkare så borde jag nog egentligen vara lite mer utåt-aktiv här. Läser ju iofs en massa...

Ibland händer det ju att man har nå'n fundering och vänder sig till Google om råd.
Förvånat noterar jag att jag får träff med en länk som leder till en tråd på rejsa där jag själv för typ 10 år sedan givit svar på det jag nu undrar. Har hänt fler än en gång.
Rejsa är en bra kunskapsbank som absolut ska underhållas löpande med nya inlägg.

_________________

Rice and shine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



calle_o skrev:
.
Jag gillar inte Fejsbook, ett riktigt forum som detta funkar 100ggr bättre på alla sätt!! thumbs up

Måste dock erkänna att jag blir lite hämmad i min egen projekttråd när man ser alla andra HighTech-trådar med dessa helt otroliga byggen. Och avundsjukan känns av när man själv inte ens har tillgång till svarv.
Jo, JAG VET ... jag borde inte tänka så. Bonnsmide har ju också sin charm!


Ditt pickisprojekt är ju ashäfftigt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag gillar forum, har hängt på forum länge. Men kastade ut datorn för snart 10 år sen, kör bara telefon nuförtiden, då blir det mest att man använder mer mobilanpassade forum(läs facebook, instagram) även om detta är så mkt bättre både socialt och kunskapsmässigt.
Sen tror jag tyvärr att man är en likehora varesig man vill eller inte. Har en halvt avsomad tråd om min gamla mr2 som jag uppdaterar då o då, men när man inte får respons på sina inlägg tänker iaf jag att intresset för bilen mog inte finns och man slutar skriva.
Tror att de forum som har uppdaterat till möjlighet att reagera på inlägg med typ likes har större chans att överleva.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



MagnusS skrev:
Jag gillar forum, har hängt på forum länge. Men kastade ut datorn för snart 10 år sen, kör bara telefon nuförtiden, då blir det mest att man använder mer mobilanpassade forum(läs facebook, instagram) även om detta är så mkt bättre både socialt och kunskapsmässigt.
Sen tror jag tyvärr att man är en likehora varesig man vill eller inte. Har en halvt avsomad tråd om min gamla mr2 som jag uppdaterar då o då, men när man inte får respons på sina inlägg tänker iaf jag att intresset för bilen mog inte finns och man slutar skriva.
Tror att de forum som har uppdaterat till möjlighet att reagera på inlägg med typ likes har större chans att överleva.


Håller med, skittråkigt att bara dra monologer

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



MagnusS skrev:
Tror att de forum som har uppdaterat till möjlighet att reagera på inlägg med typ likes har större chans att överleva.

Funkar inte "tumme upp" thumbs up här lika bra som en "like"?

_________________
Calle Olsson
Citera
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (7662 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande