Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20 >> 12 besök idag (44329 totalt) |
Det där är helt normala limträbalkar _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Får ju inget golv med tältet bara , har gräs idag då måste jag grusa av eller gjuta _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||
Hehe okej. Kändes grovt som lekman Och hur gör man då med vertikala balkarna om de är ivägen för tex garageportar eller fönster. Sätta en horisontel limträbalk tvärs över portarna med vardera stötta på sidorna vid väggen? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Då återstår bara att beräkna dimension på den tvärliggande balken Vore ju skönt att slippa ta in konstruktör om möjligt, men man vill ju inte chansa. Om man bara tar bort loftet ovanför halva garagedelen och behåller resten så behöver man även en stadig limträbalk längs med den delen som är kvar. Ska se om man kan hitta en lämplig beräkningsmodell för det. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Haha nej det är inte mycket från förr i tiden som skulle godtas idag. Räcker ibland med att titta på ett 10 år gammalt badrum så låter det som rena fuskbygget med de senaste normerna PS tack! Tanken är att dokumentera det mesta här i tråden ink verktyg och inredning av garaget. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Utöver takkonstruktion och att bestämma hur loftet ska vara så är det två andra viktiga beslut att ta hyfsat snart
1. Val av slagportar 2. Val av saxlyft 1. Vad säger ni om portar? Har sett att de ofta bedöms utifrån isolering typ 18 grader, 21 grader osv. Fasaden har stående panel med lockbrädor. Långa och låga fönster högt uppe vore trevligt för ljuset. 2. Saxlyftar. Behöver en för nedsänkning i golvet samt höglyftande (inte bara servicelyft på typ 110 cm) Hittar dessa mellan ca 20-40k: https://hjulochverktyg.se/billyftar/ https://www.duabhuset.se/index.php?v https://verktygsboden.se/saxlyftar/s https://verkstadskungen.se/saxlyftar https://www.nimalift.se/deluxe-saxly _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Verktygsboden och Verkstadskungen annonserar på Rejsa
Försök att kolla på några lyftar i verkligheten också så att du kan kontrollera stabilitet etc själv. Håller de för en extremt fram/baktung bil t.ex. En kraftig hjulspark från sidan eller liknande som man kan göra ibland.... Perfekt att ha fyra (extra)höga pallbockar till lyften om du vill komma åt underredet ordentligt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Definitivt slagportar och en saxlyft 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Den balken du ska ha över portarna, jag har ju liknande konstruktion upp mot tak, , fast övervåning som hänger delvis i denna, å därtill en 5 meter bred port , , dvs ingen stöttepelare i mitten, den fick jag hjälp att beräkna, å det blev en 90x450, längd 5400mm
Jag har mätt på den ibland eftersom jag är nyfiken, och det har "hängt ned sig" mindre än kanske max 2-3 mm , vilket jag skulle säga innebär att den är tillräcklig. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Gällande saxlyft, 95% av alla trasiga saxlyftar jag mött, (bortsett läckande hydraulik eller el-brand, eller att de blivit påkörda av truckar/lastbilar)
Så är det sprucket i centrumet, dvs vid infästningen av centrumaxeln. Lägger in tre bilder så ser du vad jag menar. Bäst (blå) hymo, laserskurna 355 plåtar i 20mm gods, håller för evigt. Mellanbra, Marco lift, vkr rör med 4mm gods, svarvade bussningar inpressade "innuti" balken, svestade innifrån, gott om material kvar från centrum ut till VKRens utsida, men med åren/hög belastning blir godset i balken utmattat och balken spricker, då är det oftast bara kasta, svetsar man, så spricker oftast nästa kort efter. Sämst, kinesisk (modell jag bara googlade fram) antagligen max 2mm gods i balken, sen svestat en bricka för förstärkning utanpå, vanligen ingen genomgående bussning utan ihåligt rör där axeln dessutom är tillverkad av tuggummi. ,om inte axeln går av så brukar godsen bredvid den svetsade brickan göra det. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag kommer ha ett par stöttepelare (tänker på innersidan av vardera port) så jag kan troligen gå ner rätt mkt från det där. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Haha nu börjar jag ändå luta åt en konstruktör. Vore så skönt att slippa 3 limträbalkar att i taket. Tänker ju att en nockbräda och förstärkta takåsar med halverat CC borde kunna räcka men fan alltså beräkningen säger att det typ inte går Nu är det 45x145 reglar på 1200 mm cc. Men kör man bara nockbräda säger beräkningen att takåsarna behöver vara 45x245 mm med 600 mm cc _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Grym info! Min lyft kommer inte användas särskilt ofta så jag tänker ändå att en ny kinalyft borde hålla för utmattningar under många år. Skillnad om man använder den ett par gånger per dag. Av de jag länkade till verkar det som att Verktygsbodens ser ut som en "vanlig" kinavariant och Nima-lyften som är absolut dyrast har skurna plåtar som ditt bästa exempel. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Min tanke gällande balkarna, den där guiden (eller liknande) stämmde inte alls med hur beräkning blev från byggteknikern jag tog hjälp av . (Jag testade med räkna först online. Gissningvis dimensionerar den upp rejält, dels vill väll träleverantörern sälja mer, och även vara på god marginal när man tillhandahåller tjänsten till privatpersoner.
Tanke två, två överdimensionerade balk kostar säkerligen mindre i inköp än vad en konstruktör tar för att göra beräkningen. (I mitt fall hade jag inget val då jag behövde byggtekniker som skrev på för bygglov osv) Nima lyften ser rätt ok ut. Även om jag är lite arbetsskadad och tittar på tex centrumaxeln, ytfinheten ser ju katastrof ut, vilket gör att bussningarna går åt helvete onödigt fort, jag har tagit fram uppgraderade axlar till en av mina kunder som byts varje vinter, genomhärdade verktygsstålsaxlar med nära spegelblank yta, (dessa går dock runt 400.000 slag per år . Så en billyft lever säkert många många år med dåliga axlar) Du länkade föresten i ditt förra inlägg, en nima dubbelsax, den lyfter ju rätt högt, runt 2 meter, då har du ju slag så det räcker att trycka ut en normalhög bil genom taket, (otillåtet att montera på ett sådant vis, det händer titt som tätt att kontaktorer brinner fast , då hjälper det inte att släppa knappen, lyftrörelsen fortsätter tills slaglängden är slut, jag brukar montera två kontaktorer i serie för att undvika den risken, vilket konstigt nog inte är ett krav) Men har du tex 2.6 meter takhöjd å en normalhög bil är tex 1.6 meter, så kan du ju inte ha mer än 1 meter slag på lyften. Då klarar du dig med enkelsax. Tex. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Okej Knotan du är alldeles för arbetsskadad för den här frågan
Min lyft kommer gå upp och ner ett par gånger i månaden. Lutar åt Verktygsboden just nu. Det är primärt lägre bilar typ 120 cm som ska vara på lyften och jag hoppas kunna lyfta runt 160 cm så det måste vara en höglyftande. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Lycka till att hitta nån som är billigare än virke :P Nä men kan kan säkert lägga en nockbalk och sen förstärka befintliga med plywood och en 45x145 till, då man kan göra lite som ett fackverk av dem och få 300mm höjd på balken, med bruten köldbrygga. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Hahah nä virke är nog billigast
Inser att den där kalkylatorn vill ha väldigt låg nedsänkning. Kollar man tabellerna för den här typen av byggnad så tillåter man ju 30-40 nedsänkning (även om man såklart vill ha det lägre). Funderar på en sån här lösning nu. 1 nockbräda. 3 pelare där mittpelaren går i linje med förrådsväggen (ca 2,4 m in från gaveln. Tot ca 8,5 m lång byggnad). Och 45x220 takåsar på 60 cc. Så får man sala på befintliga 145or. Hade ju varit smidigt om det fanns 75 mm reglar... _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det ser bra ut, nej den tabellen är ganska snäll, men bra, för det håller fint för full snölast Du vill inte ändra cc måttet från 120--60cm Bättre att sala på befintliga taksparrar så dem blir högre, montera luftspaltskiva och plasta allt upp mot balken, sen sprutisolerar du 300mm isolering. Sen gles och gips . _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20 >> 12 besök idag (44329 totalt) |