Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20 >> 88 besök senaste veckan (44250 totalt) |
Kan inte den delen vara oisolerad då? Bara låta skiljeväggen mellan förrådet och garaget vara isolerat mot nock? Ja dels köldbryggan men du vill ändå ha mycket mer isolering i taket än 120mm som det blir med luftspalt mot nock på en 145mm regel. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kommer troligen oxå köpa kines...
Räknar man med kanske hissa o sänka 1-2 gång i veckan så tar det ju 10 år innan man hissat o sänkt 1000 gånger Som jag skrev i Joan's tråd: Håller själv på att planera garaget, så alla dessa garagetrådar är väldigt inspirerande! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Kul att höra, de här garagetrådarna känns som "the next big thing" här på rejsa _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ja, det känns nästan så!
Finns ju maskinisten mm men de känns lite mer, bonngård/industri... Jag älskar hemmagarage med smarta lösningar och det känns det som det borde finnas en del av här! hmm man kanske borde göra en tråd... Hängde mycket på garage-journal när jag gjorde verkstaden jag har i källaren, så man kanske skulle lägg upp från... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Om du inte vill ha stolpe mitt i golvet som jag inte ville så kan du väl göra som jag gjorde.
Har tvättstuga i bakkant, valde att förlänga väggen ut till tvärgående limträblaken vilket i sin tur avlastar nockbalken. Kolla sista sidan. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103355&postdays=0&postorder=asc&start=63 _________________ Robert Gladh |
||||
Såna här? https://verktygsboden.se/tvapelarlyf Liknande skulle jag skaffa till ett vanligt garage med begränsad takhöjd. En sådan och en nedsänkt saxlyft i ett dubbel garage! Saxlyftar är trevliga att lyfta bilar snabbt med. Speciellt bruksbilar när man ska byta hjul eller liknande (jag lämnar iofs bort det). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ja upp med en tråd _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ser superfint ut Ja det är också ett alternativt med sådan pelare, då får man dimensionera upp balken den står på bara. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Jo så skulle man ju faktiskt kunna göra. Man låter väggen mot förrådet fortsätta upp till nock och har denna vägg isolerad. Så har man öppet loft på hela högra delen av garageytan. Bra för uppvärmningen också och skönt att kunna lägga däck i kallförråd. Då skulle undervåningen se ut såhär: Och såhär skulle det bli med loftet. Rött blir då isolerad vägg upp till nock. Rosa är limträbalk för att hålla loftet uppe. Där rosa och rött möts sätter man "mitten"-pelaren till nockbrädan. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Hej,
Nu kanske du bestämt dig redan för takstolar, men på de garage jag byggt har det funkat bra med saxtakstolar. Bra invändig höjd och möjlighet till isolering. Samma över hela ytan, sen kan du sektionera som du vill. Bilden är från garaget, verkstan har jag i byggnaden sidan om. 3 portar och gångdörr. Liften är bara för att få plats med sommarbilen och släp i samma port. Bruksbilarna tar upp de två andra platserna. _________________ Patrik Skoog |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Intressant det här med isolering. Här har jag räknat på energiåtgång för att hålla 17 grader vid vägg och 19 grader vid tak när det är 0 grader ute. Jag funderar på att lägga på 215 mm i tak och 165 mm i väggar.
Öka på massor i taket verkar inte ge så mycket. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
lägg lite mer, typ 145 +45 i väggarna, sen 195 +45 i tak minst skulle jag säga.
Det absolut viktigaste i det hela är att huset är tätt, dvs plasta ordentligt sen! Sen kommer din oisolerade platta att stjäla en del, så för mycket isolering ger inget på totalen heller. MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag försöker bara förstå vad förlusten blir om jag kör lite tunnare. Om det handlar om några hundra kr per år så känns det onödigt att tjocka på? Men jag kanske missar något. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Njae ingen större skillnad, det är viktigare att huset är tätt.
Men du kommer ha 2 förhållandevis dåliga portar och en dålig platta, så isolera inte för mycket.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20 >> 88 besök senaste veckan (44250 totalt) |