Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
40 besök senaste veckan (44080 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
claes t skrev:
Håller med Niklas!
En vinsch är bara onödigt krångel. Sätt ett rep, eller tunn wire från trappan till ett block i takåsen ovanför, sedan ett block till i nockåsen. Låt sedan motvikten landa på loftgolvet när trappan är uppfälld. Finns en risk att sträckan mellan nockåsen och loftgolvet är för kort men det löser du med en enkel talja och en tyngre motvikt. Jag har byggt samma lösning på min tunga vindslucka.
/Claes

Förövrigt otroligt snyggt och genomtänkt garage, precis som Porschen som snart skall in där...


Tackar, kul att höra!

Bra idéer med motvikt. Verkar smidigt. Får bli en sån där grej för framtiden som säkert kommer dröja år innan det blir gjort

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Fan va fint!

Fattar inte att ni kan ha så fint.

Skulle aldrig våga köra vinkelslip där. =D

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erki87 skrev:
Fan va fint!

Fattar inte att ni kan ha så fint.

Skulle aldrig våga köra vinkelslip där. =D


Tanken har slagit mig att det kommer kännas jäkligt nervöst att börja kapa och slänga runt verktyg och prylar där inne sen

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Äsch, det är bara att låta förfallet börja, efter 1a vinkelkapsäventyret så kommer det se ut som faaaan överallt ändå

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Man kanske skulle hyra en lokal också, för det smutsiga arbetet...

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Min verkstad är rätt skitig.

Beror lite var man är i projektet. =)

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Min med, det är bara att acceptera förfallet haha

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Man får helt "enkelt" ha ett renrum.. för maskiner. och en del där man jobbar med mer smutsigt"skit"..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Det är väl ganska vanligt att man har ett slip-rum för det smutsigaste, men det är ju lite bökigt med bilbygge, lite tungt att släpa med bilen in i sliprummet.

_________________
Markus Ålind
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Qaz skrev:
Det är väl ganska vanligt att man har ett slip-rum för det smutsigaste, men det är ju lite bökigt med bilbygge, lite tungt att släpa med bilen in i sliprummet.


Jag har funderat på någon sorts draperi att dra för om bilen, när det ska slipas och kapas.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Jag har skaffat en sån här mobil skärm. Tänkte antingen skaffa en till eller ha ett draperi som går att dra åt sidan eller fälla ner.
https://www.expondo.se/stamos-germany-svetsdraperi-med-staellning-240- . . . .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Ett "stänkskydd" och ett rök/dammutsug som man kan ha lokalt vid slip och svetsar beten tar bort mycket av det luftburna dammet.. sen kan man ju faktiskt skydda ev värdefulla saker.. typ bil hoj osv med ett skydd... har ofta använt typ lakan som läggs över så man slipper en del av skiten.. men helt rent blir det ju inte.. att ha diverse på hjul eller vägghängd gör att det blir mer lättstädad=det blir av att göra..
Enkelt jobbar man med skitigt övningar så får man städa mer eller mindre.
Gillar skåp lådor backar som går att stänga, så slipper man en del av dammet på dom grejerna..för skitigt blir det.

_________________
Michael Thulesius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Det viktigaste är att ha en fet kompressor så man kan blåsa av hela garaget ut genom porten med jämna mellanrum!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Michael Th skrev:

Gillar skåp lådor backar som går att stänga, så slipper man en del av dammet på dom grejerna..för skitigt blir det.


IKEAS vägghängda köksskåp, med billigaste vita luckan, har jag satt upp i flera garage jag haft. Fantastiskt prisvärt och praktiskt. De tål ganska tung last på hyllplanen, och garaget kan hållas snyggt och prydligt. thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det viktigaste är att ha en fet kompressor så man kan blåsa av hela garaget ut genom porten med jämna mellanrum!


Måste bara bygga min elektriska vinschlösning så jag kan köpa en feting sen och dra upp den på loftet

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
DJ skrev:
Michael Th skrev:

Gillar skåp lådor backar som går att stänga, så slipper man en del av dammet på dom grejerna..för skitigt blir det.


IKEAS vägghängda köksskåp, med billigaste vita luckan, har jag satt upp i flera garage jag haft. Fantastiskt prisvärt och praktiskt. De tål ganska tung last på hyllplanen, och garaget kan hållas snyggt och prydligt. thumbs up


Det är en prisvärd snygg lösning thumbs up
I öppna hyllor försöker jag ha det mesta uppdelat i plastbackar med lock. Föredrar SmartStore.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag personligen har aldrig riktigt förstått dem som har kompressorn inne i verkstaden stå å dåna.

Jag har min ute i en vedbod utanför verkstaden där den inte hörs alls.
Förut hade jag den stod i en sådan plastlåda som vanligt folk har dynor osv i på altanen,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
Jag personligen har aldrig riktigt förstått dem som har kompressorn inne i verkstaden stå å dåna.

Jag har min ute i en vedbod utanför verkstaden där den inte hörs alls.
Förut hade jag den stod i en sådan plastlåda som vanligt folk har dynor osv i på altanen,


Bor man i tätbebyggt område med ett par meter till närmsta granne så kan det behöva bli så.
Alternativet är att bygga en ljudisolerad låda på utsidan som tätas och kläs in med panel osv men man ska ju hinna göra annat i livet än att bygga garage

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Håller på att sätta upp nya inredningen. Har aldrig haft högskåp eller överskåp i garage tidigare, bara öppna hyllor och en vagn. Intresserad av att höra vad ni tycker man ska ha skåpen till.
Funderar på att ha handmaskiner I högskåpet, borrar och sånt i lådor men vad har man i överskåp? Enda vettigt jag kommer på är typ 5-56. Känns för högt att lägga tunga grejer eller lådor.

Vagnarna på hjul är för verktyg.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Pärmar block papper, lödstation. Lådor med udda skruvar, sortimentlådor med elkopplingar slangkopplingar, och diverse annat smått plock har jag.
(Sådant som används kontinuerligt men inte dagligen och inte är stora tunga)
En bra ihopvikbar pall/pallstege är bra sak att ha stående i nått hörn nära till hands,

Jag tänkte oxå som du gällande oljudet från en kompressor för grannar osv. men bara en enklare trälåda med lite isolering inlagt runt väggarna/botten, gör att ljudet blir ganska lågt redan 10 meter bort.
Hade först en halvpall med träbotten och trälock. Funkade bra men den blev ju fuktig å ful ganska snabbt. Man hade ju kunnat ta samma pall å bara enkelt klätt denna svart takpapp och ställa den där ljudet riktas minst mot grannarna.

Jag Har min kopplad på en vanlig "kaffe-timer" så den går någon timme så man inte glömmer den på. Den låter ju gandka korta stunder å ingen som gnällt ännu iallafall,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



GustafB skrev:
knotan skrev:
Jag personligen har aldrig riktigt förstått dem som har kompressorn inne i verkstaden stå å dåna.

Jag har min ute i en vedbod utanför verkstaden där den inte hörs alls.
Förut hade jag den stod i en sådan plastlåda som vanligt folk har dynor osv i på altanen,


Bor man i tätbebyggt område med ett par meter till närmsta granne så kan det behöva bli så.
Alternativet är att bygga en ljudisolerad låda på utsidan som tätas och kläs in med panel osv men man ska ju hinna göra annat i livet än att bygga garage
Eller satsa på skruvkompressor, dyrt men tystare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
40 besök senaste veckan (44080 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande