Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (12914 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Commodåren skrev:
Hittade det här: https://www.ruddies-berlin.de/35PDSiOP.htm

Tack!

Någon som vet om det går att "bygga bort" brytarspetsarna på något enkelt sätt? Utan att behöva byta fördelaren alltså?

_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



calle_o skrev:
Commodåren skrev:
Hittade det här: https://www.ruddies-berlin.de/35PDSiOP.htm

Tack!

Någon som vet om det går att "bygga bort" brytarspetsarna på något enkelt sätt? Utan att behöva byta fördelaren alltså?


Jag har monterat Pertronix på egna och andras bilar, kolla om det finns till din fördelare: https://pertronixbrands.com/

Ibland kan man gå på fördelarens fabrikat och artikelnummer före bilmärke och modell, ofta sitter det samma fördelare på flera bilmärken.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Om du har en Boschfördeare så finns det flera alternativ som tex Pertronix, Hot Spark mm. Till Delcofördelaren finns det ingenting vad jag vet. Ett alternativ i så fall kunde vara en transistorbox som sköter tändningen och där brytarna bara styr själva tändpunkten med en låg styrström som gör att de knappast slits. Men den hjälper förstås inte mot glapp eller slitna nockar på fördelaraxeln som gör att tändningen sviktar.

_________________
Kai Anttila
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Commodåren skrev:
... Jag tycker att du ska behålla ohv:n ... Det enda minuset är att den bara har tre ramlager ...

Finns det inte en till nackdel? Jag fick byta topplockspackning på en lågmilad -74 i slutet av 70-talet pga läckage mellan cylindrar. Det sades då att det inte var ett ovanligt problem efter att man gick upp från 1,1 till 1,2 på denna motor. Motorn jag bytte på var helt otrimmad.

_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Jag läste någonting liknande i ett nummer av Oldtimer Praxis där de skrev om ohv:n, men personligen har jag aldrig haft några problem med topplockspackningarna på de 12S och N utrustade Kadett C som jag ägt. Antar att det är de siamesiska cylindrarna utan vattenkanaler emellan som har spökat. Kan ju vara på sin plats att plana både toppen och blocket en gnutta om/när toppen ska av om man är osäker, att ta ur motorn är ju en bagatell då den är så liten och lätt. Hursomhelst så är inte toppackningen för mig något som man måste oroa sig för.

Här finns det trim- och reservdelar till ohv:n https://www.krause-rennsporttechnik.de/shop/Motorenbereich/OHV

_________________
Kai Anttila
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Här har du en hel del kadettgalenskap för banracing, inkl en rätt så trimmad 1100 och miataspindlar! Kanske lite inspiration


https://grassrootsmotorsports.com/forum/build-projects-and-project-car . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Janne J skrev:
Tror du har köpt en potentiell konbaneräcer av rang, titta här:

https://www.youtube.com/watch?v=yAS-3MB6294

Tack Janne för denna video! thumbs up
Där finns många fina Kadetter med det stuk som jag gillar = inte så höga hjul, ganska original och låg!
Till och med några sedaner är med å rejsar där!!

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Janne J skrev:
Tror du har köpt en potentiell konbaneräcer av rang
Enligt förre ägaren så är den inte bara användbar som konbaneräcer

Tyvärr inte så många glimtar av Gevalian, men sevärda videor ändå :
https://www.youtube.com/watch?v=kEi2mJdz010
https://www.youtube.com/watch?v=oVml_lBE2wE





_________________
Calle Olsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



calle_o skrev:
Enligt förre ägaren så är den inte bara användbar som konbaneräcer



Luring... gissa hur många gånger jag tryckte på filmen för att starta den?

Nåja, till slut hittade jag några filmsekvenser iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Eklund
Vimmerby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 6



calle_o skrev:
bop skrev:
Hojta om du vill ha en b-manta gsi-bakaxel. Den går att köpa billigt vid avhämtning.
(jag vet att den är för bred, as-is, men det går ju att korta )

Njaa ... jag är barnsligt förtjust i breddade/centrumvända plåtisar och jag har dåligt med maskiner för bakaxelkortning.
Hur bred är en Manta B axel jämfört med Kadett C?

Ett alternativ som dock kräver lite mer ombyggnad i form av 3 eller 4-länk och dessutom kanske är lite overkill utan motorbyte är Volvo 240 bakaxel.
Har inte koll på hur bred manta axeln är jämfört med antingen kadett orig eller Volvo 240.
Har ett svagt minne av det skiljer ca 40-50mm på kadettens axel och 1030/1031 från 240, men törs inte svära på det då det är runt 13-14år sen jag höll på med axel bytet.
Hursom, jag åker fortfarande med 1031 från 240 och jag har endast valsat skärmkanterna.
Här finns lite bilder som exempel med 195/50 15 och et25:
https://www.instagram.com/p/B_m_E-MntJO/?igshid=qfj7fl9c42ts
Och med plåtisar, 195/50 15 och et20.
https://www.instagram.com/p/BohC6-TDNf6/?igshid=1bsarmq6ums3t

Här är från försäljningskataloger för Ascona B och Kadett C, där finns ju både fälgbredd (tyvärr inte et) och spårvidd om det kan vara till någon hjälp.



Edit: i mina papper står det 1354mm spårvidd bak med 1031 och ovanstående hjul på.

_________________
Jonas Eklund
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.

Tack för info J.Eklund! thumbs up

Apropå 240-bakaxel, är alla 240-axlar lika långa? Undrar eftersom det förekommer åtminstone två olika spårviddsuppgifter, 1350 och 1360. Men denna skillnad kanske beror på olika ET på fälgarna?

240 har väl amerikanska Dana 30 bakaxlar? På alla årsmodeller?

Om jag inte minns fel så brukar väl dragracingåkare pga egna erfarenheter säga att 1030 är lika stark som 1031. Att det som går sönder pga hög effekt är delar som är gemensamma med 1030 och 1031. Synpunkter/erfarenheter om detta påstående?

_________________
Calle Olsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



1030 är väll den första modellen axel, som i princip inte ens går att hitta längre, skulle kunna tänka mig att den satt enbart på 240 DL på 70 taletoxh början av 80 max.
En vanligt förekommande myt/missuppfattning är väll att 1030 var vanlig öppen diff medans 1031 var utrustad med lamelldiff/ turbovarianten, vilket inte stämmer, efter kanske 82 eller något hade även de snikigaste 240 alternativen 1031, med öppen diff, och det var bara tillval på typ glt/turbo med 1031 med lamelldiff.
Om det i praktiken var någon direkt skillnad i styrka är väll inte skit-troligt, bytet hade nog mestadels med utrymmet i själva huset att göra med plats för olika stora drev/utväxling.

Jag har aldrig förr hört att bredden på axel ska ha skiljt? Däremot kanske det kan sitta i fälgar eller beroende på andra bromsskivor efter någon årsmodell/utrustning?
En annan kanske roligare förklaring kan ju finnas i 2 och 740ins utomordentligt roliga panhardstag som effektivt kan flytta axeln sidledes på bilen ett par centimeter beroende på hur tungt eller lätt lastad bilen är eller vilka fjädrar den specifika varianten var utrustad med. Det kan nog lätt lura en motortidningsjournalist som höftmäter lite beroende på om han tittar från höger eller vänster sida

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Apropå gamla Kadetter, här kommer lite nostalgi för oss äldre!






_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Den sista bilden är ju helt osannolik

Kompisen hade en sådan Kadett som jag körde vid några tillfällen och jag fick absolut inte lust att hoppa över någon annan bil med den...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Nu har jag testkört den en del. Treans synkring är kass. Och nånting med förgaseriet verkar fel. Den går knepigt på låg/mellanvarv och har ingen stadigvarande tomgång. Tjuvluft kanske?
Jag har nu skruvat bort förgasaren och insug som satt väldigt löst i bultar/muttrar. Packningarna ser hyfsade ut men mycket silikon av något slag satt överallt. Dålig silikon? Den hade i alla fall dålig eller ingen vidhäftning alls. Långa "gummisnoddar" lossnade i princip av sej själv.
Jag ska först testa att skruva tillbaka allt igen med lite riktigt packningsklister. Utan att riva förgasaren. Om problem kvarstår så får jag väl ta bort förgasaren igen och ta mej en närmare titt på den.


_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Glöm klister och silikon, det ska vara en O-ring mellan förgasaren och insuget. Men om du inte lyckas hitta en så kan du göra en packning av tjockt packningspapper från tex biltema, eller av en mjölkförpackning.

_________________
Kai Anttila
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Commodåren skrev:
Glöm klister och silikon, det ska vara en O-ring mellan förgasaren och insuget. Men om du inte lyckas hitta en så kan du göra en packning av tjockt packningspapper från tex biltema, eller av en mjölkförpackning.

Jo, silikon gillar jag inte. Utom i badrum förstås! Men ett tunt lager bra packningsklister på packningarna brukar inte skada enligt mina erfarenheter.
Hemgjord packning till förgasare i riktigt packningsmaterial finns redan, syns på bilden.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Bild på foten på min förgasare. Något verkar saknas. En solid skruv i det vänstra hålet som mynnar ut i insuget verkar definitivt fel.


Två st bilder hittade på Internet. Ser ut som någon typ av ventil styrd av bimetall. Vad har denna för funktion?
Förgasaren har manuell, vajerstyrd choke.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
När man kollar bilder på nätet så verkar grunkan på förgasaren (på bilder ovan) vara sällsynt förekommande. Så jag tänker testa med skruv i hålet och hålet in i insuget öppet. Och sedan testa med skruv och hålet in i insuget pluggat. Något alternativ borde funka bättre än det andra.

Vitsiga klistermärken som någon tidigare ägare klistrat på Kadetten!


Hittade några gamla bilder på mina tidiga "Opel-synder" från slutet på 70-talet. Den vita var min första bil! Ett "fynd" som jag bytte växellåda på när det var -15 grader. Vad göra annars utan garage och med körkort annalkande!


_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Apropå grunkan på förgasaren, är förgasaren original eller en nyare ? Kan det vara så att den är till för EGR-ventilen ? Ägde tidigare en svensksåld Rekord -77 D 20S som hade en likadan.

_________________
Kai Anttila
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Commodåren skrev:
Apropå grunkan på förgasaren, är förgasaren original eller en nyare ? Kan det vara så att den är till för EGR-ventilen ? Ägde tidigare en svensksåld Rekord -77 D 20S som hade en likadan.

Förgasaren satt på bilen när jag köpte den. Men det är ju möjligt att någon tidigare ägare har bytt den. Men den är väl inte alltför ny eftersom den har manuell, vajerstyrd choke? När fick Opel automatchoke?

_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (12914 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande