Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum JMFR: Honda Civic Type-R (01-05) vs Renault Clio RS (06-09) | 459 besök totalt |
Tänkte vi kunde ställa lite olika kul bilar som passar att köra bana med mot varandra och se vad ni som har erfarenhet av ena eller båda har att säga om dom som, plus och minus som potentiella köp
https://www.autoevolution.com/carcom Snarlik effekt, Hondan är aningens lättare men rätta mig om jag har fel så har Clio lite mer i botten i registret? Inredning, vägkänsla, driftsäkerhet, vad kostar delar till dom... ja allt möjligt vad ni kan komma på Vilken är snabbast runt Kinnekulle ? Min egna erfarenhet är extermt begränsad med überkort testtur i vardera. På Hondan imponerades jag av att framdäcken fick ner kraften i backen utmärkt när man drog på i en konbana. Clion hade imponerande register i motorn. Men som sagt, vansinningt korta testrundor för många år sen. Båda gav mersmak _________________ Magnus Thomé |
||||||
Piskade runt i en Clio RS 197 förra sommaren, känner definitivt inte igen det du nämner om "mer register" då det inte hände någonting alls under 4000 RPM. Att Hondan lyckas vara ännu sämre på lågvarv är nästan en bedrift i sig.
Är glad att ha ägt en, men saknar den faktiskt inte. Blev inget Kinnekulle med den, men väl RS-dagen på Gelleråsen. Tog inte tid, men kom inte ens ikapp en Clio II RS på start/mål-rakan, men skulle uppskatta att jag var en halvsekund snabbare runt banan i det stora hela, men åbäket vägde för mycket för att komma ikapp en 172:a rakt fram. Var däremot mycket nöjd med bromsarna, trots att det är högst oklart vad det var för belägg jag körde på. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Har inte kört nån av dem. Men har ju motorn ifrån Hondan i min Renault och den är ju fantastisk. Den är dock inte identisk utan 2005 års modell har lättare svänghjul som väger 4.9kg, 2001-2004 väger 7.9kg. Är man på trimhumör så ger CAI, ett bättre Honda orginalinsug, ett set kammar och ett avgassystem med en mappning lätt 250hk dvs oöppnad motor. Är lite märkligt att Clion ska ha mer lågvarvsvrid då den bara har en uppsättning kammar. Hondan är dock lite knepigt mappad orginal med lite väl hög v-tech aktivering, flyttar man ner aktiveringsvarvtalet får man mer moment. Tror de har fördröjt v-tech aktiveringen för att den ska kännas mer men motorn går egentligen bättre med en senare aktivering. Kan vara så att insuget är lite längre på Clion. Båda är väl egentligen bland de sista klassiska GTi bilarna. Dvs med sugmotor och manuell låda. Clion har dessutom bra bromsar med fyrkolvsok och delade framspindlar för mindre torquesteer. Bägge har dock börjat bli lite väl tunga för 200hk sugmotor vilket märks mot tidigare Clio 182. Hondan är ju den första som inte har lika bra chassie som de tidigare Civic. Clion har dessutom kamrem, Hondan har kedja. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Har haft båda men svårt att säga vilken som var vinnare.
Min Clio 3a med sänkfjädrar dämpare och PFC belägg var sjukt kul på typ Gotland. Den bromsade bra vill jag minnas.. Saknade diffspärr och lite camber fram kanske.. Klart bättre register än Hondan men ingen av dem var nån raket.. Hondans växellåda var jättetrevlig också , men så en gång fastnade jag i backen och fick slita runt i spaken ett bra tag för att få ur den Måste säga att min gamla honda vti var nästan roligare än den nyare typen.. _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||
Med tanke på vikten i din bil så är väl dom flesta motorerna fantastiska:) _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Allmänt banåkaforum JMFR: Honda Civic Type-R (01-05) vs Renault Clio RS (06-09) | 459 besök totalt |