Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hjulinställning mm till grader | 51 besök senaste veckan (4156 totalt) |
Grader är egentligen ett bättre sätt att mäta, då spelar hjulets storlek ingen roll.
Toe i mm är helt avhängigt var du mäter, är det på fälgkanten eller på däcksmönstret? 3 mm blir helt olika grader beroende på var du mäter ( googla på trigonometri: tangens, så hittar du formeln ) Jag mäter i mm när jag testar, då är det lättare att göra mätningar och justeringar i garaget. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Rätt eller fel kan nog bara du själv svara på, här är mitt resonemang:
Under sommaren har jag testat rätt mycket med min Mustang 1965, har haft allt möjligt från mängder med toe in till mängder med toe out, att jag har skruvat på styrstagen 50 gånger under sommaren är nog ingen överdrift. Internet säger att min bil ska ha ca 3 mm toe in, jag säger: nej det ska den inte, då påverkas styrningen av olikheter i asfalten, hur vägbanan lutar, mm, den blir helt enkelt otrevlig att köra. Den går bättre med 5 mm toe out men det kommer att döda däcken på sikt så nu åker jag med 0 i toe, tillsammans med caster på 4 ° och 1,5° negativ camber så går bilen förvånansvärt bra för att vara en gammal mustang. Mitt råd är att testa lite själv, hitta en mätmetod så du kan göra ändringar och ha koll. Faktiska värden i mm eller grader är helt oviktiga, det är körkänslan som är viktigast. Toe dödar däck, speciellt tillsammans med camber så ta det försiktigt med extrema värden. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Det korrekta utrycket per sida är arcsin(diff_fram-/bak-kant / fälgdiameter) men för dessa små vinklar fungerar småvinkelapprox utmärkt. Vilket förenklar mm => ° till
toemått/(fälgdiameter*25.4)*180/pi där fälgdiametern anges i tum Att mäta toe i mm är smidigt i depå/garage samt lätt att komma ihåg måttet och hur mycket tex ett kvarts varv på styrstaget ger. Sedan inses ganska lätt med räkneexempel att det blir inte speciellt mycket fel om man flyttar mätningen en tum upp eller ner på fälgdiametern. För exemplet med 3 mm på 18 " blir det knappt 0.2 mm fel. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Det är egentligen ungefär samma (även om påskis lätt oortodoxa variant bara fungererar vid små vinklar, men det är ju det vi pratar om här). Påskis är skillnaden per kant, mot 0*, fuling skillnaden mellan fram och bakkant relativt något som är rakt (eller över och under, om det är camber) (4*2=8). _________________ Markus Ålind |
||
Detta är väll precis vad jag tänkte svara. Till TS . Tycker du att det inte är krångligt nog med grader å millimeter så kan du ju testa omvandla till minuter med när du åndå håller på. Oxå väldigt ointressant eftersom inga av värdena berättar vad DU vill ha ut av just DIN bil Jag brukar mäta i gnutta, en gnutta toe in eller en gnutta toe out, lite beroende på vad som känns mest rätt, en gnutta brukar vara ungefär lagom. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Johan Sjölinder
Nja sådär får kolla med det engelska forumet om dom kan hjälpa mig. I min värld skiljer det på 0,375 och 0,75 grader. Har en Escort cossie jag enbart kör med på bana och dom i England har testat mycket genom åren och rekommenderar 3mm toe in. Ställde det sist på 0,8 grader och det kanske är lite väl mycket. _________________ David Eriksson |
||
Du får se upp med att i svaren ovan skriver nån vinkeln/mått PER HJUL och en annan TOTALT. Dvs när du mäter toe i mm så mäter man båda hjulen, skillnaden mellan främre och bakre delen på fälgen. När du är inne på däcksverkstan så får du ut mått per hjul, oftast i minuter ('), som är grader/60. dvs 60' är 1 grad. Korvspad? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Då blir det ju exakt samma om man slår ihop 0.375 👍😀 tack då klarna det mycket.
A men nu så då har jag fått den hjälp jag sökte, samt vet hur jag ska tänka med däckmojens maskin. Tackar 👍 _________________ David Eriksson |
||
Skruva banåkabil Hjulinställning mm till grader | 51 besök senaste veckan (4156 totalt) |