Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gatgodkända däck för tävling i regn
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1954 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Under årets tävlingar har det regnat och regnat...
Gatgodkända däck för tävling i REGN (inte fuktigt utan stående vatten) verka svårt, behöver råd.

Hur skall jag tänka?
Vad för däck är lämpliga för stående vatten?
Icke R-däck med regn-vänligt mönster?
Smalare däck?
Mjuk däckblandning?
Högre varmtryck?
Endast sprillans nya däck i regn?

Specifikt har jag kört 665 kg bil på Kumho 215/50R13 V70A eller Avon 215/55R13 ZZR utan framgång.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Hur upplever du problemen under säsongen, har vattenplaning varit det svåraste eller dåligt grepp pga blött o kallt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Vattenplanat har det men samtidigt har jag inte vågat stå på fullt rakt fram så det kunde varit värre.
Greppet har inte varit det bästa men jag borde nog har justerat bilen lite också, det har jag inte gjort.

Jag hänger upp det lite på varvtider.
I torrt är jag 5-6 sekunder långsammare än konkurrenterna, jag har förmodligen mindre hästkrafter/kg än dem.
I blött när jag tyckte det gick bra (på gränsen till släpp) var jag 10-11 sekunder långsammare, borde vara mindre för då borde hästkrafter/kg spelar mindre roll.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Månsson hade inge uppenbara problem på Kinnkulle senast, jagade Ginetta G20 med riktiga regndäck.

Om det var Kumho K22 eller K12 minns jag inte riktigt men "supersoft" tolkade jag som K12.

Mjukt gummi som ger lite temp över omgivande och ett mönster som rymmer vatten.
En sjua ska inte ha för stora vattenskidor när det blir mer vatten (Kinnekulle var inte stövelblött om man var på asfalten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hallå Nillet!

Eftersom det är jag som sålt däcken till Henric Månsson är det väl lika bra jag svarar.

Han åkte Kumho 215/50R13 V70A K12-supersoft i regnet på Kinnekulle och fick dem att funka bra på sin Westfield!

Men visst - vräker regnet ner får man vara lite försiktig med pölar och stående vatten.

Från Roadsport C Miata-gänget, som körde när det var rejält blött på Kullen, fick jag feedback att det var nånstans 3-4 sekunder i skillnad på varvtid mellan K61-medium och K22-soft.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB

Ps. Pratade nyss med Henric Månsson - slå han en signal om du vill ha referens.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Tjenis Nillet!

Vill du ha däck för stående vatten så ska du nog titta efter däck med grovt/djupt mönster typ Avon cr 28:or. Är själv inte speciellt förtjust i dem, har för mig att de hade dåligt grepp vid bara våt bana.(inte stående vatten)

Men om det är mer bara blött så funkar Kumho V70 A i supersoft bra. Har iofs bara testat dem i 2 race.
Är det bara lite fuktigt på gränsen till upptorkande så tror jag nog att Avon zzr i soft eller Kumho i soft är ett bättre val då du riskerar "elda" upp Komho supersoftdäcken.

Vet inte ifall du har problem med över eller understyrning i regn, våt bana?
Min Westfield vill gärna understyra i skarpa/långsamma kurvor när det är blött. Så för körning i regn så kopplar jag loss krängaren fram ,ev mjukar lite på framdämparna.

Sen är det till att träna på att köra och att känna hur bilen uppför sig när det är halt. Öka farten gradvis tills fästet släpper.
Testade för första gången mina Kumho supersoft på Kullen i det blöta. Som sagt inte stående vatten men stundtals så drog bilarna upp vattendimma.

Körde ut på start/målrakan på 3:an lite försiktig på gasen men när det blir rakt var det bara till att mata på, nästan lika bra acceleration som på torrt faktiskt.

Givetvis är sidogreppet inte lika bra som torrdäck med under/överstyrningar.

Kalltrycket satte vi lite högre än på torrdäcken då vätan kyler däcken. Vet dock inte hur mycket trycket ökade då vi hade parc fermé efter racen.
Ska testa lite mer nästa år.

_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Får ni skära däcken? Isf kan skurna mjuka r-däck vara ett hett alternativ. Får ni inte skära r-däcken är det nog bättre med ett gatdäck som har mer mönster.

Sen finns det ju r-däck som är bättre i grunden än Kuhmo V70 i M eller H vid kall och blöt väderlek som Toyo R888 eller Nankang AR-1.

Har kört Kuhmo V70 i hard efter att ha stått i depån och meckat långloppsbil. När jag ska ut på mitt pass blir det störtregn och stora vattensamlingar. Var ju rätt halkigt med kalla r-däck trots att det var på sommaren och asfalten inte var så kall.

På fuktig bana på sommaren tycker jag de vanliga rdäcken är bra dvs det regnar lätt eller har slutat men inte är vattenpölar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Tack för input, skall försöka sammanfatta och vidareutveckla.

Jag skäms lite för att jag inte kollat upp min gummiblandning, mina Kumho är K61 medium.
Sedan skall jag absolut justera bilen till nästa gång det är regn.
Ojusterad understyr den och sedan kommer bakändan, har inte fått släpp i bakändan i högfartskurvor av självbevarelsedrift, så det finns en del att göra med justeringar...

Det känns som att jag inte var fel ute att det är svårt med gatgodkända REGN-däck.

Jämförde min och din video Henric, svårt att bedöma men det ser ut som att det var torrare än det jag menar (min video är från den torraste stinten).
En annan fråga, jag kör så dåligt att jag inte upplevt överhettade däck ännu, går det att köra supersoft när det är torrt, de bör ju ha extremt bra grepp? Håller de 4 stint på 15 minuter (tänker om man har råd kan man byta till varje race)? Hmm, kanske en dum fråga, jag lär köra bättre med tiden...

Gissar på att ingen provat men vad tror ni om tanken att gå på steget smalare däck, 185 blir det i mitt fall?

Har inte hittat Kumho 215/59R13 V70A supersoft men de finns uppenbarligen, finns 185/70R13 i supersoft...
Avon ZZR verkar inte finnas i olika däckblandningar.
Det blir upp till lokala däckhandlaren att hitta?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Får ni skära däcken?

Är de gatgodkända då?
Det var väl en diskussion om fabriksskurna gatgodkända däck, men har inte kollat vad reglerna säger.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Nillet skrev:
Andreas Millbro skrev:
Får ni skära däcken?

Är de gatgodkända då?
Det var väl en diskussion om fabriksskurna gatgodkända däck, men har inte kollat vad reglerna säger.

Reglerna (i SPVM i alla fall) är tydliga numera att däcken inte får skäras. Kommer ihåg en Miata för uppemot 10 år sedan (var det Torkel kanske, ping om du läser detta?) som hade skurna V70 från Kumho Motorsport i England i ett blött race, det var överlägset allt annat den gången (men det var nog ingen som körde supersoft det racet). Efter det lades texten till, vad jag minns med hänvisning till att e-märkningen ju upphör att gälla oavsett vem som skär däcket, och Kumho Motorsport hade inte sökt/fått eget e-godkännande för den skurna varianten i det enskilda fallet.

Roadsport reglemente 2019-2021 skrev:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets huvudmönster. Skärning i däcket är inte
tillåtet. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen
borttagen kommer att få startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte
tillåtna.
SPVM har möjligheten att inför varje säsong begränsa de däck som får användas.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nillet skrev:
Andreas Millbro skrev:
Får ni skära däcken?

Är de gatgodkända då?
Det var väl en diskussion om fabriksskurna gatgodkända däck, men har inte kollat vad reglerna säger.
E-märkningen bygger ju på mönstret i formen, justera mönstret så är det ju inte ett E-märkt däck längre.

"gatdäck" fungerar aldrig lika bra som ett däck avsett för tävling. När det blir en decimeter vatten över hela banan så ska man inte köra.
Är det fläckvis pölar så brukar de gå fortare mellan pölarna på ett mjukt gummi jämfört med smala gatdäck.
Sen kan det finnas massvis med mellanmixar, men för fuktat grepp så har jag samlat på mig åsikten att gummits mjukhet spelar större roll än mönstret.
Sen ger mönstret mer rörelse i gummit som bygger lite värme, så det är ju en mix av saker, men rätt gummi till rätt temp är ju startpunkten.

K61 fungerar ju hyffsat om de fått temp när regnet kommer, men att starta på K61 på blöt kall bana är lite som att vara smörklick i stekpanna, och när du inte via grepp kan bygga lite temp (inte ens 5-10 grader över omgivande) så blir det svårt att stanna på det svarta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Sen finns det ju r-däck som är bättre i grunden än Kuhmo V70 i M eller H vid kall och blöt väderlek som Toyo R888 eller Nankang AR-1.

Vill minnas att R888 fanns i olika gummiblandningar när jag hade Speedstern men hittar det inte nu, finns i 185 och 205.
Nankang AR-1 är inget däck jag vet mycket om, de finns bara i en gummiblandning och de finns i 175, 185 och 205.
Om jag förstår rätt pratar du om att de är bättre än Medium och Hårda Kumho i kallt och blött?
Hur upplever du dem i REGN (skriver det med stora bokstäver för att vara tydlig)?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Verkligen bra tråd med samma frågeställning som jag har vad funkar i regn och som också är gatlegalt?

Fick en beskrivning att "om du hoppar jämfota och det inte plaskar är det slicks, plaskar det är det regndäck" . För egen del så hade det varit väldigt praktiskt att komplettera mina slicks i de fallen jag behöver köra med vindrutetorkarna i högsta läget, med något som man också kan köra på vägen med .
När jag sökt verkar det rekommenderas mjuka r-däck framför gatdäck.
Sedan hörde jag ett tips från en skrotbils-långlopp-förare som hade goda erfarenheter av m+s vid regn. Kan det ligga något i det?

Edit: Glömde att beskriva är att jag vill ha ett däck som är konsekvent och transparent i blötan. Huruvida det teoretiskt är snabbare är för mig ointressant. Saknar jag förtroende går det ändå långsamt men har jag förtroende kan jag köra på vad som helst .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Sedan hörde jag ett tips från en skrotbils-långlopp-förare som hade goda erfarenheter av m+s vid regn. Kan det ligga något i det?

Det gör det säkert eftersom de är förbjudna i reglementet.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Eddie Varvstopp skrev:
Sedan hörde jag ett tips från en skrotbils-långlopp-förare som hade goda erfarenheter av m+s vid regn. Kan det ligga något i det?

M+S är det också stopp för i Roadsport enligt regelcitatet ovan, men Modsport är ju nästan helt fritt.

Dock är jag tveksam, min erfarenhet är att nordiska dubbfria är kassa på blöt asfalt (åtminstone Nokian RSi som jag körde på flera säsonger på bruksbilen), och i de tester av europeiska dubbfria där de har slängt in ett sommardäck som referens så brukar sommardäcket vara bättre på våt asfalt och i vattenplaningstestet än alla vinterdäcken.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har provat en hel del olika däck i regn vid tävling och är lite skyldig till varför Henric kör Kumho supersoft

Nillet det verkar som du har lite att läsa på hemma i lugn och ro. De flesta däckfabrikat vi kör på i Roadsport finns i flera gummiblandningar och alla är inte bra eller bäst. Vi har dessutom olika preferenser.

Det finns ett gatlegalt regndäck som jag gärna skulle vilja prova, men inte gjort det än, Pirelli P7 Corsa Classic Wet . Michael Stegmann i Roadsport B körde dem på Rudskogen ifjol och var ca 2s/varv snabbare än mig på Kumho Supersoft.

Nillet, det går inte att köra supersoft i torrt eller upptorkande bana utan att överhetta dem. Jag gjorde det på KM1 ifjol och det kostade två bakdäck på en stint (10 varv) och ca 4s långsammare per varv på Knutan i upptorkande.

Provade soft (K22) fram på Sturup (KM4) ifjol också i torrt. Överhettade och körde slut på dem på en stint och då understyr min bil i princip aldrig och framdäcken varar normalt en säsong utan problem (Avon ZZR soft).

Generellt är min egen upplevelse att köra en sjua i regn att man måste känna sig komfortabel med att köra på och lite över gränsen där det släpper hela tiden. Understyrning får man bota med att forcera ut bakänden med gasen osv. Gör man inte det går det långsamt.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Victor. skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Sedan hörde jag ett tips från en skrotbils-långlopp-förare som hade goda erfarenheter av m+s vid regn. Kan det ligga något i det?

M+S är det också stopp för i Roadsport enligt regelcitatet ovan, men Modsport är ju nästan helt fritt.

Dock är jag tveksam, min erfarenhet är att nordiska dubbfria är kassa på blöt asfalt (åtminstone Nokian RSi som jag körde på flera säsonger på bruksbilen), och i de tester av europeiska dubbfria där de har slängt in ett sommardäck som referens så brukar sommardäcket vara bättre på våt asfalt och i vattenplaningstestet än alla vinterdäcken.


Haha, jo jag är rätt Modsportskadad Fast det ser ut som att mjuka r-däck är det som gäller i alla fall

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Eddie Varvstopp skrev:
Victor. skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Sedan hörde jag ett tips från en skrotbils-långlopp-förare som hade goda erfarenheter av m+s vid regn. Kan det ligga något i det?

M+S är det också stopp för i Roadsport enligt regelcitatet ovan, men Modsport är ju nästan helt fritt.

Dock är jag tveksam, min erfarenhet är att nordiska dubbfria är kassa på blöt asfalt (åtminstone Nokian RSi som jag körde på flera säsonger på bruksbilen), och i de tester av europeiska dubbfria där de har slängt in ett sommardäck som referens så brukar sommardäcket vara bättre på våt asfalt och i vattenplaningstestet än alla vinterdäcken.


Haha, jo jag är rätt Modsportskadad Fast det ser ut som att mjuka r-däck är det som gäller i alla fall


Min erfarenhet av gatdäck på bana i sjuan är att "vanliga/halvhårda" r-däck har bättre grepp och är betydligt snabbare. Enda fördelen med gatdäcken är att de inte vattenplanar lika lätt. Vill man ha ett däck r-däck som inte vattenplanar är Avon CR-28 utmärkt. Tyvärr är greppet inte i klass med t.ex. Kumho K12 och därför långsammare på varvet, men snabbare än ett halvhårt r-däck. Jag har en omgång 195/50-15 om någon vill köpa.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Eddie Varvstopp skrev:
Haha, jo jag är rätt Modsportskadad Fast det ser ut som att mjuka r-däck är det som gäller i alla fall
Är du modsportskadad så är ju det enda tveksamma när det finns risk för upptorkande så du bränner dina dyra riktiga regndäck.
Slicks i fukt kräver sin chaffis för att vara snabbare än regndäck, speciellt om man tänker sig klara femton varv i rad.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Morty, har inte sett till dig på länge.
Tack för input!
Kontaktade faktiskt Proimp och de tyckte att Avon ZZR var enda valet.
Pirelli P7 Classic Wet såg intressant ut, finns i 165 och 225, får nog bygga om framskärmarna för de breda...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Hej Nillet
Det finns mycket kunskap hos likasinnade i våra grannländer och hos våra nära racekompisar som inte Proimp har...

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Däck för banåka
Gatgodkända däck för tävling i regn
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1954 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande