Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (7666 totalt) |
Som du sett på svar i den här tråden så drar sig många för att kommentera av olika skäl. Kolla istället på räknaren som visar hur många som läst. De gjorde det för att de ville kika in och läsa, det är ju visad uppskattning bara i sig Om 10-20 av rejsakompisarna här har kikat in o läst så är det jättekul tycker jag iaf, även om ingen kommenterat. Och kommenterar någon, ännu kuligare. Drar det iväg till flera hundra så är det mera.... galet Kul! Men galet TIPS: Lägg gärna till "Kommentera gärna" sist i inlägg när du skriver något _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det finns ju en tröskel att vara proaktiv (skriva om det jag gör) jämfört med att vara reaktiv (skoja om andras). Mest beror det på tvångsmässigt fastvuxna tummar, och mindervärdeskomplex för det lilla jag verkligen gör. Annars skulle det kanske vara på sin plats med en projekttråd om mesta möjliga depåliv för minsta möjliga insats. Men det finns ju de som lyxar till sina depåbussar bättre än mig, så det känns "gjort" på nåt vis... |
||||||
Mycket klokt i denna tråd Helt sjukt det blivit att ha så förbannat höga krav på perfektion, och när man gräver i det så visar det sig att folk egentligen inte alls vill ha det så. Bra med diskussion!
Rejsa är det enda kvarvarande forum som jag regelbundet besöker nuförtiden. Uppskattar registrerade användarprofiler och ett nischat intresse som utgör "filter". Forum kräver mer aktiva handlingar av den som är intresserad. På Facebook hoppar man mellan grupperna i flödet och man drunknar i information samtidigt som sökbarheten är usel. På Rejsa är det strukturerade forum där man själv väljer vad man aktivt vill gå in och läsa och kan söka info . Bara sådana "basics" som man lätt glömmer bort idag... Var mer aktiv förr, kanske främst inom racingsimulator-sektionen. Har inte kört en banträff sedan 2015, har ingen banbil där jag CAD:at och byggt allt och känner att jag har noll att tillföra, men däremot lära genom att läsa andras erfarenheter.
Sen kan jag bara instämma med ovanstående. Samtidigt är det ju något som har med min introverta personlighet att göra och hur man upplever det hela. Det känns som att man ofta landar mitt i en kompischatt mellan folk som verkligen känner varandra, som att man tjuvlyssnar på en privat chat. Men det är ju också detta som gör att man kikar in regelbundet, d.v.s. att på detta forum existerar fortfarande vänlighet och sunt förnuft. Kanske inte sunt förnuft i hur vår omgivning ser på det hela... Men just för att det ändå finns en grundläggande respekt när man sitter i Magnus soffa, och det märks oavsett vilken "nivå" man ligger på. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Intressant tankevurpa! Jag fattar precis vad du menar men... läs vidare: Du är ju en av dom som är i gruppen "man känner". Dvs alla som skriver någon gång då och då sitter ju här tillsammans i samma soffa och vi känner varandra lika dåligt/bra, oftast BARA genom diskussioner här på Rejsa. Ibland har man setts ute på någon bana och fattat vem som är vem. Eller träffats ute på någon bana och INTE fattat vem som är vem Poängen är att den (underbara) familjära tonen är det bara att kliva in i för alla, för vi sitter alla i samma båt. Ehhh... soffa... Om nu detta svammel gick att förstå. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har några saker som irriterar mig, kommer inte nämna några namn.
Mina byggen är generellt väldigt omfattande, sk scratchbyggen. Kan bli jävligt trött när man får kommentarer med att man gjort fel eller byggt något konstigt, från folk vars största projekt i livet varit o byta krängningshämmare och bromsbelägg. Många förstår inte hur pass mycket jobb det är att börja från början. Ibland måste man ta genvägar eller helt enkelt vänta med det tills man är klar. Man hänger upp sig på små detaljer. En av anledningarna till att jag backat och inte lagt upp projekttråd. Sedan tycker jag det är väldigt kul att folk skriver att dem läser, ger tummen upp. Det pushar mig till att inspirera. Generellt dem byggare som gör samma sak som mig hör istället av sig via pm eller messenger och frågar hur jag tänkt och försäkrar sig om att jag inte gör en tokblunder. En annan grej är att det ofta blir en höna av en fjäder på enkla inlägg. En medlem som frågar om toe in mm till grader och till min förvåning så är det 30 inlägg i den tråden och 18 olika sätt folk mätt toe på. Tråkigt när nivån blir såpass låg. Facebook tycker jag blir rörigt, man ser det inte övergripande, inlägg försvinner svårt o hitta tillbaka om det var nått man ville kolla igen osv. på det sättet är ett forum enklare. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Tja. det är väl ingen ide om man inte är ärlig, så.
Den första anledningen: När rejsa startades (för typ 200 år sedan?) skrev jag ganska flitigt i trådarna. Den stora skillnaden för mig är att då var fler av medlemmarna aktiva tävlingsförare i någon amatörserie. Det var superkul att läsa om någons låg-budget-rallysatsning ena dagen och någon annans prep inför BMW-cup dagen efter, tips och knep, resultat och kämpande. Mitt intryck är att fokus nu (eller kanske huvudintresset bland medlemmarna?) är på super-mega-byggen för track-days och time attack. Trådar där det spenderas en miljon över 5 år - körs tre varv med 700hk, taskiga varvtider och halvras som följd - spenderas en miljon extra under 3 år till... de är helt enkelt inte så intressanta för mig. Jag överdriver och spetsar till det såklart, men ni förstår. Den andra anledningen: Detta är endast mina egna, personliga åsikter: Jag tycker t ex vi i SPVM tidigare helt enkelt blivit ganska dåligt behandlade här på rejsa. Rena lögner och osanningar om t ex Modsport spreds ett tag tämligen fritt i trådarna, utan aktiv moderering. Det var såklart flera år sedan nu (och mina seriekollegor har säkert förlåtit och gått vidare), men efter det tappade jag helt intresset i att höras och synas på rejsa. Jag har bytt serie två gånger sedan Modsport: Först till en BMW-spec-serie i USA och sedan tillbaka till Roadsport C. Båda gångerna tänkte jag faktiskt lägga upp en tråd här, men ändrade mig. Jag lägger min tid på annat än att förklara vad det faktiskt står i reglementet eller försöka dementera rena osanningar och påhittat trams. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Tråkigt att höra. Jag har hört ditt resonemang tidigare kring andra trådar med avancerade byggen. Att folk inte förstår och undrar varför du gör på ett visst sätt är ju inte konstigt i sig, majoriteten av oss ligger ju helt enkelt på en kraftigt lägre kunskapsnivå. Men det är trist när det formuleras ifrågasättande som att det är gjort fel istället för att bara fråga rakt upp o ner. Och även om de flesta förstår sin okunskap så räcker det såklart med någon/några enstaka för att man ska tycka det är trist att bemöta. Ärligt talat så vet jag ingen lösning på det. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag ser snarare 18 olika sätt att mäta Toe som en styrka (nåja, kanske inte just 18 olika sätt). Med olika alternativ så får jag tänka till med vad som passar mig och hur jag egentligen har gjort hitills. Hitills hart jag ställt med fiskelinor, skjutmått, någon mm och att det är samma på båda sidor och det har funkat hyfsat. Den tråden du syftar på fick mig helt plötsligt att fundera vad de där mm är i grader på mina hjul och hur det förhåller sig till vad det "skall" vara. Dör fick jag mig en en stunds funderande och klurande, och det är där Rejsas styrka finns för mig. Att jag lär mig och får fundera en stund själv vad som blir bäst för mig. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja självklart, vi ska ju inte gå runt o dunka varann i ryggen och säga att allt är perfekt här på Rejsa bara för att! Bra där
Jo, det var ganska tillspetsat, jag har letat hela förmiddagen efter dom trådarna men inte hittat så många Som jag ser det så har det alltid varit mer om trackdays än racing, men det är kanske för att jag själv pysslar med det som jag tyckt det varit mest av det på forumet. Jag har alltid önskat ännu mer påfyllning från hobbyracingsidan. Historiskt sett så har den äldre generationen som kört racing varit lite mindre internetifierade i genomsnitt.
Det är ju tråkigt att höra. Jag vet inte vad för trådar du tänker på. Men rent allmänt så kör jag med ambitionen att det inte ska modereras så hårt utan att grundupplägget är att vi är vuxna människor som kan diskutera meninsgskiljaktigheter och relativt snabbt landa i att vi är trevliga mot varandra ändå. Förvånansvärt vanligt är att om tonen höjts tillfälligt så självrepareras det av parterna ganska snabbt tillbaka till en trevlig ton. Men inte alltid, ibland självdör det och rinner ut i sanden. Och ibland men väldigt sällan så går jag in och säger nu räcker det och städar bort en del inlägg. Men det gäller ton, personliga påhopp istället för sakfrågan osv. Innehållet i själva frågan man inte är överens om petar jag inte i. Jag är inte domare över vem som har rätt. Du får extremt gärna skicka PM om vad det handlade om då så jag kan kika på det och förstå bättre vad du tänker på. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Urspårningar är helt enkelt hur det funkar i ett forum, speciellt här på Rejsa Om man inte uppskattar en urspårning som gått lite långt i den egna biltråden så är det enkelt löst, skicka mig ett PM så städar jag ut det till en separat tråd bara _________________ Magnus Thomé |
||||||
The Dunning-Kruger effect. Viss ödmjukhet är bra _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag menade i den här tråden, att säga att allt är bra på Rejsa (jag redigerade mitt svar där uppe nu för att förtydliga) Att visa uppskattning och dunka i ryggen i andras trådar är ju bara trevligt _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Håkan kommer helt klart bättre ihåg än vad jag gör. PM'a som sagt gärna så jag kan se vad som försigick, alltid blir man något visare _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det där är något jag absolut saknar här. Visst har vi några tappra som skriver här med, men kom igen varför skriver inte fler? Har Rejsa skrämt bort alla? MX-5 har eget forum va? Vi på SPVM har inget egentligen ju.. SSKs alla förare/bilar? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
+1 Jag gillar ju blandningen av helt olika sorters bilar, högt o lågt, och både race o trackdays _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Allmänt banåkaforum DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (7666 totalt) |