Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Då var det äntligen dags efter ca 20 år av olika hyrda garage att fixa ett eget!
Vill göra det här rätt från början.

Det jag har att jobba med är en fristående garagebyggnad på ca 8x9 m yttermått.
I bakkant av byggnaden finns ett separat förråd och det finns ett loft ovanpå.
Innermåtten i garagedelen är ca 760 cm brett och 618 cm långt. Takhöjd 233 cm.
Nuvarande garagedel är ca 47 m2 och med den ytterligare snutten så blir det ca 54 m2.

Övergripande planer:
* Bila bort nuvarande platta, gräva ur och djupa ny med ordentlig isolering.
* Ta en del av det inre förrådet och göra den ytan till garaget för att enklare kunna skilja av en slip/svets-hörna.
* Isolera väggar och göra nya ytskikt
* Eldragning, ordentligt med belysning osv
* En billyft på ett eller annat sätt!
* Bra arbetsytor och rejäla verktygsskåp
* Byta garageportarna till slagportar för att inte ta av takhöjden samt kunna få bättre isolering.


Steg 1 är att lösa det här med lyft. Med 233 cm i takhöjd kommer man inte långt. Vill fortfarande ha möjlighet till att ha två bilar inne i garaget så jag kan inte sätta en lyft i mitten. Jag hoppas kunna lyfta taket på vänstra sidan åtminstone 50 cm så man får en takhöjd på minst 285 cm.
Har varit inställd på 2-pelarlyft men frågan är om inte en höglyftande saxlyft är bättre? Skönt att kunna sänka ner i golvet utan pelare i vägen. Samtidigt är det ju lite sämre för arbeten under bilen men det kan man ju lösa med ett par rejäla höga stöd för hjulen.

Tankar och idéer? Visst borde man kunna ändra takstolen på ena sida genom att förstärka den och sätta som en A-takstol över till andra sidan?




_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



En limträbalk mellan portarna och under nock.. sedan lyft inner taket på ena sidan..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Wow, till slut händer det

MaxJax verkar smidiga om man har begränsad höjd, inte så lätt att få tag på här bara.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
Wow, till slut händer det

MaxJax verkar smidiga om man har begränsad höjd, inte så lätt att få tag på här bara.



Kul med eget garage så man äntligen kan satsa på schysst inredning osv
Lutar just nu åt nedsänkt saxlyft. Riktigt smidigt när man har så låg bil också. Då slipper man lyfta med air jacks först för att sedan få in armarna till en 2-pelare.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Michael Th skrev:
En limträbalk mellan portarna och under nock.. sedan lyft inner taket på ena sidan..


En stående balk tänker du? Från plattan upp till nock?
Tänker du att det räcker att sätta en sån balk tex i fram- och bakkant av garaget och sedan kapa strävorna upp till takstolen på den sidan av garaget?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



"Takkupa" på ena sidan så lyften får plats, om det behövs gå så högt? Det är ju pelarna som behöver gå igenom, men du måste väl inte göra det så högt att du kan lyfta skåpbilar.

Men saxlyft platt i golvet har ju det underbara att pelarna inte finns och det går att vara flexibel alla de timmar som lyft inte behövs (möjligen fastnar hjulen på rullpallen i skarven ) .

Med så låg bil som du har så vill du nog ha den stående på halvmetersbord (för varje hjul) ändå, för att slippa kröka rygg när det pillas med annat än taket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



En stolpe i framkant mellan portarna.. en stolpe i bakant sedan en limträbalk på loftet.. som ligger på stolparna.. sen förstärker man regeln i takstolen som ligger mot yttertak svallet. På sidan där du vill höja innertaket.. Finns säkert en byggnads ingenjör som kan räkna på detta..

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bredden 7.6 meter borde ju räcka, men djupet 6.2 meter låter kort? Vart får man plats med en ordentlig arbetsbänk??
Höjden låter faktiskt gränsfall, jag har i min verkstad 2.60 och det funkar rätt bra, saxlyft nedsänkt med mer än tillräcklig lyfthöjd, denna används oftast som arbetsbänk, och för att skifta hjul på bruks-bil osv.

Borde väll inte vara alls några problem att höja innertak en del. Modifiera takstolarna kanske för att kunna sätta nytt innettak högre upp??

Jag tycker du ska sätta ned rejäla saxlyftar på båda sidorna nedgjutna i golvet, skulle jag bygga min verkstad igen skulle jag gjort så . Inget kinesislt rangligt skit alltså utsn rejäla stabila doningar.

Kolla lite i min tråd så du går uppfattning vad jag menar, jag har nu en lågbyggd lyft på hjul under racebilen. Och en fast monterad på andra ytan.
Är dock sugen på att såga ned så båda är i golvet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107714&start=63&postday . . . .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Vårt garage har två takstolar utflyttade till stolen bredvid, och gjorda lägre så de stödjer längsgående reglar (röda i bilden) som håller upp taket.


_________________
Johan Lekås
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Vad står det i detaljplanen? Jag hade nog slagit ner hela rasket och börjat om.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



erikjakan skrev:
Vad står det i detaljplanen? Jag hade nog slagit ner hela rasket och börjat om.



+1 på den med tanke på vad man önskar för slutresultat.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bygga större byggnad går inte så att riva det ger inte mer än ökade kostnader.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
Bredden 7.6 meter borde ju räcka, men djupet 6.2 meter låter kort? Vart får man plats med en ordentlig arbetsbänk??
Höjden låter faktiskt gränsfall, jag har i min verkstad 2.60 och det funkar rätt bra, saxlyft nedsänkt med mer än tillräcklig lyfthöjd, denna används oftast som arbetsbänk, och för att skifta hjul på bruks-bil osv.

Borde väll inte vara alls några problem att höja innertak en del. Modifiera takstolarna kanske för att kunna sätta nytt innettak högre upp??

Jag tycker du ska sätta ned rejäla saxlyftar på båda sidorna nedgjutna i golvet, skulle jag bygga min verkstad igen skulle jag gjort så . Inget kinesislt rangligt skit alltså utsn rejäla stabila doningar.

Kolla lite i min tråd så du går uppfattning vad jag menar, jag har nu en lågbyggd lyft på hjul under racebilen. Och en fast monterad på andra ytan.
Är dock sugen på att såga ned så båda är i golvet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107714&start=63&postday . . . .


Tänker att det blir långa arbetsbänkar längs med långsidan till höger. Vill ha plats för två bilar inne men behöver bara meckutrymme för en bil åt gången så jag tänker att ytan borde räcka väl.
Intressant med kommentarer kring saxlyft. Känns mer och mer som ett givet val.
Nackdelen är att de är jäkligt dyra. Har tittat på denna
https://verkstadskungen.se/saxlyftar/saxlyft-for-montage-i-golv-3-0-t. . . . .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



GustafB skrev:
Bygga större byggnad går inte så att riva det ger inte mer än ökade kostnader.


Nu svarade du som en politiker,

Vad står i detaljplan?

Det kan vara värt att byta konstruktion på taket.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag förstår svaret, har köpt hus och ser fram emot att komma in i det 37 m2 stora garaget.
Skaffar man dubbelgarage och ser fram emot att flytta in i det så är det sista jag skulle vilja göra är att ta ner garaget och bygga ett nytt. Lägga 2 år och massa pengar till innan det går att flytta in.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det gäller att läsa detaljplan och attefallsregler på samma sätt som vi läser de tekniska reglementen som vi följer...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Tord skrev:
Det gäller att läsa detaljplan och attefallsregler på samma sätt som vi läser de tekniska reglementen som vi följer...


Nu gäller detta bostadshuset, en granne till pappa läste reglerna bra och byggde ett utkikstorn mitt i taket så han fick en extra våning... Behövdes inte något extra bygglov etc.

Kan ju vara en möjlig ide, bygg en takkupa ovanför ena platsen.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja det borde fungera, det lär dock bli sjukt trångt med projektbil, plus en bruks-bil plus arbetsbänk på bredden, går väll att parkera men ska man jobba med någon av bilarna blir det nog gränsfall. Men vad ska man göra,


Jag är nöjd med mina plana lyftar, ska man lyfta en bil så går det år bordsskiva på ca 2.5x1m då går set bra att bara lägga under klossar vid länkarmsinfästningar, fram/bakvsgnsbalk, eller liknande, å man har fritt spelrum för allt utom avgassystem och handbromswirear.

Sådana lyftar med kapacitet på typ 2-3000 finns ofta ute på blocket begsgnat väldigt billigt, kolla tex hymo (bäst) edmolift, marco, translyft. Alla dessa 4 tillverkas i Sverige. De är då simpla så är sällannågot som kan strula, oftast bara slitna i lacken, elsystem är i princip bara en knapp upp och en ned.

Vill man ha lyftramper typ de du länkar är det nog svårare att hitta vettiga begagnat gissar jag,

Vilken plats är det du har tänkt ha lyften för??under projektbilen eller på extraplatsen?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Karl V skrev:
Jag förstår svaret, har köpt hus och ser fram emot att komma in i det 37 m2 stora garaget.
Skaffar man dubbelgarage och ser fram emot att flytta in i det så är det sista jag skulle vilja göra är att ta ner garaget och bygga ett nytt. Lägga 2 år och massa pengar till innan det går att flytta in.


Det tar 3 mån att bygga ett garage

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



erikjakan skrev:
Karl V skrev:
Jag förstår svaret, har köpt hus och ser fram emot att komma in i det 37 m2 stora garaget.
Skaffar man dubbelgarage och ser fram emot att flytta in i det så är det sista jag skulle vilja göra är att ta ner garaget och bygga ett nytt. Lägga 2 år och massa pengar till innan det går att flytta in.


Det tar 3 mån att bygga ett garage


För dig ja, för en annan tar det minst tre år

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Karl V skrev:
erikjakan skrev:
Karl V skrev:
Jag förstår svaret, har köpt hus och ser fram emot att komma in i det 37 m2 stora garaget.
Skaffar man dubbelgarage och ser fram emot att flytta in i det så är det sista jag skulle vilja göra är att ta ner garaget och bygga ett nytt. Lägga 2 år och massa pengar till innan det går att flytta in.


Det tar 3 mån att bygga ett garage


För dig ja, för en annan tar det minst tre år


Precis. Jag har faktiskt jobbat nästan varje dag på mitt garagebygge i 2-3 år, men ska man ta hand om barn och jobb samtidigt blir det kanske bara någon timme i taget.

Men jag förstår också Eriks tanke om att göra det ordentligt med en gång. Istället för att bygga om ena sidan av taket kanske det är lika bra att ta bort hela taket och göra högre väggar och byta till saxtakstolar eller ryggåstak. Däremot tror jag inte det är så nödvändigt att göra om plattan. Det borde väl gå att få dräglig arbetstemperatur även med oisolerad platta?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande