Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Du ska ju ändå bunta kablarna relativt tätt även ifall stegen monteras med botten ner.
Men jag håller med om att det känns onödigt att montera med botten mot väggen, så skitigt blir det ju inte i ett garage.

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



[quote="GustafB"][quote="Gustav_H78"][quote="GustafB"]
cossy_calle skrev:
GustafB skrev:
Mm men jag lurar på hur jag drar kablar upp till loftet. Sätta trådstege vertikalt känns sådär.


Hmm, ser inte hur den kan samla olika mycket damm hur jag än monterar? Den är lika öppen/ständ på sidorna som i botten så även om jag sätter botten mot väggen så kan det samlas damm på kablarna. Nog vill jag att kablarna ligger i den annars känns den onödig


Jag är nog lite skadad från jobbet då vi är inne i livsmedelproduktion och medtech

Men även hos kunder i grövre industri vill de flesta ha de stående, dvs med botten mot väggen. Det dammar även i ditt garage kan jag meddela. Kablarna buntas en och en mot botten på stegen, i alla fall när man gör det proffessionellt. Att lägga en klump med kablar samlar damm som ni säger oavsett orientering på stegen. Men hemma i ett garage är man givetvis fri att göra som man vill Se mina tips som tips, från en med lite erfarenhet, ingen regel utan undantag så klart thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
[quote="Gustav_H78"][quote="GustafB"][quote="Gustav_H78"]
GustafB skrev:
cossy_calle skrev:
GustafB skrev:
Mm men jag lurar på hur jag drar kablar upp till loftet. Sätta trådstege vertikalt känns sådär.


Hmm, ser inte hur den kan samla olika mycket damm hur jag än monterar? Den är lika öppen/ständ på sidorna som i botten så även om jag sätter botten mot väggen så kan det samlas damm på kablarna. Nog vill jag att kablarna ligger i den annars känns den onödig


Jag är nog lite skadad från jobbet då vi är inne i livsmedelproduktion och medtech

Men även hos kunder i grövre industri vill de flesta ha de stående, dvs med botten mot väggen. Det dammar även i ditt garage kan jag meddela. Kablarna buntas en och en mot botten på stegen, i alla fall när man gör det proffessionellt. Att lägga en klump med kablar samlar damm som ni säger oavsett orientering på stegen. Men hemma i ett garage är man givetvis fri att göra som man vill Se mina tips som tips, från en med lite erfarenhet, ingen regel utan undantag så klart thumbs up


Alltid bra med input och tips
Mina väggfästen lägger stegen dikt an väggen så det blir smidigast att sätta upp med botten nedåt. Tror det ser bäst ut också och det är ju en viktig aspekt hemma

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



[quote="GustafB"][quote="Gustav_H78"][quote="GustafB"][quote="Gustav_H78"]
GustafB skrev:
cossy_calle skrev:
GustafB skrev:
Mm men jag lurar på hur jag drar kablar upp till loftet. Sätta trådstege vertikalt känns sådär.


Hmm, ser inte hur den kan samla olika mycket damm hur jag än monterar? Den är lika öppen/ständ på sidorna som i botten så även om jag sätter botten mot väggen så kan det samlas damm på kablarna. Nog vill jag att kablarna ligger i den annars känns den onödig


Jag är nog lite skadad från jobbet då vi är inne i livsmedelproduktion och medtech

Men även hos kunder i grövre industri vill de flesta ha de stående, dvs med botten mot väggen. Det dammar även i ditt garage kan jag meddela. Kablarna buntas en och en mot botten på stegen, i alla fall när man gör det proffessionellt. Att lägga en klump med kablar samlar damm som ni säger oavsett orientering på stegen. Men hemma i ett garage är man givetvis fri att göra som man vill Se mina tips som tips, från en med lite erfarenhet, ingen regel utan undantag så klart thumbs up[/quote

Alltid bra med input och tips
Mina väggfästen lägger stegen dikt an väggen så det blir smidigast att sätta upp med botten nedåt. Tror det ser bäst ut också och det är ju en viktig aspekt hemma


En snyggt monterad stege med väl buntade kablar är en fröjd att se på😀

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Elvis has left the building, but left his boots..

Ser bra ut, följer med intresse fortsättningen och helhetsbilder när du börjar komma på plats med övriga prylar! thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Håller med gustav holmdal i resonemanget hur de kan monteras och klammras. Även i en väldstädad verkstad blir det ett fint svart damm med tiden. Minimerar man horisontala ytorna där det kan ligga så blir tjockleken och mängden mindre.

Nu svetsar och slipar jag i princip dagligen i någon mån i min verkstad, men minsta utstickande skruv från väggen sammlar en liten "damm-hög" med tiden. thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Trådstegar uppe, färdigmålat och port installerad.
Nu ska golvet på loftet läggas klart och stege plus lösning med vinsch byggas.



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Gott tempo! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ragnar skrev:
Gott tempo! thumbs up


Tack
Väntar barn om 5 veckor och vill försöka få garage klart och flytta in där innan dess.
Är egentligen bara en trappa till loftet och vägghyllor som är absolut minimum innan jag kan flytta in. Sen vore det såklart trevligt om all takbelysning osv var uppe men det blir nog svårt att hinna.
Har en del att bygga klart på bilen också innnan dess. Just nu finns ingen styrning så den är lite svår att flytta

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Blir fint! Vinsch till loft låter intressant.

Barn kommer inte alltid den vecka de lovat

_________________
Rikard Lundberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Rikard L skrev:
Blir fint! Vinsch till loft låter intressant.

Barn kommer inte alltid den vecka de lovat


Haha jag hoppas verkligen inte det blir några veckor för tidigt då spricker ju min planering

Idag blev det en trappa som sitter på gångjärn. Ska bli en reptalja för att fälla upp den sen, men tills vidare får en stötta duga.




_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Om du ska flytta in i garaget när barnet kommer, vart har du dusch och toalett?
Säng på loftet utgår jag från.




Den där porten tar du väl in bilen på tvären igenom, passar bra vid avlastning med långgafflar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Om du ska flytta in i garaget när barnet kommer, vart har du dusch och toalett?
Säng på loftet utgår jag från jag.




Den där porten tar du väl in bilen på tvären igenom, passar bra vid avlastning med långgafflar


Självklart, nu förstår du stressen med att få klart garaget med vatten och allt

Porten är ca 220 hög så bilen går in på tvären så länge inte splittern är monterad

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



En billig elvinsch så åker trappan upp på ett huj... har liknande problem med trappan upp till mitt loft... fast den blir dubbelvikt... annars går den inte upp....

_________________
Michael Thulesius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



erikjakan skrev:
Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊
Det går inte att få till lite motvikt i talja, eller fjädrar så det blir en smidig (och tyst) manuell rörelse att peta trappan upp och ner?
Även när du har en mekanism så ska du nog ha en stötta/låsning. Den ser tung ut för att låta dratta ner i huvudet eller bilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊
Det går inte att få till lite motvikt i talja, eller fjädrar så det blir en smidig (och tyst) manuell rörelse att peta trappan upp och ner?
Även när du har en mekanism så ska du nog ha en stötta/låsning. Den ser tung ut för att låta dratta ner i huvudet eller bilen.


Kanske kan montera gasdämpare från en motorhuv eller liknande.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fredin skrev:
Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊
Det går inte att få till lite motvikt i talja, eller fjädrar så det blir en smidig (och tyst) manuell rörelse att peta trappan upp och ner?
Även när du har en mekanism så ska du nog ha en stötta/låsning. Den ser tung ut för att låta dratta ner i huvudet eller bilen.


Kanske kan montera gasdämpare från en motorhuv eller liknande.
Ja, det finns nog bilar med bakluckor som är lika tunga som trappan, Porsche 944 kanske?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊


Det vettigaste är att sätta blocket på takbalken till höger på bilderna. Sätter jag vajern långt upp på trappan blir det kanske inte så snyggt?
Det vore ju rätt schysst med en riktig vinsch men känns lite omständigt när det bara är runt 30 kg att lyfta upp. Är nog för rastlös för att stå och veva i 45 sek om jag kan lyfta upp den på 10

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



GustafB skrev:
erikjakan skrev:
Snyggt!

Fäst vinschen långt upp på trappan så får du en fin utväxling och en snabb manöver 😊


Det vettigaste är att sätta blocket på takbalken till höger på bilderna. Sätter jag vajern långt upp på trappan blir det kanske inte så snyggt?
Det vore ju rätt schysst med en riktig vinsch men känns lite omständigt när det bara är runt 30 kg att lyfta upp. Är nog för rastlös för att stå och veva i 45 sek om jag kan lyfta upp den på 10
Rep rakt upp till en talja där repet sen går till en annan talja (eller bara en ögla) på väggen så en motvikt på 28 kg kan löpa där utan att vara i vägen.
Nåt lås/stätta/konsoll på väggen som håller trappan i upprätt läge behövs som sagt oavsett.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Håller med Niklas!
En vinsch är bara onödigt krångel. Sätt ett rep, eller tunn wire från trappan till ett block i takåsen ovanför, sedan ett block till i nockåsen. Låt sedan motvikten landa på loftgolvet när trappan är uppfälld. Finns en risk att sträckan mellan nockåsen och loftgolvet är för kort men det löser du med en enkel talja och en tyngre motvikt. Jag har byggt samma lösning på min tunga vindslucka.
/Claes

Förövrigt otroligt snyggt och genomtänkt garage, precis som Porschen som snart skall in där...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
43 besök senaste veckan (44083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande