Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Kort svar nej, oisolerad platta blir inge bra, ska man ändå bila ur den hade jag byggt nytt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Härligt med en till garagebyggetråd, blir att följa denna också.

Kanske lägger upp en egen tråd sen när bygglov är inskickat och jag vet åt vilket håll det barkar..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Sunrace
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 7



Kul med garageprojekt! Just garage kan jag ge lite tips om. (Magnus har givit mig modet att kommentera så får väl försöka iaf )
Om du inte får bygga större så tycker jag spontant att det låter dyrt och omständligt att bila bort hela plattan. Är det för komforten tänker du? Svårt att få igen pengarna på lägre värmekostnader med isolerad platta med golvvärme men oslagbart komfortmässigt.
Ska du ha kvar båda portarna (inte ersätta med en bred) så borde det väl gå lätt att bära av med limträbalk?, fribärande hela vägen tror jag inte är några problem men den blir rejäl. Om det är tegel/betongtak så kan det kanske underlätta att byta till plåt.

Jag är väl lite partisk men saxlyft är smidigt då det kan användas till så mycket annat, tänkte t.ex. göra en arbetsbänk som kan hissas ner från taket. Jag har monterat just Twinbusch i vårt garage och tycker de är helt okej. Kinagrejer såklart men antagligen lätt att få tag på delar. Anabint.se kan vara ett billigare alternativ men har ingen aning om hur kvaliteten är...

Ursäkta de stora skarvarna mellan golv och lyft, L-profiler ska monteras nån gång...



Referens med bil på plats.

_________________
Nils Didner
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bila bort plattan beror dels på isolering/komfort och dels för osäkerhet kring tjocklek och hållfasthet för lyft.
Klarar man sig på 50k så känns det värt det men kostar det 150k så är det tveksamt.

Saxlyft verkar trevligt. Gillar tanken att kunna sätta en bil på dollyes och skjuta undan från lyften.
Lyften ska primärt användas för projektbilen och någon kundbil emellanåt.
Bruksbilar brukar jag helst lämna bort för fix.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Gräv ur djupare så tjänar du lite extra höjd.
Ser ut som det lutar upp mot garget på bild.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



GustafB skrev:
Bila bort plattan beror dels på isolering/komfort och dels för osäkerhet kring tjocklek och hållfasthet för lyft.
Klarar man sig på 50k så känns det värt det men kostar det 150k så är det tveksamt.
Är inte 1000kr per kvadrat gjuten platta billigt, och bilning och bortforsling körs inte gratis det heller.

Bila/gräv/gjut för saxlyft och brassa på med värme/isolering för de 100+k som du spar (hur många år ska du använda det, blir det 3k/år som du kan lägga på värme)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Att bila ur och köra bort är ett jävla jobb skulle jag säga..

Kan du inte ta lite fler bilder hur det ser ut utvändigt etc?

Återigen, vad står i detaljplanen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Väggarna och taket är oisolerat nu också. Kan det blir problem med isolerade väggar och tak i kombination med oisolerad platta?

Det behöver ju inte vara 21 grader där inne men 15-17 vill man ju ha.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



GustafB skrev:
Väggarna och taket är oisolerat nu också. Kan det blir problem med isolerade väggar och tak i kombination med oisolerad platta?

Det behöver ju inte vara 21 grader där inne men 15-17 vill man ju ha.


Är verkligen oisolerad platta ett stort problem? Med lyft vill man ändå inte kräla på golvet. Många äldre hus har oisolerad platta och visst är det lite kallt på vintern men fungerar det i ett badrum i en källare bör det fungera i ett garage där man har skor på sig. Bör gå att provborra i plattan för att kolla tjocklek och därmed hållbarhet för lyft. Alternativt bila ut där man ska ha fundamenten till lyften. Om jag inte minns fel så ska det vara en viss tjocklek på betongen i ett område där pelarna står.

Fördelen med tvåpelare mot Saxlyft är att man kan använda utrymmet under lyften med en upphissad bil, antingen för att köra in en till bil vid behov eller så kan man ställa motor etc under bilen.

Sen behövs det inte så hög höjd för tvåpelare, går att anpassa höjden på kabelkanalen och synkwiren och en bilkaross är oftast inte så hög samt att det är en ganska liten yta som är hög på en kaross. Om man nu inte ska lyfta en stor skåpbil. Går ganska bra att sitta på en snurrstol under bilen men trevligast är ju såklart att lyfta så att man kan gå under bilen.

Luft Luft värmepump, hyffsad isolering och bra belysning är viktigt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Intressant. Gamla hus från 30-40 talet med kalla källare och källargolv kanske också är i det närmaste oisolerat?
Det gör egentligen inget att golvet är kallt. Har ju ändå alltid skor och jobbar fysiskt i garaget och särskilt med lyft så krälar man ju inte så mycket.

Med saxlyft blir det lite enklare med tunn platta. Då kan man som föreslagits tidigare bila ur bara för lyften och gjuta nytt fundament där istället för bila bort hela plattan.

Sen tar man bort hela övervåningen ovanför garagedelen (efter snack med Wedlund) och sätter limträbalkar som håller uppe taket och gör ett nytt loft för förvaring ovanför ena sidan av garaget.

Och självklart isolerade innerväggar, slagportar, slipat/polerat golv, bra belysning osv.

