Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7659 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rejsa består helt och hållet av alla ni som hälsar på.

Både de som läser och de som både läser och skriver.

Du som skriver sällan eller aldrig, varför plitar du inte in något i ett inlägg oftare? Berätta gärna för om ingen skriver så finns inte Rejsa.


Det kan vara både att skriva i andras trådar men även en egen tråd om hur man har kör bana eller slalom ibland med den egna bruksbilen. Eller frågor man undrat över som det är dags att få klarhet i

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Någon får ju börja!

Har sällan något att tillföra, speciellt till projekttrådarna och där är det roligast som skapare av tråden att få svar. Men vill man läsa tråden kanske heja-ropen kan bli jobbiga att ha ett informativt inlägg per sida. Hade varit nice att kunna filtrera ut enbart uppdateringar (från skaparen) och är man intresserad av att se svar eller diskussioner så kan man bocka för det. Följer man trådar på daglig/veckovis basis så kanske man inte skulle ha den funktionen aktiverad.

Till övriga trådar (inte projekt) skriver jag ibland när jag känner att jag har kunskap om ämnet, men oftast finns det andra personer man vet kan ämnet bättre och man väntar lite på att just de ska svara istället. Kunskapsnivån här är rätt hög och jag är väl kanske lite rädd att göra bort mig genom att ge fel tips eller dyligt.

Sen är här inte heller många inom min expertis, dvs Peugeot men de få här finns så skrivs det väl mer frekvent där istället för i andra trådar.

Edit:
Sen kanske jag inte känner att jag är en tillräckligt etablerad person/figur här på rejsa som slänger iväg kommentarer lite var stans. Kanske en bidragande faktor till det hela. Jag har bara träffat en hand full människor från Rejsa.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kunskapsnivån på Rejsa ger mig mindervärdeskomplex så jag läser och njuter i tystnad för det mesta.

Ibland är det ju på den nivån att jag ser att det är svenska ni använder men jag förstår inte ett jota.

Har ibland funderat på att lägga upp en biltråd bara för att försöka dra ned nivån på det hela.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Inne på samma spår som oneyet, ni är överkurs i allt, jag kan mest köra fräsmaskin,dricka bärs å åka audi, å de avhandlas inte så ofta 😂
Jag läser å försöker lära mej nåt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har ju misstänkt detta lite.

Det ju helt fel tänkt

Här är det lika rätt med ett inlägg om att man städade ur handskfacket och hittade ett gammalt tuggummi. Eller att bromsbeläggen är slut. Igen. Eller att man justerade stolen och tycker det känns bättre i slalomen. Typ. Eller att man byggt en sportbil från scratch. ALLT platsar lika bra. Även frågor på alla nivåer. Och jag är tveklöst inte ensam om att gilla allt från högt till lågt.

Får jag kalla det att ni är många som fegar lite?

Gör inte det. Det behöver inte vara om något fantastiskt. Det behöver inte vara litteraturprismässigt. Jag tycker det är kul att se, och följa alla möjliga vedermödor och framgångar* som ni har i den här hobbyn. I stort och smått som sagt.


* exempel på framgångar: Jag kom iväg o körde en träff. Jag köpte nya däck. Eller nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OneYet skrev:
Har ibland funderat på att lägga upp en biltråd bara för att försöka dra ned nivån på det hela.


Tveka inte, gört thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



För min del handlar det om en kombination av att vara introvert och att jag har inte mycket att tillägga i 99% av alla trådar. Jag kör men har noll koll på vare sig teori eller praktik när det gäller att skriva med bilarna.
Det känns inte heller som någon idé att ha en projekttråd om min bil för det är verkligen inte något projekt. En helt original 1.6 NA miata som tankas och körs med.
Jag skriver något enstaka heja-rop i trådarna då och då. Men eftersom jag skriver så pass sällan som jag gör blir det (iaf i min introverthjärna) ett litet moment 22 att jag som folk inte har koll på skriver något hejapå inlägg men inte så mycket mer.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Intresant att läsa om byggprojekt själva tekniska biten..
Gillar att bygga lösa problem..
Men är inte på något sätt tävlings människa..
Jag har endast vid något tillfälle kört gokart.15 år sedan. aldrig bana eller dylikt..
Mina projekt bilar är mer åt kustom dvs kaross hjul upphängning inredning osv.. fick förklara flera gånger för motor byggare som gjort topplock till motorn för mitt kommande 356 cupe bygge jag vill inte ha effekt utan körbarhet.. dvs tungt svänghjul extra tungt remhjul. Små weberförgasare och ett effektivt avgasrör ljud dämpare.om andra vill köra om eller köra fortare än mig så får dom gärna göra det.
Just 356 an kanske det kommer upp en tråd om när den är längre kommen.. karossen har jag inte hunnit gjuta än, och vw plattan är i flera bitar.annars är det tråkiga vw bussar..med lite piff och plåt ombyggnad typ frontbyte sänkning hjul upphängning bromsar.... även en vw buggy som synts lite här, och ett evigt garaget tillbyggnad .. så dom är på ett vw forum boxerville.se men man är ju nyfiken vad andra gör. .

_________________
Michael Thulesius
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bra med lite uppföljning Magnus thumbs up . Har för mig det ställdes en liknande fråga för något år sedan eller så . I vilket fall har jag försökt skriva mer sedan dess

Ibland har jag inte mer att bidra med än att ge en uppmuntrande kommentar. I ärlighetens namn tvekar jag då det kan se ut som jag egentligen inte tillför någon kunskap, men jag vet själv hur det är att få uppmuntran så det blir en post i alla fall .

Sedan är Rejsa den sista utposten på internet där man kollektivt kan dela sin glädje för bilåka . Jag finner otrolig behållning av den nya falangen som samlas och tar en tur på allmänna vägar likaså de som bara delar sina upplevelser att använda sin bil. Ja, rika racerapporter och byggtrådar är inspirerande men så har det alltid varit .

Jag ska fortsätta bli bättre

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Eddie Varvstopp skrev:
Bra med lite uppföljning Magnus thumbs up . Har för mig det ställdes en liknande fråga för något år sedan eller så . I vilket fall har jag försökt skriva mer sedan dess

Ibland har jag inte mer att bidra med än att ge en uppmuntrande kommentar. I ärlighetens namn tvekar jag då det kan se ut som jag egentligen inte tillför någon kunskap, men jag vet själv hur det är att få uppmuntran så det blir en post i alla fall .

Sedan är Rejsa den sista utposten på internet där man kollektivt kan dela sin glädje för bilåka . Jag finner otrolig behållning av den nya falangen som samlas och tar en tur på allmänna vägar likaså de som bara delar sina upplevelser att använda sin bil. Ja, rika racerapporter och byggtrådar är inspirerande men så har det alltid varit .

Jag ska fortsätta bli bättre


Alltså.. Jag kunde tusan inte sagt det bättre själv, så ingen ide jag försöker.

Jag kan bara tilläga att jag ibland kan tycker det är tungt att skriva i mina egna biltrådar, få bilar här som har något gemensamt och den nivån jag ligger på , (komplett gräsrot), så känns det ibland som man inte har något här att göra när man (såklart) jämför med flertalet andra byggen/bilar och trådar med tusentals svar och inlägg

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Tror jag har biltrådar jag inte uppdaterat på länge. Mina "huvudtrådar" ligger på två ganska små märkesforum, man orkar inte uppdatera på flera ställen.
Av mina 3-4 bilar så är bara en gjord för bana, de andra skriver jag inte om här.

Uppskattar verkligen ett riktigt forum som Rejsa och inte allt trams som andra forum blivit på Facebook.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
...
Jag kan bara tilläga att jag ibland kan tycker det är tungt att skriva i mina egna biltrådar, få bilar här som har något gemensamt och den nivån jag ligger på , (komplett gräsrot), så känns det ibland som man inte har något här att göra när man (såklart) jämför med flertalet andra byggen/bilar och trådar med tusentals svar och inlägg


Vilket ju jag här liksom vill påpeka är HELT fel tänkt av dig!





PS:
Dessutom finns det ju även annat som kan dyka upp i skallen att fråga eller skriva om som inte är just i egna eller andras biltrådar utan fristående frågeställningar i de andra forumdelarna. Även där tror jag att det finns en viss blyghet, inläggsinnehålls-mindervärdskomplex som är fullständigt malplacerad. Bara kör på om nåt dyker upp i skallen Jag tycker det är kul att läsa allt möjligt. Och jag är knappast ensam. Det är alla ni som hälsar på som ÄR Rejsa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



safe skrev:
Uppskattar verkligen ett riktigt forum som Rejsa och inte allt trams som andra forum blivit på Facebook.

Oerhört sant, jag blir bara trött av att det nästan alltid ska vara en massa "höhö-humoristiska"/oseriösa/tramsiga svar (eller snarstuckna om det skulle bli diskussion om någonting) i varenda "tråd" eller vad man ska kalla det på Facebook. Och i princip omöjligt att söka. Jag hittade knappt tillbaka till en bild i en grupp som jag till och med visste att jag själv hade kommenterat på

Jag ska uppdatera min biltråd när som helst (var i augusti 2018 senast ), det är ändå en del läsningar i den. Jag skrev en uppdatering (ligger sparad på datorn) i somras och har valt ut bilder till den men nu har det ju gått lite mer tid och ett antal event under sensommaren/hösten, så nu måste uppdateringen uppdateras lite till . Och bilderna ska laddas upp, det är lite pyssligt när det är ett antal utspridda över tid och blandat kamera- och telefonbilder.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ni lägger ribban så högt. Jag noterade lite olika inlägg min tråd:


- Usch min vindruta är sliten igen redan


- Undrar om jag ska lacka mina fälgar i silver

- Mina däck är slitna igen (med foto) (det är nog mitt allra vanligaste inlägg )


- Titta jag har köpt en tidning med en CSL på omslaget


- Titta såhär ser hotellrummet ut i Emmaboda


o sådär håller det på...

_________________
Magnus Thomé
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Tror jag ligger typ sist i Inlägg/år men med så mkt tid som jag bara spenderar med att läsa trådar måste jag nog säga upp mig ifrån jobbet för att hinna med om jag också lyfter på locket till att börja kommentera.

Bara jag inte lyfte på locket nu..

_________________
Martin St0tzer
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Jag postar inte så mycket just nu, pga tidsbrist. Tänker främst på diskussionstrådar, snarare än projekttrådarna.
Ofta/ibland ser jag felaktigheter i trådar/påståenden och är på väg att kommentera, men sen biter jag mig i tungan eftersom jag inte ger mig tid med fyra dagars efterföljande diskussion i tråden. Det blir kanske bättre när man får mer tid igen, eller så är det helt enkelt så att jag inte orkar diskutera på nätet längre. Det kan också vara en aspekt.

När det gäller projekttrådar så är det väl tidsbrist just nu också. I de trådar där det körs mycket har jag inte så mycket och tillföra och i de trådar där det skruvas mycket är det ofta andra bilmärken än mitt egna så då har jag inte heller mycket vettigt och tillföra...
Och i de trådar det rejsas mycket, typ Björns Trans Am, där vågar jag inte komma med mina amatörkommentarer med tanke på att nivån är långt över min egen.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Sjukt roligt förresten att du skapar en tråd om varför folk postar och ber dem som aldrig postar att posta.

Är ju liksom inte så att den här tråden kommer bli tolv sidor lång direkt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
storre skrev:
Tror jag ligger typ sist i Inlägg/år men med så mkt tid som jag bara spenderar med att läsa trådar måste jag nog säga upp mig ifrån jobbet för att hinna med om jag också lyfter på locket till att börja kommentera.

Bara jag inte lyfte på locket nu..



_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Bra fråga Magnus. Önskar att jag hade ett riktigt bra svar.
Förr i världen när jag ocksså var aktiv på räserfronten skrev jag en hel del svammel, men numera när jag inte är aktiv längre blir det helt enkelt inte av. Intresset för banåka och racing finns i allra högsta grad kvar, men inte i utövad form vilket kanske gör att mina eventuella input känns lite bedagagade och inaktuella.

_________________
Karl Brag
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Detta är en oerhört viktig fråga. Facebook snor många användare från forumen tyvärr.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Det jag uppskattar med Rejsa är att man tvingas ha sitt riktiga fullständiga namn och att det hålls god ton. på Fejsbook kan det bli otrevlig stämning väldigt fort.

Tror generellt sett så är folk lite rädda för att kommentera och lägga upp nytt av sitt innehåll för att de inte känner att det är något ballt då de inte CNC-fräst-3D-CAD:at och byggt allt. Att det nästa blir lite "tjatigt" att visa sitt bygge med komponenter från hyllan då "andra redan kanske gjort det".

Det sagt tänker jag fortsätta uppdatera med vårt lekmannamässiga mek då jag tycker ALLA ska hålla på med motorsport!

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande