Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det handlar om när SupraMannen var igång som värst..... och tyckte att alla regementen skulle skrivas med hans bil som förebild.


Aha. Ja Richard har historiskt sett kunnat gå många på nerverna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.

Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande.


Det där är något jag absolut saknar här. Visst har vi några tappra som skriver här med, men kom igen varför skriver inte fler? Har Rejsa skrämt bort alla?
MX-5 har eget forum va? Vi på SPVM har inget egentligen ju..
SSKs alla förare/bilar?

MX-5 Racing Club har ett eget forum men det är tyvärr rätt så dött till förmån för Facebookgruppen... Fler av de som kör där borde hänga här, det är ju Sveriges enskilt största sprintracingklass (Roadsport C med underserien MX-5 Cup) med i storleksordningen 30 st startande i varje tävling.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Jag har stort intresse av att läsa om sprint också.. om man skulle vilja prova någon gång

_________________
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.

Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande.


Det där är något jag absolut saknar här. Visst har vi några tappra som skriver här med, men kom igen varför skriver inte fler? Har Rejsa skrämt bort alla?
MX-5 har eget forum va? Vi på SPVM har inget egentligen ju..
SSKs alla förare/bilar?


+1


Jag gillar ju blandningen av helt olika sorters bilar, högt o lågt, och både race o trackdays


Ja, gärna mer SPVM åkare här så jag slipper logga in på Fejjan .
Kommer ihåg att det var rätt dålig stämning en period, det var liksom att man nästan saluförde SPVM på rejsa som den mest bittra racingserien, vilket var rakt av det motsatta ute i det verkliga livet. Vad jag kom ihåg var det bara enstaka individer som lyckades sabba stämningen, dra ner nivån och skrämma bort .

Nåväl, klubbracing är ju jättesvårt att läsa om så jag hade också välkomnat mer av allt SPVM, PCSR, BMW Cup, Alfa Cup, SSK osv. Det körs ju en hel del och det finns väldigt mycket att berätta. Dessutom är klubbracing typiskt osminkad verklighet . Man får väl göra sitt bästa att motivera åkarna att skriva av sig på rejsa och hoppas att snöbollen rullar igång

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Magnus Thomé skrev:
Intressant tankevurpa! Jag fattar precis vad du menar men... läs vidare:

Du är ju en av dom som är i gruppen "man känner". Dvs alla som skriver någon gång då och då sitter ju här tillsammans i samma soffa och vi känner varandra lika dåligt/bra, oftast BARA genom diskussioner här på Rejsa. Ibland har man setts ute på någon bana och fattat vem som är vem. Eller träffats ute på någon bana och INTE fattat vem som är vem

Poängen är att den (underbara) familjära tonen är det bara att kliva in i för alla, för vi sitter alla i samma båt. Ehhh... soffa...


Om nu detta svammel gick att förstå.


Jomen precis så thumbs up . Och hur jag hamnade "där inne" blir jag inte klok på, men det kanske hände grejer under/efter en (den enda?) Rejsa-öl jag prickat in i Stockholm .

När jag ändå öppnar den virtuella truten så vill jag skänka en uppskattning till alla hobbyfotografer som delar med sig av sina bilder från banträffar. Där får man ju ett tvärsnitt av de bilar som faktiskt rullar ute på våra banor. Ytterligare en faktor som gör att man vill kolla in här regelbundet, även om man själv inte ens var på banträffen. Sen kan jag bli bättre på att visa uppskattningen med ett inlägg.

Profiler kommer och går och tiderna förändras, men det är mycket man saknar också. Johan Sjöströms Ringen-berättelser som exempel. Har aldrig träffat karln men sådan entusiasm är rent smittsam, en ren fröjd att läsa sådant thumbs up . Fångar upp allt det där runt-i-kring själva bankörningen.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Eddie Varvstopp skrev:
Kommer ihåg att det var rätt dålig stämning en period, det var liksom att man nästan saluförde SPVM på rejsa som den mest bittra racingserien, vilket var rakt av det motsatta ute i det verkliga livet.
Enstaka individer; ja kanske. Men de hade en stor fan-club och skadan var ganska stor. Jag var med i SPVMs styrelse under den tiden och blev kontaktad av tävlingsintresserade förare med alla möjliga, jättekonstiga frågor angående de "sanningar" de fått höra i olika sammanhang, både i person och på nätet. Det var rent förtal och lögner, det enda mer långsökt än det andra, som sagts om SPVM. Det tog massor av tid och energi från oss som försökte jobba för serien och var tillräckligt allvarligt för att hamna på SPVMs årsmötesagenda.

Magnus (brutalt ärligt): Jag kan absolut förstå att det är svårt att moderera en sådan sak. Men jag tänker ändå sticka ut hakan och säga att om den platform man ansvarar för används för att systematiskt förstöra för en annan klubb/serie, då har man ett ansvar att reagera, särskilt som du faktiskt blev kontaktad av mig. Ett konkret förslag kan t ex vara inläggen låses efter säg 30min, så att man inte kan gå tillbaka och radera de dumheter man skrivit (vilket ofta skedde).

Ja, ja, nu ger jag mig. Jag har sagt min sak.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Linus P skrev:

Jomen precis så thumbs up . Och hur jag hamnade "där inne" blir jag inte klok på, men det kanske hände grejer under/efter en (den enda?) Rejsa-öl jag prickat in i Stockholm ..


Räcker ju med att man skrivit några inlägg så känner man ju igen varandra. Jaha, det är du! Liksom. Att tro att andra känner varandra bättre än så bara för att tonen är lite familjär är ju att missförstå läget lite. Några har man ju träffat i verkliga livet men 99% är ju faktiskt att man läst här och känner varandra ("bara") på det sättet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Kommer ihåg att det var rätt dålig stämning en period, det var liksom att man nästan saluförde SPVM på rejsa som den mest bittra racingserien, vilket var rakt av det motsatta ute i det verkliga livet.
Enstaka individer; ja kanske. Men de hade en stor fan-club och skadan var ganska stor. Jag var med i SPVMs styrelse under den tiden och blev kontaktad av tävlingsintresserade förare med alla möjliga, jättekonstiga frågor angående de "sanningar" de fått höra i olika sammanhang, både i person och på nätet. Det var rent förtal och lögner, det enda mer långsökt än det andra, som sagts om SPVM. Det tog massor av tid och energi från oss som försökte jobba för serien och var tillräckligt allvarligt för att hamna på SPVMs årsmötesagenda.

Magnus (brutalt ärligt): Jag kan absolut förstå att det är svårt att moderera en sådan sak. Men jag tänker ändå sticka ut hakan och säga att om den platform man ansvarar för används för att systematiskt förstöra för en annan klubb/serie, då har man ett ansvar att reagera, särskilt som du faktiskt blev kontaktad av mig. Ett konkret förslag kan t ex vara inläggen låses efter säg 30min, så att man inte kan gå tillbaka och radera de dumheter man skrivit (vilket ofta skedde).

Ja, ja, nu ger jag mig. Jag har sagt min sak.



Respekt för "missnöjet" från din sida, jag minns dock själv i princip inte alls, sorry.

Samtidigt är det inte första gången man önskar att jag ska vara domare "när två träter" och ta sida. Jag kan personligen tycka att det lutar åt endera hållet men det är en annan sak än att döma ut "straff" och konsekvenser.

Om någon är i klartext otrevlig så agerar jag efter behov. Att någon uppfattas som jobbig är en annan sak, finns det inget konkret odiskutabelt att ta på så ser jag det - mot en dels protester - att det får man själv antingen bemöta eller försöka ignorera eller åtminstone låta passera. För det är en helt hopplös situation att moderera, om man inte väljer att utan konkreta motiveringar köra "jag tycker du är jobbig, du är portad" vilket jag vill undvika.

Att det inte blir perfekt ligger i sakens natur.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sen stödjer inte forummjukvaran att stoppa ändringar efter en viss tid tyvärr.


Genom att citera så finns dock alltid originalinlägget kvar i ens eget inlägg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



ButterflyRacing skrev:
Jag hoppas att det inte upplevs att jag var del av förföljandet. .
Nejdå, ingen fara.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag har absolut inga problem med frågor, jag välkomnar dem.

Det jag stör mig på, från flera är att dem är nedlåtande i sitt sätt att kommentera och fråga.

Det ska flikas in att så kan man inte göra, när jag vet att det går alldeles utmärkt. När jag byggde polon hände det nästan varje vecka. Som en avundsjuka att jag tog mig tid o bygga en bil.

Angående budgetar så tycker jag det är en utmaning o hålla en stram budget. Jag hämtar gärna prylar från andra org bilar osv. Tycker det är trist i trådar där man bara köper o köper o muttrar dit. Jag uppskattar hantverket, kluriga lösningar o billiga bra alternativ.

Jag har inga monster budgetar.

Polon kosta ca 200 o bygga.

Lotusen har typ kostat 50 än sålänge.

Ferrarin typ 200-250

Om jag ska påpeka nått i någons tråd så ber jag nästan om ursäkt innan jag ställer frågan jag vill inte kliva någon på tårna.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Om jag ska påpeka nått i någons tråd så ber jag nästan om ursäkt innan jag ställer frågan jag vill inte kliva någon på tårna.


Kliv du på mina tår om du kan, jag har skor stålhättor

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Finns många fler märkesspecifika forum idag där man får väsentligt mer kunskap från andra likasinnade runt om i världen som kör exakt samma bilar och som samlat på sig erfarenheter från verkligheten. För mig blir det lite mer intressant eftersom jag helat tiden söker optimering av mina bilar. Skriver ibland men uppdaterar nästan inget om min bil längre då intresset på Rejsa är för lågt för den typen av bilar. Förr när jag var mer aktiv och körde BMW och preppade för BMW cup så var det ett antal trådar om gamla E30 bilar och bra tryck men känns som att den tiden är förbi med rejsa. Fler och fler trådar har noll koppling till racing och banåkning som jag upplever det.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med tanke på hur sjukt snabb du är John utifrån det material du har så är jag alltid väldigt nyfiken på vad du gör med dina bilar. Men som du säger så kommer aldrig detaljkunskapen om en specifik bilmodell vara lika väl spridd här som på ett modelldedikerat forum.

Vad jag önskar är att de som tycker det är kul att umgås och dela med sig - lite som att hänga i ett gemensamt garage med blandade bilar - uppskattar att hänga här. Det är viktigt att alla känner sig helt fria att berätta om högt o lågt, allt från att man tappade avgassystemet till att fundera kring vad som borde vara bäst modifiering av Ackerman. Och att man kan umgås kring intresset oberoende om man kör någon banträff och slalom med bruksbilen eller satsar på vinst i sin racingklass. Väldigt brett alltså. Både i kunskapsnivå och intresse (de flesta av oss är ju inte superkunniga, jag famlar ju runt så gott det går som de flesta andra). Jag hoppas att den blandningen ändå kan funka, och tycker den gjort det väldigt bra. Så följer man liksom det som man själv gillar bäst.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag har liksom glidit ifrån grundintresset, att köra bil på bana. Hänger dock kvar pga alla trevliga människor jag lärt känna och en del metaintressen, typ elektronik och diverse obskyr IT.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



erki87 skrev:


Angående budgetar så tycker jag det är en utmaning o hålla en stram budget. Jag hämtar gärna prylar från andra org bilar osv. Tycker det är trist i trådar där man bara köper o köper o muttrar dit. Jag uppskattar hantverket, kluriga lösningar o billiga bra alternativ.

Jag har inga monster budgetar.

Polon kosta ca 200 o bygga.

Lotusen har typ kostat 50 än sålänge.

Ferrarin typ 200-250

Om jag ska påpeka nått i någons tråd så ber jag nästan om ursäkt innan jag ställer frågan jag vill inte kliva någon på tårna.


Det du skriver stämmer så otroligt bra! Nu har jag inte varit med från första början här på rejsa, men några år har det ändå blivit. När jag hittade hit för 15-16 år sedan, var det just enkelheten och det sanna intresset för hobby-racing som lockade mig, till skillnad från andra forum som bara belyste mest antal hästkrafter, och hur ball man var om man körde olagliga streetrace på nätterna i någon av Stockholms förorter... Det var därför det var så otroligt skönt att hitta andra likasinnade här på rejsa, och dessutom världens bästa Magnus som höll ihop det hela. På den tiden var det nästan bara enkla garagebyggen och alla kom med glada tillrop så fort något nytt spännande bygge hade påbörjats. Idag ser det lite annorlunda ut, och jag skäms tyvärr för att jag själv numera tillhör dom som köpt nytt och bara skruvar dit färdiga prylar, det känns så sjukt tråkigt! När jag läste den här tråden idag, fick jag en stark känsla av att jag vill göra annorlunda, go back to basics... Jag läser nästan bara byggtrådar där ni andra har byggt allt själva, eller tillverkar saker efter hand och är så himla imponerande. Det är ju det som är på riktigt, det sanna själen i rejsa, enligt mig i alla fall. Jag älskar att läsa om problem som blir lösta för att man får så bra tips av alla som läser tråden, och hur ni alla hjälps åt för att komma framåt. Kamratskap är en viktig del i ett forum, och jag tycker kanske det är synd att inte fler gör sin röst hörd. Men jag vill säga tack till alla som skriver här, och som fortfarande gör rejsa till världens i särklass bästa forum! Vi gör ju det här tillsammans... 👍

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Så fick man den lilla påminnelsen att faktiskt posta något skruttigt, obetydligt och banalt istället för att låta bli. (Det är en bra tråd det här!)

Torkel m.fl. Jag som helt utomstående har väl också sett lite av de tendenserna, men påverkan på er som inblandade låter ju helt sjukt trist. Med det sagt har jag funderat över varför det är så få SPVM-förare som faktiskt hänger här, jag genuint saknar dem. (ja, några finns ju här, men..)

Nä, nu skall jag göra något inlägg om en bit plåt och en bit tyg.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Tycker det har blivit en del roliga trådar om "vanliga" bilar nu efter denna tråden dök upp, det är bra! Sjukt kul att läsa om.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



MaZ skrev:
Tycker det har blivit en del roliga trådar om "vanliga" bilar nu efter denna tråden dök upp, det är bra! Sjukt kul att läsa om.


+1 på den! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



dvorak skrev:
MaZ skrev:
Tycker det har blivit en del roliga trådar om "vanliga" bilar nu efter denna tråden dök upp, det är bra! Sjukt kul att läsa om.


+1 på den! thumbs up


+1 thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande