Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulinställning mm till grader
51 besök senaste veckan (4156 totalt)
David_eriksson
Söderköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 17


Trådstartare
Tjena!

Om jag har ett mått i mm hur mycket toe in jag vill ha, 3mm hur räknar jag om det till grader som min lokala hjulinställningsmaskin mäter i?
Kör 18tum.

_________________
David Eriksson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



Grader är egentligen ett bättre sätt att mäta, då spelar hjulets storlek ingen roll.
Toe i mm är helt avhängigt var du mäter, är det på fälgkanten eller på däcksmönstret? 3 mm blir helt olika grader beroende på var du mäter ( googla på trigonometri: tangens, så hittar du formeln )

Jag mäter i mm när jag testar, då är det lättare att göra mätningar och justeringar i garaget.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Jag omvandlar det såhär.

Omkretsen på 18" fälg är ca 1435mm

1435 / 360 = 3,98. Alltså är varje grad 3,98 mm.

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Så 3 mm blir då 0,75 grader. Någon får rätta mig om jag skulle ha tänkt galet

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Mätt på fäljen
3mm tå på 18" fälg
arctan(3/(18*25,4)) -> 0,376grader

Cirka 1mm=0,125grader på en 18" fälg
Eller 1grad=8mm
Rätt lätt att ha i huvudet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



Mäter man skillnaden mellan bak/framkant på fälgen i millimeter? Inte skillnaden mellan centrum på fälgen och framkant på fälgen?

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skulle säga bak och framkant på fälgen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
David_eriksson
Söderköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 17


Trådstartare
Hmm dom två alternativen blir väldigt olika i grader. Åker en gammal Ford och har fått måtten ifrån England och där verkar alla mäta i mm.
Så vem har mest rätt?

_________________
David Eriksson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



Rätt eller fel kan nog bara du själv svara på, här är mitt resonemang:

Under sommaren har jag testat rätt mycket med min Mustang 1965, har haft allt möjligt från mängder med toe in till mängder med toe out, att jag har skruvat på styrstagen 50 gånger under sommaren är nog ingen överdrift.
Internet säger att min bil ska ha ca 3 mm toe in, jag säger: nej det ska den inte, då påverkas styrningen av olikheter i asfalten, hur vägbanan lutar, mm, den blir helt enkelt otrevlig att köra.

Den går bättre med 5 mm toe out men det kommer att döda däcken på sikt så nu åker jag med 0 i toe, tillsammans med caster på 4 ° och 1,5° negativ camber så går bilen förvånansvärt bra för att vara en gammal mustang.

Mitt råd är att testa lite själv, hitta en mätmetod så du kan göra ändringar och ha koll. Faktiska värden i mm eller grader är helt oviktiga, det är körkänslan som är viktigast. Toe dödar däck, speciellt tillsammans med camber så ta det försiktigt med extrema värden.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det korrekta utrycket per sida är arcsin(diff_fram-/bak-kant / fälgdiameter) men för dessa små vinklar fungerar småvinkelapprox utmärkt. Vilket förenklar mm => ° till
toemått/(fälgdiameter*25.4)*180/pi där fälgdiametern anges i tum

Att mäta toe i mm är smidigt i depå/garage samt lätt att komma ihåg måttet och hur mycket tex ett kvarts varv på styrstaget ger.
Sedan inses ganska lätt med räkneexempel att det blir inte speciellt mycket fel om man flyttar mätningen en tum upp eller ner på fälgdiametern.
För exemplet med 3 mm på 18 " blir det knappt 0.2 mm fel.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



David_eriksson skrev:
Hmm dom två alternativen blir väldigt olika i grader. Åker en gammal Ford och har fått måtten ifrån England och där verkar alla mäta i mm.
Så vem har mest rätt?


Det är egentligen ungefär samma (även om påskis lätt oortodoxa variant bara fungererar vid små vinklar, men det är ju det vi pratar om här). Påskis är skillnaden per kant, mot 0*, fuling skillnaden mellan fram och bakkant relativt något som är rakt (eller över och under, om det är camber) (4*2=8).

_________________
Markus Ålind
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Janne J skrev:
Rätt eller fel kan nog bara du själv svara på, här är mitt resonemang:

Under sommaren har jag testat rätt mycket med min Mustang 1965, har haft allt möjligt från mängder med toe in till mängder med toe out, att jag har skruvat på styrstagen 50 gånger under sommaren är nog ingen överdrift.
Internet säger att min bil ska ha ca 3 mm toe in, jag säger: nej det ska den inte, då påverkas styrningen av olikheter i asfalten, hur vägbanan lutar, mm, den blir helt enkelt otrevlig att köra.

Den går bättre med 5 mm toe out men det kommer att döda däcken på sikt så nu åker jag med 0 i toe, tillsammans med caster på 4 ° och 1,5° negativ camber så går bilen förvånansvärt bra för att vara en gammal mustang.

Mitt råd är att testa lite själv, hitta en mätmetod så du kan göra ändringar och ha koll. Faktiska värden i mm eller grader är helt oviktiga, det är körkänslan som är viktigast. Toe dödar däck, speciellt tillsammans med camber så ta det försiktigt med extrema värden.


Detta är väll precis vad jag tänkte svara.


Till TS . Tycker du att det inte är krångligt nog med grader å millimeter så kan du ju testa omvandla till minuter med när du åndå håller på. Oxå väldigt ointressant eftersom inga av värdena berättar vad DU vill ha ut av just DIN bil

Jag brukar mäta i gnutta, en gnutta toe in eller en gnutta toe out, lite beroende på vad som känns mest rätt, en gnutta brukar vara ungefär lagom.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

David Eriksson
Har du fått de svar du behöver?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
David_eriksson
Söderköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 17


Trådstartare
Johan Sjölinder

Nja sådär får kolla med det engelska forumet om dom kan hjälpa mig. I min värld skiljer det på 0,375 och 0,75 grader.
Har en Escort cossie jag enbart kör med på bana och dom i England har testat mycket genom åren och rekommenderar 3mm toe in.
Ställde det sist på 0,8 grader och det kanske är lite väl mycket.

_________________
David Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18603



David_eriksson skrev:
Johan Sjölinder

Nja sådär får kolla med det engelska forumet om dom kan hjälpa mig. I min värld skiljer det på 0,375 och 0,75 grader.
Har en Escort cossie jag enbart kör med på bana och dom i England har testat mycket genom åren och rekommenderar 3mm toe in.
Ställde det sist på 0,8 grader och det kanske är lite väl mycket.


Du får se upp med att i svaren ovan skriver nån vinkeln/mått PER HJUL och en annan TOTALT. Dvs när du mäter toe i mm så mäter man båda hjulen, skillnaden mellan främre och bakre delen på fälgen.
När du är inne på däcksverkstan så får du ut mått per hjul, oftast i minuter ('), som är grader/60. dvs 60' är 1 grad.

Korvspad?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
David_eriksson
Söderköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 17


Trådstartare
Då blir det ju exakt samma om man slår ihop 0.375 👍😀 tack då klarna det mycket.
A men nu så då har jag fått den hjälp jag sökte, samt vet hur jag ska tänka med däckmojens maskin. Tackar 👍

_________________
David Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Hjulinställning mm till grader
51 besök senaste veckan (4156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande