Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
elCrillo skrev:
... Som många skrivit så får man lite mindrevärdeskomplex bland allt kolfibergjutande och plåtkonstnärande.


+1
Tänkte jag skulle lägga upp lite om de egengjorda delarna men hindras av att jag inte har några särskilt bra bilder och att det ändå är ingen som svara för det mesta.. då kan det lika gärna vara.
Vet inte hur man skall ta sig ur det "perfekta".. tänket


Som du sett på svar i den här tråden så drar sig många för att kommentera av olika skäl. Kolla istället på räknaren som visar hur många som läst. De gjorde det för att de ville kika in och läsa, det är ju visad uppskattning bara i sig thumbs up


Om 10-20 av rejsakompisarna här har kikat in o läst så är det jättekul tycker jag iaf, även om ingen kommenterat. Och kommenterar någon, ännu kuligare. Drar det iväg till flera hundra så är det mera.... galet Kul! Men galet


TIPS:
Lägg gärna till "Kommentera gärna" sist i inlägg när du skriver något thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Commodåren skrev:
Själv försöker jag följa devisen " Det är bättre att tiga och verka som att man är en idiot än att använda tangentbordet och bekräfta saken" .
Men när du redan har "outat" dig så finns det ju inget hinder längre .

Det finns ju en tröskel att vara proaktiv (skriva om det jag gör) jämfört med att vara reaktiv (skoja om andras).
Mest beror det på tvångsmässigt fastvuxna tummar, och mindervärdeskomplex för det lilla jag verkligen gör. Annars skulle det kanske vara på sin plats med en projekttråd om mesta möjliga depåliv för minsta möjliga insats. Men det finns ju de som lyxar till sina depåbussar bättre än mig, så det känns "gjort" på nåt vis...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Mycket klokt i denna tråd thumbs up Helt sjukt det blivit att ha så förbannat höga krav på perfektion, och när man gräver i det så visar det sig att folk egentligen inte alls vill ha det så. Bra med diskussion! thumbs up thumbs up

Rejsa är det enda kvarvarande forum som jag regelbundet besöker nuförtiden. Uppskattar registrerade användarprofiler och ett nischat intresse som utgör "filter". Forum kräver mer aktiva handlingar av den som är intresserad. På Facebook hoppar man mellan grupperna i flödet och man drunknar i information samtidigt som sökbarheten är usel. På Rejsa är det strukturerade forum där man själv väljer vad man aktivt vill gå in och läsa och kan söka info thumbs up . Bara sådana "basics" som man lätt glömmer bort idag...

Var mer aktiv förr, kanske främst inom racingsimulator-sektionen. Har inte kört en banträff sedan 2015, har ingen banbil där jag CAD:at och byggt allt och känner att jag har noll att tillföra, men däremot lära genom att läsa andras erfarenheter.


Alex H skrev:

Sen kanske jag inte känner att jag är en tillräckligt etablerad person/figur här på rejsa som slänger iväg kommentarer lite var stans. Kanske en bidragande faktor till det hela. Jag har bara träffat en hand full människor från Rejsa.


Sen kan jag bara instämma med ovanstående. Samtidigt är det ju något som har med min introverta personlighet att göra och hur man upplever det hela. Det känns som att man ofta landar mitt i en kompischatt mellan folk som verkligen känner varandra, som att man tjuvlyssnar på en privat chat. Men det är ju också detta som gör att man kikar in regelbundet, d.v.s. att på detta forum existerar fortfarande vänlighet och sunt förnuft. Kanske inte sunt förnuft i hur vår omgivning ser på det hela... Men just för att det ändå finns en grundläggande respekt när man sitter i Magnus soffa, och det märks oavsett vilken "nivå" man ligger på.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Linus P skrev:
... Det känns som att man ofta landar mitt i en kompischatt mellan folk som verkligen känner varandra, som att man tjuvlyssnar på en privat chat....


Intressant tankevurpa! Jag fattar precis vad du menar men... läs vidare:

Du är ju en av dom som är i gruppen "man känner". Dvs alla som skriver någon gång då och då sitter ju här tillsammans i samma soffa och vi känner varandra lika dåligt/bra, oftast BARA genom diskussioner här på Rejsa. Ibland har man setts ute på någon bana och fattat vem som är vem. Eller träffats ute på någon bana och INTE fattat vem som är vem

Poängen är att den (underbara) familjära tonen är det bara att kliva in i för alla, för vi sitter alla i samma båt. Ehhh... soffa...


Om nu detta svammel gick att förstå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag har några saker som irriterar mig, kommer inte nämna några namn.

Mina byggen är generellt väldigt omfattande, sk scratchbyggen.

Kan bli jävligt trött när man får kommentarer med att man gjort fel eller byggt något konstigt, från folk vars största projekt i livet varit o byta krängningshämmare och bromsbelägg.

Många förstår inte hur pass mycket jobb det är att börja från början. Ibland måste man ta genvägar eller helt enkelt vänta med det tills man är klar. Man hänger upp sig på små detaljer. En av anledningarna till att jag backat och inte lagt upp projekttråd. Sedan tycker jag det är väldigt kul att folk skriver att dem läser, ger tummen upp. Det pushar mig till att inspirera.

Generellt dem byggare som gör samma sak som mig hör istället av sig via pm eller messenger och frågar hur jag tänkt och försäkrar sig om att jag inte gör en tokblunder.

En annan grej är att det ofta blir en höna av en fjäder på enkla inlägg. En medlem som frågar om toe in mm till grader och till min förvåning så är det 30 inlägg i den tråden och 18 olika sätt folk mätt toe på. Tråkigt när nivån blir såpass låg.

Facebook tycker jag blir rörigt, man ser det inte övergripande, inlägg försvinner svårt o hitta tillbaka om det var nått man ville kolla igen osv. på det sättet är ett forum enklare.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.

Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande. Mitt intryck är att fokus nu (eller kanske huvudintresset bland medlemmarna?) är på super-mega-byggen för track-days och time attack. Trådar där det spenderas en miljon över 5 år - körs tre varv med 700hk, taskiga varvtider och halvras som följd - spenderas en miljon extra under 3 år till... de är helt enkelt inte så intressanta för mig. Jag överdriver och spetsar till det såklart, men ni förstår.

Den andra anledningen: Detta är endast mina egna, personliga åsikter:
Jag tycker t ex vi i SPVM tidigare helt enkelt blivit ganska dåligt behandlade här på rejsa. Rena lögner och osanningar om t ex Modsport spreds ett tag tämligen fritt i trådarna, utan aktiv moderering. Det var såklart flera år sedan nu (och mina seriekollegor har säkert förlåtit och gått vidare), men efter det tappade jag helt intresset i att höras och synas på rejsa. Jag har bytt serie två gånger sedan Modsport: Först till en BMW-spec-serie i USA och sedan tillbaka till Roadsport C. Båda gångerna tänkte jag faktiskt lägga upp en tråd här, men ändrade mig. Jag lägger min tid på annat än att förklara vad det faktiskt står i reglementet eller försöka dementera rena osanningar och påhittat trams.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erki87 skrev:
Jag har några saker som irriterar mig, kommer inte nämna några namn.

Mina byggen är generellt väldigt omfattande, sk scratchbyggen.

Kan bli jävligt trött när man får kommentarer med att man gjort fel eller byggt något konstigt, från folk vars största projekt i livet varit o byta krängningshämmare och bromsbelägg.

Många förstår inte hur pass mycket jobb det är att börja från början. Ibland måste man ta genvägar eller helt enkelt vänta med det tills man är klar. Man hänger upp sig på små detaljer. En av anledningarna till att jag backat och inte lagt upp projekttråd. Sedan tycker jag det är väldigt kul att folk skriver att dem läser, ger tummen upp. Det pushar mig till att inspirera.

Generellt dem byggare som gör samma sak som mig hör istället av sig via pm eller messenger och frågar hur jag tänkt och försäkrar sig om att jag inte gör en tokblunder.

En annan grej är att det ofta blir en höna av en fjäder på enkla inlägg. En medlem som frågar om toe in mm till grader och till min förvåning så är det 30 inlägg i den tråden och 18 olika sätt folk mätt toe på. Tråkigt när nivån blir såpass låg.

Facebook tycker jag blir rörigt, man ser det inte övergripande, inlägg försvinner svårt o hitta tillbaka om det var nått man ville kolla igen osv. på det sättet är ett forum enklare.



Tråkigt att höra. Jag har hört ditt resonemang tidigare kring andra trådar med avancerade byggen. Att folk inte förstår och undrar varför du gör på ett visst sätt är ju inte konstigt i sig, majoriteten av oss ligger ju helt enkelt på en kraftigt lägre kunskapsnivå. Men det är trist när det formuleras ifrågasättande som att det är gjort fel istället för att bara fråga rakt upp o ner. Och även om de flesta förstår sin okunskap så räcker det såklart med någon/några enstaka för att man ska tycka det är trist att bemöta. Ärligt talat så vet jag ingen lösning på det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



erki87 skrev:
n annan grej är att det ofta blir en höna av en fjäder på enkla inlägg. En medlem som frågar om toe in mm till grader och till min förvåning så är det 30 inlägg i den tråden och 18 olika sätt folk mätt toe på. Tråkigt när nivån blir såpass låg.


Jag ser snarare 18 olika sätt att mäta Toe som en styrka (nåja, kanske inte just 18 olika sätt). Med olika alternativ så får jag tänka till med vad som passar mig och hur jag egentligen har gjort hitills.
Hitills hart jag ställt med fiskelinor, skjutmått, någon mm och att det är samma på båda sidor och det har funkat hyfsat. Den tråden du syftar på fick mig helt plötsligt att fundera vad de där mm är i grader på mina hjul och hur det förhåller sig till vad det "skall" vara.
Dör fick jag mig en en stunds funderande och klurande, och det är där Rejsas styrka finns för mig. Att jag lär mig och får fundera en stund själv vad som blir bäst för mig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.


Ja självklart, vi ska ju inte gå runt o dunka varann i ryggen och säga att allt är perfekt här på Rejsa bara för att! Bra där thumbs up

Torkel K skrev:
Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande. Mitt intryck är att fokus nu (eller kanske huvudintresset bland medlemmarna?) är på track-days och time attack. Trådar där det spenderas en miljon över 5 år - körs tre varv med 700hk, taskiga varvtider och halvras som följd - spenderas en miljon extra under 3 år till... de är helt enkelt inte så intressanta för mig. Jag överdriver och spetsar till det såklart, men ni förstår.


Jo, det var ganska tillspetsat, jag har letat hela förmiddagen efter dom trådarna men inte hittat så många

Som jag ser det så har det alltid varit mer om trackdays än racing, men det är kanske för att jag själv pysslar med det som jag tyckt det varit mest av det på forumet. Jag har alltid önskat ännu mer påfyllning från hobbyracingsidan. Historiskt sett så har den äldre generationen som kört racing varit lite mindre internetifierade i genomsnitt.



Torkel K skrev:
Den andra anledningen: Detta är endast mina egna, personliga åsikter:
Jag tycker t ex vi i SPVM tidigare helt enkelt blivit ganska dåligt behandlade här på rejsa. Rena lögner och osanningar om t ex Modsport spreds ett tag tämligen fritt i trådarna, utan aktiv moderering. Det var såklart flera år sedan nu (och mina seriekollegor har säkert förlåtit och gått vidare), men efter det tappade jag helt intresset i att höras och synas på rejsa. Jag har bytt serie två gånger sedan Modsport: Först till en BMW-spec-serie i USA och sedan tillbaka till Roadsport C. Båda gångerna tänkte jag faktiskt lägga upp en tråd här, men ändrade mig. Jag lägger min tid på annat än att förklara vad det faktiskt står i reglementet eller försöka dementera rena osanningar och påhittat trams.


Det är ju tråkigt att höra. Jag vet inte vad för trådar du tänker på. Men rent allmänt så kör jag med ambitionen att det inte ska modereras så hårt utan att grundupplägget är att vi är vuxna människor som kan diskutera meninsgskiljaktigheter och relativt snabbt landa i att vi är trevliga mot varandra ändå. Förvånansvärt vanligt är att om tonen höjts tillfälligt så självrepareras det av parterna ganska snabbt tillbaka till en trevlig ton. Men inte alltid, ibland självdör det och rinner ut i sanden. Och ibland men väldigt sällan så går jag in och säger nu räcker det och städar bort en del inlägg.

Men det gäller ton, personliga påhopp istället för sakfrågan osv. Innehållet i själva frågan man inte är överens om petar jag inte i. Jag är inte domare över vem som har rätt.

Du får extremt gärna skicka PM om vad det handlade om då så jag kan kika på det och förstå bättre vad du tänker på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
erki87 skrev:
n annan grej är att det ofta blir en höna av en fjäder på enkla inlägg. En medlem som frågar om toe in mm till grader och till min förvåning så är det 30 inlägg i den tråden och 18 olika sätt folk mätt toe på. Tråkigt när nivån blir såpass låg.


Jag ser snarare 18 olika sätt att mäta Toe som en styrka (nåja, kanske inte just 18 olika sätt). Med olika alternativ så får jag tänka till med vad som passar mig och hur jag egentligen har gjort hitills.
Hitills hart jag ställt med fiskelinor, skjutmått, någon mm och att det är samma på båda sidor och det har funkat hyfsat. Den tråden du syftar på fick mig helt plötsligt att fundera vad de där mm är i grader på mina hjul och hur det förhåller sig till vad det "skall" vara.
Dör fick jag mig en en stunds funderande och klurande, och det är där Rejsas styrka finns för mig. Att jag lär mig och får fundera en stund själv vad som blir bäst för mig.


Urspårningar är helt enkelt hur det funkar i ett forum, speciellt här på Rejsa Om man inte uppskattar en urspårning som gått lite långt i den egna biltråden så är det enkelt löst, skicka mig ett PM så städar jag ut det till en separat tråd bara thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Tråkigt att höra. Jag har hört ditt resonemang tidigare kring andra trådar med avancerade byggen. Att folk inte förstår och undrar varför du gör på ett visst sätt är ju inte konstigt i sig, majoriteten av oss ligger ju helt enkelt på en kraftigt lägre kunskapsnivå. Men det är trist när det formuleras ifrågasättande som att det är gjort fel istället för att bara fråga rakt upp o ner. Och även om de flesta förstår sin okunskap så räcker det såklart med någon/några enstaka för att man ska tycka det är trist att bemöta. Ärligt talat så vet jag ingen lösning på det.


The Dunning-Kruger effect.

Viss ödmjukhet är bra

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja självklart, vi ska ju inte gå runt o dunka varann i ryggen bara för att! Bra där thumbs up



Jag är inte motståndare av ryggdunk.
Om inte annat så flyttar det upp tråden i listan och fler läsare kanske hittar de..... och läser.


Jag menade i den här tråden, att säga att allt är bra på Rejsa (jag redigerade mitt svar där uppe nu för att förtydliga)


Att visa uppskattning och dunka i ryggen i andras trådar är ju bara trevligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



ButterflyRacing skrev:
Så en comeback av div SPVM-åkare kanske är lämplig ?
Han var inte direkt ensam. Men, du kanske har rätt...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
ButterflyRacing skrev:
Så en comeback av div SPVM-åkare kanske är lämplig ?
Han var inte direkt ensam. Men, du kanske har rätt...


Håkan kommer helt klart bättre ihåg än vad jag gör. PM'a som sagt gärna så jag kan se vad som försigick, alltid blir man något visare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Torkel K skrev:
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.

Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande.


Det där är något jag absolut saknar här. Visst har vi några tappra som skriver här med, men kom igen varför skriver inte fler? Har Rejsa skrämt bort alla?
MX-5 har eget forum va? Vi på SPVM har inget egentligen ju..
SSKs alla förare/bilar?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.

Den första anledningen:
När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande.


Det där är något jag absolut saknar här. Visst har vi några tappra som skriver här med, men kom igen varför skriver inte fler? Har Rejsa skrämt bort alla?
MX-5 har eget forum va? Vi på SPVM har inget egentligen ju..
SSKs alla förare/bilar?


+1


Jag gillar ju blandningen av helt olika sorters bilar, högt o lågt, och både race o trackdays

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (7654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande