Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
14 besök senaste veckan (66203 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



lyfter på hatten och bugar djupt!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686



Häftigt bygge fortsätt mata på med uppdateringar

_________________
Robert Forsberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41493

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Forsberg_84 skrev:
Häftigt bygge fortsätt mata på med uppdateringar


Tack!

Skall leta upp lite bilder från när karossen gjordes/svetsades ihop samt chassiet, men tyvärr så har en del bilder försvunnit med åren vid datorbyte, men här kommer några:
Dessa bilderna är tagna när dom lösa bitarna är ihopsvetsade temporärt, men innan jag breddade den bak etc - dom bilderna lägger jag upp efter hand såklart.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Här kommer fler bilder - äldre - bilder från strax efter då jag smalnade in ramen och tillverkade en hög kickup bak för att kunna få bilen väldigt låg - tagna ca 2010-2012:


Fotstegen samt framskärmar/bakskärmar är från 1933 och kommer såklart att lagas upp/riktas för att få dessa i bra skick. Här endast provmonterade för att få fram lite hum om stuket...
Bilen kommer att så småningom besiktigas utan skärmar, men skall såklart även kunna köras med skärmar/fotsteg när man vill det.


Gamla LT1 motorn i vid detta tillfället (år 2012)


En av dom begagnade bakskärmarna "snyggas" till lite (år 2012)


Det nytillverkade golvet får en släng av sickmaskinen. Nu när jag bytt till DCT-lådan får jag mest trolig göra om en del av golvet - mer om detta lite senare!




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Här håller jag på att måtta in/tillverka ett bakre fäste till växellådan och även se hur långt bak man kan ha den för krysset i ramen.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074



.
Snyggt plåtarbete! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Kan inte säga annat än hatt jag är väldigt imponerad av ditt arbete.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Döcool

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Coolt! Men hur gör du för att få plats med och gömma dubbla a-armar under framskärmarna?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Role skrev:
Kan inte säga annat än hatt jag är väldigt imponerad av ditt arbete.


Tackar!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Himlar skrev:
Coolt! Men hur gör du för att få plats med och gömma dubbla a-armar under framskärmarna?


Jag ska lägga upp bilder efter hand såklart - så då syns det bättre.
Det är som med alla andra bilbyggen - man får göra anpassningar, men såklart får dessa plats.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Av estetiska skäl var det egentligen tanken att jag - såsom jag gjort på dom andre bilbyggena - skulle tillverka helt egna bärarmar då jag skall rega bilen utan skärmar (bara för att man får......) men när jag kör med skärmar ser man inte så mycket av dom ändå, så det landade på lite blandade komponenter från Corvette, Camaro, Porsche, Lotus samt en del egentillverkat i framvagnen - fler bilder kommer framöver:
Så blev placeringen av den övre bärarmen och i den positionen - fortfarande med en del Antidive såsom Corvetten har det - får det precis plats utan att ta i framskärmen:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Här kommer ett par bilder på hur innerskärmen får moddas för att få plats samt att den skall kunna gå att plocka av utan att behöva riva av allt runtikring:






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Övre infästningen till bärarmen:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Bussningar byts mot styvare PU bussningar och samtliga leder byts såklart ut mot nya:




Bussningarna som satt där har ju absolut gjort sitt...






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Här lite bilder från när styrväxeln måttades och kortades...lite...typ 230mm samt givetvis fick nya lager etc i sig samtidigt:
















_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Vad är det för fabrikat och modell på den styrväxlen ? Hur räknade du ut att den skulle kapas 230mm ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Helt otroligt plåtjobb thumbs up

Själv så får jag tänka till o krångla om jag ska bocka en 2mm tjock plåt 90grader........

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Duvan skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på den styrväxlen ? Hur räknade du ut att den skulle kapas 230mm ?


Styrväxeln är en av fabrikat Titan som tillverkar styrväxlar bl.a till Lotus.

Man måste anpassa dom inre ledpunkterna så dessa skär linjen mellan övre och undre ledpunkterna på bärarmarna för att minimera bumpsteer, på så vis får man fram avståndet styrväxeln måste ha mellan inre styrlederna när styrväxeln sitter på en given plats och då hur mycket densamma behöver kortas.


OBS: "lånad" bild!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
14 besök senaste veckan (66203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande