Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 24 besök senaste veckan (69802 totalt) |
Det blir ju utmärkt att stapla på höjden istället (kan detta vara första gången det har varit hyfsat gott om plats för någonting i detta bygget? ) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||
Tackar! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||||
Lite svetsning ikväll - börjar bygga upp en ny torpedvägg som är anpassad till hur bilen är byggd idag - med ett ormbo av rör, Turbo, torrsumptank med mera...i princip hela den gamla torpedväggen som jag tillverkade tidigare är bortkapad. En liten hörna tillverkad ikväll i alla fall.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||||
Det är knappt rättvist mot alla andra att börja på en sådan jäkla hög nivå och sen bara eskalera
Så sjukt coolt.. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||
Jag är ledsen...lite..haha, aja - här är många riktigt fina byggen på Rejsa och alla bygger efter sin förmåga o plånbok, men oavsett - tack för komplimangen - det värmer och det är sådant som gör att man bygger vidare _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||||
Rörböjarna är beställda - så det kommer bilder snart på det också. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||||
På min bil sitter laminovastavarna i serie, 4st. Ett utprövat recept säger att kylningen förbättras om man bygger om inloppet och vänder på två av dem så att de går två i serie och sedan två sådana slingor parallellt. Tankar om det? I övrigt ett så inihelsike tufft bygge. Älskar blandnignen av gammalt utseende och vansinnigt fina lösningar med nyare teknik _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||
Det finns säkert någon som kan räkna på detta samt om man skall dra vattnet si och så, i innermanteln eller yttermanteln osv och jag är såklart inte rätt person för det-så mycket vet jag. Men på mitt förra bygge med Hayabusa motorn så körde jag dessa i serie - 4 stavar, men genom varannan - inte intilliggande stavar så att säga - har ingen bild just nu dock, men där höll sig insugstempen bra även vid 1,7 Bar. På den här skall jag inte ladda så mycket så oavsett hur jag gör tror jag inte att insugsstempen blir ett stort bekymmer - bilen kommer såklart mest att rulla gata tror jag. Jag har 3D printat delarna som nu snart skall tillverkas - den Blåe är den gaveln som tätar med O-ringar närmast mot stavarna - den Vite är en av yttergavlarna - i detta fallet den där vattnet "vänder". En annan motsvarande den Vita kommer att vara 2 ingångar samt 1 utgång för vattnet, tätad med ett oringsnöre mot den Blåe. Vattnet går "IN" genom 4 av stavarna åt det ena hållet och tillbaka genom andra gaveln och genom 3 stavar tillbaks. Sen kan man labba med lock i innerkanalen så vattnet går genom yttermanteln osv osv. Om jag gör rätt? Det visar sig - detta är ett försök från min sida och som sagt - inget jag svär på är korrekt heller. Tack för komplimangen förresten! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||||
Tänker ungefär så här vad gäller flödet: om det bara fanns en flödesriktning så skulle vattnet inte hinna ta upp så mycket värme innan det var ute på andra sidan... Och det skulle behövas en bamsepump för att serva alla tuber...
Och andra sidan: med en mindre pump och många tuber helt parallella så blir flödeshastigheten låg och då hinner vattnet ta upp värmen innan det är ute på andra sidan. Kontentan: Allt kokar nog ner i att anpassa flödesriktningarna, parallellt och seriellt, efter 1) hur stor pump man har... och 2) att alla cylindrar får ungefär samma temp. Det sistnämnda är ju ett starkt argument för att vända flödet tillbaka i bak-planet. Då får de främsta cylindrarna både de kallaste och varmaste vattnet och de bakersta får "medel och medel" temp. _________________ Magnus Falk |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 24 besök senaste veckan (69802 totalt) |