Känns som en vettig plan
Men som sagt, har ingen större erfarenhet av oisolerade plattor så jag vill bara försäkra mig om att det ändå går att få bra inomhusklimat i ca 17-18 grader utan fukt eller att det blir en rå känsla.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Behöver man ligga på golvet och jobba nån längre stund så kan jag rekommendera Biltemas träningsmatta för 149 kr. Den är kanon

https://www.biltema.se/fritid/traning/konditionstraning/traningsmatta- . . . .
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Värmen är väl en sak men jag tänker att fuktvandring upp genom den oisolerade plattan kan vara ett större problem, som dock motverkas genom att hålla utrymmet uppvärmt och plattan väldränerad runtom (inga blomrabatter intill husväggen eller liknande)?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Victor. skrev:
Värmen är väl en sak men jag tänker att fuktvandring upp genom den oisolerade plattan kan vara ett större problem, som dock motverkas genom att hålla utrymmet uppvärmt och plattan väldränerad runtom (inga blomrabatter intill husväggen eller liknande)?


Ja det där måste undersökas. Och hur bygger man en isolerad innervägg mot en oisolerad platta utan att det blir problem med fukt från det hållet.

Det är väldränerat runtom.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag Skulle säga att det beror till stor del på marken under /runt.

Är det gjutet o-isolerat golv direkt på jorden i en gammal lada så blir golvet fuktigt och rått/kallt för jämnan, speciellt om man har en uppvärmd lokal som man bara värmer ibland , tex bara på helgerna.

Är det på lite höjd och väl dränerat/grus under så är det ett helt annat klimat inne, har man dessutom ständig värme på, så är det hundra ggr bättre.

Vill du fälla ned sax så låter du någon betongsågare skära ett fyrkantigt hål, svetsar en sarg i 2-3mm plåt (tex 30-40cm djup), ställer den på plats, och gjuter golv i "gropen" och fyller upp med betong i "spalten" runt lådan,
Der krångliga är väll igentligen bara att hitta någon som kan såga.

Personligen skulle jag inte övervägt att varken bila ur eller lyfta av hela taket, då blir det antagligen som erik är inne på nästan bättre att slå omkull hela rasket å börja om.
MEN jag är ingen byggare så jag bara spekulerar. Hydraulyftar kan jag däremot mer om

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Andreas Millbro skrev:
GustafB skrev:
Väggarna och taket är oisolerat nu också. Kan det blir problem med isolerade väggar och tak i kombination med oisolerad platta?

Det behöver ju inte vara 21 grader där inne men 15-17 vill man ju ha.


Är verkligen oisolerad platta ett stort problem? Med lyft vill man ändå inte kräla på golvet. Många äldre hus har oisolerad platta och visst är det lite kallt på vintern men fungerar det i ett badrum i en källare bör det fungera i ett garage där man har skor på sig. Bör gå att provborra i plattan för att kolla tjocklek och därmed hållbarhet för lyft. Alternativt bila ut där man ska ha fundamenten till lyften. Om jag inte minns fel så ska det vara en viss tjocklek på betongen i ett område där pelarna står.

Fördelen med tvåpelare mot Saxlyft är att man kan använda utrymmet under lyften med en upphissad bil, antingen för att köra in en till bil vid behov eller så kan man ställa motor etc under bilen.

Sen behövs det inte så hög höjd för tvåpelare, går att anpassa höjden på kabelkanalen och synkwiren och en bilkaross är oftast inte så hög samt att det är en ganska liten yta som är hög på en kaross. Om man nu inte ska lyfta en stor skåpbil. Går ganska bra att sitta på en snurrstol under bilen men trevligast är ju såklart att lyfta så att man kan gå under bilen.

Luft Luft värmepump, hyffsad isolering och bra belysning är viktigt.


Fast det är lite skillnad på källare under jord och platta i markplan,

Värmen i marken är betydligt varmare än precis i markplan på vintern när det är -20.

Dock kan man tilläggsisolera platta utanför med 200mm isodrän.







Jag hade som du sa Gustav ersatt takstolarna med 3 limträbalkarna och öppnat upp i nock.

Fuktvandringen i syllen motverkar man genom att ha ett bra gummimellanlägg som är kapillärbrytane.

Spar man plattan så hade jag sågat upp och lokalgjutit för en lyft.

MVH E.W

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Mellan plattan och träet /vägg lögger man sådan skumplast, typ liggunderlag, (minns ej mannet men man köper på rulle typ 20cm bred. eller tex tak-tjär-papp.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Typ en sån här konstruktion med 3 längsgående limträbalkar och stöttor?
Iofs kanske det är bättre med en liggandes balk ovanför garageportarna så de två vertikala stöttorna på sidan går till den balken och inte ner och i vägen för dörrarna.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bra input om plattan. Det känns mer och mer som att det kan bli bra utan att göra något med den.

Om man ska borra ett hål och kika, något särskilt att tänka på? Typ var är bäst att borra?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Rimligen minst en meter från vägg, normalt är plattan tjockare närmare vägg, och tunnast i mitten, kallas den tjocka delen runt utmed vägg voten??

Förutsatt att det är tunnaste tjocklek du vill veta??
Men det ska ju å andra sidan även stå i bygglov/bygghandlingen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Nja det spelar ingen roll, borra 1 meter in, kolla om det är isolering eller sten under.


VOT gjöt man på 60-talet

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



erikjakan skrev:
Nja det spelar ingen roll, borra 1 meter in, kolla om det är isolering eller sten under.


VOT gjöt man på 60-talet


Aa det förklarar ju saken, jag har ju inte gjutit efter det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande